Forum

Kommentarer til »Buksbom med tørre blade – hvad skyldes det?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Buksbom med tørre blade – hvad skyldes det? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. oktober 2015 kl. 9.36

Jeg har lige fjernet en stor gammel buksbomkugle og gravet den helt op. 2 kugler i dens nærhed var også begyndt at visne, så de er skåret helt ned til jorden. Ingen viser tegn på sorte streger på grenene, så jeg håber at det ikke er bbkvisttørre. I dag har jeg besluttet ikke at grave de sidste to planter op, men vil afvente, om de skyder igen til foråret.
Jeg har andre, mindre buksbomkugler, spiraler og kegler i nærheden, så jeg løber en risiko for at de også er - eller bliver angrebne af sygdom.
Der er jo stadigvæk masser af buksbom til salg rundt omkring. Det forstår jeg så ikke rigtig.
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 22. oktober 2015 kl. 17.16

Når man ser billede nr. 1 er det nærmest indlysende at der vil ske en udtørring før eller senere i et bed der er omgivet af fliser. og høj hæk tæt på. Når rødderne fra en plante mangler vand eller får en skade i den ene side, vil grenene mest visne i samme side, og når en gren begynder at dø kommer der andre mekanismer der nedbryder grenen for at give plads til nyt, (når der gives vand). Hilsen Henry G.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 22. oktober 2015 kl. 17.47

Der er slet ikke tale om tørkeproblemer, men en svamp. Tørkeproblemer ser ikke sådan ud. Det starter med at bladene bliver tørre i "spidsen". Og når der ikke er beton bund kan buksbom sagtens klare at stå hvor der er fliser omkring. Buksbom vokser naturligt i bl.a. skove/krat på klipper, i grus og sten med en skovbundsoverjord. Deres rodnet er vidt forgrenet og går både i dybden og til siderne. Men det er klart, når man planter skal de have masser af vand som alle andre planter for at udvikle et godt rodnet.
Det er rigtigt, at ensidig skade på rødder i første omgang særligt gå ud over den ene side, det gælder dog mest træer. På buske er det ofte slet ikke så tydeligt.
Med venlig hilsen Jens

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. oktober 2015 kl. 19.23

Ingeborg, forklaringen på de mange buksbom til salg stadigvæk, skyldes at producenterne i udlandet kan styre svampeangrebene ved at sprøjte planterne hver 14. dag til de er salgsklare.
Når de kommer ud til salgsstedet, skal de helst sælges hurtigt.
Jeg har set halvdøde planter på reolvogne, som skulle være fjernet forlængst.
Men som hollænderne siger: solgt er solgt!
Ingen dansk producent af buksbom kan længere garantere sygdomsfrie planter. Jeg har spurgt mange steder.
Jeg har mange raske planter i haven fra før sygdommen kom til landet. Jeg køber aldrig buksbom mere, så jeg får ikke svampen ind i haven.
Hilsen
Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. oktober 2015 kl. 19.56

Hej Anne Marie
Jeg ved jo heller ikke hvordan jeg har fået svampen ind i min have. Der skrives så meget om at smitten spredes via fugle, handsker, klippegrej, snegle, vind osv. De 4 angrebne kugler var mere end 20 år gamle og kom allesammen fra samme sted dengang.
Der skrives at man skal fjerne samtlige blade fra jorden, og udskifte jorden. Den opgave vil jeg nu ikke tage på mig. De sidste 2 kugler er klippet helt ned og jeg undlader at grave dem op. Det er jo en af de spændende ting ved at have med planter at gøre: Kommer de ? - eller kommer de ikke?
Desværre bliver der sjusket ret meget med sortsnavne i dag, så jeg har forgæves kigget på planteskolernes buksbom for at finde sorten Faulkner.
Jeg har imidlertid en meget stor brogetbladet buksbom. Den burde jeg tage stiklinger af. Mon ikke det kan nås nu? Jeg klipper den aldrig før til juletid, hvor jeg bruger afklippet til kranse.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Buksbom med tørre blade – hvad skyldes det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Buksbom med tørre blade – hvad skyldes det?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider