Forum

Kommentarer til »Dyrkning af ginseng i Danmark«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrkning af ginseng i Danmark. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 23. august 2004 kl. 12.51

Hvor køber man ginsing frø? KH Lotte

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kongshave Ginsneg, 24. august 2004 kl. 18.19

Hej Lotte

Man kan køge ginsengfrø hos Kongshave Ginseng. Kongshave ginseng er et dansk firma, som sælger ginsenfrø og friske ginsengrødder til udplantning.

Mange hilsener

Kongshave Ginseng
v. Ole Have Rasmussen
Tlf.: 35850307 eller bestilles via hjemmeside www.kongshave.de eller per e-mail: ole@kongshave.dk

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 29. november 2004 kl. 12.58

Hej jeg synes det er en god hjemmeside for jeg vidste ikke hvad ginseng var helt, men det ved jeg nu takket været jeres hjemmeside så mange tak. venlig hilsen karina

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Holm, 10. juli 2006 kl. 15.22

Det er ikke lykkes mig at finde facadenet -
nogen links?

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy Skagbæk, 8. august 2006 kl. 22.12

Kan jeg spise de røde bær, og kan jeg bruge bærene til formering?

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 10. august 2006 kl. 9.19

Hej Lotte

Du kan købe frø hos Kongshave Ginseng. Besøg hjemmesiden kongshave.dk eller kontakt Kongshave på tlf- 35850307 eel. 46755457.

Venlig hilsen,
Kongshave Ginseng
Ole Have Rasmussen

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 10. august 2006 kl. 9.25

Hej Tommy Skagbæk

I den nyeste forskning mener man, at ginsengbærrene har en medicinsk effekt mod sukkersyge (diabetes 2). Ind til videre vil jeg ikke anbefale at spise bærrene.

Venlig hilsen,
Kongshave Ginseng
Ole Have Rasmussen

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Mariager, 23. september 2006 kl. 12.21

En etårig Ginseng plante, når den efter 5 år har vokset, er der så mere end en rod. Med andre ord, er der vokset flere rødder frem, ligesom en kartoffel bliver til flere nye. Hvis ikke, står fordelen i selv at have nogle rødder i haven, så ikke i skyggen af om det kan betale sig, hvis man kunne tænke sig at bruge en rod hver 14. dag. Det bliver vel så pladskrævende såfremt min nævnte udgangspunkt er korrekt.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 23. september 2006 kl. 15.10

Hej Torben Mariager

Når en et-årig ginseng plante vokser sker det ved, at roden bliver større og vejer mere og mere. Det betyder, at en enkelt rod ikke bliver til flere. Dette er årsagen til, at ginseng som medicinplante er dyr.

En enkelt frisk ginsengrod på 100 gram, som er typisk 6 år gammel, indeholder således ca. 150 doser af ginsenosider. Dette svarer til ca. halvt års forbrug.

For at dækkes ens behov med ginseng bliver man nødt til at høste to gamle ginsengrødder per år.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Holm, 11. januar 2007 kl. 1.36

Kan man tage siderødderne fra den 6-årige plante og lade selve roden vokse videre og på den måde til stadighed høste til sit forbrug?

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 15. januar 2007 kl. 19.00

Hej Tove Holm

Ja, man kan godt tage enkelte og mindre siderødder fra en ældre ginsengrod uden at slå selve hovedplanten ihjel.

Hilsen,
Kongshave Ginseng

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn Jacobsen, 23. oktober 2007 kl. 22.07

Hej
Jeg har lige købt 2 årig ginsingrødder hos Kongshave,
hver enkelt rod er plantet i hver sin plastpotte hvor de står i drivhus,mit spørgsmål er:
Skal de stå tørt eller fugtigt?

Mvh.

Kenn Jacobsen

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Holm, 24. oktober 2007 kl. 0.15

Jeg købte sidste efterår 5 ginsengplanter 5 år gamle og plantede dem i halvskygge i læet jord med kompost. Kun en af planterne spirede i foråret, men visnede i løbert af et par uger. Jeg var omhyggelig med vanding i forsommeren, og resten af sommeren var så regnfuld, at det ikke skulle være nødvendigt. Jeg er ked af at måtte opgive at dyrke ginseng.

Venlig hilsen
Tove Holm

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 24. oktober 2007 kl. 9.26

Hej Kenn Jacobsen

Tak for dit spørgsmål. Ginsengplanter skal stå tørt, men de skal selvfølgelig have lidt vand en gang i mellem. Al for meget vand resulterer i svampeangreb.

Med venlig hilsen,
Kongshave Ginseng

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kongshave Ginseng V./ Ole Have Rasmussen, 24. oktober 2007 kl. 9.30

Hej Tove Holm

Det lyder ikke så godt! Dtte år har været meget regnfuld, og derfor har det ikke været let at dyrke ginseng-heller ikke for Kongshave Ginseng. Det er vigtigt, at planterne ikke for for meget vand. Dette gælder hele året! Hellere for lidt end for meget vand. Planterne har særdeles godt af at tørre ud!

Med venlæig hilsen,
Kongshave Ginseng

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Frederiksen, 2. januar 2009 kl. 14.54

Hej
Jeg har en Gensing i potte, den er placeret i et syd vindue, men får ikke direkte sol. Den er ca. 5–6 år gammel. Den er nu begyndt at få gule blade, jeg er tilbageholdende med vanding, da jeg er bange for at den har været overvandet. Rødderne er stadig meget fine og hårde, så der er ikke tegn på at den er ved at rådne. Kan det skyldes, at jeg klipper skud af den? Skudene sætter jeg i vand, og de har fået et fint rodnet, men efter ca et ½ år taber planten blade, er det fordi den ikke egner sig til formering på denne måde.

MVH Britta

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Have Rasmussen, 2. januar 2009 kl. 18.50

Hej Britta

Ginsengplanter må absolut ikke overvandes. Hellere for tør end for fugtig.

Hvad mener du med skud? Normalt kan man ikke tage skud af en ginseng til videreformering, men jeg vil meget gerne høre mere herom!

Da ginseng er en staude visner denne ned efter en vækstperiode på ca. 6 måneder. Læs mere herom på vores hjemmeside www.kongshave.dk.

Mange hilsener,
Kongshave Ginseng
v. Ole Have Rasmussen

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2009 kl. 23.37

Hej Ole

Hvordan formere man ginseng fra frø. Jeg får om efteråret nogle frø med rødt kød. Efter at have vasket kødet af og sået den,sker der ikke mere

Hvad gør jeg forkert?

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 3. januar 2009 kl. 10.17

Hej
Det er korrekt gjort med hensyn til at vaske frøkødet af. Herefter skal frøet modnes i sand i et år. Det følgende efterår sås frøene ud, og om foråret spirer frøet frem. Det er altså en lang proces, og det er grunden til, at ginsengfrø er relativ dyre at købe.

Mange hilsener,
Kongshave Ginseng
v.O.H. Rasmussen

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Frederiksen, 3. januar 2009 kl. 14.33

Hej Ole
Tak for dit svar.

Jeg kan blive i tvivl om, at min plante har været mærket forkert, og det ikke er en gensing. Jeg kar set på billeder på din hjemmeside, og her er rødderne lyse, på min plante er de store rødder over jorden meget mørke. Du skriver også, at den visner ned efter 6 mdr. det har min plante ikke gjort i de 5–6 år jeg har haft den, derfor min tvivl om det er en gensing
Når der kommer skud der er blevet for lange, klipper jeg dem af, og stiller dem i vand, efter nogen tid har de fået et fint stort rodnet, jeg planter dem så ud i en potte, og nu står de som en lille grøn plante. Nu venter jeg meget spændt på, hvad der vil ske med den.

MVH Britta Frederiksen

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 3. januar 2009 kl. 17.05

Hej Brittta
I forhold til hvad du beretter så tror jeg ikke det er en ginsengplante du har. Ginseng har ingen rod over jordoverfladen. Jeg tror du har en Ficus Microcarpa (Ginseng Ficus). Det er et navn jeg lige hurtigt har fundet på nettet-Google.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Frederiksen, 5. januar 2009 kl. 14.32

Hej Ole
Tusinde tak for hjælpen. Jeg har nu været inde og se på Gensing Ficus, og
ja, det er en sådan jeg har, med de kraftige rødder over jorden.

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Å Jensen, 14. november 2009 kl. 11.21

Hej er der mon nogen der kan sige mig hvorfor min
Ginsengplante taber alle sine blade
hilsen Søren

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 14. november 2009 kl. 14.58

Hej Søren
Det er helt normalt, da ginseng er en saude. Den kommer med nye blade til foråret.

Hillsen,
Kongshave Ginseng
Ole Have Rasmussen

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Å Jensen, 14. november 2009 kl. 23.33

Tak for hjælpen
Hilsen søren

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole, 15. november 2009 kl. 9.54

Ok

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. november 2009 kl. 11.41

Ginseng er i øvrigt i familie med efeu (Hedera helix) og Stue aralie (fatsia Japonica) overordnet kaldes denne for Vendbend-familien.

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Tornbjerg, 1. december 2009 kl. 11.06

hej ole
du skriver at 100g rod til 150 dage, altså under et gram frisk rod pr dag. holder det ? jeg syntes at havde læst andetsted (kan selvfølgelig ikke huske hvor) at op til 2 gram pr dag var doseringen. måske nogen kender svarret eller ved hvor der er flere informationer.
Peter

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Larsen, 5. december 2011 kl. 20.14

Hvad er forskellen mellem Amerikansk og Koreansk ginseng, og hvilken er bedst at dyrke under danske forhold?

Nyt svar til emnet »Dyrkning af ginseng i Danmark«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrkning af ginseng i Danmark«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider