Forum

Kommentarer til »Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 16. september 2004 kl. 7.02

En forklaring på, at man i år har oplevet eksempler på splatter-tilbøjeligheder inden for kogefaste sorter kan være underskud på vand i vækst-perioden og/eller et kalium-underskud.

I et bed uden vanding har jeg oplevet fænomenet, hvorimod samme sort har opført sig eksemplarisk i et bed med vanding.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Hemmersam, 25. september 2021 kl. 11.27

Jeg har lidt det samme problem. Hele min høst er i år af "Folva" sorten og de er nærmest uspiselige.
Jeg får ikke store kartofler med fra vindrue-størrelse til hønse-æg-størrelse.

Det er lige meget om de bliver kogt, stegt eller bagt. De "udkoger" og bliver melet og resten af familien spiser ikke kartoffelmos :-(

forslag?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. september 2021 kl. 13.10

Hej Mads Hemmersen

Brug dem i fyldige grøntsagssupper - gerne dem, der blendes inden servering og som serveres med fx sprødstegte brødtern eller græskarkerner, stegte løg eller (ultrakort) kogt porretop.
Kartofler kan anvendes sammen med selleri, persillerødder, porrer eller græskar (fx Hokkaido). Blandingsforholdet kan være 1 del kartofler og 2 - 3 dele af en af de andre. Kog urterne i en god bouillon
Det grønne drys kan stadig hentes i urtehaven - persille, esdragon, purløg, havesyre. Eller måske (hvis du bor i nærheden af havet) ultrakort kogt salturt.

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 30. september 2021 kl. 12.50

Forslag: Lav pizza med kartofler!

Mine kartofler koger desværre også alt for nemt ud. Jeg synes ellers, at jeg vandede dem meget, men problemet er jo, at vandet løber væk fra planterne, når man har hyppet dem meget – altså lavet jordvolde omkring dem, for at knoldene ikke skal få lys og blive grønne.

Jeg elsker brændende kærlighed, og det har jeg fået flere gange. Men pizza med kartofler på skulle også være godt. Nu har jeg fået det råd at lave pizza med en kombination af kartofler og pesto. Jeg har virkelig meget basilikum for tiden, så det vil jeg prøve. At kartofler nemt koger ud må være uden betydning, når de skæres i skiver på en pizza!

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor koger vores store Folva-kartofler ud?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider