Forum

Kommentarer til »Anlæg en ny græsplæne«

På denne side finder du kommentarer til teksten Anlæg en ny græsplæne. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Kristiansen, 8. september 2004 kl. 22.55

Der blev skrevet i teksten, at det er næsten umuligt at have en græsplæne uden ukrudt. Dette vil jeg bestemt nægte. Jeg går ud med en kniv, hver gang jeg slår græs. Når jeg ser noget ukrudt, stopper jeg og tager det væk. Jeg bruger desuden en håndskubber, så bliver plænen pænere.

Venlig hilsen Lissi Kristiansen

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 10. september 2004 kl. 12.48

Hej Lissi.

Du har sådan set helt ret. Mine forældre har også altid holdt deres lille græsplæne fuldstændig ukrudtsfri på den måde du nævner med kniv og håndskubber.

Men med f.eks mine ca 4000 m2 prydplæne, så er det altså temmeligt umuligt at bruge ovennævnte fremgangsmåde!

Til gengæld har jeg efterhånden fundet ud af at med hyppig klipning (i mit tilfælde med havetraktor på det meste af området), så forsvinder det meste af ukrudtet fordi det ikke kan klare at blive klippet ned hele tiden. Og det ukrudt der er tilbage er der for det første alligevel ikke en sjæl der opdager og for det andet ser det nu temmeligt sødt ud med lidt bellis o.a. til at bryde den store "flimrende grønne" flade.

MVH
Karin Petersen

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Blichfeldt, 20. november 2004 kl. 16.54

Spørgsmål: hvordan sår man græs i en meget sandet jord?

MVH Per

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 31. marts 2005 kl. 22.31

Jeg troede da at efter såening at man skulle tromle, eller det gør man ik mere?

Mvh. Bjarne

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Hoffmann, 29. maj 2005 kl. 21.56

Hvornår kan man begynde at bruge/gå på en ny plæne. Vi skal til at så nu?

Mvh. Randi Hoffmann

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aviaja Riemann, 5. juni 2005 kl. 19.22

Hvor lang tid skal man forvente at der går før at græs begynder at spirre? Kan det have negativ betydning at der falder meget regn få dage efter at man har sået græsset?

Mvh.

A. Riemann

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 12. december 2005 kl. 13.48

Jeg står og skal omlægger en gammel plæne der er lappet sammen mange gange, og den er blevet så ujævn at plæneklipperen næsten ikke kan køre der mere. Nogle steder er plænen enten steget eller sunket i forhold til resten af terreinet.

Men vil det ikke hjælpe mig med arbejdet at jeg dækkede plænen med plastik, så den slog den ihjel, da jeg har masser at lave hele tiden, og vil spare på tiden.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 12. december 2005 kl. 13.48

Jeg står og skal omlægger en gammel plæne der er lappet sammen mange gange, og den er blevet så ujævn at plæneklipperen næsten ikke kan køre der mere. Nogle steder er plænen enten steget eller sunket i forhold til resten af terreinet.

Men vil det ikke hjælpe mig med arbejdet at jeg dækkede plænen med plastik, så den slog den ihjel, da jeg har masser at lave hele tiden, og vil spare på tiden.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 13. december 2005 kl. 16.39

Jeg står og skal omlægger en gammel plæne der er
lappet sammen mange gange, og den er blevet så
ujævn at plæneklipperen næsten ikke kan køre der
mere. Nogle steder er plænen enten steget eller
sunket i forhold til resten af terreinet.

Men vil det ikke hjælpe mig med arbejdet at jeg
dækkede plænen med plastik, så den slog den ihjel,
da jeg har masser at lave hele tiden, og vil spare
på tiden.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Mørup, 4. september 2006 kl. 22.45

Vi har lige bygget nyt hus, og skal til at så græs. Planerign og de ting er på plads. Men er det for sent at så her sidst i September? Er lidt bange for de mange nedbør der er kommet på det sidste.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie, 24. november 2006 kl. 13.14

Nu er det næsten december måned, og jeg har bar jord i hele min have. Det er meningen at der skal græs i det hele. Så mit spørgsmål er derfor:

–kan jeg så græs i det nu?

–eller skal jeg vente til maj?

– og hvis jeg sår græs i det nu, er det så fuldstændig spildte kræfter eller vi noget af græsset komme, og kan jeg så evt. efter sår igen til maj?

Venlig Hilsen Mie

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 25. november 2006 kl. 7.23

Du kan godt være heldig at få græsset til at spire hvis det milde vejr fortsætter. Men jeg ville nøjes med at lave for arbejdet nu også så til foråret det vil give bedre resultat og lige så hurtig.

Med venlig hilsen
Trolle www.123hjemmeside.dk/trolleshave

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. november 2006 kl. 13.40

Hej mie.

Mit råd som gammel planteavler er: Hold dig fra jorden på nuværende tidspunkt. Det er for vådt og koldt. Du vil nemt lave noget, som du vil fortryde i fremtiden, og joden vil ikke nu blive grøn alligevel.

Til foråret, når der bliver mere lys og der begynder at komme varme i jorden og den begynder at tørre (det kan måske være midt i april) så sår du græsset i et godt såbed med et meget bedre resultat.

Mvh Hans

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kottwitz, 9. april 2007 kl. 21.59

Vi skal til at anlægge ny have og græsplane. Jorden er meget sandet og der er en del senegræs. En stor del af det jord der er lagt ud på grunden, er fra udgravningen til fundamentet og siges at være råjord. Kan vi plante græs på denne jord og hvilket resultat kan vi forvente?

Vi påtænker evt.at udskifte 20 cm. jord med ny plantejord. er dog kommet i tvivl om det er løsningen.

– Kommer vi af med senegræsset?

– Vil den nye beplantning have gavn af 20 cm ny jord?

Med venlig hilsen Kottwitz

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Nielsen, 2. maj 2007 kl. 9.46

Vi har sået græs hos vores søn og svigerdatter her i april og det er næsten kun en kløvermark hvornår vil græsset komme?

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 7. maj 2008 kl. 16.07

Hej,
jeg vil gerne vide om I svarer på disse indlæg? Vi skal så græs selv – ved vores nye hus – ca. til august? Jeg har mange spm som ligner ovenstående!

Med venlig hilsen
Ulla Baasch Andersen

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. maj 2008 kl. 13.18

Hej Ulla

De der kan svare her i Forum'et er de, som læser indlæggene og får lyst til at svare.

Somme tider er der til de emner, som mange har spørgsmål til / mening om så mange indlæg, at det er svært at holde overblikket – og måske kommer man også bare til at gentage, hvad andre har svaret udmærket på tidligere.

Men du kan faktisk få rigtig god hjælp her på siden, hvis du prøver at bruge "Spørg eksperterne" i stedet for Forum.

Under Spørg eksperterne er der er et søgefelt, som leder frem til en større eller mindre samling af gode råd og viden. prøv f. eks at skrive "anlæg af græsplæne" i søgefeltet.

Venlig hilsen
Lone

PS Husk at lave dig en god kop te ifør du starter.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 8. maj 2008 kl. 13.27

Ih tak, det vil jeg gøre!

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Jøker, 18. april 2009 kl. 20.50

Jeg har ikke helt forstået hvornår man skal vande efter såning.

Må man vande, eller skal man vande lige efter frøenene er lagt ud,

Håber på svar.

M.v.h.

E. Jøker

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 2. maj 2009 kl. 18.28

HJÆLP

Vi har anlagt ny græsplæne i et gammelt bed for en uge siden. Fjernede alt live i bedet, kultiverede jorden, blandede med spaghnum, jævnede og såede så græs.

Hver aften har vi vandet arealet.

Nu er der så gået 7 dage med sol og vanding. Men ikke så meget som et eneste frø har spiret!

Er vi utålmodige? Har vi lavet en bommert? Skal vi så om?

Hilsen
Nybegynderne

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 2. maj 2009 kl. 18.55

Hej med jer. Jeg kan ikke svare helt konkret på hvornår man må vande. Men én ting er sikkert... tålmodighed er en dyd... vi fik sået af et firma i efteråret – og vi ventede og vi ventede og vi ventede...

jeg tror endda der er en gammel log af hvor længe vi ventede og hvornår og hvor længe det voksede hvis man kigger på www.ydunsvej1.dk – under september sidste år!

Men nu har vi vandet og gødet og vandet og vandet igen... og vores græsplæne er fantastisk – nogen steder i hvert fald.

Vi har faktisk klippet den for første gang idag.

Men iihh hvor har vi ventet!

Så I har helt sikkert ikke gjort noget galt!

Hilsen Ulla

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. juni 2010 kl. 9.14

Hej.

Vi har en gammel græsplæne som hundene har muntret sig meget med at grave huller i i vinters. Hvad gør jeg nu?
Plænen var ikke særlig pæn eller plan i forvejen, men jeg har nu lukket haven af, så hundene kun kommer i den når vi er med for at undgå hullerne og skal nu til at finde ud af hvordan jeg nu kommer videre.
Skal jeg starte helt forfra med fræsning, rivning, tromling osv. eller kan plænen reddes? Hullerne er mellem 5 og 20 cm dybe.
Hvis nu jeg vil forsøge at redde den hvilken slags jord/muld skal jeg så putte i "hundehullerne"? Skal jeg bare købe nogen pantesække og fylde hullerne med den jord eller skal det være speciel jord?
Jeg havde tænkt mig, hvis den kan reddes at rive og efterså hele plænen.

Nyt svar til emnet »Anlæg en ny græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Anlæg en ny græsplæne«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider