Forum

Kommentarer til »Kan man selv dyrke citrongræs?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man selv dyrke citrongræs? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Tullin Nielsen, 2. oktober 2002 kl. 20.30

Jeg har læst i et engelsk haveblad at man blot skal stille citrongræs-skud (dem man kan købe) i vand i et glas i et lyst vindue så slår de rødder og man kan plante dem.

Jeg er selv ved at gøre forsøget og de har slået rødder (efter ca en uge) men jeg har ikke plantet dem endnu.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 2. oktober 2002 kl. 21.20

Det er fuldstændigt korrekt. Du kan bare plante dem ud, men i en krukke, de skal nemlig ind om vinteren, da de ikke tåler frost. De kan med tiden blive store flotte tuer.

Det må være nogle gode livskraftige græsser, du der har fået fat i, mine var en måneds tid om at spire. Jeg havde tre der spirede, hvoraf en ikke overlevede udplantningen, nu er de flot store.

Held og lykke.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke, 14. april 2004 kl. 22.06

Jeg har læst, at man først kan høste citrongræs 2. sæson. Er det rigtigt – og hvordan høster man – og hvornår?

På forhånd tak

Lykke Walter Nielsen

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. april 2004 kl. 10.07

Ja, de svulmer først op forneden den anden sæson så man kan høste de hvide stængler. Sidste år såede jeg dem, og der stod intet på pakken om at det forholder sig sådan! I øvrigt overlevede mine små græstotter ikke vinteren, så dem fik jeg ikke meget ud af. Jeg kan ikke anbefale at så – køb i stedet nogle skud hos en god grønthandler og lad dem slå rødder.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene, 15. juni 2007 kl. 13.36

Hey. Er der nogle der ved hvor man kan købe citrongræs (altså planten)... Helst på Fyn.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Steenberg, 2. maj 2010 kl. 0.50

Ang. såning og dyrkning:

Jeg har netop sået i minidrivhus og har også sat 12 indkøbte stængler citrongræs til spiring (så får vi se om de gider).

Regner med at plante dem ud i en stor potte jeg har, der nok er knap en halv meter i diameter.

Men hvor mange af de begyndende planter skal jeg plante? Skal krukken fyldes tæt fra starten? Eller skyder der nye stængler fra bunden, således at krukken efterhånden bliver godt fyldt??

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tabita Enig, 2. maj 2010 kl. 11.15

Jeg såede citrongræs sidste år. I starten havde jeg flere græstotter til at stå i samme potte, men så læste jeg et sted at citrongræs vokser meget hvis de får plads til det. Jeg pottede nogle af græstotterne om i deres egne potter, mens andre stod i samme potte. Dem, der stod alene er klart blevet størst - og græsstænglerne begyndte også at svulme op allerede i sensommeren.

Jeg har haft nogle planter stående vinteren over - og nogle af dem fylder temmelig meget. (Se billede). Den ene står i en 5-liter potte og jeg tror faktisk at der er et par stængler der er store nok til at høste, men jeg vil lige vente og se hvordan planten udvikler sig sommeren over. De har hele tiden bare stået i vindueskarmen - også sidste år.

I september sidste år var jeg en tur på Gartneri Toftegaard, og der havde de en citrongræs-plante stående ( i drivhuset ) - der var masser af stængler, og den var kun 5 måneder gammel. Lene Tvedegaard fortalte at den blev taget ind til vinteren, og så stod den i køkkenet, så de kunne skære en stængel af når de skulle bruge den i madlavningen.

Så citrongræs kan altså godt svulme op og bruges allerede det første år, men jeg har erfaret at det kræver ompotning flere gange hen over sommeren og så masser af plads og næring til den enkelte plante.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 27. januar 2013 kl. 16.33

Hej Tabita,
kan jeg ikke få en opdatering på dine citrongræs :-)
Har selv sået i sommers og vil nok plante mine meget små om og i hver sin potte herom snart.
Og de skal have meget gødning? Også her i vinterhalvåret?
Mine småbitte planter "vælter" lidt - skal de plantes lidt dybere, når jeg planter om?
Hilsen Tina

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie Roswall, 23. april 2014 kl. 16.12

vivis-chili.dk/andre-planter/citrongraes
EN link til en side, som uddyber dette emne
mvh Rie

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Himmelstrup, 26. august 2015 kl. 20.16

Jeg fik 5 citrongræsstænger som gave i januar i Kenya. Tog dem med hjem i køleskabet. I foråret satte jeg dem i fugtig jord og efter nogle uger begyndte de at spire og nu står de med flotte skud i drivhuset alle sammen. Og vi nyder citrongræsthe som i Kenya.

Nyt svar til emnet »Kan man selv dyrke citrongræs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man selv dyrke citrongræs?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider