Forum

Kommentarer til »Skal de lange grene på hjertevalnød beskæres?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal de lange grene på hjertevalnød beskæres? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Witt Dahlin, 19. oktober 2014 kl. 12.13

tak for svar ... men jeg er i tvivl om, hvor jeg kan skære, for der er meget langt ned til det forrige skud (70-80 cm. kan jeg skære fx over der , hvor der har siddet et blad? vh bodil

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 19. oktober 2014 kl. 13.53

Hej Bodil, Ja, du kan skære (klippe) ca. én centimeter over den sidst knop du ønsker at beholde. Sådan du ved, så snittet skråner ganske lidt bort fra den sidste knop. Der er ingen grund til at skære helt ned til det forring skud når der er nye knopper der kan 'tage over'. Mvh, Lars

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Witt Dahlin, 20. oktober 2014 kl. 12.07

Kære Lars
Jeg må være meget dum, eller også kan jeg ikke skrive forståeligt!
Jeg prøver en sidste gang ... så skal jeg nok holde inde:-)
Min mand siger, at det er bladar og ikke knopper, der er hele vejen på det meget lange stykke, der er fra stammen, og til der, hvor der er blade og nyvækst. Jeg prøver at sende et par billeder; det kan måske forklare bedre, end jeg selv kan:-)

vh bodil

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 20. oktober 2014 kl. 17.23

Hej Bodil,
Lige over de fleste, men ikke alle, bladar, sidder knoppen med næste års vækst. Hvis du klipper over en sådan knop vil næste års tilvækst starte der. Nogle af knopperne er meget små på hjertenød, men tag ikke fejl, de kan sagtens vokse en meter den følgende sommer. Der findes dog også bladar som ikke huser en knop, eller som huser en knop til næste forårs hanblomster. Undlad at klipper over et sådant bladad, da dette er en 'blind vej'. Hanblomstknopperne kendes på at de ligner en lillebitte grankogle. Mvh, Lars

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Witt Dahlin, 21. oktober 2014 kl. 8.54

Kære Lars
Tusind tak ... så forstår jeg og går straks i gang ...:-)

vh bodil

Nyt svar til emnet »Skal de lange grene på hjertevalnød beskæres?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal de lange grene på hjertevalnød beskæres?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider