Forum

Kommentarer til »Skal jeg i gang med mosfjerning og gødning nu her i April?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal jeg i gang med mosfjerning og gødning nu her i April? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2016 kl. 11.28

For denne sætning:

"Desværre er der alt for mange der kalker jorden i ren uvidenhed om jordens reelle surhedsgrad.",

skal du have ros Martin :-)

Hvor er der dog mange "haveeksperter" der i et utal af artikler ukritisk anbefaler kalk, som et universalmiddel mod mos - uden nogensinde at komme ind på pH. Og disse artikler linkes der til i ét væk på nettet. Det er min erfaring, at man skal undgå det meste af den vejledning som kommer fra den kant, så derfor: Så snart du støder på disse "eksperter", så spring al deres "rådgivning" over. De øser blot af et uendeligt hav af artikler og bøger fra "skrivebordsforfattere" uden megen erfaring fra praksis! Det er de samme mennesker der vil bilde dig ind at du kan undgå "orm" i gulerødder, ved blot at dyrke dem ved siden af løg ;-D

2 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 24. april 2016 kl. 9.36

Jeg er ikke ekspert i mos, men jeg har haft gavn af at strø lidt træ-aske ud på de steder, hvor jeg har mos i plænen. Det hæver PH og ætser desuden mosset. Det får ikke helt kål på mosset, men det bliver tydeligt hæmmet af det, og når jeg lader græsset gro lidt længere der, hvor mosset er, så er det tydeligt at græsset snart får overtaget.

3 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 24. april 2016 kl. 16.26

Det er så utroligt at der er så mange der "slås" med mos.
Det er meget enkelt at holde i ave. (Det forsvinder aldrig)
Kalk virker ikke. Der er 600 forskellige mosser i dk.
Høj klippehøjde virker ikke. (Høj eller lav). Mosset kan ligge i 10 cm højde.
Jernvitriol virker kun kort.
Vertikalskæring virker kun kort.

Det der virker er;
Stærkt græs, dvs den rigtige gødning på det rigtige tidspunkt.
Undgå skygge og hold jord overfladen så tør som muligt.
Færdsel. Mos kan ikke lide at man træder på det. Jeg tromler hver gang jeg klipper. ( Min klipper er med trommel i stedet for hjul).

Når jeg vertikalskære kan jeg ca. samle en trillebøre græs og mos på 600m2.
Mvh

4 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. april 2016 kl. 19.03

Jeg har også altid mos i mine 2 græsplæner. Hvad jeg gør ved det? Absolut ingen ting. Det forsvinder af sig selv når det bliver varmere i vejret :-)

5 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2016 kl. 19.16

@ Anne-Grethe Hansen

Netop! Hver sin sæson :-)

Det kan undre, hvorfor der skal lægges så meget arbejde i at kæmpe mod naturen - i en have! En ting er mos, noget andet mange af de blomstrende urter, i dag har jeg set honningbier og sommerfugle på plænens bestand af bøtter, bellis og vorterod - dejligt!

En green hører til på en golfbane....

6 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2016 kl. 20.45

Hvorfor kæmper mænd mod naturen og barberer sig?
Sådan er der jo så meget - og af frygt for at ende med en græsplæne, der kun består af mos, gør jeg hvad jeg kan for at komme af med det.

For mig er en have et stykke kultiveret natur og helst økologisk.
Man kan jo også bare lade stå til og sige at man er superøkologisk, men det ligger bare ikke til mig og min æstetiske sans.

Jeg vil ha' græsplæne og ikke mos! Heldigvis er det da mig der bestemmer.

Ingeborg

7 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2016 kl. 21.16

Ja, vi har jo alle hver sin smag og heldigvis for det :)

Sommerfugle og bier er meget æstetiske i mine øjne - og så er de afhængige af tidligtblomstrende urter, som f.eks. mælkebøtte, bellis og vorterod. Vi kan jo ikke alle sende biodiversiteten videre til naboens have eller vejdirektorates motorvejdsskråninger.

Mosser i græsplænen slipper man aldrig af med, uanset om man bruger al sin tid og kemi på dem, de hører den kolde tid til og vil komme igen og igen og forsvinder med sommerens komme og græsset tager over. Som ved sneskimmel.

Med mindre man giver græsset dårlige vilkår og så beder man jo om, at andre og bedre tilpassede vækster end græsserne tager over.

Hvad er i øvrigt "superøkologisk"?

8 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2016 kl. 22.18

Jeg forstår vist ikke helt problemet i denne tråd.
En plæne (uanset, hvad der gror i den) skal være til at gå på, for børnene at spille bolde og lave flikflak på, og den skal holde naturlig skovopbygning i ave.
Det er fint, hvis den er grøn, men der må gerne være mange blomster.
Jeg har indtryk af, at mos er med til at gøre plænen grøn og faldsikker, men det er min kone, der står for behandling af plænen, så jeg blander mig ikke i, hvad hun gør i den anledning.
Vi (her er jeg med) vertikalskærer plænen hvert år (når vi når det), men det er jo for at græsset skal få bedre vilkår (og vi får noget til komposten).
Jeg har de seneste år sat hønsene (14 dværg wyandotter) til at hjælpe min kone, for jeg synes, at hun slider i det (men hun har også mere end plænen at se til!)

9 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2016 kl. 23.11

En superøkolog er en person, der glæder sig over hver mælkebøtte, bellis, vorterod, fuglegræs, selsåede birk, ask, røn, kristtorn osv., som sår sig selv og ikke kunne drømme om at fjerne dem. ......... og som gerne vil pådutte andre haveejere sin egen opfattelse af økologi.
Ingeborg

10 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2016 kl. 23.56

@Ingeborg
Du har vist ikke helt fattet budskabet! Men det hører nok ikke til denne tråd!
En økolog fokuserer på havens/markens trivsel. Der må ikke tilføres skadelige stoffer, hverken som gødning eller pesticider (på dansk: gift).
"Ukrudt" - det, man ikke ønsker skal gro i haven, må bekæmpes på forsvarlig vis.
Noget sker med plantesammensætning. Plant noget, der begrænser/overskygger uvedkommende plantevækst.
Andet sker med luge- eller hakkejern. Når "ukrudtet" vokser mere, end beregnet, må motionscentret vige for gratis fysisk motion i haven.
Selv om man er 76 år, har man brug for en varierende motion. Som 67 årig er jeg rigelig brugt efter en aktiv dag i haven.

11 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2016 kl. 7.49

@Ingeborg
Tak for din definition af en "superøkolog", det er jo rart at vide, hvad du mener med dine hjemmestrikkede ord.

@Lars
Helt enig! :-)

12 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 8.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 25. april 2016 kl. 8.48

Jeg synes godt, at vi kunne begynde at operere med flere former for betegnelser for folk, der dyrker økologisk have. Jeg foreslår:

Super økolog: som defineret af Ingeborg.

Prima økolog: Er all in på kompost og strikkede sweatere af uld fra lige så økologiske får. Går desuden op i dyrelivet i haven og indretter haven, så insekter, fugle og andre dyr har det godt. Bliver blå i hovedet, hvis nogen snakker om Roundup.

Almindelig økolog: Bruger kompost og går op i, at der ikke findes gift-rester i den mad, han/hun spiser. Er optaget af naturen og ser sig som en del af den.

Kvasi-økolog: Kan godt finde på at bruge lidt substral en gang i mellem, når ingen kigger. Bruger ikke Roundup og komposterer.

Semi-økolog: Er ikke så bevidst om, hvad økologi er. Synes det er hyggeligt at gå i haven og forsøger at undgå at bruge gift og gødning i haven. Kan godt finde på at bruge jernvitriol.

Ikke-økolog: Et rigtig egoistisk usympatisk menneske, der ikke kan lide andre levende væsner. Bruger gift fordi han kan lide tanken om at påføre andre væsner smerte og træder ofte på regnorme og biller.

Ovenstående er skrevet med et stort glimt i øjet! ;-)

14 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 9.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2016 kl. 9.24

Tak Bo
Det var en super god definition, som både rørte mine lattermuskler og fik mig sat i bås...... Som hvad? ja se, det vil der være en vis udvikling i over tid!
Ingeborg

16 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. april 2016 kl. 9.33

For mig handler mit haveprojekt om "at finde cirkler' og en balance mellem mine behov for skønhed og grøntsager/frugt/bær og så de cirkler naturen har. Med cirkler mener jeg, små kredsløb, som køkkenaffald -og kaffegrumsi rå mængder, bliver til kompost og ny griokaft til nye planter, nedfaldne blade til vinterdække og næring, mos til at holde på fugten rundt omkring.

Jeg vil helst undgå at tilføre haven andet end nye planter og frø, i ny og næ og så opnå et kredsløb.

Så når plænen er fuld af mos glæder det mig at finde anvendelse for det og få oplevelsen af at jeg høster det, mere end fjerner det. Desuden ser jeg ogsåområderne med mos blive mindre fra midt i maj og frem.

Det kan godt være at mit have skønhedsbegreb er af den langhårede lidt vilde slags. Men haven er min og fylder mig med glæde over, en dybere harmoni og samarbejde med den natur der omgiver den.

Jeg har fuld forståelse for mennesker, som har andre værdier både for mål med havens skønhed og måden økologi skal foregå på. Jeg har bare ikke kræfterne og det ville stresse mig voldsomt, at skulle opnå en have som fremstår som velplejet og hatten af for de, formår dette.

17 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. april 2016 kl. 9.34

Griokraft= grokraft

18 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2016 kl. 21.31

April 2016 - en del mos, men græsset er stærkt på vej til at overtage. Ingen gødning og en del velkomne planter både hos dyrene og mig :)

19 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2016 kl. 21.31

og mere ukrudt:)

20 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. april 2016 kl. 21.32

og selvfølgelig har vi Bellis i plænen - Hvad ellers?

21 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. april 2016 kl. 0.29

Bellis eller Tusindfryd hører oprindelig ikke hjemme her på jorden, men voksede på Himlens enge.
Men en dag, hvor Himlens porte ved et uheld stod åbne, løb nogle små djævleunger ind og hev blomster op, løb bort med dem og spredte dem rundt omkring sig.
Nogle havnede på himmelbuen og blev til stjerner, mens andre faldt ned på jorden, hvor de voksede videre som Tusindfryd.

Håber der kommer en lille djævleunge og spreder Tusindfryd på min plæne :-)

22 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2016 kl. 0.36

Måske skal vi herefter definere vore forskellige græsplæner anderledes. Blomsterenge er måske en bedre betegnelse for Toms grønne område?
Ingeborg

23 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 27. april 2016 kl. 0.58

flot græsplæne tom(som ikke bare er kedelig grøn), eng er det jo kun hvis det er et lavt liggende og våd område.

24 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. april 2016 kl. 1.03

Ja, det kan godt være vi skal gøre det. Blomstereng er nu også et dejligt ord :-)
Håber min plæne kan komme ind under den kategori. Der er både mælkebøtter, Ærenpris, mos og meget andet jeg ikke lige kan huske navnet på. Nå, ja og kløver - det er bare et must i min plæne.
Sidste år plantede jeg et par Bellis i plænen, i håb om, at de vil brede sig.
Men forskelligheden længe leve - der er heldigvis plads til os alle :-)

25 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2016 kl. 7.19

@Ingeborg
Du kan læse om blomstereng her:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/den_naturlige_have/1316.html

@Marc og Anne-Grethe
Ja, ud af ingenting kommer biodiversiteten. Har I også, som børn flettet blomsterkranse af Bellis og Mælkebøtte? Skøn tid, som vi her prøver at give i arv.

God dag til alle :-)

26 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2016 kl. 9.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2016 kl. 9.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. april 2016 kl. 23.14

Jo Tom, jeg har flettet mange kranse. Dog mest af Engelsk Græs.
De gav ikke pletter på fingrene og tøjet som mælkebøtter gør :)
Forøvrigt prøver jeg at begrænse antallet af mælkebøtter i min have. De er kønne, og må gerne være der, men det skal ikke ligne en mælkebøttemark.
Det jeg savner fra min barndom er, at kunne gå ud og plukke en flot grøftekantsbuket. Der bliver længere og længere imellem de vilde blomster - desværre.
I min have har jeg fra naturen "indført" hvide Anemoner, Djævelsbid, den fine lyslilla Blåhat og en Cikorie (fik kun et lille rodstykke med, så håber den har overlevet)
På ønskelisten står også gul Torskemund.

29 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. april 2016 kl. 6.50

@Anne-Grethe

Ja, den hedder jo også noget med Fandens ... :) Vi har en fold, der er gul af mælkebøtte i maj, som nabo til køkkenhaven. Så der er også flere bøtter end planlagt, men de er jo nemme at luge, når de tages i tide.

Kender slet ikke Engelsk Græs, måske under et andet navn?

30 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2016 kl. 7.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. april 2016 kl. 8.14

Engelskgræs forekommer bl. a. på sandede strandenge og overdrev langs Storebælt. Vi har den her på strandvolden ud mod Sejerøbugten.
Det er et smukt syn i blomstringstiden, hvor større områder kan være præget af planten.

32 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2016 kl. 8.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 9.04

Planten engelskgræs hedder Almeria.
Anne Marie Lønbæk anbefaler den ( med billede) til tørketålende krukker.
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/15713.html
Jeg er dog ikke klar over om den nævnte er til saltholdig jord. Jeg har købt 2 stk for nylig.
Ingeborg

34 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 10.04

Planten har fået et forkert navn af mig, jeg beklager:
Det skal være ARMERIA
www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=5350
Ingeborg

35 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. april 2016 kl. 11.50

Planten voksede vildt på Djursland, hvor jeg voksede op. (nede ved stranden)
Her, ved Århus, har jeg set den i vejrabatter. Jeg var ikke klar over, at det var to forskellige slags. Dejligt at lære noget nyt :)

36 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. april 2016 kl. 12.01

Ved at læse Ingeborgs link, har jeg fundet ud af at dem, der vokser i rabatter sandsynligvis også er Strand-Engelskgræs :)

37 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2016 kl. 17.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Skal jeg i gang med mosfjerning og gødning nu her i April?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal jeg i gang med mosfjerning og gødning nu her i April?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider