Forum

Kommentarer til »Bekæmpelse af kållarver«

På denne side finder du kommentarer til teksten Bekæmpelse af kållarver. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 24. august 2004 kl. 9.14

Jeg dyrker ikke kål i haven, men i går sad der en larve på brøndkarsen og gumlede nok så hyggeligt – efter billedet at dømme var det en af den store kålsommerfugls larver. Gad vide, hvor den er kommet fra? Jeg fjernede den, og er nu lidt spændt på, om resten af dens familie også dukker op i min brøndkarse.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. august 2004 kl. 14.05

Kållarver af stor kålsommerfugl går faktisk også på brøndkarse – de kan afblade den totalt, så måske skal du ud og checke bladene.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Varmark, 20. september 2004 kl. 15.24

Artiklen "Bekæmpelse af kållarver" mangler et afsnit om det hjemmelavede sprøjtemiddel malurt/rejnfan. Hva'' mæ'' og tilføje det?

Og skriv så lige også, at kållarver æder simpelthen alle planter i brassica-familien, sennep, olieræddike, orientalske grøntsager osv. Plus ikke blot brøndkarse, men alle nasturtier, bl.a. Tallerkensmækker-blade.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. september 2004 kl. 16.37

Kære Leif Varmark

Du har ret i, at ikke alle plantearter er nævnt, som bliver hjemsøgt af kållarver. Jeg har nu tilføjet resten til artiklen.

Jeg har derimod ikke skrevet et afsnit til om hjemmelavetde sprøjtemidler af malurt/rejnfan. Dels har jeg ikke dokumentation for virkningen, dels er det forbudt at sprøjte med hjemmelavede sprøjtemidler mod skadedyr.

Det sidste kanman selvfølgelig have forskellig holdning til, men netop malur t og regnfan er jo ikke helt harmløse at bruge, selv om det er planter fra naturen. F.eks. har regnfan som plante en hæmmende virkning på andre planters vækst. Så derfor er jeg ikke tilhænger af at sprøjte udtræk og afkog af disse planter ud over havens jord og planter gang på gang i løbet af de måneder, hvor kållarver er et problem. Vi kender ikke virkningen på mikroorganismer i jorden og på nyttedyr og for den sags skyld plantevækst. Når manskal have godkendt et sprøjtemidel, skal man netop kunne dokumentere, at der ikke er skadelige virkninger af betydning på det øvrige økosystem.

Men du har da ret i, at både afkog af malurt og rejnfan er nævnt i bogen Økologisk Plantebeskyttelse som virksomme mod kålsommerfugle – ikke mod larver. Og gæret malurt nævnes som virksom mod bl.a. larver.

Men anbefale det vil jeg ikke. Jeg mener at de andre metoder nævnt i artiklen er at foretrække til at bekæmpe kållarver.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør
Havenyt.dk

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 15. august 2005 kl. 20.55

Når frosten kommer dør de larver der ikke er samlet på almindelig grønkål, og planten vokser videre så man kan spise af den hele vinteren.

I år har jeg toscansk palmekål og vil gerne vide om den overvintrer lige så godt som grønkål, så man kan se frem til lækre palmekål til vinter?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2005 kl. 23.01

Palmekål overvintrer ikke helt lige så godt som grønkål, så det er en god ide at bruge palmekålen først og gemme grønkålen til senere. Der har dog været vintre, hvor min palmekål har overvintret pænt grønt, men jeg bor også på Lolland, hvor vi ofte har mindre streng nattefrost end andre steder i landet. Andre år er bladene blevet delvist visne, mest ved barfrost.

Hvor godt overvintrer palmekålen andre steder i Danmark?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 16. august 2005 kl. 21.24

Hos mig, Nordsjælland, men et meget koldt sted – nattefrost på udsatte steder er hos mig – overlever de fleste palmekål både kållarver og nattefrost, heldigvis, af og til endda bedre end grønkål, der helt forsvinder under larvernes angreb (jeg piller skam larver væk) og derfor aldrig når af blive så store at de overlever nattefrosten.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 7. juli 2006 kl. 12.55

Sidste år fik jeg et massivt "angreb" af larver i mit drivhus på tomatplanterne, så i år er jeg meget opmærksom.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette, 20. august 2008 kl. 16.56

Jeg bryder mig ikke om at pille larver, endnu mindre at kvase dem. Jeg har de sidste år bøjet elektrikerrør (køb 2-meter stykker i byggemarked), sat dem i jorden, så de dannede en lang tunnel og lagt bionet over. Resultatet er at der ingen larver kommer, hvis nettet sættes over når planterne er 10 cm høje (jeg sår altid på stedet). Kålen bliver flot og sund og larverne får så lov at æde tropaeolum i haven og drivhuset om trøst. Både net og rør holder sikkert i årevis, hvis det kommer under tag om vinteren, og slipper både regn og sol nok igennem til planterne.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Olesen, 17. september 2011 kl. 19.48

For nogen år tilbage havde jeg kålsommerfuglelarver i mine kålplanter. En dag kom der en flok gråspurve og opholdt sig ved kålplanterne, og så forsvandt kållarverne. Måske hvis man satte et foderbræt med frø til spurvene, at de så også ville tage larverne?.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Valløe, 27. juni 2016 kl. 18.22

Vær opmærksom på, at DiPel (Bacillus thuringensis) fra 26. november 2015 kun må købes og anvendes af professionelle i erhvervsøjemed.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 27. juni 2016 kl. 21.26

Der bliver heldigvis guffet løs hos mig, men nu har jeg så også sået bla. kål rundt omkring til sommerfuglene.
Mvh

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan D., 2. september 2018 kl. 13.44

Hvor længe er det nødvendigt at beholde insektnet over kål? Altså hvornår lægger sommerfuglene senest æg i kålene?
Mvh. Jan

Nyt svar til emnet »Bekæmpelse af kållarver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Bekæmpelse af kållarver«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider