Forum

Kommentarer til »Morgentrylleri«

På denne side finder du kommentarer til teksten Morgentrylleri. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Bentzen, 11. oktober 2004 kl. 10.45

Åh ja, det hele bliver ekstra intenst når man ved, at afskeden er nær!

Men egentlig er mit erinde mere prosaisk: hvor i alverden kan man få fat i de gule hindbær?! Jeg har søgt i flere år, men det er ikke lykkedes endnu... Og udover at være smukke ved jeg fra den Økologiske Have i Odder, at de smager helt fantastisk, så hvis nogen kan hjælpe?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. oktober 2004 kl. 13.09

Sorten hedder ''Fallgold'', og hvis du søger på Google på dette, så er der et par planteskoler, som har den. Jeg har købt min ved en tilfældighed i et supermarked – her var den i tysk karton og hed ''Herbstgold''. Den giver ikke det store udbytte – men smagen er sød og god selv i oktober – måske lidt saftevandsaftig.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 13. oktober 2004 kl. 10.33

Dejlige billeder fra en smuk efterårsmorgen! Her i oktober er det sjovt at se at hvor forskelligt de enkelte planter klarer kulden. Egentligt troede jeg at tallerkensmækkere var de mest følsomme, men jeg må konstatere at flittiglise er ualmindeligt kuldskære! De kollapsede helt, selv dem stod i krukken dækket af fiberdug!

Apropos efterårsbærende hindbær, så har jeg et spørgsmål til dig, Karna:

Vi fik en hindbærbusk fra nogle venner i foråret. Det var bare lidt rod og nogle pinde i en bærepose, og sådan stod den et stykke tid og sygnede hen fordi vi ikke rigtig vidste hvor vi skulle gøre af den. Nå, men jeg fandt et sted og plantede så den næsten visne hindbærbusk. Jeg klippede den helt ned fordi det der var over jorden var kaput.

Men den begyndte at skyde fint, blomstrede ret sent og har hele efteråret giver ret mange store og lækre bær – og gør det stadig. Mit spørgsmål er nu, om det så er en efterårsbærende hindbær, eller om den simpelthen bærer så sent fordi den havde en "hård barndom"? Sagen er den at giverne mente det var en almindelig hindbærbusk, men er der ikke noget med at almindelige hindbær bærer frugt på foregående års skud? Og i så fald *må* det jo være en efterårsbærende busk, eller?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. oktober 2004 kl. 11.00

Hvis alt er normalt, så bør det være en efterårshindbær, du har fået forærende. For som du skriver, så bærer de almindelige hindbær på skud fra året før.

Mine hindbær er Veten og en ukendt sort, og jeg har haft dem i 26 år. Gennem alle disse år har jeg adskilige gange set, at et enkelt eller højst et par af de nye skud pludselig sætter et antal hindbær i efteråret. Det er igen sket i år med et enkelt skud. Ellers har jeg ikke set det i flere år. Jeg tror det er den ukendte sort, som jeg har med fra en tidligere have, der laver de her små julelege.

Så jeg kan ikke afvise, at det er en almindelig hindbær, og slet ikke når giverne påstår det. Så du bliver nok nødt til at lade være med at klippe dem ned i foråret, som man ellers gør med efterårshindbær. Er det almindelig hindbær, kommer der bær på dem til normal tid, hvorefter de visner i eftersommeren. Er det efterårshindbær får du et tidligt hold på de skud, som du har nu,og så vil der komme nye skud, som giver dig sene efterårshindbær, men ikke så mange.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 14. oktober 2004 kl. 22.27

I den Økologiske have gror der også en gul sommerhindbær Normal hindbær) der hedder Godlen Queen / Goldene Königin. Den smager helt fantastisk. Hvis der er nogen der ved hvor den kan købes, må de meget gerne give mig et vink.

Kærlige efterårshilsener og tak til Karna for begejstrede og levende rapporter fra haven.

Nyt svar til emnet »Morgentrylleri«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Morgentrylleri«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider