Forum

Kommentarer til »Pesto af havens krydderurter«

På denne side finder du kommentarer til teksten Pesto af havens krydderurter. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PR, 23. august 2004 kl. 20.30

Lyder rigtigt dejlig... Jeg fryser mine chili og blender dem sidenhen med olivenolie, men måske ku jeg færdiglave det fra starten
Pia

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dan Bruun, 21. juni 2005 kl. 16.35

Jeg troede lige det kun var mig der kom i tanker om at bruge andet end basilikum, det var derfor forfriskende, at se et oplæg til eksperimenteren. Tak for det.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britt, 17. august 2005 kl. 13.20

Vi plejer at blende friske chili og hvidløg sammen til en kraftig pesto. Chilien er med til at konservere blandingen, så et lille glas kan holde sig længe i køleskabet. Alternativt er det også fint at fryse.

Det er en god stærk blanding, men enormt nemt i dagligdagen, når man lige har brug for et ekstra pift til maden.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Kondas, 28. august 2006 kl. 21.49

Jeg har en del citronbasilikum. Mon ikke det ville gøre sig i olie? Tak for de andre pesto idéer.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. august 2007 kl. 15.58

Søstrene greene har en opskrift på en fantastisk persille / purløg pesto :

www.grenes.dk/032_4_pesto.asp

den kan være meget grøn / græsagtig i smagen, så jeg plejer også lige at bruge en lille håndfuld pinjekerner, det runder den dejligt af.

Den er virkelig forrygende på frisk rugbrød, eller andet godt brød, men også til pasta er den god.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sølvi Larsen Aalrust, 11. august 2008 kl. 11.22

Hei!

Dette så smart ut. Jeg bare lurer på, kan man virkelig ta en halv liter løpstikke – eller bør dette blandes med andre urter? Løpstikke er jo sterk.

Hilsen Sølvi

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Følling, 23. august 2008 kl. 20.27

Godt å se om krydderpesto eller hva man kaller det. Camilla: ser du bruker mest diverse krydderurter, men et sted nevner du også rucola. Jeg ser sjelden foralg til bruk av vill ruccola som jeg har hatt i et par år og den er jo så villig nestn for mye så jeg leter etter mange slags bruk spesielt av slike som jeg som bor alene nå. Den er passe i smak vår tidlig sommer, men så blir den ikke bare bitter, men skarp i smaken. lagde glere ganger nydelig pesto eller mest korrekt urtepasta tilsatt litt annet, bla løpstikke. HElt nydelig. Ved koking i en gryte mildnes smaken men på en ny potet, til sild, osv flott! Etterlyser annen bruk. Fryser den rett i poser ettersom den vokser, knuser når i posen når den er frossen og lager fin "hakket spinatsuppe" også.

Vil spørre til sist om det alltid er så riktig å bruke olivenolje? KAn ikke like den litt kvalme smaken men selv for de som liker det er de tikke bedre med rapsolje og la urtene få sin egen smak? Men alltid alltid står det olivenolje. Merkelig når vi i Norden har så fin rapsolje, også kaldpresset.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 27. august 2008 kl. 16.40

Urtesalt er også en lækker ting at lave selv.

Jeg bruger den groveste havsalt, og kværner den i min morter med friske urter fra haven. Har prøvet med alle slags, men farvoritten her i huset er en blanding af basilikum, mynte, salvie, melisse og en anelse chilli og lidt kommenfrø.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Nielsen, 2. september 2008 kl. 17.50

Jeg har læst at friske krydderurter i olie kan udvikle en farlig nervegift.

Hvordan undgår man dette?

Har nogen erfaringer.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Grøn, 5. august 2009 kl. 0.10

Uh hvor skal jeg prøve alt det her.

Jeg fanger nok ikke helt den der med hundedyre blegselleri. Jeg giver ca 10–12 kr for en om vinteren- skærer rodskiven af og sætter den i et højt glas med
lidt vand i bunden så rodskiven er dækket med ½ cm vand og så vokser den såmænd videre i vindueskarmen og giver en masse dejlige sprøde skud til grønt drys eller bare til at putte i sovse osv. Desuden bruger vi blegselleri som en hapser i madpakken. Man smører " hullet" fuldt af en krydderost man kan lide og laver "sejl" på den lille båd af valnøddekerner. Det elskede mine børn i madpakken da de var små og gik i børnehave og skole, men de laver det også selv herhjemme nu, når det er på bordet- nu er de 22 og 25år.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. august 2009 kl. 6.27

Jeg laver små fryseposer med rucula og med de krydderurter vi ikke når at spise i løbet af sommeren. Sådan en posefuld er god at tilsætte vinterens supper.

Nyt svar til emnet »Pesto af havens krydderurter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Pesto af havens krydderurter«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider