Forum

Kommentarer til »Sådan gemmer du dine valnødder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sådan gemmer du dine valnødder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben F. Olsen, 1. december 2004 kl. 10.38

Jeg efterlyser en effektiv metode til knækning af valnødder

2 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: PALLE, 30. marts 2005 kl. 12.11

Du kan bruge en nøddeknækkerhu

3 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 20. oktober 2005 kl. 15.03

Kan man fryse valnødderne uden at knække dem først?

Hvad vil forskellen være, hvis man undlader at knække før frysning?

4 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Wøldike, 23. oktober 2005 kl. 20.27

Som førstegangsvalnøddetræsejer undrer det mig, at det skulle være nødvendigt at vaske nødderne i Atamon, og ikke blot i varmt vand og herefter tørre dem. Hvad sker der nu med de valnødder, som jeg har ordnet og tørret, men IKKE har haft i Atamon? Kan de bruges, mon? De er kun netop faldet af træet, så det er ikke mange dage side, jeg har haft dem mellem hænderne sidst...

5 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. oktober 2005 kl. 22.26

I år, hvor vi har haft et helt usædvanligt tørt og fint vejr i den periode, hvor valnødderne falder ned, går det fint uden at bruge Atamon. Jeg har faktisk tørret nogle også uden at vaske dem først og har så bare børsten jorden af efter tørring. Nogle af dem er endda blevet tørret udenfor.

Men de år, hvor de hurtigt begynder at mugne på grund af regn og koldt vejr, er det svært at undgå mugproblemer på nødderne under tørringen, som da må foregå indenfor.

'
Med venlig hilsen
Karna Maj

6 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 24. oktober 2005 kl. 14.47

Da de fleste valdnøddetræer i Danmark stammer fra frøudsæd er de meget forskellige. Behandling og opbevaring af nødderne varrierer derfor også fra træ til træ (og fra år til år). Min erfaring fra de 5–6 træer jeg har gemt nødder fra, siger mig at tre faktorer er vigtige: 1) skallen på nødden 2) Kernens størrelse 3) tilsmusning af nødden.

1: Det regnes ofte for attraktivt at nødden kan knækkes med fingrene, men når det kommer til opbevaring er det en fordel med en tyk, tætsluttende skal. Hvis skalen er meget tynd eller hæfter dårligt kan det være helt umuligt at opbevare nødden længe og den har det derfor bedst i fryseren. Dette gælder selvfølgeligt også for nødder der har huller i skallen.

2: Nødder der fylder skallen helt holder meget bedre end nødder der ikke gør. Meget store flotte nødder er sjældent helt udfyldte og holder derfor dårligt.

3: Nødderne skal være rene når de skal gemmes. Hvis de falder ned i skallen eller bliver snavsede på jorden skal de derfor vaskes grundigt og skylles i atamon (nogen siger endog klorin!). Nødder der falder rene ned og lander tørt behøver det måske ikke, men jeg vasker dem nu alligevel. Hvis man vasker skal man huske at de skal tørres ordentligt inden de ligges i lag eller net ellers er man sikker på problemer. Gode gemmenødder der er HELT tørre kan tørre færdigt ude. Dårlige gemmenødder skal tørre hurtigere.

Konklusion: Man må se på sine nødder og finde frem til den behandling der passer bedst.

Marina, Fejø

7 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 30. oktober 2005 kl. 20.03

Om tørring af valnødder:
Jeg har tidligere haft svare kvaler med mug og skimmel på valnødderne, som jeg forsøgte at rense i badekarret med masser af vand – og – hvilket næppe er tilrådeligt – derefter oversprayede med en håndspray indeholdende fortyndet rodalon.

Og alligevel havde jeg begyndende mugdannelser og mange brune, bitre (og afltoxininficerede) kerner hvert år.

Jeg har i år for første gang hverken vasket eller skyllet med atamon. I stedet har jeg lagt nødderne direkte efter opsamlingen i et lille rum på gulvet og stillet en elektrisk fugtopsamler/affugter ind til dem (sådan én kan man sikkert låne i nogle dage, hvis man ikke ejer). Efter tre døgn var nødderne smukt tørre og den smule smuds, der var på skallen er faldet af. Det sidste blev klaret med en kost. Ingen konserveringsmidler og meget lidt besvær.

Det er simpelthen den bedste løsning på mugproblemet.

Men det HAR også været et knaldgodt efterår.

8 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 31. oktober 2005 kl. 9.00

Tobias erfaring støtter mine iagtagelser. Det er AFGØRENDE vigtigt at nødderne er tørre inden de gemmes. Hvis man ikke eftertørre ordentligt er vask nærmest skadeligt. Nogen gange med særligt vanskelige nødder har jeg lyntørret overfladen med en hårtørre inden jeg har lagt dem rigtigt til tørre.

Vask er på den anden side nødvendigt hvis man skal have meget smus af og det kan være nødvendigt med nogen nødder/nogle år. Er nødderne for snavsede dannes der mug.

Nødder hvis skaller hæfter meget dårligt (eller har huller) kan iøvrigt slet ikke vaskes fordi selve kernen bliver våd.

Marina, Fejø

9 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. oktober 2005 kl. 9.44

Kære Tobias

Jeg har for en halv snes år siden spurgt en ekspert om i det, der dengang hed Fødevaredirektoratet, om der kunne dannes aflatoxiner i valnødder, når man selv tørrede dem. Han oplyste, at aflotoxiner normalt kun udvikles i varmere klimaer end i Danmark, og findes normalt ikke i Danmark. I øvrigt er aflotoxiner sjældnere i valnødder end i andre importerede nødder. Men der kan dannes andre skimmelsvampe.

www.havenyt.dk/spoergsmaal/10.html

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

10 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Charles Krøger, 31. januar 2006 kl. 18.31

Jeg er mere interesseret i om hvordan valnødder påvirker den menneskelige organisme.

Min kone mener at den giver hård mave og jeg mener det lige omvendte.

Er der der nogle gode vitaminer i?

Venlig hilsen Henry.

11 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grith, 18. oktober 2006 kl. 8.36

Jeg er nybegynder som valnøddetræ ejer.

Årets høst er indsamlet og hængt i nylonstrømper uden nogen form for rengøring (jeg var bange for, at der skulle komme vand ind til nødden). Men nu er der begyndt at komme pletter på skallerne. Er det for sent at gøre noget ved dem?

12 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 18. oktober 2006 kl. 13.33

A new study published in the Journal of the American College of Cardiology found that eating walnuts after a meal high in unhealthy fats can reduce the damaging effects of such fats on blood vessels.

Researchers from Barcelona's Hospital Clinico conducted a study on 24 adult participants, half of whom had normal cholesterol levels, and half of whom had moderately high levels of cholesterol. Each group was fed two high-fat meals of salami and cheese, eaten one week apart. During one meal, the researchers supplemented the food with five teaspoons of olive oil. The researcher added eight shelled walnuts to the other meal, the following week.

Tests after each meal showed that both the olive oil and the walnuts helped reduce the onset of dangerous inflammation and oxidation in the arteries after the meals, which were high in saturated fat. However, unlike the olive oil, the walnuts also helped the arteries maintain their elasticity and flexibility, even in the participants with higher cholesterol.

Lead researcher Dr. Emilio Ros said walnuts' protective effects could be because the nuts are high in antioxidants and ALA, a plant-based omega-3 fatty acid. Walnuts also contain arginine, which is an amino acid that the body uses to produce nitric oxide – necessary for keeping blood vessels flexible.

Professor Robert Vogel, of Maryland University, said, "This demonstrates that the protective fat from walnuts actually undoes some of the detrimental effects of a high-saturated-fat diet, whereas neutral fat, such as olive oil, does not have as much protective ability..." Vogel also said walnuts – not olive oil, as most people believe – could be the reason the Mediterranean diet is so beneficial.

13 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ET, 7. april 2007 kl. 2.20

Vi har boet i det samme hus i over 40 år og valnøddetræet fulgte med i handlen, selv om det ikke var særligt stort og ikke bar nødder fik det lov til at stå. Efter ca. 7 år begyndte det at bære, og vi havde mange problemer med at tøre nødderne, har prøvet alt fra klorin til strømper, og det varme badeværelsegulv har også været forsøgt, men altsammen med ringe resultat. For 5 år siden købte vi så en affugter fordi kælderen havde lugt af kælder hvis døren ikke var åbnet meget af dagen. Kælderen har fået en behagelig lugt og er tør, og der er ingen problemer med valnødderne, som nu er meget flotte og uden bismag af nogen art. VI har en stor høst på 100 kg som opbevares i de flade kasser der leveres brød i fra bagerierne, og husets herre sidder så en dag og knækker nødder, så de er lige til at gå til når de skal bruges til bagværk eller oven på havregrøden. Egernet har også meget glæde af træet fra tidlig morgen henter det nødder og bringer dem til genboens have.

14 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Olsson, 18. august 2007 kl. 20.31

Vi har fællet vores træ, mens valnødderne endnu har den grønne skal på. Skal den have lov at sidde et stykke tid, of i så fald hvor længe?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Grete Olsson

15 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Friis, 8. september 2007 kl. 9.25

Kan valnødder efter modne, hvis man plukker dem umiddelbart før skallerne åbner sig, men medens den grønne skal sidder på?

16 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. september 2007 kl. 14.25

Sådan gemmer jeg mine valnødder: Efter at have samlet dem op fra jorden, skyller jeg dem i rindene vand og skurer dem let med en god stiv neglebørste, tørrer dem let i et gammelt viskestykke, lægger dem på risten i bradepanden og giver dem 7min på hver side ved 120 grader i forvarmet ovn. Derefter lægger jeg nødderne i fletkurve hvor de kan ånde og opbevarer dem ved stuetemperatur.De nødder jeg spiser af lige nu er fra efteråret 2005 og smager fremragende.

Mvh. Svend Høst

17 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Sørevik, 11. september 2007 kl. 10.33

Hej til alle jeg er intereseret i hvornår man kan høste nødderne for di, hvis de hænger for længe
er det egerne der tager hele høsten. sjovt nok lægger de altid en eller to nødder foran min ingangskør, så jeg kan kontrolere kvaliteten. kan nogen hjælpe mig med det? jeg ved ikke hvilken sort det er da træet fulgte med huset.

18 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 11. september 2007 kl. 14.35

Kære alle

Jeg høster valnødder fra 4 forskellige træer og det er detsværre min erfaring at man ikke kan bruge nødderne før de er modnet færdigt på træet og er faldet ned UDEN grøn skal. I år går det hårdt ud over høsten fordi de fleste af mine nødder er faldet ned med skal i de sidste dages blæst.

Derfor vil jeg ikke anbefale at plukke nødder før de er klar.

Måske kan nødder modne færdigt på et fældet træ. Jeg ved ikke om det gælder for valnødder, men det gælder jo i et begrænset tidsrum for anden frugt så det er da et forsøg værd.

Fejø hilsner

19 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 23. september 2007 kl. 12.35

Ville høre om nogen ved om det er skadeligt at spise u-tørrede valnødder? Jeg kan rigtig godt lide dem,. jeg knækker dem og spiser det hvide, altså piller den fine hinde af, da den godt at være lidt for bitter efter min smag.

Altså, er det ok at spise valnødder, der lige er faldet ned?

vh Nina

20 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 24. september 2007 kl. 9.29

Kære Nina

Det er også noget af det allerbedste jeg ved og jeg har aldrig hørt at det på nogen måde skulle være skadeligt. Faktisk tror jeg nok at der er folinsyre i valdnødder. Alene arbejdet med at pille nødderne burde jo også holde indtagelsen nede på et rimeligt niveau.

Jeg vil iøvrigt gerne rette lidt i mit indlæg den 11/9/07. Det er rigtigt at nødderne skal modne færdigt på træet og selv flade modne ned, men det er lidt for stort krav at de skal flade ned uden grøn skal. Hvis den grønne skal let går af er nødden moden, men hvis skallen fortsat sidder så fast at der skal arbejdes lidt med at få dn af er nødden ikke moden.

21 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Floor, 24. september 2007 kl. 9.44

Hvordan renses fingre og negle efter at have sorteret nødderne?

I H.C.Andersen " De vilde Svaner" bader Elisa i et kildevæld. Det gør hende ren og hvid igen.

Meenn!

Men jeg er jo ikke kongedatter og har et rent kildevæld ved hånden.

Med venlig hilsen
Kirsten

22 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Burgaard, 27. september 2007 kl. 21.37

Jeg har med stor undren læst alle indlægene, og alle
fortæller at egernet tager valnødderne.

Jeg har for første gang i år fået nødder, idet jeg sidste år opdagede at hos mig er det råger og krager
der henter nødderne. Det tog ca en halv time, så var træet ryddet.

Så i år har jeg holdt meget øje med fuglene, så snart de ankommer er jeg nødt til at plukke alle nødder ned,for ellers plukker de det hele uanset om de er modne eller ej.

23 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Johansen, 27. september 2007 kl. 21.42

Vi har et ca. 35 år gammelt valnøddetræ i haven, som hvert år giver stort udbytte, men, men:
nødderne er kæmpestore med en meget tyk grøn skal, som ikke falder af og som er svær at fjerne samt en meget tyk skal. Det betyder at de ikke er til at tørre, selv om vi gennem årene har prøvet stort set alt – så pga skallens tykkelse, kommer vi desværre hvert år til samme resultat – nødderne mugner.

Ærgerligt, så vi spiser så mange "rå" nødder, som muligt og bruger i stedet de store flotte skaller til julepynt.

vh Kirsten Johansen

24 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. september 2007 kl. 8.39

Valnødder skal ikke plukkes de falder selv ned når den tykke grøne skal åbner sig. Du skal bare samle dem op og så tørre dem eventuelt i en ovn.

Mvh. Svend Høst

25 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Volstrup, 3. oktober 2007 kl. 20.42

Jeg er meget interesseret i hvis nogen har løsningen på hvordan finger og negle bliver normalarvede igen:-)
Hilsen Helle

26 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marina, 4. oktober 2007 kl. 11.13

Hej alle

Det er noget kras farve der er i valdnøddeskaller og jeg tror faktisk kun det kan slids af igen. Derfor prøver jeg at huske at bruge de der tynde engangshansker man kan købe i små kasser med 50 styks. De kan udemærket bruges flere gange og hænderne bliver slet ikke brune.

Mange hilsner

Marina

27 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise, 12. oktober 2007 kl. 16.13

Et godt tips til at holde krager og andre fugle væk fra valnøddetræet er, at sætte en radio i træet. Det skal selvfølgelig være på et program med vekskende musik og tale, så fuglene tror, der er mennesker i nærheden. Og så skal det være så tilpas svagt til at naboen ikke bliver forstyrret men så højt, at fuglene reagerer på det. sæt evt. tidsstyring på.

28 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 12. oktober 2007 kl. 22.48

Jeg er ikke sikker på vore naboer vil acceptere en radio i valnøddetræet! Desuden er de råger, som de sidste 4 år har forsøgt at plyndre det så udspekulerede, at de har vænnet sig til der går mennesker og hunde rundt i både vor egen have og naboernes. Nu er det også lidt sent. Der er ikke flere valnødder og med god hjælp fra vores hund som er vant til at gø på kommando, fik vi da lov at få et par store kurve valnødder til os selv.

Men da de sidste nødder var samlet fik jeg et godt råd, som også skulle kunne bruges andre steder:

Sæt kasserede CD'er op. Det skulle afskrække fuglene når lyset får dem til at "blinke". Jeg frygter lidt de vil tiltrække skaderne, men de spiser selvfølgelig ikke valnødder.

29 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helen Frost, 15. oktober 2007 kl. 6.30

Hvem kan være interesseret i årets høst af valnødder?

Eller hvor kan jeg maskinelt få knækket årets høst?

Jeg antager at have ca. 30 kilo nødder

30 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. oktober 2007 kl. 20.06

Helen Frost
Jeg ønsker gerne valnødder, jeg er simpelthen vild med dem. De skal atså være "til gammel pris", hvis du forstår. Og ikke noget med at du lige har sat prisen ned. Til mig skal de være meget tæt på at være gratis. Jeg er over den vanskelig alder. Hvordan laver vi den nøddeknækker"? håp

31 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne B, 14. september 2008 kl. 15.00

Det er med stor undren at jeg læser om skyldning af valnødder i både varmt vand og tillige atamon.

Jeg må have været særlig heldig i de 12 år jeg har haft mulighed for at høste valnødder. Jeg samler nødderne op fra jorden og fjerner evt. den grønne skal. Nødderne lægges ud på gulvet på aviser i nærheden af en varmekilde. Jeg ruller dem af og til. Efter en uges tid samles de i en kurv, hvor de opbevares til de er spist. Kurven står i et tørt rum.

32 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Sørensen, 17. september 2008 kl. 16.52

Der er ikke nogen der har skrevet om valnøddesnaps, dig som ved noget om dette emne må gerne skrive et par tips om metoder til at fremmstille en sådan snaps.

NB skal det være grønne valnøder der skal anvendes altså før tørring?

33 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 17. september 2008 kl. 23.18

Hanne B' metode kræver en særdeles tør luft og jeg har forsøgt mig med den, også. I mit tilfælde med mugne nødder som resultat.

Vil du være sikker, så brug affugtermetoden, som jeg tidligere har beskrevet. Den virker med garanti!

Og krager i valnøddetræet er en ren pestilens. Hvad katten kan man gøre?

Valnøddesnaps
70 cl BRØNDUMS Snaps Klar
8 hele grønne valnødder

Fremgangsmåde:
1. Find otte hele grønne valnødder i haven eller i skoven, og skær dem i kvarte.

2. Overhæld dem med BRØNDUMS Snaps Klar.

3. Lad essensen trække et halvt år, så den bliver først gylden og endelig mørkebrun.

4. Filtrér essensen, og fortynd op til fem gange med BRØNDUMS Snaps Klar, inden den serveres som din egen snapsespecialitet.

Og nu, vi er ved det:

Opskrift på valnøddelikør

Et syltetøjsglas fyldes med de grønne nødder der er vasket, renset og skråret over på tværs.

Herefter koges 500g sukker i ½ liter vand og dette fyldes kogende i syltetøjsglasset så det er halvt fyldt.

Endelig fyldes glasset helt op med en neutral spiritus f.eks vodka.

Har nu stået på træk siden midten af juli og smager allerde godt.

34 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Steen Madssen, 24. september 2008 kl. 9.48

Med i huskøbet 2007 fulgte et gammelt valnøddetræ. jeg vidste intet om opbevaring af disse, men har unden problemer gjort som hanne b. jeg opbevarer nødderne i en papkasse i spisekammaret. de gamle fra sidste år smager stadig fremragende. problemer med misfarvede fingre kender jeg heller ikke til, da jeg samler nødderne nå den grønne skal har åbnet sig selv. valnøddesnaps laver vi som beskrevet i forrige indlæg – det er stærkt vanedannende!

hvad koster 1kg.økologiske uknækkede valnødder?

35 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Rahbek Smith, 13. oktober 2008 kl. 15.08

Jeg skal sælge valnødder med skal her til jul.

Hvad er prisen i butikkerne.

36 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 13. oktober 2008 kl. 16.11

Hej Eva.

Er det fra eget træ?

37 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Rahbek Smith, 15. oktober 2008 kl. 0.31

Ja det er fra eget træ.

38 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Marianne Hansen., 22. oktober 2008 kl. 21.40

Hjælp vi har samlet 8 kg meget våde valnødder sammen de var dyngvåde og skallerne helt sorte og smattede vi her vasket og skuret dem og skyllet i atamon og tørret på dem 5 dage ved siden af brændeovnen men de er begyndt at mugne. hvad gør vi.

39 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Psykologen., 22. oktober 2008 kl. 21.47

Et kort klorin bad bør prøves.

40 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 22. oktober 2008 kl. 22.44

Hej Marianne.

Du bør være meget kritisk med mugne valnødder. Jeg har prøvet, at blive MEGET syg af bare et par enkelte mugne. Hvis de er mugne inde på selve kernen, så kasser dem. Hvis det kun er lidt udenpå, kan du måske redde dem ved at skylle i atamon og derefter på risten i ovnen ved 100gr. og med bæseren slået til, til de er absolut tørre. Men vær kritisk. Du kan få varige mén, eller det der er værre af de toksiner, som mugsvampen danner.

Mvh. Hans

41 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tobias, 24. november 2008 kl. 19.35

Jeg vil gerne slå et sidste slag for affugtermetoden.

Jeg har mange års erfaring med denne, og den overgår alle andre mere eller mindre raffinerede tiltag.

Den er simpelthen idiotsikker

Lad være med at vaske eller tilføre kemi.

Læg aldrig valnødder i væske.

Nødder, der har fået (våd og sort) rådden skal bør kasseres; de lader sig ikke rense ordentligt og vil meget ofte være inficerede.

Nødder skal opsamles så hurtigt som muligt og helst i tørvejr- gå gerne mindst en gang dagligt.

Lån/køb en elektrisk affugter.

Placer de nyopsamlede nødder direkte i luftstrømmen i en trådkurv eller anden beholder, der tillader cirkulation

Efter ca 5 dage er nødderne tørre og holder sig fri for skimmel og mug (giftigt) i op til to år, hvis de opbevares nogenlunde tørt.

... og plant mindst et valnøddetræ, inden du skal endeligt herfra: generationer efter dig vil prise dig for det...

Rigtig god fornøjelse med denne gudespise!

Kærlig hilsen
Tobias

42 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Hansen, 16. september 2009 kl. 15.33

Hvornår er valnødderne modne til at plukke,vores har grønne skaller endnu,men egerne er i fuld gang med at plukke og gemme dem. Er det for tidligt at vi også deltager i høsten. De små røde bæster har allerede tømt alle hasselbuskene for nødder. Hilsen Marianne Hansen. Venter spændt på svar.

43 af 46 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. december 2014 kl. 15.28

Slettet af administrator 22. oktober 2020 kl. 20.02.

44 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Zinck Nielsen, 29. oktober 2023 kl. 15.10

100 kg fra et træ + det samme vel til egerne det er da helt vildt og må da nærmest være danmarksrekord ! Tillykke med det ! Vh Tom

45 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Zinck Nielsen, 29. oktober 2023 kl. 15.10

100 kg fra et træ + det samme vel til egerne det er da helt vildt og må da nærmest være danmarksrekord ! Tillykke med det ! Vh Tom

46 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2023 kl. 8.01

Der har været rigtig mange valnødder til salpg fra privatei år. 100 kg fra et træ er jo også meget at overkomme til rensning, tørring osv. FBook annoncer viste dog at de færreste havde lyst til at sende. Jeg var dog heldig og købte 4 kg.
Jeg forstår så ikke, hvorfor man råder til at fryse de knækkede nødder?

Nyt svar til emnet »Sådan gemmer du dine valnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sådan gemmer du dine valnødder«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider