Forum

Kommentarer til »Cider – fra egen æblehave«

På denne side finder du kommentarer til teksten Cider – fra egen æblehave. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten, 29. august 2004 kl. 16.26

Ved hvilken temperatur skal cideren gære og hvor længe skal den gære?

2 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 30. august 2004 kl. 15.03

Jo koldere den gærer, des bedre aroma får du i cideren, men gøærcellerne fungerer dårligt under 10 grader Celcius. JEG vil sige 5–15 grader i lokalet, dvs. du bør gære i udhuset.

3 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten, 30. august 2004 kl. 22.41

OK, det prøver jeg. Jeg har godt nok lige målt temperaturen i udhuset og der er ca. 18 grader om dagen... håber det går aligevel.

4 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per, 19. oktober 2004 kl. 16.08

Jeg starter på helt bar bund – men er meget interesseret i at lave juice og cider af alle de æbler der ellers bare ligger og rådner i min have. Hvor starter man – findes der en god bog for begyndere? Kan man købe alt udstyret brugt? Hvor meget skal man investere i udstyr?

5 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth, 21. september 2006 kl. 13.57

Hej jeg har igennem de sidste 5 år lavet cider og æblemost. Første gang som et uheld, da mosten jeg havde presset og stillet i køleskab gærede af sig selv. Senere med fuldt overlæg.

Jeg sætter altid den rå most i køleskab i flasker med patentprop. Efter 8–14 dage er der den dejligste cider med boblende perler. Ingen hokus pokus.

Når den gærer i køleskab går det langsommere men smagen bliver langt bedre.

Hvis man gærer den varmere bliver den mere bitter.

Jeg har købt et lille mosteri hos Dansk Hjemmeproduktion, som koster ca. 4000 kr for en kværn og presse.

Det tager ca en times tid at presse 20–30 liter most, og det er rigtigt hyggeligt. Og børnen synes det er sjovt og så smager mosten naturligvis helt fantastisk.

Det skal være nedfaldsæbler, der er godt modnede.

Jeg laver saft af Guldborg Ingrid Marie og vilde æbler jeg kan finde.

Jeg har eksperimenteret med at lave æbleeddike. Det krævede lidt eksperimenteren, men her gærede jeg cideren helt ud og lod det stå i mit udhus uden låg næsten et år. Det er nemlig alkoholen som omdannes til eddikesyre, og det kræver ilt. Det blev himmelsk.

6 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 8. august 2007 kl. 17.18

Er der nogen som ved om man kan lave pærecider på samme måde som man kan lave æblecider? Det jeg konkret tænker på er, om pæren på samme vist som æblet indeholder naturligt gær, så der kan komme lidt alkohol ud af det?

7 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. august 2007 kl. 22.08

Det skulle nok kunne lade sig gøre med pærer. Det er ikke gær men sukker, der bliver til alkohol, og i pærer er der jo masser af sukker.

Jeg har set cider lavet på al mulig frugt, ligesom eddike. Når alt kommer til alt er cider jo bare gæret most eller frugtsaft.

8 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 16. august 2007 kl. 14.29

Tak for dit svar. Så vidt jeg har forstået det, begynder gærcellerne at fortære sukkeret, og der udskilles i denne proces alhol, som altså er et affaldsprodukt. Så det jeg er bekymret for om denne proces i det hele taget går igang, om der er gærceller nok i/på pærerne, – det er der jo i rigt omfang på vindruen, og også noget på æblet..., men pære?

9 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 16. august 2007 kl. 14.31

Vil bare ikke spilde en hel pærhøst på pæresaft :-(hvis det er det eneste som kommer ud af det...

10 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christoffer, 12. november 2007 kl. 22.11

Har sat 11 l æblemost til at gære i en 30 l spand, i mørk kælderrum ca 12 grader, og efter 1 uge er der mug på overfladen, kan jeg fjerne muggen og omhælde mosten til de anbefalede patentflasker eller en spand der passer? eller skal det bare ud?

11 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. november 2007 kl. 9.10

Det SKAL ud.

Mvh Svend Høst

12 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 13. november 2007 kl. 10.34

Hej Christoffer, jeg skal ikke kunne sige om vædsken er ødelagt/farlig at drikke, – jeg selv ville nok ikke smide de dyre dråber ud.

Jeg har selv dette efterår haft kanonsucces med at lave cider uden anden tilsætning end sukker(for at få en høj alkoholstyrke). Der er to processer som forløber paralelt: forrådnelsen og alkoholdannelsen(som jo så stopper forrådnelsen) For at få en kraftig og hurtig alkoholdannelse, sætter jeg æblesaften i et mgt. varmt rum 20–25 grader. når det begynder at syde og boble ved jeg så at den hellige grav er velbevaret mht. bakteriedannelsen. Hvis jeg er utålmodig beholder jeg mosten i det varme rum, og har en stærk cider efter 2–3 uger. Alternativt kan jeg flytte spanden til kølige omgivelser men så går processen mgt. langsomt. Jeg kan forestille mig at ved 12 grader og uden tilsætning af sukker, tager det meget langt tid at få processen igang, måske så langsomt at bakterier på æbler osv. kan få overtaget, da alkoholstyrken den første uges tid vil være forsvindende lav.

13 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christoffer, 13. november 2007 kl. 18.13

Hej Jeppe, tak for beskrivelse og din erfaring med processerne. jeg har fjernet muggen og prøver at gi mosten et forsigtigt opkog og starter forfra med mere sukker og mere varme i starten. gir besked om nogle uger om det lykkedes?! :)

14 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. november 2007 kl. 9.32

Tilbage i 50–60erne var det meget normalt at man fjernede mug fra fødevarer og så spiste resten,men så opdagede bromatologerne at muggen havde fine trevlerødder som havde gennetrængt resten af f.ex. rødgrøden og derfor skal hele portionen smides ud. Jeg har som dreng spist masser af rødgrød som der var kommet en mugplet på og som min mor fjernede det var jo normalt og ingen i min familie har nogensinde været syg eller dårlig af det. Men i dag er alting jo farligt.Men hvis jeg var dig ville jeg smide hele molivitten ud. Det er trods alt ikke sundt at indtage.

Mvh. Svend Høst

15 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. november 2007 kl. 17.44

Man kan ikke forvente gæring af Cider ved 12C.!

Min 20–25 C er optimalt.

16 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 14. november 2007 kl. 17.51

Jeg ville ikke smide mosten ud, hvis Christoffer ikke vil drikke den, så kan han i det mindste høste erfaring, hvordan bliver den smagsmæssigt? alkoholstyrke?

evt. tilsætning af champagnegær, hvis han ikke kan lide den naturlige gæring osv. osv., så det hele bliver en succes næste år;-)

17 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 4. februar 2008 kl. 12.09

Vi lavede 30 liter cider af efterårets æbler, der kom i spanden ca. 2 kg sukker i, så vil tro at styrken nu er på ca. 4 procent(?)
Men nu læste jeg på nogle engelske sider at der advares mod at cider kan indeholde koli og salmonella bakterier, som kan gøre folk dødsyge, og derfor er vi blevet bange for at prøve vores cider, som ellers ser fantastisk lækker ud. Jeg troede ellers at alkohol, selv 2 procent over flere måneder ville umuliggøre vækst af skadelige bakterier som dem vi snakker om her, mug er noget andet. Hvad siger I? Er der en reel risiko? eller har jeg måske misforstået de engelske sider, måske snakker de om cider uden alkohol.

18 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. februar 2008 kl. 15.43

Hej Anne

Jeg ville ringe til firmaet Pomona, som selv laver Cider, de kan og vil måske hjælpe.

Måske kunne kunne du også prøve at kontakte fuglebjerggaard.dk og spørge Per Kølster om råd. Han har skrevet en bog om æbler og øl, så mon ikke også at han ved lidt om Cider.

held og lykke.

19 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Gundersen, 4. februar 2008 kl. 16.37

Coli og salmonella i gæret cider – det tror jeg ikke er en reel risiko. For det første pga. den ph værdi/syre du har i cideren er meget bakteriefjendsk, for det andet fordi alkoholen er bakteriefjendsk. Jeg gætter på du er oppe på 5% alkohol og en ganske frisk syre, hvis du ikke har gjort noget tosset som at hælde vand i. Men brug din sunde fornuft, hvis det dufter frisk og godt, så smager det nok også godt, og så kan jeg umuligt forestille mig er der er coli og salmonella i. Hvor skulle det i øvrigt være kommet fra? – Du lyder som en pæn dame, der vasker hænder når du har været ude og pudre næsen. Du har vel arbejdet normalt renligt med produktionen, og du har vel ikke smidt rå kyllinger og bummelum i cideren under gæringen, og hvis du har haft låg på er der vel heller ikke nogle dyr der selv er kommet op i cideren uden du opdagede det...;)

Jeg er bange for at den megen snak om fødevaresikkerhed er ved at gøre os alle sammen til paranoide hypokondere, der tror at fødevarer kun kan være sikre og sunde hvis de kommer fra en fabrik. Jeg ville være mere bange for at drikke light cola end for at spise æbler, presse most og drikke cíder fra egen have.

20 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 4. februar 2008 kl. 18.40

Tak for indlæggene! Mht. hysteri omkring fødevarer er jeg i og for sig enig...,
mht. cideren, er historien den, at jeg i efteråret lavede 30 liter ren cider i en spand, som smagte som en drøm. Der var så ikke æbler nok til endnu en fyldt spand, så i omtalte spand har jeg 10 liter æblejuice + 20 liter vand PLUS alt gæren/bundfald fra 1. spand. Sidstnævnte for at få en stærkere gæring. Så man kan sige at syreindholdet kun er 30% af hvad det burde være, men gæringen har været ret kraftig, jeg har puttet 2–2,5 l sukker i.

Det skal siges at jeg på et tidspunkt synes jeg så nogle hvide pletter aller øverst som muligvis kan være mug, men nu dufter cideren som en drøm og smager sikkert fortrinligt. Mht. hvor det skulle komme fra, tænker jeg på en mågeklat, en kat eller lignende, æblerne er rengjorte men ikke vaskede, da det hele skulle foregå med naturlig gær fra skrælden. Men som sagt har vi prøvet at lave cider før og er egentlig ikke bange, medvirkende årsag er måske også at vi ikke før har haft den til at lagre så lang tid, den har nu stået 4 måneder. Tidligere gæringer har kun fået lov til at stå 1 måned..., så bundfaldet er nu ikke så indbydende at se på..., nuvel det ender nok med at vi tager chancen.

21 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. februar 2008 kl. 21.25

Hvis du ikke har givet æblemassen et opkog før du satte gærprocessen i gang så har du muligvis et problem, masser af fugle er bærer af salmonella som de spreder via afføringen, en fugleklat på et æble fra en smittebærende fugl er nok.

Mvh. Svend Høst

22 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 4. februar 2008 kl. 21.38

@ Svend: Jeg kan ikke give massen et opkog, for så dør naturgæren jo! Min interesse/fascination for hjemmelavet cider har hele tiden været at det selv gærer, jeg har ikke interesse i champagnegær osv.

Det jeg prøver at finde svar på er om en salmonellaspore som kan ha været på et æble, ikke forlængst er inaktivt/dødt, efter nu 3–4 måneder i min. 4 procent alkohol? det håber jeg, men jeg har ikke på nettet kunne finde noget om det, kun har jeg set på engelske hjemmesider, at vin dræber coli og salmonella, men jeg har ikke set noget om hvorvidt øl/cider gør

23 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. februar 2008 kl. 22.17

Jeg har lavet masser af æblevin og det første man gør er at overhælde de 4delte æbler med kogende vand, så er man sikker på at vildtgæren og andre uheldige ting er dræbt før man tilsætter den ønskede gærkultur. jeg har ingen erfaring med ciderbryg.Hvis du opvarmer din ciderbryg til tæt på kogepunktet meget kortvarigt, ikke koge for så fordamper alkoholen, så vil eventuele bakterier vel blive dræbt.

Mvh. Svend høst

24 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 31. marts 2008 kl. 9.30

Kan se at Carlsberg idag præsenterer deres nye produkt Somersby æblecider, så nu er der sku penge i møjet:-) siden de kaster sig ind på markedet...

Mht. til min egen cider, overlevede jeg uden mén, men vil i år for at undgå lignende bekymringer, sættes sukkerindholdet væsentligt op, så alkoholprocenten kommer væsentligt op over 5 procent.

25 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Fiil, 29. august 2008 kl. 16.52

Hej jeg er ny

Jeg står med en hel masse sommeræbler, som jeg er ked af se rådne op på min græsplæne, suk
Jeg har tænkt mig om de kan bruges til cider og/eller æblebrændevin?

Er der nogen der kan hjælpe mig igang?

Jeg har ikke andet end æbler og gå på mod
På forhånd tak, Søren

26 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 29. august 2008 kl. 22.29

Hej Søren
Har ikke selv prøvet det, men check Per Kølsters og Camilla Plums hjemmeside:
www.fuglebjerggaard.dk/Per/Per.velkommen.htm
Der står en beskrivelse af hvordan man fremstiller cider.

27 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Erbs, 30. august 2008 kl. 15.28

Lækkert forum, vi har lige høstet lidt æbler til kage, mad osv i dag.

meen der er rigtig mange der forhåbentlig ender som saft og cider i år.

Vi skal også prøve for 1st. gang i år.

28 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 30. august 2008 kl. 16.11

Nu skal vi til familiefødselsdag idag, men jeg vil
gerne give en nem – og realistisk – opskrift på hjemmelavet cider. Har efterhånden stor erfaring
vender lige tilbage imorgen

29 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 1. september 2008 kl. 16.26

Generelt om ciderfremstilling:

Æblet er en fantastisk frugt, – efter druen vist den frugt hvis skræld indeholder flest gærbakterier. Så når du blander æble, sukker og vand i en stor spand, startes efter et par dage en stormgæring, som er meget fascinerende, prøv at stikke næsen ned i spanden og du bliver næsten kvalt af alt den kulsyre der produceres(dette er meget nyttigt, da det holder oxygenen væk, så det kan ikke blive til eddike istedet for vin!)
Her følger nogle gode råd omkring ciderbrygning:

1. Det sværeste er klart at kværne æblerne! Dette er et stort arbejde, uanset hvad, du kan købe en motormølle/kværn hos www.hjemmeproduktion.dk, ellers må du bruge saftpresser eller rivejern, men det er et hestearbejde, hvis du vil lave en stor produktion.

2. Brug en 30 liters vinspand med gærlås. Kan købes hos ovenstående firma eller hos shop.vinolhobby.dk/ HUSK dog en gærlås/rør!

2. Hak, skræld, kværn, riv eller hvad du nu vil, æbler så de dækker ihvertfald 1/3 del af spanden, fyld op med vand iblandet 2 kg opløst sukker(må ikke være varmt.)

3. spanden stilles i et rum med minimum 20 graders varme, helst lidt varmere

4. Skralden er essentiel, det er jo der gæren sidder! Du må derfor ikke skolde, eller skrubbe/vaske hårdt dine æbler. Fjern brune områder og hvis der er fugleekskrementer eller snegle på, så smid dem langt væk!

5. Lad spanden stå og boble i 3 uger, så er den drikbar, men ikke færdig! Æbler gærer dog hurtigt, for hver dag vil cideren blive mere alkoholrig=sur at smage på.

Til sidst vil den blive meget sur! Så kan du blande den op med æblejuice(hvis du har gemt nogle æbler)
Det er det de profesionelle producenter gør, f.eks Fejø Cider. Den dejlige æblesmag som de har, er derfor i virkeligheden "falsk", idet cider egentlig ikke er et slutprodukt, idet mosten så er på vej til at blive til æblevin, altså noget meget mere stærkt noget.

Istedet for at blande æblemost i, kan du blande op med en kold ramløsa, evt. ramløsa citrus, og du har en fantastisk champagneagtig drik!

6. Den æblevin som bliver slutproduktet hvis du ikke har drukket vædsken mens det kan kaldes "cider", er sur, og ikke særlig lækker, så hvis du endelig vil have noget stærkere end cider, kan du gøre som i England, hvor de frysedstillerer. Dvs. putter en spand cider/æblevin i en kummefryser, og ad 2 gange fjerner den is der dannes, hvis du har 10 liter, fjerner du først 5 liter is, og så 3 liter is, du har så 2 liter relativ stærk "vin" tilbage, på denne måde kan du få en alkohol på op til 24 procent.

Advarsel: Teknikken ovenfor er NEM og LOVLIG, hvis vi snakker traditionel destillation, hvor man opvarmer vædsken osv., så er dette ulovligt, og meget svært, tilmeld lidt farligt.

7. Når du laver cider, så husk på at det er æblemost, evt. æblestykker som gæres, det er ikke altid så lækkert at se på, men alkoholen gør jo at det ikke går i forrådnelse! Alkoholen, hver dag stærkere, er et effektivt redskab mod alverdens bakterier!

8. Som sagt allerede: du behøver ikke at fylde 30 liters spanden med æblejuice du har presset, du kan sagtens fylde 30 procent æblejuice i, og resten vand og sukker, og de 30 procent æble kan bestå af juice, æbleskræld eller æbler skåret i små terninger. Under gæringsprocessen vil alkoholet trække en del æblesmag ud af kødet og hvis vædsken er 100 procent æblejuice, vil der være så meget æblesyre i cideren, at nogle vil få mavebøvl. Hvis der tilsættes vand, vil resultatet blive meget mere vinøst.

7. Tålmodighed! Vent til cideren har fået en pæn alkoholprocent, ellers er det jo sukkervand du drikker.

8. Mht. sukker: Hæld 2 kg sukker i en gryde og opløs det i lunket vand, når det er blevet koldt, så hæld det i spanden.

OBS! Hvis du istedet for vil have en stærkere gæring, så øg mængden af sukker til f.eks. 3–4 kg, men husk så på at gæringsprocessen så tager længere tid!

Held og lykke med det! I er velkomne til at stille spørgsmål til det jeg har skrevet her!

30 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2008 kl. 21.28

Et dejligt indlæg, man kan næsten dufte gærings processen. Måske skulle du skrive lidt om acidometer og oechlevægt, eller er det sjovere at smage sig frem.

31 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 1. september 2008 kl. 21.51

Ser ingen grund til at være sarkastisk.

Udgangspunktet er at der er en mand som har en masse nedfaldne æbler, og gerne vil lave en omgang cider.

Jeg prøver blot at fortælle at det behøver ikke være den store videnskab, man
klarede sig uden acidometer og oechlevægt i gamle dage! Jeg ved godt at ovenstående kan provokere, men det kan traditionel dansk "vin"produktion også, hvor man køber 5 poser med forskelligt "tryllepulver" hos Matas, og kommer det i gæringsspanden, og vupti, så har man en portion "hjemmelavet" vin – ligeså syntetisk som den til 18 kr. i Aldi.

Jeg har prøvet det 10–15 gange:
30 liters spand
æbler op til 10 liter, derefter vand og sukker.

Efter 3 uger, nærmer det sig øl i alkoholstyrke.

Efter 2 måneder, er det blevet surt, så det skal drikkes før 2 måneder er gået, eller man kan selvfølgelig tilsætte sukker.

32 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 1. september 2008 kl. 22.02

Jeg glemte at tilføje, at én af mine pointer, er at cider ikke er et SLUT produkt, så cider er en mærkelig størrelse, det er blot en most som er på vej til at blive til æblevin!

"Rigtig" cider, bærer præg af dette, dvs. cider har intet at gøre med Somersby og andre ciders som smager af sodavand men indeholder 5 procent alkohol.

Selv sympatiske "naturlige" ciders som Fejø cider, opnår kun den dejlige smag ved at mikse "sur"(=alkoholstærk) alkohol med alm. æblejuice.

I England kan man stadig få stærke ciders på ca. 10 procent, og de smager også derefter!

Konklusion: Cider kan laves på uden teknisk udstyr,
jeg siger ikke at vin kan laves på samme enkle måde(da ikke ihvertfald hvis det er noget man vil byde vennerne :-) men det kan cider godt.

Desuden skal vi ikke glemme at æbler er det mest pålidelige gæringsmedie, dvs. det har en meget enkel go solid gæring, som aldrig slår fejl. Dette er en undtagelse, andre frugter gærer forskelligt hver gang.

Så æblet er bestemt en af de største gaver til hjemmebryggerne:-)

33 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2008 kl. 22.03

Men dog... det var ros til dit indlæg, men det blev åbenbart misforstået, undskyld.

Jeg har selv fremstillet megen god vin af bla. æbler, blommer og hyben af egen avl, hvor man bruger omtalte glasrør.

34 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Johnsen, 13. oktober 2008 kl. 22.37

Hej
Vi har presset most og har nogle liter i overskud.

Jeg købte engang vin-gær i Matas, men de siger nu de ikke må sælge det. Hvor køber man så gær til ciderfremstillingen?

35 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 14. oktober 2008 kl. 7.45

De har i alle år forhandlet det i Matas Vangede nord for København, ved ikke hvor du bor henne. eller her
www.vinolhobby.dk/

36 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten, 14. oktober 2008 kl. 11.39

Der sidder jo massere af gær på æblerne, så du behøver ikke tilsætte noget. Jeg har lige lavet cider og brugte ikke ekstra gær... det boblede livligt og er blevet god stærk. Tror jeg skal tilsætte lidt mere sukker og måske lidt ekstra æblesaft da den ikke er så sød længere.

37 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 14. oktober 2008 kl. 11.53

Kære Torsten:

Jeg har skrevet flere indlæg her på siden om at man ikke skal købe/bruge kulturgær men bruge det der sidder på æblerne! Jeg kunne aldrig selv finde på andet! MEN, jeg går da ud fra at Erik Johnsen når han skriver sit indlæg, har læst de øvrige bidrag her på tråden, men altså insisterer på at bruge kulturgær.

Selvom jeg selv bruger æblets naturlige gær, er jeg ikke fanatisk og fordelen ved at købe gær, er at du får en mere vinøs smag, og måske også stærkere alkoholmæssigt, (til gengæld ryger den karakteristiske cidersmag)der findes jo ikke i DK cidergær, man bruger champagnegær. Og ja..., så er der også den fordel at man kan koge mosten FØR gæringen, og derfor ikke behøver tænke så meget på rensningen af æblerne. Det er jo et faktum at nogen er bange for at bakterier på æblerne(udover gæren) kan mangfoldiggøre sig i den 25 grader vædske, men som før nævnt her på siden, så skulle alkoholen og æblesyren sagtens kunne sørge for at fjerne disse ting.

38 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Johnsen, 14. oktober 2008 kl. 13.52

Tak for Jeres gode svar. Jeg har vasket æblerne og troede dermed at vild-gær-svampene ville forsvinde. Jeg har dog ikke kogt saften.

Jeg vil derfor lade vildgæringen forløbe nu jeg alligevel ikke kan få fat i gær i lokalområdet.

Igen, mange tak for svar.

39 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Schmidt, 2. marts 2009 kl. 13.30

Hvad er gærcelle niveau pr liter plus sukker til sider

40 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 25. maj 2009 kl. 21.43

Kan man fremstille rabarbercider og i givet fald hvordan?

41 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 25. maj 2009 kl. 22.00

Jeg lavede sidste år. Hvordan vil du lave? Med Matasgær eller naturligt?

42 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 26. maj 2009 kl. 16.29

Hej Anne.

Jeg havde tænkt mig at lave det så naturligt som muligt, men det kan jo være at der skal bruges gær.

Hvordan starter man processen op?

Jan.

43 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 28. maj 2009 kl. 13.48

Jeg har beskrevet ovenfor hvordan man starter gæring af æbler op.

Mht. til rabarber har jeg gjort den erfaring at gærcellerne er så få, at
gæringsprocessen er meget langsom eller ikke eksisterende. Jeg foreslår at
du køber vingær og laver det på traditionel vis, søg under vinfremstilling på google.

Det skal siges at rabarbercider har en skøn smag af rabarber(!) så det er da
absolut forsøget værd.

Men processen behøver blot et værelse med 25 grader, sukker, frugtsaft/frugtstykker og gær. Og da gær som sagt på rabarber ikke gærer så let., vil det hjælpe med vingær. Alternativt kan bruges en pakke baggær, men
det giver ikke en god smag

44 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 28. maj 2009 kl. 13.51

PS:
forøvrigt er rabarber cider og vin beskrevet på et par amerikanske hjemmesider/forums, kan ikke huske urls, men jeg fandt dem ved at søge i google under:

rhubarb cider (eller wine)

45 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan, 1. juni 2009 kl. 19.25

Tak for henvisningerne.

Jan.

46 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jepsen, 29. juni 2009 kl. 21.34

Vildgær kontra vingær?

Et almineligt sundt æble indeholder op til 10.000 vilde gærceller pr. gram (inden i!), så det bør ikke komme som en overraskelse, at æbler eller æblesaft overladt til sig selv begynder at gære. Ved begyndelsen af gæringen kæmper alle tilstedeværende arter om at blive den dominerende – og en af dem vinder!

Det der er så spændende ved at satse på den naturlige gæring – med den stamme som mere eller mindre tilfældigt får overtaget – er at den måske (og måske ikke) frembringer mere eller mindre ejendommelige smagsstoffer i den gærede drik. Set ud fra et produktionsmæssigt synspunkt synes denne fremgangsmåde ikke særligt velegnet: Resultatet kan virke lidt tilfældigt, og opskrifter kan vanskeligt overføres fra et ''bryggers'' til et andet. Selv ikke hvis æblesorten var den samme kan man være sikker på at sammensætningen af mikrofloraen er det, og resultatet vil derfor være ret uforudsigeligt. Men måske kommer der noget godt bryg ud af det...

Alternativet til at lade naturen gå sin gang og håbe det bedste er selv at forsøge at kontrollere gæringsprocessen. Det bliver den ikke mindre naturlig af, blot mere forudsigelig. Det gøres ved at svække alle de vilde gærceller og samtidig pode saften med en kendt og rendyrket gærkultur i optimale væksbetingelser. Da den dermed har rigtig gode chancer for at blive dominerende, og den ydermere er udvalgt for dens evne til at tilføre drikken smagsstoffer der opleves som behagelige, kan man tillade sig at have ret høje forventninger til både kvaliteten af ens bryg – og til at andre kan få meget lignende resultater med samme gærkultur.

Det bliver svært at ændre på, at den kendte rendyrkede kultur købes som et pulver, at man bruger et andet pulver til at svække de vilde gørtyper, og at madpakken som den tilsatte gær får med sig også er et pulver. Men det, at det er på pulverform gør altså ikke brygget hverken syntetisk eller unaturligt.

47 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanett, 28. august 2009 kl. 10.38

Hej kunne godt tænke mig at lave æbleeddike af mine æbler fra haven, er det muligt at nogle ligger inde med en opskrift der kan guide mig igennem trin for trin fra jeg har æblerne i hånden til jeg kan stå med en lækker ebleeddike. Jeg er helt nystarter og har derfor brug for mere udførlig forklaring end jeg har kunnet finde

48 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanett, 28. august 2009 kl. 10.38

Hej kunne godt tænke mig at lave æbleeddike af mine æbler fra haven, er det muligt at nogle ligger inde med en opskrift der kan guide mig igennem trin for trin fra jeg har æblerne i hånden til jeg kan stå med en lækker ebleeddike. Jeg er helt nystarter og har derfor brug for mere udførlig forklaring end jeg har kunnet finde

49 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 28. august 2009 kl. 12.17

Du skal have fat i en eddike-mor.

(Takket være Camilla Plum ved jeg det...)

50 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 28. august 2009 kl. 12.19

Og nåe ja, så kan du nok finde en opskrift på æbleeddike på dr.dk/camillaplum!

51 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus T, 12. september 2009 kl. 18.59

Hej. Jeg kunne også godt tænke mig en opskift på fremstilling af æbleeddike–det er så hammer dyrt at købe. Camilla plum har ingen opskrift–så hvis nogen har en opskrift vil jeg være meget glad for at få den
:) Sus

52 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 11. oktober 2009 kl. 22.06

Interessante indlæg her. Men Anne nævner nogle gange, at cider blot er et mellemprodukt mod æblevin. Det er vel ikke helt korrekt: hvis du laver cider uden tilsætning af sukker, vil cideren være færdiggæret på et tidspunkt, og alkoholprocenten ligge omkring 2–5% (har jeg læst mig til). Når sukkeret er "spist" af gæren, dør gæren, og der sker i princippet ikke mere. Dette produkt vil Anne sikkert kalde surt, men det må være fordi, hun bedre kan lide sød cider eller _æblevin_. Kun hvis du har tilsat sukker, bliver alkoholprocenten så høj, at _den_ tager livet af gæren. Tilsætter man gær, kan man jo vælge en ølgær, da den typisk "stopper" før champagnegær/vingær.

53 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 11.33

Hej Sus

Jeg ved at du kan købe en eddiker-moder hos (Dansk hjemmeproduktion.dk) Eddike moder omdanner bl.a. vin til eddike i en krukker. Indehaveren hedder Kirsten og er meget inde i disse emner og har et stor og spændende udvalg.

54 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 12. oktober 2009 kl. 13.43

Gud, lever denne tråd stadig! Hvor dejligt!

Ja! selvfølgelig bliver cider kun til vin, hvis man tilsætter sukker! (selvom jeg ikke har definitionen på vin...). Jeg har siden sidste års indlæg høstet flere erfaringer på området. Lad mig straks gøre det klart, at jeg i min store have forsøger at være 100 procent hjemmeforsynende, på alle fødevarer- så misforstå ikke dette indlæg som værende fra en skabsalkoholiker. Jeg har 20 andre fødevareprodukter jeg har travlt med derude. Mit princip er at det skal være uden kemi og syntetiske stoffer. Nå, men jeg forstår dog godt at folk tyr tilkunstgær, idet jeg må indrømme, at det til tider kan være svært at producere alkohol ved naturens egen hjælp. Jeg mener, at det er så besværligt, at der stort set ikke findes alkohol på markedet som er produceret uden kunstgær.

Jeg tror der mangler viden på området. Jeg har fundet en gammel opskrift stikkelsbærvin fra 1910 som mindsanten også indholdt kunstgær! Jeg har selv i år lavet stikkelsbærvin/cider fra haven uden kunstgær, og her bliver det svært.

Dels er det en langt langsommere proces end æblecider/vin og gærcellerne er mere følsomme. Det kan dog lade sig gøre, og da vi har stikkelsbærerne ca. 1. juli, kan man nå at få en sommer aperitif fra haven langt før æblecideren kan være med! Ribs har jeg også prøvet med. Her er problemet, at ribs indeholder så stærk en frugtsyre, at det færdige resultat bestemt skal fortyndes med Af de to frugter, vil jeg klart anbefale stikkelsbær.

Mht. æbler, så sætter man ekstra pris på denne frugts gæringsevne, når man har prøvet andre frugter/bær. Der er simpelthen ikke noget nemmere"! Jeg blandede sidste år og dette år en række sorter sammen, for derved at sikre en afbalanceret smag.

Mht tilsætning af sukkertilsætning, så er dette næsten et must, hvis man vil have et produkt med mere end 3 procent. Jeg anbefaler som minimum 4 kg. sukker til en spand med 30 li, men har nu erfaret at 8 kg over 3 måneder virkelig giver en god vin som er pæn "stærk". Det skal dog tilsættes langsomt og nænsomt, for ellers vil det dræbe gærcellerne, og så går hele processen i stå.

55 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 6. november 2009 kl. 0.54

Hej, og tak for de mange indlæg. Der er dog et par ting, som jeg mangler mere klare svar på: Jeg har 30 L koldpresset, blandet æble- og pæresaft stående i en ballon. Efter en uge i udhuset uden resultat (7°) har jeg flyttet den ind i huset (20°), og der er nu efter 4 dage kommet gang i gæringen (vildgæring forstås). Først og fremmest: Vil det hele gå i stå, hvis jeg flytter ballonen tilbage i udhuset, nu, hvor der er kommet gang i sagerne? Dernæst: Hvor længe skal gæringen fortsætte? Jeg forstår at der er behov for en lagring, dog ikke for længe. Planen er at hælde *herligheden* på champagneflasker, og måske tilsætte lidt sukker i den forbindelse.

56 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. november 2009 kl. 10.20

Gæringen sker på samme måde som med bolledej, når der er rimeligt varm sker der en gæring sted. Så snart du flytter den til et køligere stedt falder den. Tilsætter du for meget varme kan gæren dø.

Så længe at ballonen bobler sker der en gæring sted og så bliver sukkeret omdannet til alkohol. Når der ikke er mere sukker til stede stopper det.

Det er næsten synd at du har brugt vildgær, da du kan risikere at give dit brug en anden og kedelig smag.

57 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 6. november 2009 kl. 11.16

Tak for det, Søren. Jeg lader den boble af herinde i 20–22°, så får vi se hvor længe det varer. At jeg brugte vildgær skyldes at jeg havde læst, at det gav den bedste smag (hvis man er heldig). Det er vel for sent at gøre noget ved nu?

58 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 6. november 2009 kl. 11.47

Jeg havde også problemer med at få gang i gæringen (efter tilsætning af lidt svovl og et par dage efter ølgær). Efter 1½ døgn i stuen og ny gær var der dog gang i det hele, og siden har det stået i udhus ved ca. 15 grader. Det bobler stadig stille og roligt. Som jeg har kunnet læse mig til, giver en langsommere (=køligere) gæring en mere frisk og frugtagtig smag.

59 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. november 2009 kl. 12.02

Det kan godt være du har ret, måske hænger det sammen med at det er nogle andre gærceller, som arbejder i de kølige omgivelser.

Men ligemeget hvad, så handler det bare om at vinen bliver god. Jeg så i øvrig at i Sverige forhandles en vingær, som kunne give hele 15% alkohol. Jeg mener at den man bruger giver ca 11%. Men til cider skal ikke være mere end 5%.

60 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. november 2009 kl. 20.57

Denne opskrift har jeg tidligere brugt med et godt resultat.

Ingredienser:
Ca. 10 liter friskpresset æblesaft fortyndet med 5 liter vand.

Sukker opløst i vand. (Ca. 2 kg.) Mængden afhængig af sukkerindholdet i saften.

1 brev gærnæringssalt + ½ pakke bagegær.

1 brev enzympulver.

En rendyrket gær. (Evt. vinsyre og kalk).

Fremgangsmåde:
Den friskpressede æble/pæresaft hældes på ballon og tilsættes gærnæringssalt, enzympulver og gær. Ryst ballonen godt og placér den lunt ca.20 grader. Husk gærrør.

Efter ca. 2 dage er gæringen godt i gang. Grundlæggende er færdig ciders alkoholprocent opnået med det sukker, som naturligt findes i frugten. Dette er normalt ikke tilstrækkeligt. Lidt højere procenter kan etableres ved tilsætning af 1–2 kg. sukker opløst i vand, så ballonen næsten fyldes, hvorefter der igen rystes grundigt. Ryst herefter ballonen engang imellem i de kommende uger. Når der er langt mellem "bloppene" (ca. hver halve time) skal cideren stik-kes om i en ren ballon. Omstikningen kan gentages, hvis der stadig dannes bundfald. Ballonen stilles til klaring et køligere sted ca. 10 grader. Når cideren er klar, kan den tappes på flasker – eller ballonen kan forsynes med hætte uden hul.

Den hjemmelavede cider har ikke det perlende champagneagtige indtryk som den købte, der er tilsat kulsyre. Tilsvarende indtryk kan gives den hjemmelavede cider ved at tilsætte lidt sukker til den færdige cider, som er tappet på flaske. Sukkeret bevirker at mindre gæring finder sted i de lukkede flasker. Flaskerne skal være forsvarligt lukket, ellers springer propperne nemt af.

61 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 6. november 2009 kl. 21.47

Hvad mener du med "En rendyrket gær. (Evt. vinsyre og kalk)." Det har jeg
sku aldrig hørt om før! Jeg har ellers gjort en del erfaringer, men er aldrig kommet over dette...

62 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. november 2009 kl. 23.13

Danske Emil Christian Hansen var den første til at rendyrke gær. Der findes mange forskellige slags gær. Typisk bruger ølbryggerierne deres egen type gær. Der findes stadig steder i verden, hvor vædsken gærer ved spontangæring (gæring via de tilfældige mikroorganismer, der findes i luften).

Der skelnes mellem forskellige typer af gær via deres evne til at bundfælde, danne aroma, overleve og være resistente over for alkohol. Grundlæggende skelnes mellem undergær og overgær. Undergær synker til bunden af beholderen, når der ikke er mere føde, eller det bliver for koldt. Overgæren stiger til vejrs, sammen med den kulsyre, der dannes under gæringen.

Kalk kan bruges som klaringsmiddel. Vinsyre kan bruges hvis det bliver for sødt.

63 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 0.58

Jeg vil give Mogens ret i at det er vigtig med en ren gær, da man risikere at få fremmed gærceller ind og så kan vinen også smage der efter. Det er hellere ikke sikker at man får en jævn gæring.

Jeg ved at mange biavler, der laver Mjød bruger de gærceller som er i honningen til af gære honningen og det samme gjorte man i gamle dage, da man ikke viste bedre.

I nogle afrikanske stammer tygger kvinderne på nogle rodfrugter og denne blanding af spyt, sukker vand og de gærceller som kommer med her giver tilsammen en stærk drik efter et stykke tid.

Rendyrket gær er f.eks. "B carlsbergesis" som bruge til fremstilling af Hof. og i Husum i Tyskland, er der et bryggeri, hvis øl smager som Fakse og det viste sig, at deres gær faktisk stammede fra samme bryggeri... I Belgien, som er det land i Europa med flest bryggerier, pr. indbygger er der en munkeorden, som kan lave en af verden stærkeste øl, på omkring 17% alene ved hjælp af en bestemt gærtype, som de selv har avlet sig frem til.

Vil man læse mere om øl er der en forfatter ved navn Michael Jackson som ved rigtig meget om emnet.

64 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 0.59

Jeg vil give Mogens ret i at det er vigtig med en ren gær, da man risikere at få fremmed gærceller ind og så kan vinen også smage der efter. Det er hellere ikke sikker at man får en jævn gæring.

Jeg ved at mange biavler, der laver Mjød bruger de gærceller som er i honningen til af gære honningen og det samme gjorte man i gamle dage, da man ikke viste bedre.

I nogle afrikanske stammer tygger kvinderne på nogle rodfrugter og denne blanding af spyt, sukker vand og de gærceller som kommer med her giver tilsammen en stærk drik efter et stykke tid.

Rendyrket gær er f.eks. "B carlsbergesis" som bruge til fremstilling af Hof. og i Husum i Tyskland, er der et bryggeri, hvis øl smager som Fakse og det viste sig, at deres gær faktisk stammede fra samme bryggeri... I Belgien, som er det land i Europa med flest bryggerier, pr. indbygger er der en munkeorden, som kan lave en af verden stærkeste øl, på omkring 17% alene ved hjælp af en bestemt gærtype, som de selv har avlet sig frem til.

Vil man læse mere om øl er der en forfatter ved navn Michael Jackson som ved rigtig meget om emnet.

65 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 1.00

Jeg vil give Mogens ret i at det er vigtig med en ren gær, da man risikere at få fremmed gærceller ind og så kan vinen også smage der efter. Det er hellere ikke sikker at man får en jævn gæring.

Jeg ved at mange biavler, der laver Mjød bruger de gærceller som er i honningen til af gære honningen og det samme gjorte man i gamle dage, da man ikke viste bedre.

I nogle afrikanske stammer tygger kvinderne på nogle rodfrugter og denne blanding af spyt, sukker vand og de gærceller som kommer med her giver tilsammen en stærk drik efter et stykke tid.

Rendyrket gær er f.eks. "B carlsbergesis" som bruge til fremstilling af Hof. og i Husum i Tyskland, er der et bryggeri, hvis øl smager som Fakse og det viste sig, at deres gær faktisk stammede fra samme bryggeri... I Belgien, som er det land i Europa med flest bryggerier, pr. indbygger er der en munkeorden, som kan lave en af verden stærkeste øl, på omkring 17% alene ved hjælp af en bestemt gærtype, som de selv har avlet sig frem til.

Vil man læse mere om øl er der en forfatter ved navn Michael Jackson som ved rigtig meget om emnet.

66 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 1.00

Jeg vil give Mogens ret i at det er vigtig med en ren gær, da man risikere at få fremmed gærceller ind og så kan vinen også smage der efter. Det er hellere ikke sikker at man får en jævn gæring.

Jeg ved at mange biavler, der laver Mjød bruger de gærceller som er i honningen til af gære honningen og det samme gjorte man i gamle dage, da man ikke viste bedre.

I nogle afrikanske stammer tygger kvinderne på nogle rodfrugter og denne blanding af spyt, sukker vand og de gærceller som kommer med her giver tilsammen en stærk drik efter et stykke tid.

Rendyrket gær er f.eks. "B carlsbergesis" som bruge til fremstilling af Hof. og i Husum i Tyskland, er der et bryggeri, hvis øl smager som Fakse og det viste sig, at deres gær faktisk stammede fra samme bryggeri... I Belgien, som er det land i Europa med flest bryggerier, pr. indbygger er der en munkeorden, som kan lave en af verden stærkeste øl, på omkring 17% alene ved hjælp af en bestemt gærtype, som de selv har avlet sig frem til.

Vil man læse mere om øl er der en forfatter ved navn Michael Jackson som ved rigtig meget om emnet.

67 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 1.00

Jeg vil give Mogens ret i at det er vigtig med en ren gær, da man risikere at få fremmed gærceller ind og så kan vinen også smage der efter. Det er hellere ikke sikker at man får en jævn gæring.

Jeg ved at mange biavler, der laver Mjød bruger de gærceller som er i honningen til af gære honningen og det samme gjorte man i gamle dage, da man ikke viste bedre.

I nogle afrikanske stammer tygger kvinderne på nogle rodfrugter og denne blanding af spyt, sukker vand og de gærceller som kommer med her giver tilsammen en stærk drik efter et stykke tid.

Rendyrket gær er f.eks. "B carlsbergesis" som bruge til fremstilling af Hof. og i Husum i Tyskland, er der et bryggeri, hvis øl smager som Fakse og det viste sig, at deres gær faktisk stammede fra samme bryggeri... I Belgien, som er det land i Europa med flest bryggerier, pr. indbygger er der en munkeorden, som kan lave en af verden stærkeste øl, på omkring 17% alene ved hjælp af en bestemt gærtype, som de selv har avlet sig frem til.

Vil man læse mere om øl er der en forfatter ved navn Michael Jackson som ved rigtig meget om emnet.

68 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 7. november 2009 kl. 10.45

Jeg bliver nødt til at blande mig. Cider er ikke vin. Det er svært at lave vin som
smager godt. Der er en masse hokus pokus i moderne vin, en masse
triks i form af tilsætningsstoffer af forskellig art.

Vindruer – også fra danske haver, gærer dog naturligt, og man ender med vin,
om den så kan måle sig smagsmæssigt med købevin, ja det er nok tvivlsomt.

MEN! Anderledes står det til med cider. Cider er IKKE vin. Cider er et meget
enkelt produkt. Man behøver ingen tilsætninger af nogen art!.

Kun æbblemost.

Det eneste man skal sikre sig er, at man skærer ting fra på æblet som kan give bitter smag – f.eks. brune pletter og lign.

Som der står andetsteds her på forum, indeholder æblet selv 1000vis af gærceller.

Smagen af den færdige cider vil variere afhængig af æbletypen og de gærceller som sidder på æblet, men resultatet vil altid ligge indenfor det der er "cider".

Herregud – sådan er det da med alt fra naturen – jordbær kan ét år være mere aromatiske end andre år – betyder det at vi i hjemmelavet syltetøj skal tilsætte
smagsforstærker?

Igen: Cider processen er så enkel, at det ikke kan gå galt for naturen – vin er et
mere forædlet produkt, som bl.a af hensyn til smagen skal gennemgå to gæringsprocesser osv...

Når naturen nu kan gøre det selv, hvorfor så ikke lade den gøre det. Jeg har prøvet det så mange gange, og med så mange forsekellige æbler fra så mange forskellige haver, at jeg næger at tro at processen kan gå galt.

Det eneste som kræves er at man ikke ødelægger æblets gærceller, og så
ellers stiller vædske/mæsken varmt – ihvertfald til at begynde med – f.eks. 20–25 grader,så bakterievæksten hæmmes/går i stå(dræbes af alkoholen)

69 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 7. november 2009 kl. 10.56

Hovs, glemte en ting, som jeg lige vil tilføje: Min pointe i ovenstående
indlæg var altså – og det står vist ikke klart – at jeg har respekt for de folk
her på tråden som bruger diverste tilsætninger, – hvis vi taler VIN, for det
er hamrende svært at få en god drikbar vin på "naturlig" vis. Det er et
svært og avanceret produkt.

Men anderledes med cider. Der er ingen tradition for cider lavning i DK, så
jeg tror ikke at mange ved hvor let det er – jeg tror folk overfører erfaringer fra vinlavning – men det er slet ikke nødvendigt.

Æblet er noget af det nemmeste at arbejde med.

(ps: hvis nogen har lyst til at lave hjemmelavet vin naturligt vil jeg ikke tage modet fra dem,de mennesker som levede før "kulturgæren" blev opfundet har helt sikkert sat pris på deres vin, selvom den ikke smagte af egefad :-) men sikkert havde en mere syrlig smag...)

70 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2009 kl. 11.37

Jeg må indrømme at jeg ikke har lavet cider før og derfor, som du skriver, overført min erfaringer fra vin fremstillingen.

En anden ting som undre mig er at man også benytter sure æbler.Boi Jensen har flere speciel sorter som er speciel- avlet til cider.og jeg ved at pometet også ligger inde med en masse special-sorter. Gælder det ikke om at benytte sorter med rimelig stort sukkerindhold?. Hvad gør disse sorter speciel?

Med hensyn til vore skrivelser omkring gærceller har jeg lige hentet denne tekst fra Wikipedia, som beskriver Calsbergs rendyrket ølgær:

Med forskeren Emil Christian Hansen i spidsen kom laboratoriet til at spille en stor rolle i tidens stræben efter at forstå øllets kemi. I 1883 lykkedes det ham nemlig at rendyrke den ølgær, man brugte, og dermed kunne den ødelæggende ølsyge undgås. Gærtypen blev navngivet Saccharomyces Carlsbergensis og metoden blev frit skænket til andre bryggerier, og i dag er det stadig Carlsbergensis-typen, der bruges til pilsnerbrygning verden over.

71 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole., 7. november 2009 kl. 17.22

Det er jo ligegyldigt hvordan fremgangsmåden foregår, bare det kan drikkes og hvis det så smager godt, er det umagen værd. Sidste år var vi nogle gutter som bryggede køkkenbords øl, vi syntes det smagte sk... godt, alle andre syntes det var rædselsfuldt. Nye kartofler fra haven smager også bedre end nye købte, gør de også det, med bind for øjnene.

72 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 7. november 2009 kl. 18.44

@Ole: det var da et tåbeligt indlæg. Dels er dette vist en seriøs tråd,
så vidt jeg har forstået det. For det andet, er fremgangsmåden da aldrig ikke ligegyldig. Fremgangsmåden og valg heraf er jo netop det som afgør
resultatet! Og det er derfor fremgangsmåden som der derfor diskuteres her.

Og det du skriver om kartofler...tja... jeg tror ikke du er én som har prøvet
at dyrke dine egne kartofler, så det er nok lidt svært for dig at udtale dig herom.

73 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 7. november 2009 kl. 19.06

Jeg ved at profesionelle avler i England, Frankrig, Nordspanien bruger både
meget søde og meget bitre æbler i samme mæsk. De søde sørger for sukker
til gæring. De bitre giver karakter og bid. Uden de bitre æbler bliver cideren
karakterløs, og den bliver for monoton som drik.

Man skal her tænke på at i disse områder, har cider i hundredevis af år været
drukket på linie med øl. Så der har været store krav til smag og karakter.

74 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. november 2009 kl. 19.42

Martin.

Så vidt jeg ved er der ikke sure og søde pærer. Er fremgangsmåden så anderledes ved pærercider, eller smager man bare til med sukker.

75 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 7. november 2009 kl. 20.55

Pærecider laves vist primært Blakeney Red, som er små aromatiske og taninrige
pærer, de skulle give en lækrere cider end æbler.

Jeg ved ikke, om denne sort findes i DK, og hvad den så hedder.

Pæretræer i DK bliver sku altid syge, så jeg har afskrevet dem for flere år siden...

I England er der mange store, høje og flotte pæretræer, måske trives de bedre i
de milde vintre(?)

76 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo, 8. november 2009 kl. 20.17

En enkelt tilføjelse om sure og søde æbler: et æble kan have ganske stor syrlighed men stadig indeholde masser af sukker. De to ting står ikke i modsætning til hinanden :) Men det er klart, at hvis man starter med meget syrlige æbler, og alt sukkeret gæres væk, vil man ende med en ret tør cider.

77 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Steen, 8. november 2009 kl. 21.00

Til Martin B's indlæg: "Jeg bliver nødt til at blande mig. Cider er ikke vin. Det er svært at lave vin som..."

God enkel beskrivelse!

Forsøger for første gang at anvende vores æbler til most og Cider.

Cider her lavet på den naturlige "vildgær" på/i æblet, uden tilsætningsstoffer eller anden "kemi".

14 dage tidligere end dette indlæg:
Samlet pæne Belle de Booskop (nedfaldsæbler) og plukket (måske: Ildrød Pigeon) i forholdet 40/60

Æblerne blev skyllet i koldt vand, knust med en trækølle i en plastspand, pulpen blev straks presset i en frugtpresse (kurvpresse) – saften målt med en Oeschlevægt til ca. 1050.

De ca. 23 l råsaft hældt på en glas-vinballon, gummihætte og gærrør monteret. Vinballon stillet i baggang – temp. ca. 15–18gr. i ca. 5 dage: ingen til kun ringe udvikling. Hmmm...

Herefter flyttet til lunt gulv i badeværrelse – målt temp ca. 22–24 gr. på ballon.

Efter blot et døgn, begyndte det hastigt at udvikle sig (ca. 15 blob/minut) – masser af fine små bobler (ligner champagne der perler) – god duft af gær og æblesaft. ca. 1–1½ cm fint skum på toppen.

Andet døgn efter gærring startede: en hel del "store bobler" – så lidt vildt ud, men det blev dog heldigvis inden i ballonen.

De sidste par dage – og nu efter en uge med temp. 22–24 gr. en "gassen" gået noget af ballonen (ca. 1–2 blob/minut).

Nu omstikkes indholdet til ny ren ballon og stilles køligt og mørkt i kælder det næste stykke tid (forventet 2–3 måneder?).

Så må vi se hvad der sker? – forsættelse følger ;-)

78 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 8. november 2009 kl. 22.13

Nemlig (mig, der udløste de sidste ca. 20–25 indlæg)! Jeg er nu også kommet frem til samme fremgansgsmåde som Jan Steen: Det bobler i øjeblikket ca. 4 gange i minuttet ved ca. 20°, og er aftagende. Jeg har blandede æbler og pærer, ca. 50/50 i min ballon, så sukkerindholdet er nok højere. Når aktiviteten er faldet yderligere (jeg læste hos Mogens ovenfor om et blop hver halve time) omstikker jeg og stiller herligheden ud i udhuset (7°) i en måned eller to. Og så krydser jeg fingre for at vi skal ud og købe champagneflasker.

Jeg har kun et *alkometer* som forekommer mig at være en forenklet Oeschlevægt. Er der nogen der kender til den? Den har alkoholprocenter direkte som skala i stedet for mål på sukkerindhold. Hmm. Man kan jo også bare smage sig frem :-)

79 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Steen, 8. november 2009 kl. 22.29

En lille korrektion:
– det var ikke Belle de Booskop men, spiseæbler plukket (måske: Ildrød Pigeon) og stort gul madæble plukket (?) i forholdet 40/60

– og lidt tilføjelser:
Nu da den gærede Cider er omstukket til den nye ballon, og sat i kælder (temp. 10–13 gr.)

Oeschlevægt er målt til ca. 1002 – hvilket betagtes som OK.

"Vinometer" aflæst, – kun som ref.: ca. 5% alkohol, (data: +/- 2% nøjagtighed, for måling af færdiggæret tør vin...).

Cider indtryk (prøvesmagt):
Udseende: gul/gylden, uklar væske (uklar som hvedeøl)
Duft: æbleduft uden sødme (ikke som æblemost), behagelig gærings duft, dufter også ligesom lidt af øl...

Smag: hmmm... – ikke specielt dårligt :-), – lidt gæret og noget tør æblesmag – og måske lidt over i øl med citrussmag... – mangler måske noget sødme p.t.

– spændende at se om indtryk ændrer sig om 2–3 mdr. ;-)

80 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Steen, 10. november 2009 kl. 23.26

Klip start:
"Jeg har kun et *alkometer* som forekommer mig at være en forenklet Oeschlevægt. Er der nogen der kender til den?"
Klip slut.

Jo, prøv at Goggle alkometer – måler alkohol% i TØR vin – en Oeschlevægt måler vægtfylde, det er to forskellige ting.

se også link på YouTube – en lille strimmel fra min Cider...

"Efter blot et døgn, begyndte det hastigt at udvikle sig (ca. 15 blob/minut) – masser af fine små bobler (ligner champagne der perler) – god duft af gær og æblesaft. ca. 1–1½ cm fint skum på toppen.

Andet døgn efter gærring startede: en hel del "store bobler" – så lidt vildt ud, men det blev dog heldigvis inden i ballonen."

Det bobler lystigt:
www.youtube.com/watch?v=X1PjrBxqzm0

81 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aino Arpe, 9. oktober 2012 kl. 18.49

Kan jeg lave af rå nedfrossen æblesaft?

82 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aino Arpe, 9. oktober 2012 kl. 18.51

Kan jeg lave cider af rå friskpresset nedfrosset æblesaft?

83 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2012 kl. 22.15

Det kan du godt....på samme måde som når man laver vin.

84 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aino Arpe, 10. oktober 2012 kl. 8.34

Tak for svaret. :) jeg ligger inde med æblerne, men ikke udstyret lige i øjeblikket.

85 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Koch, 11. november 2012 kl. 18.36

Jeg har pasturiseret min æblemost og derefter tilsat vingær, Bliver det så til æblevin?

Da jeg tog låget af efter det var holdt op med at gære, lugtede det meget skarpt, men smagte nogenlunde Lidt bittert surt og tørt. Der var rigtig meget bundfald, der lignede opløst gær.

Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre ved det for at det bliver mere lækkert?

Der var ingen mug på og det smager ikke af eddike, men det har stået i stuetemperatur hele tiden.

86 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. december 2012 kl. 20.43

Vi har også mange æbler i år og har kastet os ud i en gang ciderfremstilling :)

Vi er totalt nybegyndere og kan sikkert finde på mange sjove spørgsmål, men lige nu har vi bare et par stykker...

Vi har lavet 26 l saft med en juicepresser og satte det over d. 2.12. med tilsat gær.

Efter et døgns tid begyndte det at småboble, d. 5.12. tilsatte vi 2 kg sukker, som var opløst i 3 l vand, og så boblede det næsten uafbrudt i et par dage. Nu, hvor der så er gået en uge mere, bobler det kun omkring 1 gang i minuttet - er det godt nok?

Det står ved 18-20 grader.

Håber, at I er derude!

mvh
Anja

87 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte C., 18. september 2014 kl. 10.08

Hej, jeg ved godt at denne tråd er gammel, men jeg prøver alligevel. Jeg kan næsten ikke vente med at komme igang med at prøve at lave cider. Mine æbletræer bærer ikke endnu, men jeg bor nær en æbleplantage, hvor de påstår, at de kun giftsprøjter, når det er tvingende nødvendigt (det ville jeg osse sige, hvis nogen spurgte!) Mit spørgsmål er, om det er ok at bruge æbler herfra, hvis jeg kun kan skylle æblerne for at få mest muligt naturligt gær med? Spørgsmål nr 2: nogle steder læser jeg, at man skal fjerne kernehuset fra æblerne. Er det nødvendigt og hvorfor?
Håber på svar, og god dag til jer som læser dette :)

88 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. september 2014 kl. 16.47

Ift. Sprøjtningen, så sprøjter ALLE landmænd og frugtavlere kun ved behov. Alt andet er for dyrt. Spørg hellere, hvor tit de sprøjter ('er nødvendigt') og med hvad.
Mit bud er, at det primært er svampemidler (mod skurv), der sprøjtes med sent på sæsonen, og mon ikke mange af de naturlige gærsvampe så også dør?
I øvrigt har forskere påvist, at pesticidrester findes overalt i frugten, ikke kun på skrællen. Mange pesticider er heller ikke vandopløselige og derfor er skylning primært for at undgå bakterier.

89 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 18. september 2014 kl. 17.05

Du kan roligt skrælle æblerne - der er rigeligt med gærceller i den juice som er inde i æblerne...,
vigtigere er det at du stiller din most et sted med en pæn temperatur hvor der virkelig kommer gang i gæringen/formeringen af gærceller.

en god regel er at fjerne æblehuset, - æblets kernehus indeholder små mænger af blåsyre, - jeg tror der skal MEGA store mængder til før det er farligt, men jeg er begyndt at fjerne kernehuset - mest fordi jeg af erfaring ved, at nogen mennesker er lidt hysteriske omkring æblekerner..

held og lykke med projektet.

90 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. september 2014 kl. 17.35

Jeg ville nok bare finde mine æbler et andet sted :)

Prøv at sætte et opslag på deljorden.dk - inden så længe er der mængder af æbler rundt omkring, som folk ikke selv bruger, ganske usprøjtede :)

91 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2014 kl. 17.37

@Freya

Du skriver at "forskere har påvist, at pesticiderne findes overalt i frugten". Kan du ikke uddybe det?

Det er jo sådan, at nogle (mange) sprøjtemidler er "systemiske", altså udviklet til at trænge ind i og virke i hele planten. Derfor skal der næppe forskere til at finde ud af det...

Andre midler virker kun på de overflader, hvorpå de sprøjtes. Og for dén type af midler vil det da være en overraskelse, hvis de er at finde inde i frugten f.eks. Er det her forskerne kommer på banen?

@Gitte
Brug usprøjtet frugt eller sæt dig ind i, hvilke midler der benyttes ved din frugtavler - det kan være, at de er forholdsvis harmløse - eller det kan være nogle, som du absolut ikke vil indtage.

92 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 18. september 2014 kl. 20.21

Tom: du giver selv svaret, ikke?
Forskernes rolle er udelukkende, at lave de laboratorieundersøgelser, som viser det, du allerede ved, ik'?

93 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. september 2014 kl. 20.49

@Freya

Næ, det synes jeg nu ikke, at jeg gør- slet ikke.

Hvis du rent faktisk har kendskab til en forskningsartikel, som belyser det fænomen, at ikke systemiske sprøjtemidler trænger ind i frugt, så er jeg interesseret.

Det kan også være, at du bare ævler :)

94 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte C., 19. september 2014 kl. 8.09

Og hvorfor ævle, når man har pærer! :)

Mange tak for jeres svar, jeg vil skaffe æbler på anden vis..

Og så vil jeg vurdere, om jeg skal fjerne kernehuse eller ej...

95 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte C., 24. oktober 2014 kl. 10.20

Hej, jeg fik sat 5 liter æblesaft til gæring (i en 10 l spand), uden tilsætning. Det boblede ujævnt i ca 2 døgn, så jeg satte det køligere, ved omkring 16 grader. Det holdt hurtigt op med at boble, så jeg tilsatte 100 g sukker, men det hjalp ikke! Så satte jeg det spanden ind i et lille rum, som jeg opvarmede til 27 grader, det hjalp heller ikke på at få gæringen i gang igen. Det dufter stadig fint, underligt nok, da jeg startede hele processen for 12 dage siden... Er du/I enige i at mit næste træk, skal være at prøve at tilføre gær? Og hvis jeg gør det, skal jeg så osse tilføje vand og sukker? Det er lidt ærgerligt, havde intentioner om, at det skulle være uden tilsætning....
God dag til jer, hilsen Gitte

96 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thorsen, 3. oktober 2016 kl. 22.12

Hej.

Jeg har læst tråden igennem.

Jeg står og skal til at lave cider, men samtidig skal jeg afsted i lidt over en uge i Norge. Jeg tager afsted 5 dage efter den er presset, og derfra er jeg afsted i næsten 8-9 dage.

Mit spørgsmål er: Skal jeg
1. Placere min most(cider) spand i køleskab på omkring de 5 grader indtil jeg kommer hjem igen?
2. Placere den på altanen, hvor temperaturen vil skifte mellem 8 og 15 grader?
3. Placere den i stuetemperatur (22 grader) de første 5 dage, omstikke, og enten placere den på altanen med føromtalte temperatur eller i køleskab?

Håber at høre fra jer!

Mvh. Rasmus

97 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 3. oktober 2016 kl. 22.28

Du skal vælge nr. 3. i stuetemperatur ved 22 grader - alt andet er at spille hassard med din most.
Alkoholgærcellerne vil kun gære ved denne temperatur - når/sålænge denne gærer er du sikret mod ANDRE skadelige bakterier som kan formere sig når alkoholgærcellerne ikke er aktive og skaber et syrligt miljø.
Hvis du lader stå ved 5-15 grader risikerer du m. a. o. at andre bakteriestammer "tager over" og ødelægger mosten.

98 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Gundersen, 4. oktober 2016 kl. 8.16

Hej Rasmus,

Her er mit forslag: Sæt gæringen i gang inde i huset, ved stuetemperatur, så du er sikker på at den kommer i gang. Lav evt. en startkultur, med vand/æblemost, og start hovedgæringen med denne. Hold øje med gæringen, og så snart der er gang i den, så skummer du evt. af toppen af flere omgange (DET LØBER OVER). Når så du skal rejse, ville jeg klart placere gærbeholderen på altanen, men i skygge, måske med et tæppe eller en vintermåtte over.

Det skal nok gære fint ! De fleste gode ciderproducenter, gærer ved lav temperatur over lang tid, og en del af kunsten er at trække gæringen i langdrag, ved at holde den i lav temperatur, og stikke om under gæringen.

Der er under alle omstændigheder stor risiko for at gærende æblemost udvikler skum, og jeg ville hellere have et ukontrollerbart skumudbrud på altanen end inde i lejligheden i et køleskab......mens jeg selv var væk. Men selvfølgelig, teoretiske burde det ikke kunne gære i et køleskab ved 4C - I praksis sker det tit, ja nærmest altid, med mindre du sterilfiltrerer, pasteuriserer eller tilsætter noget ! Lav selv et forsøg: Stil en literflaske med din egen friskpressede æblemost i køleskabet, så vil der efterhånden, måske efter dage eller uger, være kuldioxid og alkohol i mosten - den er ved at blive til cider ! husk at der skal være gærlås på flasken, eller et ikke helt strammet skruelåg, så kuldioxiden kan undslippe uden at springe flasken.

God fornøjelse
Michael

99 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2016 kl. 14.14

Senest jeg lavede cider, lod jeg blot den nypressede æblemost stå ude i carporten (på nordsiden af huset). Uden tilsætning af noget som helst. (Jeg havde forinden lavet et forsøg med et par flasker i køleskabet.)
Jeg tappede den på champagneflasker.
Den blev fin.

100 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Gundersen, 5. oktober 2016 kl. 15.30

God erfaring Lars, jeg er enig, det behøver ikke at være mere indviklet, sådan har det været gjort i tusindvis af år. Og det er langt mere sandsynligt at det vil gære, end at det ikke vil.

101 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thorsen, 5. oktober 2016 kl. 21.21

Tak for de gode råd. Jeg vil forsøge mig lidt frem!

Jeg snakkede med en af stifterne bag Æblerov, vedr. eventuelle cider laug/foreninger. Der har været en stigende interesse i at brygge selv rundt omkring, men en decideret forening kendtes ikke. I forbindelse med at jeg opsøgte viden og erfaringer herinde, og fik hjælp, kom jeg til at tænke på, hvor enormt vigtigt det er, at have nogle folk som har prøvet lidt af hvert med brygningen.

Er der nogen, som kender til laug eller foreninger, der gør sig i ciderbrygning?

102 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. oktober 2016 kl. 7.44

Hej i Ciderafdelingen
Jeg har en lille kasse forskellige cideræbler, hvis nogen skulle være interesserede. Jeg tager dem med til Århus i eftermiddag, hvor der er pressedag i Æblehaven, 8520 Lystrup. Det er efter "først til mølle" princippet.

103 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kathrine Tronhjem, 18. november 2016 kl. 15.27

Hejsa. Fantastisk tråd at I har der. Nu har jeg forsøgt at vildgære cider af flere små omgange. Første gang gik det super. Det blev perlende, frisk og let alkoholisk. Dernæst har jeg lavet 3-4 fejlslagne omgange hvor at det er blevet helt ualmindeligt sprittet og udrikkeligt. Jeg vil mene at alkoholprocenten lå over 20. Det var udrikkeligt! Nu har jeg 100 l most, som jeg gerne vil lave til cider. Men jeg tør ikke efter mine fejlslagne forsøg. Hvad gør jeg galt? Jeg tror ikke at der blev dannet syre, men kun alkohol.

Jeg fermenterede æblemosten i patentglas ved ca 20 grader i 3-4 uger.

Jeg har en gammel smuk vinballon på 25 l. Vil det være ok at bruge den, på trods af at jeg ikke har en gæringslås?

Vi det være bedre at skaffe noget champagnegær?

Glæder mig til at høre jeres kloge svar.

Kh kathrine

104 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2016 kl. 17.41

Alkoholprocenten kan aldrig blive højere end ca 13 ved gæring , dit problem er at der er gået vildgær i det og det du har fået er eddike . brug vinballonen , køb en gærlås og noget cider gær , eller lav hvidvin ud af de 100 l most det er meget let og bliver fantastisk godt................

105 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. november 2016 kl. 10.12

@Kathrine
Æbler indeholder ikke mere sukker, end til 5% alc. Cider laves af ren æblemost uden sukker og vand.

Selvfølgelig er der "gået vildgær i det", når der ikke er tilsat gær.
Vildgær er også det, der hedder naturgær. Den findes naturligt på frugt. Det er den samme gær, som man kan købe i fine poser, men den består ret sikkert af flere gærstammer, og man ikke hvilken.
Og den er nok ikke ens fra år til år.
Jeg er ikke bange for at lave cider på naturgær.
Det gik jo også fint for dig første gang!

Uden gærlås (vandlås, der forhindrer ilt i at trænge ned i ballonen) bliver cideren oxideret. Så kan den kun bruges i madlavningen. Hvis ballonen ikke er helt fyldt, er risikoen også stor for oxidering.

Boblerne opnår du ved at lade cideren gære færdig på champagneflaske.

Læs om fremstilling af vin (vinificering) på www.vinavl.dk

106 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. november 2016 kl. 10.16

Her er linket:
www.vinavl.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=84&Itemid=121

Det kan godt være, at linket kun er gyldigt en uge eller to. www.vinavl.dk er ved at blive omlagt og fornyet.

107 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. november 2016 kl. 12.38

Nu har jeg fået læst hele tråden.

Der står meget sludder/sammenblanding i denne tråd.
Læs den oprindelige artikel og se Michael Gundersens seneste svar.

Cider laves af ren æblemost uden tilsætning af sukker. De, der fortynder med vand og tilsætning af store mængder sukker, er ikke kommet over stadiet fra forrige århundrede. Jeg lavede den slags vin i næsten 30 år, indtil jeg læste "Vinavl i Danmark".

Vin skal if. EU's forordning indeholde mindst 8% alc.

Fortynder man mosten, fortynder man smagen. Prøv at smage på ren æblemost og på æblemost fortyndet med 1 til 2 dele vand. Jeg synes at man skal være meget tørstig for at finde den fortyndede most forfriskende.

Der bliver produceret æblevin i Danmark, og de mest succesfulde produkter er lavet af æblemost, hvor der er fjernet 2/3 af vandet.
Jeg har set det i supermarkedet for en måned siden. Men det bliver også eksporteret til bl.a. Kina.

108 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christensen, 21. november 2016 kl. 14.23

hej er nybegynder i cider produktion

1. har presset æblesaft i en spand 5 l men er kommet til at putte 700g sukker i har jeg ødelagt det helle
2. kunne ikke vendte på en gæringstank så nu står det i en spand med film med elastik og et viskestykke over med elastik. Kan jeg hælde over i gæringstanken den kommer nok tirsdag eller onsdag og kan jeg hælde min vingær i der da det kommer sammen med tanken
3. skal lige siges jeg er total nybegynder

109 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2016 kl. 22.52

Det havde været klogt at læse artiklen, inden du startede på dit første ciderforsøg.
1.) med den mængde sukker, bliver det ikke cider, men æblevin. Jeg håber ikke, at du har puttet vand i.
2.) når gæringen starter, skal den bruge ilt, og den starter med den ilt, der er kommet i mosten, så det skulle ikke være noget problem. Men husk altid at have materialerne klar, inden du starter processen. Når du får gæren opløser du gæren i mosten og stikker den om på ballonen. Efter stormgæringen skal ballonen være fyldt.
3.) det er du ikke om en måned.

110 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 30. august 2019 kl. 10.17

Jeg fik selv mod på at lave cider fra egne Ingrid Marie-æbler efter at have læst denne artikel. Jeg synes egentlig resultatet er blevet meget godt ift., at det er første gang, og der er nu ikke noget så godt som at sidde og nyde et koldt glas cider på terrassen fra egen produktion.

Redigeret af administrator 1. september 2019 kl. 21.40. Link til firmahjemmeside fjernet af redaktionen.

111 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 30. august 2019 kl. 10.17

Jeg fik selv mod på at lave cider fra egne Ingrid Marie-æbler efter at have læst denne artikel. Jeg synes egentlig resultatet er blevet meget godt ift., at det er første gang, og der er nu ikke noget så godt som at sidde og nyde et koldt glas cider på terrassen fra egen produktion.

Redigeret af administrator 1. september 2019 kl. 21.39. Link til firmahjemmeside fjernet af redaktionen.

112 af 118 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. august 2019 kl. 11.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

113 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. august 2019 kl. 21.27

Der behøves ingen opskrift for at lave cider.
Man skal lave æblemost af sine æbler.
Helst både madæbler og spiseæbler blandet.
Lader man mosten stå, starter der en spontangæring. Hos mig er spontangæringen fin - hos andre kan der være kedelige gærsvampe mellem dem, der er i æblehaven. Der kan tilsættes en cider- eller vingær for at opnå en ren gærstart.
Man tilsætter ikke sukker til cider, men lader æblemosten gære ud ved ca. 5% alc. Den er tør, og vi mangler stadig boblerne!
Fyld den rå cider op med 20% rå æblemost, og sæt på champagneflasker, så starter gæringen igen (hvis cideren har stået for længe kan den have brug for en frisk kulturgær.
Efter 3-9 måneder på flaske benyttes den traditionelle champagnemetode til at fjerne bundfald fra flaskerne evt. justering af sødmen og sætte ny prop i flaskerne.

114 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 31. august 2019 kl. 8.25

Jeg har opgivet at lave cider, har tidligere prøvet for år siden, men det er helt tydeligt, at hvis man virkelig skal have en lækker smag, så kræver det et stort arbejde.
Spørgsmålet er jo: hvordan skal en god cider smage?
Der er de seneste år kommet en revolution på det danske cidermarked - vel at mærke naturligt producerede ciders uden svovl og tilsætningsstoffer. Jeg vil opfordre alle hjemmebryggere til at smage sådan en professionel cider. I min optik er Æblerov og Mergelsø de bedste, sidstnævne er så »vinøs« at man nærmest tror man drikker druer, og det er netop den smag som disse ciders har, som er svær at få derhjemme, vil jeg mene. (andre kan måske hvis de har håndelaget og præcisionen, hvilket jeg ikke har)

Jeg ved godt at dette er lidt off topic fordi dette er en gør det selv tråd, men blot så man som hjemmebrygger ved hvad man skal stræbe efter at få af smag - vi ved alle hvordan en øl skal smage, men hvordan skal en cider smage?

Ps Æblerov har forøvrigt beskrevet deres metoder her:
www.aeblerov.com/metoden

God fornøjelse med hjemmebryggen.

Redigeret af administrator 1. september 2019 kl. 21.43. Link fjernet af redaktionen.

115 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 31. august 2019 kl. 8.25

JJeg har opgivet at lave cider, har tidligere prøvet for år siden, men det er helt tydeligt, at hvis man virkelig skal have en lækker smag, så kræver det et stort arbejde.
Spørgsmålet er jo: hvordan skal en god cider smage?
Der er de seneste år kommet en revolution på det danske cidermarked - vel at mærke naturligt producerede ciders uden svovl og tilsætningsstoffer. Jeg vil opfordre alle hjemmebryggere til at smage sådan en professionel cider. I min optik er Æblerov og Mergelsø de bedste, sidstnævne er så »vinøs« at man nærmest tror man drikker druer, og det er netop den smag som disse ciders har, som er svær at få derhjemme, vil jeg mene. (andre kan måske hvis de har håndelaget og præcisionen, hvilket jeg ikke har)

Jeg ved godt at dette er lidt off topic fordi dette er en gør det selv tråd, men blot så man som hjemmebrygger ved hvad man skal stræbe efter at få af smag - vi ved alle hvordan en øl skal smage, men hvordan skal en cider smage?

Ps Æblerov har forøvrigt beskrevet deres metoder her:
www.aeblerov.com/metoden

God fornøjelse med hjemmebryggen.

Redigeret af administrator 1. september 2019 kl. 21.44. Link fjernet af redaktionen.

116 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. august 2019 kl. 16.14

Det rigtige sted at smage cider er på Dansk Vinskue i Slagelse den 7. september.
Her konkurrerer landets ciderbryggere og vinavlere om at blive Årets Vinmager.
Der er i år 314 frugtvine, herunder cider, og druevine i konkurrencen.

117 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Jacobsen, 26. oktober 2020 kl. 12.40

Jeg har samme problem. Hvad er gået galt?

118 af 118 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. oktober 2020 kl. 17.09

Her er forklaringen på, hvordan man laver traditionel cider
vinavl.dk/cider/
Det er ikke sværere, end at lave mousserende vin.
Det, der plejer at gå galt for nybegyndere, er, at de lader luft komme til den gærende most på forkerte tidspunkter i processen.
Det kan læres på et kursus.

Nyt svar til emnet »Cider – fra egen æblehave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Cider – fra egen æblehave«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider