Forum

Kommentarer til »Beskæring af agurk i drivhus«

På denne side finder du kommentarer til teksten Beskæring af agurk i drivhus. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Kjerulff, 6. september 2002 kl. 13.02

Jeg har et lille drivhus på 5m3 så der er ikke så meget plads, jeg beskære mine agurker på en anden måde og har et utroligt stort udbytte.

Jeg lader dem godt nok kravle op ad en snor, men så klipper jeg alle sideskud, og sløng-arme af, de bladhjørner der er to agurker på, fjerner jeg den mindste og ganske rigtig vokser de agurker på hovedstammen først, men nu er der ikke alle de forvirende sideskud, så jeg klipper bare mine agurker nedefra og jo før jeg tager den nederste, jo hurtigere kommer den næste.

Efterhånden som jeg tager agurkerne, klipper jeg bladene af op af stammen og når de når loftet, drejer jeg dem ned og snorrer dem rundt på jorden, såkan de kravle opad igen, den del af hovedstammen som jeg snorer rundt på jorden sætter tit nye rødder som hjælper med vandtilførslen.

Jeg synes det er meget næmmere at styre på den måde og der bliver ikke for tæt i mit drivhus.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. oktober 2002 kl. 0.33

Det er faktisk en helt autoriseret metode, som du har brugt. Du kan se den beskrevet i bl.a. engelske havebøger. Dog fjerner man normalt ikke bladene.

Metoden giver i øvrigt lidt tidligere agurker. Jeg plantede i år en ekstra plante mellem mine to agurkplanter, som blev beskåret traditionelt. Mellemplanten fik fjernet alle sideskud og fik kun lov til at sætte agurker på hovedstammen, ganske som du beskriver. Da de to andre agurkplanter havde brug for pladsen, blev den fjernet.

Du har ret i, at det er lettere at overskue beskæringen, men jeg tror at den traditionelle beskæring med agurker kun på sideskuddene giver større udbytte.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Kjerulff, 21. oktober 2002 kl. 8.25

Stilet til Karna Maj
Hej Karna Maj

Jeg vidste ikke at den metode eksisterede, jeg har aldrig brugt den anden som du normalt bruger, og det er fordi jeg kun har et lille drivhus og mange planter, jeg ved ikke hvad et normalt udbytte pr. plante er, men jeg ved at jeg får ca. 17 agurker pr. plante, ved du om det er godt eller dårligt.

På forhånd tak
derkh@adr.dk

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. oktober 2002 kl. 10.31

17 agurker er et noget mindre udbytte pr. plante, end du ville få ved den traditionelle beskæring. Hvis du ikke fjernede bladene, så havde planten muligvis kræfter til at udvikle flere agurker i hvert bladhjørne.

Men udbytte skal ikke måles pr. plante, men pr. m2, især når vi taler om drivhus, hvor pladsen er kostbar. Du kan nemt have to agurkplanter med din beskæring på den plads, som en "normalt" beskåret agurkplante kræver.

Netop i drivhuset er det endda ikke nok at måle udbyttet på agurkplanten, da du i dit lille drivhus opnår at din agurkplante ikke skygger så meget med din metode. Det kan betyde, at dine øvrige planter får mere lys og luft, hvilket kan give større udbytte af f.eks. tomater.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. juni 2005 kl. 1.04

Hvordan beskærer man en frilandsagurk? Jeg har nogle planter af sorten "Country Fair F1" fra Thompson & Morgan (drueagurker) og i tvivl om beskæringen.

Men måske skal disse slet ikke beskæres?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 16. juni 2005 kl. 16.14

Mener at efter de første 50 cm af stænglen er det efter 1 blad og dernæst efter 2 blad osv for hver 50 cm. Men ellers er min erfaring at man sagtens kan trimme den efter plads/tæthed i drivhuset.

Lars

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Christensen, 3. juni 2013 kl. 9.22

Jeg vil gerne vide hvorfor mine agurker får gule blade, jeg har hørt at man kan få insekter til at fjerne det der kommer på bladene, er det en form for svamp eller er det for dårlig udluftning
På fohånd tak

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 3. juni 2013 kl. 21.14

Hej Villy dine gule blade på agurkerne, kan skyldes flere ting, hvis de er plantet i drivhuset, har der måske været for koldt om natten, så væksten er gået i stå. Måske for meget vand i kolde perioder, så rødderne er skadet, eller planterne mangler gødning. Hilsen Henry G.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie U., 18. maj 2014 kl. 7.24

Hej Karna Maj

Når man har beståret et sideskud, så det bliver et sideskud af 2. orden og det skyder igen. Skal man så beskære hele de nye skud eller over næste blad så det bliver et sideskud af 3. orden? I så fald vil de nederste skud på planten blive ret lange.

Nyt svar til emnet »Beskæring af agurk i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Beskæring af agurk i drivhus«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider