Forum

Kommentarer til »Er Danmark inddelt i klimazoner?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er Danmark inddelt i klimazoner? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 27. september 2004 kl. 22.18

Måske er der alligevel klimabælter i Danmark. Så vidt jeg ved går dyrkningsbæltet for majs igennem landet – sådan lidt på skrå. Min søster lidt nord for Århus får moden majs 1 år ud af 5 – jeg får moden majs 4 år af 5 og min mormor syd for Næstved fik næsten altid moden majs. Måske påvirker det også andre afgrøder end majs?

PS: dette gælder sukkermajs – ikke fodermajs

Venlig hilsen Charlotte

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. september 2004 kl. 9.58

Jeg er faktisk blevet lidt klogere, siden jeg skrev svaret, da jeg er i gang med at læse en nyudkommet, meget interessant bog: "Planteskolebogen. Fysiologi, formering og dyrkning", hvor Poul Erik Brander, Erik Nymann Eriksen og Jens Thejsen er redaktører, men der er rigtig mange forfattere.

Når man i erhvervet udvælger frøkilder til træer og buske til vedproduktion, vær n og læ, bruger man to klimaregioner: Vest – og Nordjylland(meget vind) og det øvrige Danmark.

Når man skal lave sortsanbefalinger og klonudvælgelse vil man fremover bruge de samme klimaregioner, men tilføjer en yderligere opdeling: beskyttede voksesteder, som især er haver, parker og anlæg i byer.

Målet er selvfølgelig, at de planter, der bliver udvalgt, produceret og solgt i planteskolerne skal kunne klare det danske klima.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 28. september 2004 kl. 13.43

Alle os der dyrker planter med lav hårdførhed- ved at der er forskel på de forskellige områder i dk. Bare indenfor sjælland og øerne er der markant forskel på hvad der lykkes de forskellige steder.

Min mor som er landskabsarkitekt – planter også træer med forskellige provenue(staves vist ikke sådan)- alt efter om det er Lolland, sønderjylland eller nodjylland.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolas Pelffo, 28. september 2006 kl. 9.30

Der er 500 forskællige klimabælter i dk!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 27. oktober 2006 kl. 13.01

Danmark ligger iflg. internationale klimazoner i 7–8, måske med nogle få steder 6.5 eller 8.5, d.v.s 6.5 småøer og 8.5 det indre af Jylland, f.eks Karup og i hvert fald Sindal.

Prøv Google på klimazoner vinifera, og find på en dansk vinavlers site et fint kort over Danmarks helt egne 4 klimazoner.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 27. oktober 2006 kl. 13.29

Av min arm! I mit foregående indlæg skal tallene byttes om, d.v.s.8.5 Ærø og 6.5 Sindal.Beklager!

Nyt svar til emnet »Er Danmark inddelt i klimazoner?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er Danmark inddelt i klimazoner?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider