Forum

Kommentarer til »Kan I fortælle mig lidt om mispel?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan I fortælle mig lidt om mispel? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paulos, 5. september 2004 kl. 17.48

Jeg har en mispel.kan det over vinter? det har jeg udeplanter.i have.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 6. september 2004 kl. 10.21

Hvis der er tale om "rigtig" mispel (Mespilus germanica) så har jeg selv en. Den er langsomtvoksende og kan godt overvindre ude- men skal palntes på en beskyttet plads- altså uden alt for meget vind. Måske skal den dækkes med gran de første år?

Den vil gerne have sol- men jorden må heller ikke være alt for tør-den vil med åren blive ca. 3–5 m. høj.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heine, 26. november 2004 kl. 20.01

Hej

Hvor bløde skal mispelfrugterne være inden de skal bruges?

Skal kødet være helt brunt og mørt, eller skal de bruges, når de får en lille plet i den ene side men ellers er faste og hvide i kødet?

venlig hilsen
Heine

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig, 25. december 2004 kl. 16.08

Vi har flere mispelbuske i slotsparken, og jeg har høstet nogen af dem og lavet gele af dem, men den er svær at få helt stiv, skal koge længe. skal jeg tilsætte geleringspulver? eller er der en dansk opskrift, jeg har set en opskrift i en fransk kogebog.

I Tyskland vil man tilsætte wisky, hvorfor? det er iøvrigt en rigtig dejlig smag og duft ved mispelgele.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Knudsen, 6. november 2005 kl. 17.12

Jeg har en mispel i haven, som jeg selv plantede for en del år siden på en solrig plads uden megen vind.

Den er nu ca. 3 meter høj og ca. 4 meter bred og har altid fået mange frugter.

Jeg kunne godt tænke mig udførlige opskrifter på, hvordan frugterne kan bruges.

Det har forøvrigt varet flere år, inden fuglene fandt ud af at spise frugterne.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Christensen, 12. januar 2007 kl. 16.04

Jeg har fået en Mispel sten til at gro den er ca. ½ m. høj nu, jeg har den i urtepotte og den står inde endnu, men jeg vil gerne høre hvad gødning og hvad for en slags den skal have. den skal ud i haven til sommer, kan den slet ikke tåle vind? og er det nok med at lægge graner under den om vinteren for at skåne den mod frost jeg bor i Nordjylland nær Hirtshals der kan være en barsk vind. jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med et svar.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Knudsen, 12. januar 2007 kl. 17.57

Egentlig kan jeg nok ikke hjælpe ret meget, men jeg har et mispeltræ på havens varmeste og mest lærige plads.

Ved siden af det har jeg fundet en frøplante, som jeg har flyttet ud foran mit hus, hvor der er megen blæst. Jeg har ikke dækket om vinteren andet end med sne, skovlet væk fra fortovet – når der ellers var noget, det skal vi måske ikke have mere af!

Træet trives.

Jeg bor i Åbyhøj, en forstad til Århus.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 12. januar 2007 kl. 19.42

Mispel trives bedst på en vindbeskyttet plet. Der må gerne være fuld sol og jorden skal helst være en god muldjord, men den kan også udvikle sig i lerjord. der skal altså være noget til at holde på fugten, enten humus eller ler. Men den må ikke står hvor der er meget fugtigt og sumpet.

Med hensyn til opskrifter, så kan man koge den tilsat lidt honning evt. rørsukker. Skal koges til den er blød. Kog derefter kogesaften ind, serveres med den indkogte saft og evt. flødeskum

Man kan også lave en lækker gele af den.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Muilil, 14. januar 2007 kl. 16.49

Jeg har en mispel der står på en stensætning (godt nok stor -1.5m høj) som danner paraply over vores solplads -også kaldet " kaffepladsen " som er 4 m i diameter.træet er vel 4–5 m højt med næsten vandrette forgreninger.

Jeg plantede den i 85 og den er vel 6m i diameter og danner parasol mod syd. Kræver næsten ingen beskæring.

Den har oceaner af frugt som først er spiselige (for fugle) efter at de har fået frost-til gengæld gærer de og fuglene får en lille " bimmelim " på når de spiser frugterne. Selv bryder jeg mig ikke om dem-de smager tørt uden aroma.

Det bedste ved træet er imidlertid de kønne frugter (a la kæmpe tjørnebær) der holder sig hele vinteren og at det blomstrer ca. 2 uger efter at alle andre frugttræer er afblomstreret.

Jeg kan stærkt anbefale Mispelus Germanicus som et smukt og hårdført havetræ-der aldrig bliver for stort.

Lilium

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth, 2. marts 2007 kl. 21.23

I efteråret forærede min nabo mig en mistel, som hun selv havde fået til at gro af en sten. Jeg plantede den ude i min have, hvor der ikke er særlig meget læ, nærmest tværtimod. Den ser ud til at have det fint har stadig fine grønne blade, så jeg glæder mig meget til at se både blomster og frugter.

Lisbeth

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Fogtel, 19. august 2007 kl. 9.42

Er der nogen, der kan fortælle, hvordan man kan formere, hvis man har nogle ikke helt modne bær, skal de være helt modne og kan de bare lægges i jord? Jeg vil blive meget glad for en oplysning. Jeg ved de kan købes som træer, men det kunne være morsomt, hvis man selv kunne drive det frem.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 19. august 2007 kl. 20.50

Hej Helle
Frøene kan bare lægges i jorden og læg ca. 2 cm sand over – så er det nemmere at få øje på de spæde planter næste forår – og der kommer ikke så mange ukrudtsplanter i sand, som i jord.

Vigtigt at så direkte – og ikke tørre frøet.

Bemærk at en frøplante er længe om at blomstre og sætte frugt – det klares meget bedre ved podning, hvor du flytter samtlige modertræets evner med over – også dets evne til at sætte blomster.

www.de-gamle-sorter.dk

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Duus, 6. januar 2008 kl. 13.31

Hej Per.

Her er en udførlig opskrift på Mispel frugten.

Pluk frugterne lige efter den første nattefrost.

5–10 gr.

Efter en god middag samme dag sammen med gode venner/naboer og efter en koloriebombe af en dessert – og kaffen – serveres et stk. Mispel frugt pr. næse, hvor man med en lille teske nyder den nu "rådne" frugtmos. Frugten har (rigtigt og alene serveret) en meget spændende pikant eftersmag. Først derefter serveres den fine Cognac, og den gode cigar tændes til den fuldendte nydelse.

Fra min barndomstid på Als kender jeg kun frugtens navn som "åfen-ås".Alm kendt navn her.

Se på frugten i enden- og sammenlign!

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 15. november 2008 kl. 7.16

Jeg har sådan en mispel på ca. 18. år og har aldrig vist, den skulle være speciel sart om vinteren. Vi bor direkte ud til havet med den kedeligste tørre jord – mest sand. Den gror fint og bærer mange frugter. I år vil jeg endelig lave gele.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Knudsen, 15. november 2008 kl. 15.55

Desværre døde mit mispeltræ sidste år af en eller anden sygdom; bladene visnede og blev sorte og krøllede.

Til alt held har jeg en frøplante fra træet, som blot ikke får ret mange frugter.

Har nogen en tilsvarende oplevelse?

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. november 2008 kl. 17.03

De mest kendte Mispels er den japanske mispel som trives fint i midelhavsområdet og Mispelus Germanicus. Den japanske kan ikke klare vores udeklima, det kan derimod Germanicus. Det kan være at din var den japanske.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Herkild, 21. juli 2009 kl. 22.26

For en halv snes år siden satte jeg en mispel i min have. Den har de seneste 5–6 år givet mange frugter hvert år og har glædet mig ved dens blomsterpragt.

Jeg bor på en ø i Storebælt. Ingen rotter på øen, men talrige mosegrise. I vinteren 2008/2009 har disse ødelagt rodnet, hvorefter min mispel er gået ud.

Til min glæde har mosegrisene hobet nogle mispel-frugter op i et underjordisk depot. En lille "tue" af nye mispel-buske nu dukket op.

Mispel-træet kunne derimod uden besvær klare vind og vejr. Blev lidt vind-skævt, men ellers ok. 3–4 meter i diameter og 2 meter høj.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 22. juli 2009 kl. 9.54

Det lyder sjovt.

Har du et billede?

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Herkild, 22. juli 2009 kl. 10.03

Vil tage et par billeder i dag. Selv ser jeg jo på det hele hver dag og har indtil nu ikke tænkt på billeder.

Derimod har jeg tænkt frem og tilbage, om jeg skal lade den udgåede mispel-busk stå som amme-busk et års tid eller om den bør væk.

Foreløbig tænker jeg videre!

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Stevens, 9. august 2009 kl. 21.10

Jeg har en ca. 15 år gl. mispel stående udendørs i en stor krukke (Plastbeholder). den har altid stået udendørs på min terrasse i København.

Den og flere andre, jeg har avlet i år og sidste år, stammer fra sten fra frugter, man kan købe hos grønthandlere fra vore nye kulturgrupper i april–maj.

Den største fra 2008 er ca. en meter høj nu i august 2009.

På den spanske sydkyst er der store plantager og i april–maj ligger der her mange frugter på vejene.

I Milano har jeg set store blomstrende træer i september.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Birkholm-Clausen, 23. november 2009 kl. 10.29

Tak for opskrifterne på gelé og dessert. Vor Mispel er ca 4 m højt og 15 år gammelt. Jacobs er mindst 6-7 m højt og et helt lille træ. Hans står på Lolland. Vort i Vestjylland , men i læ. Har selv lavet aflæggere ved at nedkroge grene. Det er lykkedes fint. Vil nu forsøge at så nogle. Een af mine hollandske venner brugte frugterne som tilskudsfoder til sine prydfasaner

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Páll Gunnarsson, 25. september 2011 kl. 18.04

Hej.
Jeg har et Mispeltræ (Mespilus germanica) og har fundet en sjov hejmmeside www.historicfood.com og klikker på repices. Der finder mand en gammel opskrift på Medlar cheese.
(E:medlar/ DK:mispel) Den Medlar cheese er lige som kvædemarmelade, men bare mere koncentreret.
Kærlige hilsener.
Gunnar Páll.

Nyt svar til emnet »Kan I fortælle mig lidt om mispel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan I fortælle mig lidt om mispel?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider