Forum

Kommentarer til »Fugeplanter i stedet for ukrudt«

På denne side finder du kommentarer til teksten Fugeplanter i stedet for ukrudt. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel, 29. januar 2005 kl. 22.37

Man kan tage noget mos og blende det med noget alm. yougurt eller øl og pensle det på det sted hvor du vil have din mos til at gro.

Man skal bare sørge for at holde området hvor mosset skal gro fugtigt, så skal mossen nok komme frem af sig selv.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 6. februar 2005 kl. 7.55

Jeg kan anbefale trædebregner de brede sig meget viligt hvis der er nok fugt tilstede. Timian er god til tørre og varme steder.

Med venlig hilsen Trolle
www.trolleshave.da.ru

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 30. marts 2007 kl. 15.49

Jeg har ikke gode erfaringer med trædepuder i fuld sol og de tørre varme omgivelser i nærheden af terrassen. Men de trivedes fint mellem mursten på kanten af en dam på en nord skrænt. Der er de faktisk næsten ikke til at styre. og der er de smukke.

Jeg vil prøve at melle plante /så firling mellem skifer nu. Ved nogen om man kan købe frø at firling?...

Gitte

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 30. marts 2007 kl. 15.49

Sludder og vrøvl – træde bregner! ville jeg skrive :)

Gitte

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jo, 15. september 2007 kl. 14.15

Hvad heder traedebregner pa engelsk?

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 15. september 2007 kl. 17.51

Det ved jeg ikke.

Men det botaniske navn er Cotula. Der er mindst 4 forskellige arter at vælge mellem.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 30. april 2008 kl. 11.37

Har i nogen erfaring med at bruge mos på gravplads? I så fald hvilken sort kan anbefales? Jeg vil gerne "fylde" et mønster lagt i sten på jorden, med tyk, pudet, mørkegrøn mos.

vh nina

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 30. april 2008 kl. 13.28

Hej Nina
Jeg har en bror der er mos-ekspert, så jeg spurgte ham. Her er hans svar (på svensk, med mine oversættelser ind i mellem): "Om jag fattar henne rätt så har hon lagt ut sten på marken, (inte grus), och vill fylla skarvarna (=fugerne) med mossa (gärna en mörkgrön). I så fall – fyll i mönstret med väl humufierad tätt packat torv (=velomsat(sort), sammenpresset spagnum), och se till att det är lite skuggigt – så sköter det sig nog. Har hon en favoritmossa som hon gärna vill ha dit så strö bitar av den på den ovan förberedda växtplatsen Om det var i en grusbädd så blir det nog svårare att få mikroklimatet lagom bra för mörkgröna mossor, men en "djupare" fåra med torv väl humifierad tätt packad så borde det funka. För att det skall lyckas så är nog pH solexponering etc mycket viktigt liksom den där mörkgröna mossan som hon sett ut.

Du kan be henne precisera växtplatsen och den där mossan..."
Man kan ikke gå ud og købe mos i sorter, ligesom f.eks. stauder eller roser. Her må du selv ud og finde dine moderplanter. Du kan se tips til hvordan du så gør med det du har fundet her ovenfor.

Hvis dette nu ikke er forståeligt, f.eks. det svenske, må du spørge igen. Så vil jeg prøve at gøre det bedre.

I al hast, med venlig hilsen og god fornøjelse!

Hanne

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 2. maj 2008 kl. 22.48

Tusinde tak Hanne (og din bror). Jeg taler selv svensk, så det gik helt fint at forstå :) I har virkelig været en stor hjælp for mig. Jeg har ikke som sådan udset en mostype, for jeg ved ikke meget om mos – tænker bare det vil se fint ud med noget mørkegrønt tykt mos (ala "stjernemos" som vokser i skovene på nordsjælland). Endnu en gang stort tak.

mvh. Nina

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 3. maj 2008 kl. 15.58

Velbekomme – det var så lidt.

Venlig hilsen
Hanne

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 21. oktober 2009 kl. 17.12

Jeg lagde bare stenmel mellem mine klinker og marksten – og vupti havde jeg i løbet af vinteren det flotteste mos mellem dem...

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. oktober 2009 kl. 17.45

Mos er ikke sådan at dyrke. Jeg havde for år tilbage en lærer på Slagelse tekniske skole som ville dyrke mos og forklar hvordan det groede. Det lykkedes bare ikke for ham. Selvom mange haveejer kender til det og bander det lang væk, er det ikke sådan at tæmme og dyrke.

Vedr trædebregner, så kan det godt brede sig ud i græsset og gro nede i mellem stråene. Men til at gro i mellem fliser er det udemærket. Det samme gælder den nævnte firling og nogle sorter af nelliker (kaldes både træde og pudenelliker) En anden og meget tørketålende plante som gror vild, men ikke tåler slid er sedum. Der finde flere arter og de benyttes bl.a. i nogle rundt -kørsler og på hustage. De er meget lette at formere. Hvis der er specielle planter du skal bruge kan mange af dem købes som frø hos bl.a. www.nykilde.dk/

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Valløe, 16. december 2014 kl. 10.52

Jeg har Brudurt, Herniaria glabra, mellem fliserne.
Hvis den bliver for høj, kan den klippes ned.
Det er en strandplante, som derfor både tåler sand og vintersalt.

Nyt svar til emnet »Fugeplanter i stedet for ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Fugeplanter i stedet for ukrudt«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider