Forum

Kommentarer til »Genpatenter kan gøre det kriminelt at dyrke planter«

På denne side finder du kommentarer til teksten Genpatenter kan gøre det kriminelt at dyrke planter. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. november 2004 kl. 14.07

Kære Camilla

Tak for en meget interessant artikel som oven i købet er skrevet i et flot sprog.

Den giver stof til eftertanke.

Venlig hilsen
Martin

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Bølkov, 9. november 2004 kl. 11.36

Kære Camilla Plum.

Tak for en flot skrevet artikel med et meget tankevækkende indhold. Den problemstilling, du opruller, er jo netop det skræk-scenarie, vi blev konfronteret med, da diskussionen om gensplejsning tog sin begyndelse.

Er der da slet ingen, der hører efter?

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 17. september 2005 kl. 10.21

Desværre er det nu blevet endnu mere aktuelt, da Socialdemokratiet nu har bøjet sig og dermed har åbnet op for at vi bliver oversvømmet med skidtet. Hvad gør vi når de politikere vi selv har valgt er dummere end de høns vi har gående i haven?

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 18. september 2005 kl. 11.30

Ja, nu står vi med problemet inde vore haver, når nabolandmanden lovligt kan begynde at dyrke genmodificeret majs.

Deres begrundelse er, at nu kan forbrugerne ved hjælp af mærkning ude i butikkerne fravælge den genmodificerede majs. Men i vore haver er der ikke skilte på majskoblerne, og de kan fremover bliver vindbestøvet ude fra en mark med genmodificeret majsplanter.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Sorth, 7. september 2006 kl. 14.54

Miljømagasinet på DR P1 sendte 26/4 2002 et indslag om en sag fra Canada. Se nedenstående fra www.dk.dr

"En 71-årig canadisk landmand, Percy Schmeiser, rejser verden rundt for at råde landmænd fra at bruge herbicid-resistente, gensplejsede afgrøder.

Baggrunden er, at han selv er blevet dømt i en retssag som frø- og kemikaliekoncernen, Monsanto anlagde mod ham i 1996. Monsanto anklagede ham for tyveri af patentrettigheder, fordi der var fundet gensplejset raps på hans ejendom.

De gensplejsede frø var blæst ind på Schmeisers jord fra en nabos marker, men dommen gik alligevel Percy Schmeiser imod. Retssagen har haft store menneskelige og økonomiske konsekvenser for ham. Det fortalte han om ved et møde i Danmark den 19. april..."

Var dette sket for mig såfremt jeg var landmand i Danmark, ville jeg overveje straks at sagsøge min nabo med krav om erstatning. Gjorde alle dette konsekvent, ville risikoen for sagsanlæg og dermed sagsomkostninger og erstatninger gøre gensplejede afgrøder uattraktive for de landmænd der kunne påtænke en produktion af disse afgrøder.

I øvrigt var der vist ikke tale om tyveri i juridisk forstand, men derimod om krænkelse af immaterielle rettigheder. Det er som udgangspunkt ikke strafbart, men kan være forbandet dyrt såfremt modparten kan dokumenterer et økonomisk tab. Monsanto sagen må have været et civilt søgsmål og ikke en strafferetslig sag. Det er derfor ikke et problem for havebrugere, da den økonomiske værdi af vores afgrøder er ganske beskeden i denne sammenhæng og derfor næppe et søgsmål værd for Monsanto m.f. med mindre der er os der videbringer forureningen til andre landmænd.

Forurening med gener kan blive et stort økonomisk problem for andre landmænd og et miljøproblem for samfundet og naturen.

Et andet aspekt som radioprogrammet kom ind på var konsekvenserne for ulandene.

Hør selv:
www.dr.dk/P1/Miljoemagasinet/Udsendelser/Arkiv/2003/12/01/000030.htm

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 7. september 2006 kl. 21.01

Interessant artikel Camilla Plum har skrevet!

Der faldt dom i sagen mod Percy Schmeiser i 2004. Dommen sagde, at Percy Schmeiser ikke skulle betale erstatning til Monsanto, men stadfæstede samtidig overraskende, at Monsanto havde rettighederne til de gener, de mod Percy Schmeisers vilje havde spredt over hans marker.

Skræmmende!

Jeg skrev lidt om sagen for et par år siden: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=43 og nu godt 2 år efter har jeg stadig svært ved at forstå dommen.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Zuzana Vasa, 8. september 2017 kl. 19.38

Tallerkensmækkere - frø : har søgt så mange steder for at få at vide om man kan tørre frøerne i oven, det er kun i september hvor alt er våd og de bliver angrebet af nogle dyr som så overlever køkkenbord :-( Er det muligt? Jeg elsker tallerkensmækkere og vil gerne have flere og flere alle de steder som de kan trives i min have.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Zuzana Vasa, 8. september 2017 kl. 19.40

Det var den forkerte billedfil, og jeg aner ikke hvordan jeg kan slette den. Så sorry, nu er jeg totalt forvirret.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. september 2017 kl. 13.16

Man kan ikke slette en billedfil, når den først er uploaded hertil. Men du kan lægge en ny ind med det rigtige billede.

I værste fald kan du bede om at få indlægget slettet, ved at klikke på "Rapportér". ;)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maiken Hornor, 4. september 2018 kl. 9.10

Men i det mindste er Monsanto nu blevet dømt for kræftfremkaldende stoffer i Round Up: www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-10/monsanto-s-roundup-caused-groundskeeper-s-cancer-jury-finds

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. september 2018 kl. 20.36

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. september 2018 kl. 21.51

I øvrigt er problemet "gammelt"- og velkendt. Allerede bønder i den 3.je Verden og i Canada, har haft problemer med, at de ikke må bruge deres egen såsæd, hvis de er avlet på købt såsæd- og i Canada fik de problemer med krydsbestøvning også. Men deres egen økosåsæd- var pludselig ikke økologisk- eller deres egen.

Når det er krydsbestøvet med GMO-afgrøder, så er din såsæd ikke din egen!

I øvrigt fik de i Canada problemer med ukrudt i vejkanten fx rapsplanter, da disse kunne tåle herbicider bedre end almindeligt krudt! Som jo ikke var GMO, men raps mv krydser sig villigt.

Mvh
Tine- jeg har læst om det flere steder, bla theguardian. For flere år siden.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. september 2018 kl. 11.42

Så simpelt er det ikke.
Hvis man gemmer alle kvitteringer for sin såsæd, og oplysninger om hvor megen af eget korn man bruger, så er det i Danmark modparten, der skal bevise, at man uberettiget har brugt korn med deres patent.
Patentet følger ikke med ved uønsket bestøvning over skellet.

Nyt svar til emnet »Genpatenter kan gøre det kriminelt at dyrke planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Genpatenter kan gøre det kriminelt at dyrke planter«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider