Forum

Kommentarer til »Hvordan fjerner man flisepest fra fliserne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan fjerner man flisepest fra fliserne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Peter Hansen, 20. februar 2016 kl. 17.05

Slettet af administrator 26. april 2016 kl. 9.24.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kamilla Hansen, 25. april 2016 kl. 14.21

Slettet af administrator 26. april 2016 kl. 9.24.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. april 2016 kl. 14.35

Mindst én af de metoder, der anbefales i de to seneste indlæg i tråden er problematiske i forhold til miljøet:
Nanostone.dk´s middel hedder mariseal 800, indeholder dette dette: www.forbrugerkemi.dk/kemi-info/stofgrupper/silikonestoffer
Lejmigfliserens skriver om "naturvenlige" kemikalier, men jeg kan ikke se hvilke.
Algestop kalder sine metoder miljørigtige -og venlige, men kommer ikke nærmere ind på, hvad de mener med det.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 15.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2016 kl. 16.34

Ja Frank, jeg prøvede også med træaske på et lille areal på terassen. De første par dage så det ud, som om det kun var asken, der gjorde fliserne pæne og lyse. Efter en uges tid og med regnvejr, har jeg nu nogle meget fine og rene fliser. Asken er væk. Selvom jeg ikke kune undgå at træde i asken, har jeg ikke slæbt det med rundt under gummistøvler og træsko. Fint middel, hvis man kun fyrer med rent træ.
Ingeborg

6 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 16.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 17.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kim Sørensen, 23. maj 2016 kl. 12.26

Slettet af administrator 23. maj 2016 kl. 20.27.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. maj 2016 kl. 13.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. maj 2016 kl. 20.13

Under min trailer ligger en stor bunke groft grus. Om efteråret smider jeg et lag grus ud over mine terrasse fliser, og om foråret når gruset er fejet op, er fliserne som nye, helt uden alger og andre begroninger.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicklas Christensen, 7. november 2016 kl. 10.20

Hej Vibeke,
Efter at have set dit indlæg omkring Nanostone, vil jeg som ejer af Nanostone gerne skynde mig at kommentere på dit indlæg.

Det er korrekt, at vi bruger Mariseal 800, men det link du deler omkring produktet er ikke korrekt. Desværre så virker linket slet ikke, så jeg kan ikke gå i detaljer, men jeg kan se at linket ender på ordet silikone.
Mariseal 800, som Nanostone bruger, har ikke silikone. Produktet er baseret på siloxan / silan. Desuden er det kun det produkt som bruges på fliserne efter fliserens.
Fliserens er udelukkende med vand i form af hedevand højtryksrens. Når fliserne så er helt pæne, så giver vi denne imprægnering, som går ind og binder i flisen og sikre mindre vand i overfladen og dermed minimere angreb af alger og lav, fx flisepest.

Håber det giver bedre mening.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. november 2016 kl. 13.34

Hej Nicklas Christensen

OK - og ku' du redegøre for eventuelle negative effekter ifm fremstilling, anvendelse og bortskaffelse af Marieseal 800 ?

Hvordan nedbrydes Mariseal 800 ? Er der i den sammenhæng grund til at være bekymret for påvirkningen af organismer i omgivelserne?

Venlig hilsen fra
Lone

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicklas Christensen, 7. november 2016 kl. 18.22

Hej Lone,
Det er vandbaseret siloxan / silan og er ikke kategoriseret som farligt for miljøet. Du kan evt. få tilsendt datablad ved at spørge inde på Polyma's hjemmeside eller Nanostone's. Du kan også selvstændigt søge under de to sammensætninger, hvor du vil se rapporter hvor det bekræftes uafhængigt.

Desuden, så er der en stor positiv effekt for miljøet, idet, at det er blevet langt mere normalt idag at få renset fliserne istedet for at udskifte alle fliserne, så snart de er en smule forringet og kedelige at se på. Så det at genbruge fliserne sparer også en masse produktion.

Med venlig hilsen,
Nicklas

14 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. november 2016 kl. 21.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. november 2016 kl. 23.08

Hej Nicklas Christensen

Tak for henvisningerne - de fører frem til et billede af, at der er forhold som ikke er undersøgt eller advarsler som er vagt formuleret. Det gælder akkumulering i levende organismer og en advarsel om ikke at udbringe indholdsstofferne til planter og bakterier i vandmiljøet.

Frank Chr giver hjælp med information om at Miljøstyrelsen allerede for 11 år siden opsummerede viden om nogen af indholdsstofferne i Mariseal 800 og vurderede, at der ved udledning i vandmiljøet var grund til bekymring for akut skadevirkning for levende organismer samt at der manglede viden om den langsigtede virkning af opkoncentration af stoffet i lever, nyrer og lunger hos mennesker samt indvirkning på hormonbalancen i menneskekroppen (risiko for nedsat forplantningsevne og forstyrrelse af østrogenbalancen).

Det er korrekt, at Mariseal 800 ikke er kategoriseret som skadeligt for miljøet. Men det kan det måske blive, når midlet og dets indholdsstoffer er færdigvurderet i EUROPEAN CENTRE FOR ECOTOXICOLOGY AND TOXICOLOGY OF CHEMICALS.
Ingen ved det på nuværende tidspunkt....

Din slutbemærkning om, at der er en positiv miljøeffekt af at behandle fliser med Mariseal, fordi fliserne dermed får en længere brugstid er let at forstå ud fra en privatøkonomisk synsvinkel - og det må være et argument, som tæller for dit firma's kunder.

Men hvis man i stedet vurderer, om det er rimeligt at anvende et produkt, hvis eventuelle skadevirkninger (alene eller i samspil med andre kemiske stoffer) endnu ikke er vurderet til bunds, stiller sagen sig noget anderledes.
Her kan et forsigtighedsprincip være en passende holdning og den holdning kan lede frem til undersøgelse af alternativer til at anvende et produkt, som (endnu) ikke er undersøgt til bunds.
Alternativerne kunne for eksempel være:
- Reduktion af flisebelagte arealer
- Mekanisk rensning med sand og kost
- Anvendelse af sikre, robuste belægninger (f. ex granit)

Jeg tænker, at du som virksomhedsejer ser længere frem end til din aktuelle kundegruppe og din aktuelle kerneydelse - der er ihvertfald grund til at holde øje med konklusionen på den igangværende vurdering.....

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Hvordan fjerner man flisepest fra fliserne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan fjerner man flisepest fra fliserne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider