Forum

Kommentarer til »Hamp – en superplante«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hamp – en superplante. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 30. august 2016 kl. 22.24

Hamp er ikke alene en superplante. Det er superfood. Afskallede hampefrø købes i Netto, og hampefrøolie kan købes i de større Brugser, og de to ting er rigtig gode i salat.
Aminussyresammensætningen sku være perfekt til menneskekroppen. Endvidere kan man købe hampefrø i fuglefrø.
Hampefrøkager har større proteinindhold end soyakager ifølge de gamle landbrugsbøger.
Førhen var det lovligt at dyrke til eget forbrug.Det var først da en gammel politimester i Grenå fik en sag for højesteret, med nogen der havde over en tøndeland hamp, der blev ny præsedens og dermed ulovligt at dyrke.
Så vidt jeg ved skulle der være 2 hampearter, hvor den ene indeholder aktivstoffet.
Og som medicin skulle det også være ret effektiv og uden bivirkninger.
Problemet med hamp er ve,l borset fra det er ulovligt at dyrke frit, at det kan fremstilles syntetisk. Blir det udbredt, blir det måske svært at få hampedyrkning lovliggjort.
Selv de indiske vedaer har en hel bog om hamp.
Hampedyrkningen skal liberaliseres.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Tofte, 31. august 2016 kl. 12.43

Ja, du har fuldstændig ret i, at hamp er en superplante og jeg forstår ikke at der er alt det mystik om den. Men hvis jeg tænker mig godt om tror jeg nu nok jeg ved hvem der ikke vil legaliserer hamp dyrkning til eget brug. Vores nabolande har tilladt op til 5 stk til eget brug, med eller uden euforiserende stof. Medicinal industrien får hård konkurrence hvis hamp bliver legalt at dyrke. Det er også medicinal styrelse der skal godkende dyrkning af hamp der indeholder THC. Jeg er imod alle former for misbrug, og en psykose er ikke til at spøge med. Men når det kommer til stykket kan alt misbruges. Skarpe knive i skuffen kan blive et mordvåben, mange planter er giftige ved indtagelse......sådan kan man blive ved. Jeg ved ikke lige hvad du mener med, at hamp kan produceres syntetisk ?...Vi har jo i forvejen syntetisk morfin. Jo, nogen spænder ben for, at legalisere dyrkning af hamp til eget brug. Nu om dage er der meget andet euforiserende på markedet der er langt mere skadeligt end en enkelt pibe røg. Vores kendte skuespiller Søs Egelind har frit fortalt, at en joint var den eneste kur mod bivirkninger efter kemo. Til næste år vil jeg da overveje om jeg skal købe en pose fuglefrø og tabe lidt frø i drivhuset :-)

3 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. august 2016 kl. 13.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 31. august 2016 kl. 13.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaare Rasmussen, 1. september 2016 kl. 6.15

Det er jo herligt at quinoa er ved at få fodfæste i Danmark. Men jeg var nu mere interesseret i den påståede skadedyrspåvirkning i drivhuset. Hvor godt dokumenteret er den?

Gennem tiderne har der jo været en del forskellige planter, der skulle kunne skræmme skadedyr væk, f.eks. blomsterkarse,men de synes ikke at være specielt pålidelige.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 1. september 2016 kl. 22.25

Cannabis/Hamp:

Der er alm. industrihamp, som er helt uden euforiserende virkning. Fibrene kan bruges til alt fra papir og tøj, til at bygge huse og biler af og frøene kan spises. Denne skal man dog alligevel have officiel tilladelse til at dyrke - også selv om det kun er i en have. ;)

Dog kan hamp altså ikke produceres syntetisk - det nogen har hørt om et syntetisk produk, drejer sig om hash og er noget temmelig farligt stads, der ikke har noget som helst med nogen af planterne at gøre ( ="ren" kemi) og har derfor heller ikke nogen som helst medicinsk virkning. :(

Den anden findes i mange sorter og indeholder THC i forskellige koncentrationer (det stof der har en psykedelisk virkning og virker forbedrende på nogen psykiske sygdomme). Hash er lavet af dem med et meget højt indhold. Medicinsk cannabis hører til i den gruppe med et lidt lavere indhold.

THC er kun et af de aktive stoffer i planten. Der findes andre cannabioder som opstår af en iltning af THC'en, bl.a. CBD.... og en del af disse cannabioder er af stor interesse for lægevidenskaben. Disse forskellige stoffer har større eller mindre virkning indenfor muskelsygdomme, kræft, knogleskørhed, immunsygdomme, appetit og meget mere - og grunden til at de har disse mange gode virkninger, er at vores egen krop selv laver disse cannabioler for at styre vores eget immunsystem.

Det er muligvis derfor medicinalindustrien (kun offentlig ansatte forskere og læger) jvf. nogen eksperter, ikke har nogen interesse i forskning da de ikke kan tage patenter på evt. medicin udvundet af cannabis.

Nå, nok fra mig.... blot noget der interesserer mig, da begge plantetyper har et enormt potentiale. ;)

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaare Rasmussen, 2. september 2016 kl. 4.40

Fint nok, men jeg håber ikke at det var et svar til mig.

Det meste af det stod i selve artiklen, og der var også anført at hamp - den variant som vel mest bruges til hampereb - også kan skræmme skadedyr væk. Det kunne være positivt at høre om der rent faktisk er brede, kendte undersøgelser af planters evner i den retning.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. september 2016 kl. 7.14

Er der overhovedet nogle dokumenterede eksempler på sådanne "skræmmeplanter"?

Efter min opfattelse og erfaring holder ingen af dem i praksis.
De gentages og gentages i diverse bøger og artikler ofte uden at forfatteren har erfaring i praksis. Jo måske har forfatteren dyrket gulerod og løg i kombi i et år eller to uden angreb fra gulerodsfluen i en have, hvor fluen ikke var :)

Jeg er også, som Kaare, meget interesseret i solidt dokumenterede effekter af såvel skræmmeplanter, som naboplanter. Altså interesseret i henvisning til dokumentationen, ikke oplistning af planter :-D

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 2. september 2016 kl. 9.13

Nej, Kaare - det var ikke et svar til dig. ;)
Det var alm. information på forskellem mellem de forskellige hampe- og cannabistyper - og nok også lidt til ham der påstod, at hamp kan laves syntetisk. Hvis der er noget syntetisk reb der ligner hampreb, så har det dermed intet med hamp at gøre, men svarer til kunstigt træ - dvs. lavet af et kunststof.

Jeg følger egentlig også med her, for at få mere viden om andre brugsmåder af hamp/cannabis - om end, det undrer mig, at fx. tobak, der som den eneste plante, har en dokumenteret virkning overfor skadedyr alligevel regnes for forbudt (indenfor økologisk dyrkning).

Derudover, så er der (ihvertfald teoretisk) andre planter der har en virkning i større eller mindre grad. Blomstrende valmuer skulle virke afskrækkende på myg (kender ikke til nogen undersøgelser der bekræfter dette), chrysantemum skulle virke mod insekter som lus og mider (der findes et stof udvundet af denne, som er godkendt til økologi), tagetes skulle virke mod fx. nematoder i jorden (med vekslende held) osv.

Men tobak er og bliver desværre stadig den eneste plante, der er "sund" videnskabelig belæg for at have en reel virkning indenfor insekt- og ukrudtsbekæmpelse (røg virker på insekter som en nervegift, blade virker mod ukrudt... dog virker de så godt, at de reelt gør jorden ubrugelig i flere år efter jvf. folk der har prøvet det). Det er nikotinen der har denne virkning og må altså derfor ikke sammenlignes med købetobak, som er tilsat alverdens andre kemikalier. :(

10 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Janni Sativa, 15. april 2017 kl. 12.23

Slettet af administrator 16. april 2017 kl. 7.58.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2017 kl. 16.01

Slettet af administrator 16. april 2017 kl. 7.58.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2017 kl. 18.15

Knuste hampefrø er gode til stillits (en finkeart), men ellers har jeg fodret fugle med hele frø, de er dog aldrig spiret (Selvom det jo kunne være sjovt- ikke for at ryge dem!). Jeg går ud fra at de er behandlet, så de ikke kan spire.

Men det er nok ligesom med Opiumsvalmuer: De skal stå under særlige forhold, og hvis de gør- er det ikke lovligt at anvende dem som euforiserende stoffer.

Derimod kan man helt legalt lave sin egen frugtvin eller cider. Men at frysedestillere er ulovligt. B-)

Mvh
Tine

13 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tine Horsum, 15. april 2017 kl. 18.19

Slettet af administrator 16. april 2017 kl. 7.59.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Søndergaard, 21. marts 2019 kl. 10.58

Jeg ved godt at denne artikel var til at belyse hamp til brug af skadedyrsbekæmpelse, men generelt mener jeg at at hampen burde være lovlig at dyrke.

Generelt er der så meget godt at finde i de her cannabisplanter, selvfølgelig er der en høj THC i nogen af planterne, men dem hvor der næsten ikke er noget i, som derimod har et højt indhold af CBD hvorfor er de ulovlige?

Jeg skriver selv på min
<a href="https://cbd365.dk">hjemmeside/blog</a> om goderne ved cannabis og hvad de kan bidrage til såsom gigt, depression, dårlig fordøjelse, migræne, epilepsi, psoriasis og så meget mere.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Søndergaard, 21. marts 2019 kl. 10.59

Jeg ved godt at denne artikel var til at belyse hamp til brug af skadedyrsbekæmpelse, men generelt mener jeg at at hampen burde være lovlig at dyrke.

Generelt er der så meget godt at finde i de her cannabisplanter, selvfølgelig er der en høj THC i nogen af planterne, men dem hvor der næsten ikke er noget i, som derimod har et højt indhold af CBD hvorfor er de ulovlige?

Redigeret af administrator 21. marts 2019 kl. 12.22. Link til egen hjemmeside er slettet af redaktionen

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juni 2019 kl. 8.08

Slettet af administrator 24. juni 2019 kl. 13.04.

Nyt svar til emnet »Hamp – en superplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hamp – en superplante«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider