Forum

Kommentarer til »Nogle tanker om det, at avle dræbersnegle«

På denne side finder du kommentarer til teksten Nogle tanker om det, at avle dræbersnegle. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 12. juli 2016 kl. 21.22

Vi har forbavsende få dræbersnegle..
Vi har 10m2 højbede, samt diverse frugt buske mm.
Tidligere har snegle invasionen mindet om åbningen af Roskilde Festivalen. "Vælt hegnet!" Kunne man næsten høre dem sige.. Og jeg har kunnet zakke 100 på en aften.
- men ikke i år!?
Hvorfor?
Jeg ved det ikke. Men i efteråret lavede ungerne pindsvine hjem af kvas. Og jorden i højbedene blev beskyttet af blade og kvas. (For at beskytte den bare jord)
Om vi bare er heldige?
Måske. Men jeg nyder at have maden for mig selv. - så længe det varer....

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Vilstrup, 12. juli 2016 kl. 23.04

jeg har masser af snegle,som æder min salat i højbedene (af træ). Jeg købte i havecenteret noget kobbertape, som man kan sætte fast på kanten af brædderne. Det skulle give en elektriske impuls, som sneglene ikke kan lide. Men det virker ikke. Det er penge ud ad vinduet.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. juli 2016 kl. 23.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 13. juli 2016 kl. 8.05

ja pindsvin er fantastiske- jeg husker også for min barndom at der var mange. Som man også kan se på ugens havenyt slå jeg altid gerne et slag for de små dyr.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. juli 2016 kl. 9.05

Jeg kan tilføje et par andre oplagte sneglehoteller:

1. I nærheden af fyldte plastposer! I hvert fald i min kommune kræves det, at alt affald puttes i klare plastsække, for at det kan modtages på genbrugsstationerne. Det betyder, at de fleste har massevis af sådanne poser stående med haveaffald, indtil de med visse mellemrum kan få dem kørt væk.

Personligt genbruger jeg naturligvis alt afklip fra haven, men jeg har nogle få plastposer med græstørv, som skal gå ud, så jeg senere kan genanvende materialet. Og det er tydeligt, at sneglene elsker at være i mellemrum mellem disse poser.

2. I stenbunker, der ligger og venter på at blive til stensætninger! I går tømte jeg et sådant lager af sten, og dér fandt jeg flere store snegle. Desværre har jeg lagt mærke til, at der også ofte er fristende opholdsmuligheder for sneglene i de færdiglagte stensætninger.

Jeg har ikke nogen højbede, men eftersom jeg har en skrånende grund, er der mange stensætninger til at holde på jorden.

I øvrigt har jeg færre snegle i år end sidste år. Jeg fanger normalt 1-3 om dagen i min sneglefælde: en lille træplade, der ligger på jorden, og som dagligt bliver forsynet med et salatblad. Hver morgen løfter jeg pladen og finder et par snegle, som jeg slår ihjel.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2016 kl. 17.10

Min kommune tager kun imod grønt affald, hvis man selv kører det til genbrug.

Jeg har således ikke nogen sække stående, men jeg har nogen kæmpe grenbunker, som jeg må brænde af i november til marts. Sidste år var det altså for vådt! Og 30 kvm brombær i klippede dele.

Så?

Det er nok ikke årsagen til sneglehelvedet, det tror jeg da ikke.

Men jeg har anskaffet bukke, så møget kan saves op. Da man kun må afbrænde rent tørt træ. Og helst hvis man bager snobrød- og spiller guitar!

Mvh
Tine DOOOH?!

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. juli 2016 kl. 8.42

Hej Tine Andersen

I min kommune må man godt bede sin nabo, sin søn eller ven køre grønt affald og i øvrigt også andet affald til genbrugsstationen. Det er meget heldigt, eftersom ikke alle har bil. Men ligegyldig om det er ens eget affald, eller det er naboens eller ens gamle mors affald – så kræver kommunen, at affaldet er i klare plastsække.

Derfor er der virkelig mange, der har plastsække med f.eks. afklippet plænegræs og hækafklip stående. Og det elsker sneglene!

Med venlig hilsen

Doris Møller

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2016 kl. 13.02

Jeg undrer mig lidt over, at man har en træramme rundt om bedene, hvis ikke der er jord nok til at nå op til rammen.
Jeg lagde først rammer om mine højbede, da jorden i bedene var ca. 5 cm over gangene.
Vores gange er lavet af genbrugsfliser. Brædderne blev sat 2 cm under fliserne, så de ikke blev trykket ud. Jeg har ikke bemærket, at der skulle være levesteder der for sneglene. Men der er der naturligvis andre steder i haven.
Jeg har savnet vores pindsvinefamilie de seneste to år, men det kan jo være, at den dukker op igen i år. Forholdene er, så vidt jeg ved, til stede.

Hvordan kan plænegræs og hækafklip være affald?
Vi modtager naboens græs, og kan altid finde plads til den i haven - foder til hønsene eller jorddækning i køkkenhaven.
Hækafklippet samler vi på stier langs hækken, hvor der ellers skulle luges.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2016 kl. 13.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. juli 2016 kl. 13.14

Hej Lars Holt

Ja, hvordan kan plænegræs og hækafklip være affald?

Sig mig, hvilken planet bor du på? Se dig omkring, så vil du opdage, at der bruges uanede ressourcer (benzin, tid og altså også plasticsække) på at transportere havens ressourcer til kommunernes genbrugsstationer. Og det hjælper ikke noget, at vi andre ryster på hovedet.

Med venlig hilsen

Doris Møller

11 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2016 kl. 13.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2016 kl. 14.04

Jeg har godt bemærket, at mange mennesker kører gode naturresourcer på genbrugspladsen.
Jeg henter da også af og til noget at det hjem til min have.
Men at folk gør det, skal da ikke forhindre os i at fortælle, at det er en bedre udnyttelse, at genanvende det i egen have.
Måske mangler der forståelse for eller oplysning om, at vilde hjørner i haverne er godt for biodiversiteten og mangfoldigheden. At det kan være med til at holde balance i haven, så insekt og svampeangreb ikke tager overhånd. At vi ikke behøver at spekulere på bekæmpelsesmidler og giftstoffer.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 19. juli 2016 kl. 16.07

jeg oplever det samme.
Men jeg er glad for mine højbede, så istedet for at nedlægge dem, her jeg tænkt at jeg vil fylde grus på stierne. Slotsgrus for at være mere præcis, og så skal det fyldes på så det dækker de nederste 2 cm af brædderne, så håber jeg ikke der er for mange revner de kan gemme sig i, de små bæster.

Forøvrigt er jeg også glad for de bede jeg har der ikke er i rammer, alt behøver ikke være højbede :-)

mvh
Randi

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juli 2016 kl. 22.35

Nu har jeg arbejdet på genbrugsstationen for snart nogen (mange) år siden, de selvsamme folk, der kom med deres syge rosenafklip, ville ikke købe den lækre (billige) kompostjord. For- der kunne jo være smitte i det.

At det var fintsnittet, lagt i miler, og milerne blev snittet og vendt- og vi fik ros af milemanden- for vi stod og pillede rigtig meget ud af kompostaffaldet (legetøjsbiler mm), så det var noget af det reneste, han satte maskine i.

Det prellede totalt af på folk- også at milerne var oppe i de 65 grader, der slår alt ihjel.

Jeg ærgrede mig gul & grøn, men med en cykelanhænger og 2 x 15 km- var/er det ikke realistisk.

Og: Næh- en pæn losseplads! Ja, men ikke efter du smed dit skrald forkert dude. Vi brugte meget tid på- at der så rent og ordenligt- indbydende ud. Så bliver man øv! over de få, der på trods af instrukser, bare læsser deres lort af, hvor de synes.

Nå- undskyld anfald af selvsving, men det er bla derfor alt skal være i klare sække!

Mvh
Tine- sorterer af øl-, makreldåse mm sorte sække tilsat askebægertømning- og i sommeren levende hvepse- ABRBVADR.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 2. august 2016 kl. 8.51

God betragtning, at vi selv giver sneglene optimale levevilkål.
Den konklusion nåede jeg også til i det tidlige forår.
Uden mulighed for at vande og med sandjord er løsningen at bruge jorddække. Jeg har adgang til masser af halm med hestemøg som jeg har fyldt på dyrkningsbedene de sidste 4 år med ca 10 cm pr år. Før var der græs på arealet og ingen snegle.
Denne vinter/tidlig forår vrimlede det med små dræbere, for små til at klippe. Panikken bredte sig. De åd alle narsisser.
Da sneglene fik en håndterbar størrelse købte jeg nematoder, inficerede sneglene og satte dem ud igen.
Det virkede, jeg har stort set haft alle grøntsager for mig selv.
Nu begynder der igen at dukke store fede snegle op, indvandret fra komposten, grenstakke og andre områder der ikke dyrkes, men som grænser op til haven.
Denne gang har jeg delt en stor pakke med 3 andre, så kommer prisen ned på det acceptable.
Sneglene rumsteres rundt i det inficerede vand og sættes ud igen, dog overklippet.
Sneglene dør af nematoderne, da de spiser hinanden spredes nematoderne på den måde.
Jeg har stadig mine vinbjergsnegle og de hussnegle.

Nyt svar til emnet »Nogle tanker om det, at avle dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Nogle tanker om det, at avle dræbersnegle«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider