Forum

Kommentarer til »Hvad gør vi ved vores grimme ‘vold’?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad gør vi ved vores grimme ‘vold’? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 16. marts 2016 kl. 14.19

Vi fik en ca. 60 meter lang vold ifm. et vejprojekt langs haven og den har vi sået græs på med symmetriske figurer af frugttræer i romber og spredte blomstrende buske.
Midt på har vi lavet et kæmpe bed med rabarber, som passer sig selv og i den ene ende en lille skov, som dækker for indsyn fra en bro over vejen, hvor ukrudtet kan frit gro i bunden så længe det kan overleve.
Fordelen er, at man kan køre rundt med en plænetraktor og holde plænen pæn helt ind til buske og træer med flis omkring.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 17. marts 2016 kl. 8.45

Hej Morten
Det lyder som en smuk vold i har fået, med så mange træer på er den måske også et stykke fra huset? Da jeg svarede på dette spørgsmål var det for at holde det meget enkelt og meget billigt, og jeg gik ud fra at volden var ret tæt på huset. Det gode ved jordbærne er, ud over at det er billigt og giver frugt, at de også kan holdes inde i bedet ved at slå dem med plæneklipperen.
Jeg håber at du snart på din vold kan høste en masse dejlige rabarber.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2016 kl. 12.01

Man skal nok lige være opmærksom på at støjvolde kan være lavet med forurenet jord. Som regel er det nok bare "administrativt" forurenet på samme måde som alle matrikler indenfor bygrænsen, men der kan jo også være rigtigt forurenet jord i dem engang i mellem.
Hvis det er en meget magtpåliggende at dyrke spiselige afgrøder på støjvolden skulle man måske overveje at få taget en jordprøve.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 17. marts 2016 kl. 12.44

Kære Claus
Det kan du have ret i, men i dette forum må jeg gå ud fra at der er ren jord,, da der ellers er alt for mange variabler at tage hensyn til. Desuden tror jeg, som du selv skriver, at forureningen ikke er mere end man kan forvente i de fleste byhaver.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2016 kl. 16.49

Hej Fanny
Jeg nævner det også bare fordi det måske ikke er almindeligt kendt at støjvolde ofte består af forenet jord. Her står lidt mere (bemærk de sidste to linjer i artiklen):

www.licitationen.dk/article/view/182094/minister_praeciserer_regler_for_stojvolde#.VurQ9dLhDs0

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 17. marts 2016 kl. 16.55

Kære Claus
Ja det er ikke god læsning, rigtig trist faktisk. Desværre er en del jord i dag forurenet, især i bymæssig bebyggelse. Måske er det en godt ide at bede kommunen om en redegørelse for hvilken type jord de har brugt, nu de lægger den lige ind i ens have. Men som sagt, må jeg i disse spørgsmål tage udgangspunkt i at den jord der er tale om, ikke er forurenet- da der ellers er alt for mange forbehold.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. marts 2016 kl. 19.35

Ja, det er ikke så rart. På den anden side er der meget jord som er klassificeret som "lettere forurenet" uden at nogen siden er taget en jordprøve.
Problemet for folk med en støjvold er, at det er svært at være sikker på om jorden kun er forurenet "på papiret" eller om den rent faktisk er forurenet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 21. marts 2016 kl. 14.43

Jeg synes Fanny svarer lidt for nemt på det spørgsmål der stilles.
Jeg har selv en støjvold som er fyldt med flerårigt ukrudt. Naiv som jeg var troede jeg at jeg "bare" kunne plante den til med efeu, som så ville formere sig lystigt og "tage over" med tiden. Men nej - det er simpelthen umuligt, når ukrudt (brændenæller m.v.) står i en meters højde sidste på sommeren. Jeg måtte kapitulere og dække hele siden af volden med ukrudtsdug. Kønt er det ikke, men jeg er igang med at plante spirea og kirsebærlaurbær-buske i dugen.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 14.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hvad gør vi ved vores grimme ‘vold’?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad gør vi ved vores grimme ‘vold’?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider