Forum

Kommentarer til »Et kvashegn«

På denne side finder du kommentarer til teksten Et kvashegn. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 6. oktober 2015 kl. 9.18

Jeg tænker lige da jeg ser dette smukke kvashegn om man kunne lave en luftig open kompost ud af sådan et ? Altså den tynde udgave...syns ikke ret godt om min plastik beholder....den er da god men ikke så køn man kunne jo også bare gemme denne med et kvashegn evt men jeg kan godt lide ideen med at bruge ens grenaffald til noget fornuftigt man kunne jo flette sig en lille låge der passer til, til at sætte foran til at holde komposten ? Ville dette ikke være lige så godt som hvis man byggede en med trådnet og pæle ( så det for mange år siden i en koloni have)

Mvh Sus :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Stochholm, 6. oktober 2015 kl. 11.58

Hej Sus

Jo du kan sagtens bruge kvashegnmodellen som ramme om din grove kompost. Det mest optimale er at bruge pæle af robinie, som er mest holdbare med jordkontakt. Det kan være bøvlet at skifte de inderste pæle, hvis der er fyldt med kompost. Vær også opmærksom på, at det bliver et sandt paradis for pindsvin, så pas på med at stikke ind i bunken med en greb om vinteren og om foråret, når de ligger i hi.

God fornøjelse med det - vh Mia

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 6. oktober 2015 kl. 21.36

Hej Mia

Tak :) Tja der har du helt ret...rimeligt mystisk at jeg lige har sendt en mail til pinsvindeforeningen for at blive staldplejer o.O og så du lige nævner pindsvin...skummelt...

Min plan er at forbedre det af vores store grund der ikke er opdyrket til de vilde dyr og gøre det hele lidt mere lækkert både for bier osv med blomster, specielt byggede huse til pinsvin og små jord/stenbunker til tudser osv.....istedet for brændenælder vil de få et væld af stauder og løg blomster så der hele tiden er noget og istedet for løvfældende birk vil vi plante blågran thuja osv der øger beskyttelse hele året rundt og imellem dissse vil vi lave gren bunker kvasbunker gerne i forbindelse med et kvashegn jeg nu er meget opsat på :) der skal omgive hele vores vildt areal og beskytte op imod markerne...stort arbejde...men det blir for fedt :D

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Stochholm, 6. oktober 2015 kl. 21.43

Jaja, der er mere mellem himmel og jord! Det lyder som nogle spændende tiltag, det er da lige til en artikel til PØ. Håber at høre mere om det senere.

Vh Mia

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Sørensen, 8. marts 2018 kl. 15.28

Det simpleste kvashegn har jeg flere gange lavet: Kviste og grene lægges på langs i bunden af et levende hegn, hvor der ikke er underbevoksning i forvejen. En gang fjernede områdets gartnere hele underbevoksningen i det levende hegn jeg havde nederst i haven. Heldigvis lod de grenene ligge et par dage, så jeg nåede at lægge dem mellem de tilbageværende elletræer og op i en ½ meters højde.
Da jernspurven lidt senere flyttede ind i 'mit' kvashegn var lykken jo gjort. ;o)

Mvh. Anna Sørensen

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2018 kl. 13.39

@Anna
Fuglene elsker det - ikke kun til redepladser men også til jagt på insekter :)

Har ikke selv kvashegn, men flere kvasbunker i prydhaven. De kan godt gemmes af vejen bag buske og større stauder, selv i mindre haver.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. marts 2018 kl. 16.50

Vi påbegyndte etableringen af vores ca. 40 m lange kvashegn i 2017, og fortsætter i år, så vi har ikke set effekten af det endnu.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe Bennett Krabbe, 8. februar 2021 kl. 13.00

Hvad er tanken bag at grave jord af?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe Bennett Krabbe, 8. februar 2021 kl. 13.00

Hvad er tanken bag at grave jord af?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Stochholm, 8. februar 2021 kl. 14.08

Hej Jeppe

Det er såmænd heller ikke nødvendigt at grave muldjorden væk, før man anlægger kvashegnet. Men god muldjord er ofte en mangelvare andre steder i haven (evt. i et højbed), og under et kvashegn gør det ikke meget gavn, derfor kan man vælge at grave det væk. Hvis man har adgang til en minigraver, er det naturligvis lettere. Den vil også efterlade området, hvor kvashegnet skal anlægges, jævnt og uden vækster, så det er lettere at starte anlægsarbejdet. Hvis ikke man graver muldjorden væk og lægger en ukrudtsdug, risikerer man at hegnet vokser til i græs, men det har også sin charme og gør ikke noget for hegnets anvendelighed.

Vh Mia

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mia Stochholm, 8. februar 2021 kl. 14.08

Slettet af administrator 8. februar 2021 kl. 19.28.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeppe Bennett Krabbe, 8. februar 2021 kl. 14.14

Tak! Så dropper jeg gravearbejdet ved mit næste hegn, der gik rigtigt mange kræfter til at grave ud ved mit første, da vi har en ret tung jord (og 1,6 Ha, så der er nok at tage fat på).

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. februar 2021 kl. 17.15

Vi drømte ikke om at grave muld af.
Behov for en ukrudtsdug ser jeg ikke. Efter nogle år vil den være vokset til i ukrudt, og så har man plast i jorden, som man ikke kan fjerne.
Jer bruger hækkeklipperen til at holde faconen på kvashegnet.

Nyt svar til emnet »Et kvashegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Et kvashegn«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider