Forum

Kommentarer til »Krukke med stativ til lathyrus«

På denne side finder du kommentarer til teksten Krukke med stativ til lathyrus. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise Andersen, 23. januar 2005 kl. 11.21

Hej Tine

Hvornår sår du i krukken? Og stiller du den ude med det samme?

Annelise

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Riber, 25. april 2005 kl. 22.09

Jeg har sået latyrus i frøbakker for omk. 10 dage siden, og stillet bakkerne i drivhuset dækket med plastik. Der er kun en enkelt ad de mange frø der spirer på nuværende tidspunkt. Jeg har taget plastikken af,var bange for jorden var for vår. Er latyrus længe om at spire, måske p.g.a.temperaturen, eller har jeg gjort noget forgert?

Mette

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. april 2005 kl. 8.11

Mine erfaringer med lathyrus er også på forsøgsstadiet, men det er da lykkedes for mig at få op til flere frem i 2. forsøg.

Jeg lagde frøet i vand nogle timer før jeg såede direkte i jorden.

Det tager et stykke tid før de kommer frem.

V.h. Helle-Sofie

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annelise Andersen, 26. april 2005 kl. 8.59

Jeg har også forsøgt mig i år. Lagde frøene i vand et døgn, såede dem i krukker og potter, som jeg satte ind i mit nye minidrivhus (købt for 130 kr i Fakta).

Det har været en stor succes – alt er kommet op og er ca 10 cm høje.

Har i går sat krukkerne ud og vil i dag udplante alle de små lathyrus ved mit lange hegn – det var bare så flot sidste år, hvor jeg havde sået direkte, men det giver jo noget senere blomster.

Mvh
Annelise

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Grøn, 16. marts 2007 kl. 15.31

Det er en god ide at købe lathyrusfrøene i rigtig god tid, for de skal nemlig såes nu i dybe potter, som sætte i et beskyttet hjørne ved huset med en plastikpose over. De skal ligge i vand i stuetemperatur i min. et døgn og så kan man hjælpe dem lidt på vej ved at tage en skarp kniv og skære en lille ridse i den side, hvor spiren sidder (modsatte side af den hvide streg, der er på frøet)
Når de er 10 cm høje kniber man toppen og igen når de er 15 cm. Så får man rigtigt mange blomster. Derefter kan de plantes ud på friland ved stativer eller i krukker med stativ, og der skal ikke så mange til fordi de busker sig og giver rigtigt mange blomster, men som med alle sommerblomster skal man være efter dem med saksen, så de aldrig kommer i frø, for så går blomstringen selvfølgelig i stå.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 22. januar 2008 kl. 10.16

Jeg har aldrig prøvet at have problemer med at få lathyrusfrø til at spire. Jeg har også sået dem i februar ude i en krukke og det gav faktisk det bedste resultat. Det kan absolut anbefales.

Lone

7 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2008 kl. 11.15

Slettet af administrator 27. juli 2015 kl. 23.43.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Schlichtkrull, 2. september 2008 kl. 9.28

Jeg kan ikke forstå hvorfor mine lathyruser ikke blomstrer i år – mange af planterne har endnu ikke en eneste blomst på. De var allesammen forspirede indendørs.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Nørgaard, 1. april 2009 kl. 11.28

Hej.

Kan ikke forstå – har sået latyrusfrø 1.3 – altså for 4 uger siden og der er ikke skyggen af små planter. Jeg lagde dem endda i vand i et døgn forinden.

Hvor lang tid er sådan nogle banditter om at komme op ad jorden...?

Påskehilsen fran Sonja

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Nørgaard, 1. april 2009 kl. 11.28

Hej.

Kan ikke forstå – har sået latyrusfrø 1.3 – altså for 4 uger siden og der er ikke skyggen af små planter. Jeg lagde dem endda i vand i et døgn forinden.

Hvor lang tid er sådan nogle banditter om at komme op ad jorden...?

Påskehilsen fran Sonja

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Nørgaard, 1. april 2009 kl. 11.28

Hej.

Kan ikke forstå – har sået latyrusfrø 1.3 – altså for 4 uger siden og der er ikke skyggen af små planter. Jeg lagde dem endda i vand i et døgn forinden.

Hvor lang tid er sådan nogle banditter om at komme op ad jorden...?

Påskehilsen fran Sonja

Nyt svar til emnet »Krukke med stativ til lathyrus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Krukke med stativ til lathyrus«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider