Forum

Kommentarer til »Hvordan fjerner jeg brombærkrat fra stedet?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan fjerner jeg brombærkrat fra stedet? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper T., 27. september 2014 kl. 13.12

I stedet for at dække området med plast, ville jeg klippe alt ned til en højde hvor plæneklipperen kan køre over. Og så slå området jævnligt, så vil brombær planterne dø og der vil komme græs på stedet. Når så man er sikker på at brombær og andet rodukrudt ikke skyder længere, kan man evt. Fjerne græsset og omlægge stykket....

Det er en lidt pænere løsning at se på, end stor plast.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzanne Aaboe, 1. april 2018 kl. 9.14

Vi har et område på ca 2000 m2 med vilde brombær derskal væk inden de kvæler nyplantet skov ved siden af ? Gode ideer ?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2018 kl. 9.39

Er de nyplantede træer OG brombær på samme areal? Er de nyplantede træer plantet tæt?

I så fald ville jeg frihold truede træer en sæson eller to. Så snart de har en vis højde, vil de begynde at skygge brombærrene og til sidst udgår de blot en naturlig bund - eller forsvinder helt, alt efter træbeplantningens tæthed.

Ellers kunne du leje en skiveskærer og er det voldsomt må du skære dig igennem med en aku-hækkeklipper først, så du kan køre med skiveskærer

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzanne Aaboe, 1. april 2018 kl. 9.49

Området er delt i 4 dele af ca 2000 m 2 og på de 3/4 dele er der plantet Lind, lærk og skovfyr , men ikke blandet. Den sidste del skulle have været græs til leg og boldspil, men umuligt på grund af brombær. Vi må prøve at leje de maskiner du nævner og se om det så kan lykkes. Området var sprøjtet med vist nok round ip fra Hedeselskabets side, som har plantet træerne.
Tak for svar. Andre gode ideer er velkomne . Hilsen Suzanne

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. april 2018 kl. 10.00

Det er et rigtigt stort stykke, der skal fjernes. Jeg er i gang med at fjerne 100m2. Jeg er startet med at fjerne alle ranker, som når ned på jorden og har slået rod. De rodslåede er lette og fjerne med en spade. Og så breder de sig i hvert fald ikke yderligere med nye planter. Jeg har gravet en del af de planter op, som er unge - nok dem, der havde slået rod sidste forår. De er også ret lette at grave op. De gamle planter kræver lidt mere gravearbejde.

Måske er det vigtigste at få fjernet alle ranke og holde nyvækst nede. Men jeg tror det vil tage flere år, før du ved slåning har udryddet dem. Mine ældste planter har roddele over jorden, så her er eneste mulighed nok en le. I øvrigt et rigtigt godt redskab til landskabspleje. Hvis området er åbent, så der kan køre maskiner, kan en brakpudser måske klare det. Men rankerne skal nok fjernes.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzanne Aaboe, 1. april 2018 kl. 10.04

Tak for svar . Ja det bliver vist lidt af et Sisyfos arbejde, men vi må i gang. Hilsen Suzanne

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. april 2018 kl. 12.39

Arbejdet er altid mest omfattende inde i hovedet. Det hjælper altid at gå i gang.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. april 2018 kl. 13.01

Ja, bare start op og mht græsarealet så kan du , hvis terrænet tillader det, holde det med en havetraktor.

Som sagt så skal du friholde træerne for klatrende ranker som den første prioritet, så træerne vokser

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. april 2018 kl. 21.47

Som "ekspert" i brombær udrydning vil jeg sige:

Skær dem ned, så langt, det kan lade sig gøre. Grav i det mindste de større "rodknolde" op med så meget af rødderne, man orker. (De har gode tykke og frem for alt: lange rødder). Når man ikke orker mere: Hak dem over med en spade!

Når dette er sket, kan man køre nyvækst over jævnligt (mine plæneslåere er ikke helt glade for rodknoldene, den ene kan- den anden ikke.
Bliv ved! Og ved!

Jeg napper "haler" (skud, der er ved at slå rødder) forår og efterår, mens jorden er våd, så kan de forsigtigt trækkes op, men de har et svagt punkt 10 cm over rødderne, hvor de kan knække, hvis man bare hiver til. (Det er jo smart nok- for planten! :-) )

Hvis stænglerne er meget tykke, så bruger jeg en grensaks med udveksling ellers bare en god skarp beskærersaks. Den bedste model, jeg har, er en Fiskars med et håndtag som en saks, men hvor hele resten af fingrene kan være i. Jeg ved desværre ikke hvad, den hedder, og jeg har ikke kunne finde en magen til. (Den er købt billigt i Netto for år tilbage).

Brug meget gode solide handsker! (Brolæggerhandsker fx), jeg har stadig en tornerest i min pegefinger, der laver et irriterende ar med hård hud...

Men det vigtigste er: At blive ved! Der er fortsat frø i jorden, som vil spire, men de er nemmere at udrydde, når de er små.

En overgang var hele min 1400 kvm groet til, at resten ikke er ryddet skyldes, at jeg døjer med sygdom on/off. Og at jeg omstændeligt *klipper* stænglerne i små stykker (25-30 cm). Har man en ordenligt kompostkværn, kan man nok undlade dette! Sådan en med tromle fremfor knive.

Det kan sagstens lade sig gøre at blive fri for brombærskramlet, men det kræver fysik og stædighed.

Også kan man efter nogle år fræse. Men forvent at frø i jorden kommer op og dermed nye planter.

Mvh
Tine- mit problem er så: Jeg har rigtig mange kubikmeter afklip liggende, og de bliver vel til jord i løbet af 6-7 år. Men de fylder!

Nyt svar til emnet »Hvordan fjerner jeg brombærkrat fra stedet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan fjerner jeg brombærkrat fra stedet?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider