Forum

Kommentarer til »Planter i ren spagnum giver problemer ved udplantning«

På denne side finder du kommentarer til teksten Planter i ren spagnum giver problemer ved udplantning. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Meldgaard, 28. januar 2015 kl. 11.51

Jeg undrer mig altid, når jeg læser om brugen af sphagnum her på siden, for efter min mening har brugen af sphagnum ingen plads i økologisk havebrug. 95% af de danske højmoser er forsvundet, hvidmos, som det hedder på dansk, vokser med ca. 1 mm om året, dvs. det tager 1000 år for en meter at genvokse. Brugen af hvidmos i haver begyndte først at blive udbredt i 1950erne, før det klarerede man sig med andre metoder og nu om dage, kan man istedet sagtens jordforbedre med bl.a. kompost både til potter og i køkken- og prydhave. I andre lande f.eks. England og Schweiz diskuteres der meget omkring brugen af hvidmos, i Danmark synes denne diskussion og interesse for ikke at bruge et produkt, der ikke er fornybart og ikke bæredygtigt nærmeste ikke at eksistere. Interessant nok havde Havenyt dog på et eller andet tidspunkt, der er ingen dato, en artikel af Sten Porse om
problematikken angående brug sphagnum. www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/518.html

Jeg kan kun opfordre til at artiklen læses endnu engang.

Nyt svar til emnet »Planter i ren spagnum giver problemer ved udplantning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Planter i ren spagnum giver problemer ved udplantning«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider