Forum

Kommentarer til »Opformer vinbjergsnegle og få færre dræbersnegle«

På denne side finder du kommentarer til teksten Opformer vinbjergsnegle og få færre dræbersnegle. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 13.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie H., 3. august 2016 kl. 21.33

Hej Frank Chr

Vi kunne godt aftage en spandfuld 😊

Vores nabo smider desværre Ferramol over hele haven, så tror at de fleste af vores er gået bort.

mvh Rie H

3 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. august 2016 kl. 21.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 3. august 2016 kl. 22.12

&#128522
Er smylies som så ikke kan vises her på siden.
Mvh

5 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. august 2016 kl. 22.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 1.01

Det er altså ikke korrekt!
Min have var Vinbjergsnegleparadis, så man dårligt kunne gå uden at få trådt på adskillige.

Der er langt færre nu- end der har været, til gengæld har vi så dræbersnegleparadiset, hvor man kun kan gå rundt bevæbnet med en saks og en pose. (Hvis ubevæbnet vil man se mindst 3)

Det er forresten *ulovligt* at udsætte Vinbjergsnegle, men man må godt indsamle dem "til eget forbrug" dvs spise dem. Jeg savner lidt de tider, da jeg ønskede hele min store familie på besøg til sneglegilde... Ak ja,

Leopardplettet gråsnegl, har vi mange af, de går i ølfælderne, men de skulle ellers æde æg og yngel af dræberne?

Mvh
Tine- det var kun da jeg var lille, det var sjovt at jokke på hus-snegle.

7 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. august 2016 kl. 8.11

Vi har i mange år haft 2 vinbjergsnegle i haven, som vi har passet godt på. I år er der så pludselig rigtig mange (altså, som i måske 10-15 stykker :o)), og vi passer stadig godt på dem, jeg synes de er hyggelige og jeg synes ikke de gør nævneværdig skade på mine planter.

De leopardplettede har vi altid haft en nogenlunde stabil bestand af, ikke rigtige mange, men en del rundt i hele haven. Og i år har vi så for første gang også en del af den iberiske, som jeg troligt samler og afliver med saksen hver aften.

På min sneglejagt har jeg flere gange konstateret at den leopardplettede "jagter" de iberiske og rasper dem på ryggen. der er ingen tvivl om at det ikke er behageligt for de iberiske, for de er altid på vej væk i fuld fart (kan man skrive det når det er en snegl???). Så der er altså noget om snakken, at de leopardplettede ikke bryder sig om andre nøgle snegle i deres territorium. Men de kan ikke holde bestanden nede, det kan jeg jo konstatere i min egen have. Om vinbjergsneglene kan hjælpe ved jeg ikke, ind til videre stoler jeg mest på saksen.

8 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2016 kl. 8.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 4. august 2016 kl. 10.55

Hmmm, jeg synes nu de leopardplettede accepterer hinanden fint, dem kan jeg ofte finde flere af på de samme steder (fx gemt under potter eller "rodebunker", men ok, ind i mellem er de naturligvis også nødt til at mødes hvis der skal komme nye snegle til. Jeg har heller aldrig oplevet at de jagter hinanden.

Jeg finder aldrig iberiske og leopardplettede sammen, og det forstår jeg så godt når jeg har set hvad der sker når de mødes.

Jeg kommer aldrig til at tage del i sneglehysteriet, hvor stort set alle snegle bare skal udryddes. Hos mig er det kun den iberiske der ikke får lov at leve, for de formerer sig ganske enkelt for hurtigt. I min verden skal der være plads til os alle, også sneglene, som i øvrigt hjælper godt til med at rydde op i haven. Lige nu æder de fx løs af alle de irriterende mirabeller der ligger på min havegang, og det er jo ikke så skidt :o)

10 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. august 2016 kl. 16.38

@Trine

Leopardsnegle både overnatter og spiser sammen her i min have.
Jeg har også set Leoparden gå til angreb på dræbersnegle, men meget sjældent og altid en "kæmpe" mod en klart underlegen modstander - målt på størrelse.

Jeg tror, at samspillet mellemde to er mere kompliceret end som så og at den væsentligste faktor bag dræbersneglens ødelæggelser, er masseforekomsten :)

11 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2016 kl. 19.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 22.05

Det er ukorrekt at vinbjergsnegle giver færrer dræbersnegle. Jeg oplever det modsatte!
MvhTine

13 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2016 kl. 22.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2016 kl. 22.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. august 2016 kl. 22.45

Hvis grøften konstant vandfyldt, vil den være effektiv - ellers kan den forværre situationen, da en kølig grøft skygget af vegetation er et yndet dagskjul :(

16 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 22.54

Aha- en voldgrav Frank!

Bare jeg havde kræfterne til dette... Men måske kan man kombinere min dede drøm om et paddevandhul med en grøft om en eventuel køkkenhave, men så skal der cirkuleres vand- ellers kommer der bare myg i mængder. Hm- og jeg fobisk med frøer og tudser... ;-)
Det er i grunden idiotisk at kunne lide natur, dyreliv og sådan- og så være fobisk overfor meget af det!

Mvh
Tine- tudsefobi pga af den "grønne skurvede kartoffel", der gav sig til at kravle.

17 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 22.59

Der skulle stå: HEDE drøm om et paddevandhul. Jeg har beregnet på formen og de 5 kvm åbent vand. Mangler bare at få gravet!

Mvh
Tine- med fysik af kagedej

18 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. august 2016 kl. 23.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irmelin Petersen, 18. maj 2017 kl. 16.13

jeg har vinbergsnegle der bor under et bed der er fyldt med skvadderkål. har prøvet at flytte sneglene ned bag i haven for at sprøjte for ukrudt men dagen efter kan jeg se en linje af snegle der er på vej tilbage over græsplænen, er det normalt at De søger " hjem "til skvadderkålen igen ;)

20 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2017 kl. 17.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2017 kl. 21.48

De sidste par år har jeg kæmpet med en masse plettet voldsnegle. De æder hele min bestand af Hostaer. De kan ribbe en stor Hosta på et par dage. I Frankrig er voldsneglen den fineste snegl i madlavningen - jeg har smagt den - både første og sidste gang.

22 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 19. maj 2017 kl. 0.47

Hej.

Lige nu er der i Haveselskabets blad 'Haven' en artikel om biologisk bekæmpelse af dræbersnegle: haveselskabet.dk/biologisk-bekaempelse-af-draebersnegle

Jeg har før skrevet indlæg om Nematoder, der findes i den danske natur, og som derfor ikke på nogen måde generer andre snegleædende dyr, da de "har mødt hinanden igennem de sidste tusinde år i naturen, så de kan tåle at være der samtidig, uden at hverken padder eller pindsvin dør af at æder nøgensnegle, der evt. er blevet lidt sløve af nematodeinficering.!

Et af mine indlæg er her: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/44.html

Mit indlæg er nr. 92 af 107, skrevet d. 4. april 2008, kl. 19.20.

Mine oplevelser med dræbersnegle er til at overse nu, hvor jeg ca. hvert 5. år har "store snegle-bade-dag", selvom jeg i min baghave har DSB S-tog dobbeltspor, med en vandholdig grøft på hver side af sporene, og dér kan dræbersneglene leve i de tørre perioder, og derefter kravle op ad skråningen og prøve at indtage føde i min have, hvor de derefter møde nogle få inficerede nøgensnegle, der er lidt syge, hvorefter de derfor æder dem, hvorved de selv bliver syge, og derfor bliver ædt af deres efterfølgere.!

Jeg har også en masse vinbjergsnegle, der ikke på nogen måde har taget skade af at dræbersneglene er i undertal på grund af nematodernes overvintring i haven.

Det er bl.a. beskrevet på min hjemmeside: www.holger3600.dk/

I emnebox HUS & HAVE, som er på ca. 110 A4 siders tekst.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Mail: hope@post.tele.dk

23 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2017 kl. 8.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 19. maj 2017 kl. 11.49

Hej Frank Chr.

Det står jo altid alle frit for at bruge de muligheder der findes.!

Men lige nu koster 12 millioner nematoder 325,- hos nyttedyr.dk, som sender dem, de er også en af de 2 der leverer til de forhandlere der findes i DK: www.nyttedyr.dk/produkt/nematoder-mod-snegle-(-nemaslug-).aspx

Du køber vel heller ikke mere frø eller gødning end du behøver, vel.??

Det virker lidt underligt for mig, at læse om alle dem der har problemer med dræbersnegle, og så ikke gør brug af muligheden for at blive fri for deres problem.??

På disse sider har der også være skrevet fra nogle få, der i deres uvidenhed mente "at nematoder nok var ulovlige at bruge her i DK", hvad de selvfølgelig ikke er, da de er fundet i den danske natur.!

Venlig hilsen
Holger3600.dk

25 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2017 kl. 11.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. maj 2017 kl. 12.29

Som det fremgår længere oppe i tråden, kan nematoderne overleve i din have.
Om du køber 12 eller 30 millioner er ikke så afgørende. Men du skal fordele dem over hele din have. Køber du færre, end anbefalet tager det længere tid inden virkningen er synlig.

27 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2017 kl. 13.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2017 kl. 15.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 19. maj 2017 kl. 22.41

Hej Frank Chr.

Hvis du enten læser mit indlæg på den anden adresse, jeg har givet adressen på i indlæg nr. 22, eller går ind på min hjemmeside, og læser om snegle i emnebox: HUS & HAVE, så ved du hvad jeg mener med "Store-bade-dag" med hensyn til sneglebekæmpelse.
Alle snegle har en veludviklet stedsans, så de finder let hen til det sted de plejer at være på, efter deres bad i nematode-vand-opløsningen, hvor man hælder sneglene ud i haven.
Når de har været i nematodevandet, er de alle blevet inficeret med nematoder, og bliver inaktive efter 10-14 dage, hvorefter de andre dræbersnegle æder dem, og derfor bliver inficeret.

Du skal altså fange så mange nøgensnegle, og opbevare dem i en spand, til du har opløst nematoderne i koldt vand, hvorefter du hælder nematodevandet over i sneglespanden, hvorefter du forsigtigt rører lidt rundt i vandet med snegle og nematoder i, derefter hælder du det hele ud i haven om aftenen, hvorefter sneglene selv finder hen til det sted hvor de plejer at være.

Jeg syntes jeg efterhånden har beskrevet det i næsten 10 år, her på havenyt.dk's hjemmeside.
Alle de andre steder hvor jeg har gjort det for andre der havde fået invaderet deres have af dræbersnegle har det virket overordentligt godt, men selvfølgelig, hvis man ikke vil bruge 325,- for 12 milioner nematoder for at blive af med dræbersneglene i deres have, så er der vel ikke noget at gøre ved det.

Venlig hilsen
Holger3600.dk

30 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2017 kl. 0.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2017 kl. 0.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 36 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2017 kl. 0.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Vilstrup, 23. juni 2017 kl. 18.20

Jeg synes også det vil være dyrt at overhælde min 800 m2 have med nematodevand, så jeg har fundet på at blande det i meget små portioner for derefter at trække det op i en engangssprøjte (den største de har på apoteket) og når jeg så går en sneglerunde får de et lille brusebad med nematodevand. Dette gør jeg morgen og aften i en uges tid og så rejser jeg på ferie og håber på, at nematoderne gør resten af arbejdet.

34 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. juni 2017 kl. 8.22

jeg synes det er dyrplageri at bruge nematoder - det er en meget langsom død

35 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2017 kl. 11.31

Nematoder er langt at foretrække ud fra et miljømæssigt synspunkt.
I nogle tilfælde tror jeg faktisk også at økonomien er langt bedre, idet nematoderne måske kan holde bestanden nede over lang tid, mens sneglegift skal tilføres igen og igen og igen og....ligesom andre pesticider.

Måske Mogens vil fortælle om graden af sneglenes lidelser ved henholdsvis ferrisulfat og nematoder?

36 af 36 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. juni 2017 kl. 8.47

jeg foretrækker ferramol som ikke er giftigt for miljøet og jeg tror det er mere effektivt og humant da det virker meget hurtigere for 3 år siden kunne jeg på en aftenrunde klippe 200 - 300 dræbersnegle - nu er der kun en enkelt - men vores pindsvin tager osse mange af sneglene mens er små

Nyt svar til emnet »Opformer vinbjergsnegle og få færre dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Opformer vinbjergsnegle og få færre dræbersnegle«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider