Forum

Kommentarer til »Høst og opbevaring af æble og pære«

På denne side finder du kommentarer til teksten Høst og opbevaring af æble og pære. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 9. oktober 2004 kl. 17.43

Skal æbler plukkes inden den første nat med frostgrader?

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 8. oktober 2006 kl. 0.45

Jeg mener at de sene sorter kan tåle en smule frost
som eksl. Bella de boskop
Men jeg har plukket mine Aroma og James Greve for et par dage siden
I dag har jeg plukket Filippa og Ingred Marie og nogle ganske få Vanda, Mine Elstar og Boskoper lader jeg sidde lidt endnu, Jeg synes det så meget fornuftigt ud her.

Det er en stor guldskat at stå med, man føler sig næsten helt høj, når man står med de mange kasser dejlig frugt og håber selvfølgelig vi kan opbevare dem fornuftigt

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Kristensen, 5. september 2008 kl. 22.49

Er det tiden for at høste ingemarie æbler nu, og er det bedst at lægge dem i en kasse?

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 7. september 2008 kl. 7.26

Du kan vente en eller flere uger med at plukke. Det bedste er, at lægge kasserne i ét lag i en kasse med stilken op, så frugterne har samme "orientering" som på træet. Det hænger sammen med tyngdekraftens indvirkning på cellerne.

Æblekasserne hæves (stilles på klodser eller lign), så der er luftcirkulation omkring kassen. Det kan forlænge lagringstiden, at smide en spand vand under af og til, fordi der opstår en relativ høj luftfugtighed. Men husk stadig luftig cirkulation, for at hindre svampeangreb.

Pluk varsomt og sæt kun usårede frugter til lagring.

Men efterse kasserne regelmæssigt, og fjern alle, der viser tegn på råd eller pletter.

Frugterne kan fint stå under et halvtag eller i et ventileret skur selv med lettere nattefrost. Er de underafkølede, må de IKKE håndteres, før temperaturen igen er over frysepunktet.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 11. september 2008 kl. 8.37

Hej jeg havde vores æbler i campingvognen sidste vinter, det var rigtig godt. Jeg åbnede/lukkede døren efter behov.

hvis man har sådan en og vil bruge den til det, kan det anbefales.

mvh Bente Hornbech

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Clauson-Kaas, 8. januar 2009 kl. 21.17

Hvis man opbevarer æbler optimalt, hvorlænge kan de holde sig – ca.?

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 8. januar 2009 kl. 21.54

Hej
Det kommer helt an på hvilke sorter du har,
vi har stadig aroma, filippa og bella de boskop i campingvognen, ikke alle lige pæne men stadig meget bedere end dem vi kan købe i supermarkedet.

mvh Bente Hornbech

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. januar 2009 kl. 7.27

Hej Niels Clauson-Kaas

Du kan finde en relevant artiklel af økologisk konsulent Henrik Ahlmann om opbevaring af æbler her på siden. Brug søgefunktionen og skriv: opbevaring æbler eller søg under rubrikken: Dyrkningsmetoder – høst og opbevaring – høst og opbevaring af æbler.

Med venlig hilsen fra
Lone

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Connie Rempt, 17. september 2009 kl. 17.52

Hej
Vi har et pigeon æbletræ, hvor der er rigtig mange æbler på og hvor de er ved at være godt røde – enkelte er også faldet af træet. Hvis vi høster dem nu og lægger dem i kasser, kan de så holde sig til juletid (ultimo november – primo december)?

Eller er det for tidligt at høste pigeonæbler nu?

Med venlig hilsen
Connie Rempt

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 17. september 2009 kl. 23.15

Jeg høstede mine pigeonæbler i går, men selvom de er flot røde, er de ikke modne endnu. De er stenhårde og sure, men jeg turde ik lade dem hænge længere, for træet er ungt og grenene så ud som de var ved at knække pga æblernes vægt.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. september 2009 kl. 8.38

Det er det gamle evige æbleproblem, for mange frugter på for tynde grene, den enkleste løsning er at understøtte grenene med f eks. tykke grene der ender i et Y eller gamle brædder som man skærer til.

Mvh. Svend Høst

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: C. Eriksen, 20. september 2009 kl. 12.12

Hej
Jeg er ny haveejer med nogle dejlige æbletræer.

Jeg har læst med interresse om ombevaring af æbler til vinter, hvor der anbefales kasse med frugt i et lag.

Hvad med flamingokasser? Er der nogle der har erfaring med dem?

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2009 kl. 21.35

Hvis du vil vide mere om opbevaring vil jeg anbefale dig at låne Per Køsters bog "æbler". Heri står om opbevaring.

Det er noget med at de ikke må være støt og du skal efterse dem hele vinteren kan jeg huske. Desuden kan mus finde på at gnave i dem.

Nu har jeg ikke nok æbler til at jeg kan gemme dem, Men tilgengæld har jeg kartofler, som jeg prøver at opbevare i flamingokasser. Generelt så siger man at alt frugt og grønt skal kunne ånde og skal helst opbevares ved ca 5 grader. Men det er lidt svært, hvis ikke man har en kold kælder eller en grotte i nærheden.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Petersen, 21. september 2009 kl. 22.09

Er der nogen der ved hvornår "Figenpærer fra Samsø" skal plukkes og hvor længe den kan opbevares

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2009 kl. 22.18

Det ved Boi Jensen sikkert, prøv at skrive til ham. Hans hjemmeside hedder de gamle sorter.dk. Ellers skal du skrive/ringe til pometet og snakke med Claus.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Korsgaard, 11. oktober 2009 kl. 10.11

Skal ingemarie æbler have lidt frost, inden man plukker dem?

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. oktober 2009 kl. 17.04

Mine Ingrid Marie æbler kan ikke tåle frost, de bliver bløde. De er plukkeklar når du kan dreje æblet 3–4 omgange og det falder af.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 12. oktober 2009 kl. 7.31

Hej
Er der en der kan give mig et navn på en æblesort, gerne røde æbler, der bliver hængende på grenene så længe som muligt, her er det fuglene og noget smukt at se på jeg vil opnå.

Tak

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 16. oktober 2009 kl. 8.41

Hej

Jeg er i gang med at flikke mine egne æblekasser sammen. Synes dem man kan købe er alt for dyre. Er det meget vigtigt at æblerne kun ligger i ét lag – eller er det også ok med to lag? Jeg havde nemlig tænkt mig, at der skulle være plads til to lag. Men hvis det er skidt for æblerne, så vil jeg da straks ændre i konstruktionen.

På forhånd tak for hjælpen

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Rosdam, 22. oktober 2009 kl. 9.53

For første gang har jeg høstet æbler på mit 10 år gamle Ingrid Marie æbletræ. Jeg har kun det ene æbletræ i haven og der har tidligere år kun været højst omkring de 20 stk. Men for en uge siden høstede jeg 225 æbler, heldigvis lige inden stormen. Kun ca. 50 stk. var der orm i, pletter på o.lign., så der blev også lidt æbler til hestene:-D

Jeg har opbevaret dem i ét lag i papkasser i vores uopvarmede garage. Har sat kasserne på en leca klods, så de er 20 cm. over gulvet og der er mindst 15 cm. fra klodsen og til kanten af papkassen. Håber det holder musene væk, som jeg har læst mig frem til at det skulle, hvis man gør såden. Er spændt på, hvor længe hen i vinter vi har gode hjemmehøstede æbler at spise! De smager i hvertfald fantastisk dejlige nu; sprøde og let syrlige.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. oktober 2009 kl. 23.14

Hej Bente

Prøv at gå ind på de gamle sorter.dk hjemmeside og søg under special træer, under Malus. Her er der bl.a røde sorter imellem og du kan også læse mere om dem, inden du købe nogen. Jeg fandt bl.a. Malus brændkjær, Evereste, gorgeus, som alle kan være mulige kandidater.

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 23. oktober 2009 kl. 9.59

Hej Louise

Jeg vil mene at det er OK her i efterårstiden at have dem liggende i lag, men det kommer også an på sorten – altså hvor robust selve æblet er. Hvis det let får mærker eller f.eks. som Ingrid Marie der let får monilia, bør de ligge kun i et lag hvis du skal gemme dem i lang tid.

Til Hanna – tillykke med dine mange fine Ingrid Marie – jeg har selv i nogle år haft dem til et pænt stykke efter jul.

Hilsen Rikke

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna Rosdam, 17. oktober 2010 kl. 19.41

I går høstede jeg igen over 200 fine Ingrid Marie æbler. Der var dog i år 2 store spande fyldt med æbler der var orm i også. Har hørt fra mange andre æbletræsejere, at det har været en udbredt problem i år :-( Men så er der også lidt og lave grød af :-)

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 28. januar 2013 kl. 10.51

Hej

Er der nogen, der har erfaring med at opbevare de sene æblesorter i en helt almindelige garage vinteren over.
Jeg så gerne, at vi havde vores egne æbler nogle måneder ind i det nye år, og har overvejet at købe bl.a. et Ananas Reinette af samme grund.
Planen er at bruge et par gamle skabe med trådhylder, hvor æblerne kan lægges i enkelte lag. I skabet vil jeg så bore ventilationshuller, der sikres med trådnet, så mus ikke finder vej ind.

Men er et skab i en parcelhus-garage overhovedet godt nok til at opbevare æbler i over længere tid?
I den seneste uge er temperaturen fx nået ned på minus 2-3 grader i garagen. Derudover er der begrænset ventilation, men det kan jo forbedres.

Er der stor forskel på vintersorternes følsomhed m.h.t opbevaringen - og hvilke sorter er i så fald de mest hårdføre?

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen Fast, 24. august 2020 kl. 8.30

Bør nedfaldsæbler skylles rene inden opbevaring?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. august 2020 kl. 16.54

Nedfaldsæbler har kort opbevaringsmulighed, fordi de har fået slag ved faldet.
Du bør overveje at bruge dem fornuftigt nu, evt. tørre dem i tynde skiver.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Henriksson, 27. september 2023 kl. 6.11

Vi har et stort pigeontræ, og der er rigtigt mange små røde æbler, som kan hænge længe.

Nyt svar til emnet »Høst og opbevaring af æble og pære«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Høst og opbevaring af æble og pære«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider