Forum

Kommentarer til »Så et stykke med solsikker«

På denne side finder du kommentarer til teksten Så et stykke med solsikker. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hejdi Rasmussen, 17. december 2004 kl. 11.12

Man skal passe på sine solsikker hvis man har dræber snegle i sin have. Jeg oplevede efter at ha fået 13 store solsikker at de blev fuldstændig spist af dræber snegle...

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 17. december 2004 kl. 14.45

Ja solsikker overlever ikke dræbersnegle – det er også min erfaring. Men en passende krave kan redde dem. Men der er jo kun de enkeltstående.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 22. marts 2007 kl. 21.50

Du skriver at man ska smide solsikkefrøene ud over et stykke jord. Vil det sige at de ikke skal sås? troede solsikkefrø skulle ca. en cm. under jorden, frø for frø, men bliver da glad hvis det er så nemt!

ER spændt på at hører dit svar...

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Petersen, 8. juni 2007 kl. 16.31

Dræbersnegle kan bekæmpes med sneglegiften "ferramol", som gør at sneglene mister sultfornemmelsen og dør. desværre tager det også andre snegle med i farten. kan købes i plantecentre o.lign.

en sidegevinst er, at dræbersneglen æder syge og døde snegle. hvis sneglen er død af ferramol, kan man være heldig at også den snegl, der æder den døde. selv dør.

ferramol er -iflg skriften på pakken- ufarlig for bl.a. fugle og pindsvin. prisen var i 2006 ca 150,– kr for et halvt kilo! men det virker.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Rasmussen, 14. oktober 2007 kl. 15.49

Hejsa
Har lige et par spørgsmål.

Jeg plantede i foråret en lille håndfuld solsikke frø på østsiden af mit hus. De er idag eller rettere en'af dem er 520 cm høj er det udsædvanligt? Jeg kunne godt tænke mig at bruge nogle frø til genplantning igen næste år. Hvordan gør jeg det? skal jeg klippe hovedet af og lade det tørre eller hvad skal jeg gøre?

Mvh Flemming Rasmussen

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. oktober 2007 kl. 19.29

Hej Flemming

Det var godt nok en imponerende højde. Den har stået godt. Du skal bare klippe hovedet af og lægge den på en avis. Når det er helt tør, kan du ryste eller tage Sosikke frøene ud. Jeg har mine Solsikker liggende til tørre i mit drivhus og jeg tørrer mange da jeg også bruger dem som foder til Solsortene

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 14. oktober 2007 kl. 19.37

Du kan også bare lade dem stå, lade fuglene spise de frø de orker. Der vil altid falde nogle ned, eller fugle spreder dem rundt om. Du får selvsåede frø runden om, grav dem op som små planter og pladsere dem hvor du evt. hellere vil have dem – om ønskeligt. håp

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Toftgaard, 30. juli 2008 kl. 20.35

Hej. Jeg har lige fået kolonihavehus med en dejlig have. det eneste der mangles er solsikker. Hvornår skal man så dem på året og hvor langt skal de graves ned? Venter spændt på svar.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2008 kl. 6.45

Dem kan du så fra april til juli. Solsikke er nemlig fin som efterafgrøde på mere lerholdige jorde. Vækst og udvikling er kort, så hvis dú er heldig med sensommeren, kan du måske lige nå en blomstring i år. Prøv!

Frøet skal ikke så langt ned. Men som vi lærer børnene, skal "store frø "dybt" ned og små frø sås øverligt". Forklaringen skal findes i, at det jordlag, som kimen skal gennemtrænge, må svare til frøets oplagsnæring. Små bitte krydderurtefrø har således ikke mange kræfter med i "madpakken", inden den via solens stråler ved jordoerfladen, kan begynde at lave fortosyntese og dermed lave ny energi.

1) Lav en lille rille med hakken, 2) vand i denne og lad vandet sive ned, så frøet har fugt lige under sig, og 3) dæk frøene med lidt jord fra "volden" 4) Tryk jorden let sammen på overfladen. Vand evt efter nogle dage, men ikke lige efter såning, når du har vandet i rillen.

Hvis du vil have mange eller i kvadrater, kan du så billige fuglefrø. Der udtyndes kraftigt, når frøene spirer, så du får plads til de store planter (30–40 cm). Sent såede planter bliver ikke helt så høje, fordi daglængden aftager.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2008 kl. 6.51

NB Ved udtyndingen ovenfor er det planteafstand (30–40 cm) og altså ikke højden (smil)

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majs, 28. september 2008 kl. 14.55

Hvordan kan man selv, nemmest, knække solsikkefrø til solsikkekerner?

Jeg vil gerne andvende mine solsikker i maden og til bageværk samt til saltede og honningristede solsikkelerner.

Mvh
majs

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig Selv, 9. januar 2009 kl. 9.28

Hej vi vil være glad hvis du ville svare på:. følgende spørgsmål
hvis gerne vi ville have den størst mulige og flotte solsikke så stor så mulig hvad har den så brug for og hvordan skal den behandles mad osv. knus et par seje piger

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. januar 2009 kl. 17.50

Den skal naturligvis have en god havejord og sommerens sollys. Frøet skal ligge i fugtig jord et lunt sted (stuetemperatur). Indendørs i vindueskarmen bliver en solsikke aldrig mere end en tynd ranglet sag, der vælter i sin potte efter et stykke tid. Inde skal man bruge særlige pærer (vækstlamper), som dem, gartnerne bruger.

Men der er også det særlige, at solsikkerne har arveanlæg, der bestemmer blomsternes størrelse og antal frø. Hvor stor den bliver ligger som en skjult kode i frøets DNA. Det er det samme, der betemmer fx menneskers højde, hud- eller øjenfarve.

Om sommeren kan man i planteskolerne finde mange forskellige sorter (slags). De sælges i frøposer. Men som søskende er forskellige hos mennesker, er to solsikkeplanter fra frø heller ikke ens, selv om de er fra samme frøpose.

Hvis det er jeres lærer, der har sat jer til at så solsikkefrø nu, kan I hilse og sige, at det ikke er en særlig god årstid til dette projekt. Der er simpelt hen ikke lys nok indenfor til at planterne kan udvikle sig ordenligt nu. Solindstrålingen er for lav. Det giver for lidt lysenergi.

Men hvis man bare skal vise, hvordan planten strækker sig mod lys kan det godt lade sig gøre inden planten vælter.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: 5.A, 29. januar 2009 kl. 9.20

Hej vi kommer fra Sejs Skole, og vi skal plante den største Solsikke, vi håber at kan få nogen gode råd. den skal være klar til den 28 april. Så hvornår skal vi plante den? håber i kan hjælpe m.v.h 5.A

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majs, 29. januar 2009 kl. 21.34

Hmm,

man kan altså ikke plante den største solsike!

En solsikke er en plante man får til at gro, ved at sætte et frø i jorden og dette frø bliver aldrig til en plante inden 28.april.

Enten har I misforstået opgaven, eller også skal Jeres lære have opdateret sin viden.

Men det kan være at I skal have planen klar til d. 28. april, så I da kan gå igang med at avle den aller største solsikke.

Hertil skal i kigge på :
13 af 14
Skrevet af: Skolemesteren – 9. januar 2009 kl. 17.50
som stå her i tråden her over.

Desuden kan I allerede nu gøre Jer bekendt med de forskellige solsikkesorter der kan købes i frøbutikker, så I har chek på hvilke solsikker der KAN vokse sig store eller mangeblomstrende eller sætte største blomsterhoveder.

Jeg skriver KAN, for det er aldrig helt sikkert at de gør det. Men med Skolemesterens råd, skulle I have gode forudsætninger for et godt resultat.

Jeres lære skriver at i skal "Plante den største solsikke senest d. 28.april"
Det er noget vrøvl!

I kan da, aller højest, så et frø i en potte d. 15. april og lade det stå i 15–18 graders varme i et lyst vindue, for at få et flot stort solsikkeskud (solsikkespirre, som man også kan spise i salat)
Her efter kan I plante solsikkeskudet ud og det vil da vokse sig til en solsikkeplante.

Altså:
først frø, så spire og så kommer planten, som så blomstre og sætter frø igen.

Men alt skal harmonere med årstiden og solsikken er først helt udvokset hen i september, så før kan det ikke vurderes hvor stor Jeres solsikkeplante over hovedet er.

Men I kan allerede nu eksperimentere med hvordan i bedst får de kraftigste spirer til udplantning, så de er klar til d. 28. april.

Et solsikkefrø er ca. 14 dage om at spire, når det presses let ned i den fugtige, lune jord.

Husk at pleje jeres frø. så jorden hele tiden er lidt fugtig.

Mvh
majs

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas, 23. april 2009 kl. 9.39

Hvor stor kan en solsikke være

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majs, 23. april 2009 kl. 16.58

En solsikke kan nemt blive højere end et voksent menneske. Og selve blomsten bliver også nemt større end et menneskes hoved.

Jeg har ikke plads til dem mere i min have, så nu har jeg sået frøene tæt og skal bruge dem som solsikkespirer i salaten, når de er ca. 2 centimeter høje og har fået de første 2 kimblade.

Hilsen majs

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Simonsen, 17. august 2009 kl. 16.17

Min solsikke er ca 2 meter høj den har 10 blomster

19 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Svend Hansen, 17. september 2009 kl. 12.26

Slettet af administrator 20. august 2011 kl. 22.54.

Nyt svar til emnet »Så et stykke med solsikker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Så et stykke med solsikker«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider