Forum

Kommentarer til »Krukkede roser og roser i krukker«

På denne side finder du kommentarer til teksten Krukkede roser og roser i krukker. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 30. marts 2016 kl. 15.14

Jeg forstår ikke jordblandingen?? 50 % ler?? Er det ren ler som fx blåler? Ved godt roser ynder lerholdig jord, men synes det virker voldsomt. Menes der blot lerholdig jord? Det indeholder vel ikke 50 % ler?

Klip fra teksten:
Jord og tilplantning
God rosenjord kan laves af 50% ler, 20% grov, velomsat kompost og 30% groft grus (fx perleral, kornstørrelse 4–8 mm). pH skal ligge på cirka 7.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 30. marts 2016 kl. 20.22

Hej Bente, undskyld min uklare opskrift på jord, som de fleste roser vil trives i.
Jeg havde nok "ren ler", som kan købes i poser i havecentrene, i tankerne. Dette ler sælges vist til at plantre nøkkeroserne og åkanderne i, men er fortrinligt til diverse jordblandinger.
Til roserne vil det være udmærket med en god, solid lerjord, som kan graves op i haver i visse egne af landet. Farven kan være gullig eller blålig, bare den bliver blandet godt op med de øvrige ingredienser.
Jeg har også selv prøvet med knuste lerklumper fra juledekorationerne. Det fungerer også fint. Og så er det genbrug, hvilket er mere økologisk en købt ishavsler i poser.

Nyt svar til emnet »Krukkede roser og roser i krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Krukkede roser og roser i krukker«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider