Forum

Kommentarer til »Hegn til høns i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hegn til høns i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mvh. Morten, 8. juli 2016 kl. 14.47

Det er faktisk ikke nødvendigt at grave hegnet ned. Man kan lægge det 40-50 cm. ud fladt på jorden udenfor hønsehegnet. Ræven vil altid forsøge at grave tættest på hegnet og vil så ikke kunne komme i jorden. Den er ikke intelligent nok til at grave en halv meter fra hegnet.
En anden model er, at lave hønsenes indgangshul til huset oppe under taget og så lave en "hønsestige", som hønsene kan gå op ad og ind om aftenen. ræven kan ikke gå på en hønsestige og så behøver man ikke åbne og lukke, men kan have et permanent hul.
Man risikerer dog at nogle af hønsene på gode sommeraftener sætter sig til at sove på hønsestigen og så er der tag-selv-bord for ræven. Men da ræven oftest er slem, når den har rollinger, så er det mest om foråret man rigtig får besøg.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Sterner, 20. august 2018 kl. 17.41

Men en mår kan let gå på en hønsestige...

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 18.30

Vi har sat minknet både på siderne og i "loftet" over hønsegården. Og så har vi en automatisk lukker, der virker, når blot hønsene med alle deres klatter ikke har fået blokeret den.
Senere har vi suppleret med tagplader over hele hønsegården aht. fugleinfluenza.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. august 2018 kl. 19.41

Jo, ræve kan sagtens komme op af en hønsestige. De er ihvertfald indimellem set klatre i træer. ;)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 20. august 2018 kl. 19.59

@Lars Holt. Det er ganske fint med et tag over hønsegården, men der er kommet nye regler på det område.

Vi har i foreningen Frit Fjerkræ arbejdet hårdt for at få overbevist Fødevarestyrelsen om at indespærring af høns ikke gavner, været til møder med dem og i fælles dialog så endte vi op med at i december 2017 kom der den ændring at i tilfælde af fugleinfluenza, så skal høns IKKE være under tag, men under net eller mågetråde. Ydermere er der en bagatelgrænse, nemlig at hvis hønsegården er mindre end 40m2, så skal der heller ikke være net over, så hønsene må gerne gå i den uden netoverdækning.

Der er åbenbart en del hobbyavlere der IKKE er klar over dette.
frit-fjerkrae.dk/2017/12/20/nye-regler-omkring-fugleinfluenza/

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. august 2018 kl. 20.11

Den oplysning nåede ikke frem til mig ved det seneste (eller var det det forrige?) influenzaangreb. Men jeg er glad for overdækningen, for så bliver hønsegården ikke så våd om vinteren. Og jeg kan færdes der i regnvejr.
Vi har en ydre hønsegård uden beskyttelse fra oven og neden, og her får hønsene lov til at komme ud, når vi er hjemme, og kan gribe ind, når de galer om hjælp.
Net over hønsegården var planlagt fra starten for at undgå ræve og rovfugle i at angribe fra oven.

Og ja, jeg ved jo kun det, som pressen vil videregive. Men jeg har ikke behov for at klage.

I øvrigt spurgte jeg på dette forum om, hvordan status for fugleinfluenza var (da den var her) og da havde du sikkert ferie.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Jensen, 22. august 2018 kl. 8.54

Overdækning er i mange tilfælde en god ide, specielt hvis hønsene går på lidt leret jord. Jeg har det såmænd selv. Men hvis der er træer i hønsegården, så bliver det svært. Derfor er den nye regel en stor lettelse. Det betyder jo også at du kan lukke hønsene ud på et lidt større areal (bare det er indhegnet).

Pressen er desværre meget dårlig til at formidle korrekte nyheder! Hvis du vil være orienteret, så kan du melde dig ind i Frit Fjerkræ og så vil du få nyheder om høns og samtidig støtte en forening der arbejder for bedre vilkår for høns i haven og andre små fjerkræhold. Det koster 50 kr/år. frit-fjerkrae.dk/bliv-medlem/

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 22. august 2018 kl. 9.41

Den nuværende status for fugleinfluenza er, at der for nylig er fundet 4 døde svaner med sygdommen. Men det er jo gerne forår og efterår, at denne sygdom dukker op.... dvs. når trækfuglene flyver igennem eller til fra landet. Det er næsten altid andefugle af forskellige racer det går ud over.

Nyt svar til emnet »Hegn til høns i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hegn til høns i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider