Forum

Kommentarer til »Figentræ i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Figentræ i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John, 7. november 2002 kl. 9.41

Hej
det kunne være spændende at
se et billede af det 4 meter
høje træ?

hilsen john

2 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebekka Koefoed, 14. september 2003 kl. 15.09

Jeg har fået en afsavet gren fra et figentræ. og er nu i tvivl om, hvordan jeg skal "få nyt liv" i denne.?- skal jeg sætte den i jord eller kan jeg sætte den i vand, og vil den evt. sætte nye rødder?

–nogle gode råd til, hvad jeg evt. kan gøre?

jeg har fået den i september måned...

3 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arvid Jacobsen, 9. juni 2006 kl. 0.12

Hej der – Jeg bor i Frederikshavn, og har ligeledes et figentræ på ca. 4 meters højde og 3 meter i bredden – det gir'' også omkring de der 20 til 40 figner om året, men man skal huske at de sætter frugt to gange om året og i det nordjyske er det kun det første hold frugt der blir'' til noget – vedrørende formering tar' jeg en af ungernes teltpløkker og sætter omkring en gren og trykker den og grenen godt ned i jorden og dækker det let til med jord og så en måneds tid efter er der nye rødder ved pløkken, så er det bare at klippe og plante i en potte og passe og pleje – De kan være svære at få sat i gang... Hilsen Arvid

4 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 9. juni 2006 kl. 9.09

Det er altså ikke kun i det nordjyske, at man kun får modne figner af det første hold. Jeg har her på Lolland aldrig fået modne figner af andet hold. De når at blive max. 3–5 cm i diameter i eftersommeren.

Er der nogen i Danmark, som har høstet to hold uden for drivhus? I drivhus?

5 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 9. juni 2006 kl. 15.06

Jeg er på udkik efter et lille figentræ.

Er der nogen der kan anbefale en planteskole i Jylland?

Jeg stoler ikke på, at mine lokale planteskoler ved nok om det. Så det skal være en specialplanteskole der har forstand på det og sælger træer, der kan trives i Danmark.

6 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arvid Jacobsen, 9. juni 2006 kl. 16.15

Hej Rikke – Hvor bor du henne i Jylland, for et figentræ kan du da bare afhente og få ganske gratis hos mig i Frederikshavn, men du kommer lige til at vente ca 3 uger :-) Hilsen Arvid

7 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 10. juni 2006 kl. 9.09

Hej Arvid,

Tak for det gode tilbud, som jeg vil takke ja til!

Jeg bor mellem Randers og Viborg, så en tur til Frederikshavn er bestemt ikke afskrækkende.

Du kan skrive til mig på min emailadresse: ri122@hotmail.com

hilsen Rikke

8 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 29. juni 2007 kl. 16.37

Hejsa. Vi har læst jeres indlæg, men har et spørgsmå. Vores træ har 5 figner på ca. 3–5 cm. Træet er ca. 1 meter højt, men står faktisk som en busk med blade helt ned til jorden. Det har "passet sig selv" i de 3 år vi har haft det. Nu er der nogen der har fortalt mig, at fignerne er figner der er startet sidste år – altså at figner starter op et år og modner først det næste år. Mon en figentræ's kender vil fortælle os lidt mere? også om hvornår fignerne er modne, og om hvordan man kan se at de er modne. Hilsen Vibs.

9 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Brandt, 2. oktober 2007 kl. 10.44

Hej.

Vi er så heldig at få et lille figentræ i gave. Træet er ca. 1.30 høj og har 10 store flotte blade. I Politikens Havebog står, at man ved plantning skal skære træet ned til 25 cm.

Har I andre gjort det?

Hilsen Heidi

10 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 18. oktober 2007 kl. 11.22

Jeg har købt et figentræ i sommer,, ca 1 m højt, og har sået på solrig terrasse i stor krukke, nu hvor det er blevet koldere har jeg taget det ind i et værelse, der ikke er specielt varmt, men nu smider den bladene,, er det normalt

11 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. oktober 2007 kl. 14.51

Det er nok normalt at træet reagere med at smide bladene, når du sætter det ind i et værelse med ringe lysforhold, du skal sætte det på din solrige terrase hvor det skal stå hele året, det tager ikke skade af køligt vejr,det dyrkes jo på friland mange steder i Danmark.

Hvis det bliver meget koldt til vinter så vil det nok fryse helt ned, men det vil altid skyde igen helt nede fra jorden.

Mvh.Svend Høst

12 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Brandt, 19. oktober 2007 kl. 11.55

Hej!

Jeg har fået svar på mit spørgsmål fra Dansk Haveselskab, hvor jeg er medlem og fik følgende svar:

Til orientering er figentræet løvfældende. Tilbageskæring af figentræ er ikke et must. Det tjener ikke noget formål at skære den ned ved plantning. Derimod kan beskæring blive nødvendig om foråret, især efter en streng vinter. Det vil sige, at visne grene og skud skæres af. Desuden kan det være formålstjenligt at afkorte lange skud med 1/3 af længden.

Beskæring er også nødvendig efter frost- og kuldeskader som afhænger af to faktorer. For det første, i hvor høj grad skud er modne, det vil sige træagtige og ikke urteagtige. Urteagtige skud tørrer ind og visner i kulde og frost. For det andet afhænger omfanget af frostskader af temperaturen. Erfaringsmæssigt fryser gamle etablerede planter ned men overlever minus 20–30 grader. Nyplantede figentræer skal vinterdækkes den første vinter. Figen gror fint i almindelig muldjord. Det er perfekt at plante den op ad en sydvendt mur

Vh Heidi

13 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hannah Haagensen, 29. oktober 2007 kl. 15.08

Hejsa.

Jeg har et par spørgsmål til jer, "figenkendere" som jeg håber at I vil hjælpe mig med.

Vi har lige købt hus, og i det medfølgende drivhus,står der en figenplante. Den fylder næsten det hele derinde. kan jeg flytte den udenfor til FORÅRET,? (pladsen hvor den skal stå er ikke klar på nuværende tidspunkt) og skal jeg beskære den.?

Venlig hilsen Hannah.

14 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 29. oktober 2007 kl. 15.23

Hej Hannah. Du kan godt flytte dit træ ud i haven til foråret. Vi har vores stående på et solrigt sted hele året, men det står et sted hvor det er beskyttet mod blæst og dårligt vejr. Vi har aldrig beskåret det, men har i år haft frugter for første gang. Prøv at låne nogle bøger på biblioteket, det gjorde vi. held og lykke med træet.

Venlig hilsen Vibs.

15 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 29. oktober 2007 kl. 19.49

Hejsa Hanna. Hvis din figenbusk fylder det meste af drivhuset har den også et stort rodnæt. Går det galt med at flytte kæmpen, kan du klippe et par korte grene af, lad et par blade side i toppen og grav dem ned udendørs. De er meget villige til at slå rødder, gør det nu inden den taber bladene,så har du lidt i "reserve". Du kan også bøje en gren ned til jorden, holde den nede med en teltpløk og vente til den slår rødder.

16 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens., 29. oktober 2007 kl. 20.08

Det er ikke normalt at høste figner to gange om året i Danmark. De små figner der afsættes i efter sommeren når ikke at modne på vores Bornholmer figner som gror her i landet. De indtørrer og falder af. Fignerbuske fra sydens lande har det for koldt her. Du kan se forskellen : figner i forretninger er runde, Bornholmerfigner er pæreformede, og så smager de bedst når de er mørklilla og let revnede. Myrer kan også godt lide figner, drys myrepulver om rodhalsen. I år har solsortne spist en del af mine figner indtil der kom et net over...

17 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Fugmann, 14. august 2008 kl. 8.29

Jeg har arvet et ca 1.5 meter højt figen træ som står i en stor krukke, det giver ganske mange figner, som smager vidunderligt, træet har altid levet meget beskyttet med hensyn til vind desværre bor jeg på en bakketop i åbent landskab og har svært ved at skabe læ. mit spørgsmål er, skal jeg slæbe krukken ind i mit drivhus i vinterhalvåret? eller er det ikke nok?

18 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2008 kl. 9.29

Hvis det er en Bornholmer figen (Precose de Dalmatie) kan den sagtens stå udendørs, men vent til foråret så vil den langsomt tilvende sig friheden. På bla. Bornholm gror de vildt på de mest vind omsuste steder. Med de milde vintre vi har haft de seneste år kan den trives næsten alle vejne. Den første vinter er det klogt at dække den lidt til, men selv om den får frostskader kommer den igen. Det er en utrolig sejlivet plante som kræver minimum af pleje. Jo mindre du gør jo bedre trives den. Jeg har set en som var skåret helt ned i jordhøjde og alligevel kom igen året efter.

19 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2008 kl. 9.31

Hvorfor planter du ikke figen i drivhuset, der vil figen få optimale gro og vokse betingelser, den vil nok fryse ned i meget kolde vintere, men vil altid komme igen. Hvis du vil beholde figen i krukken så er drivhuset en god ide i milde vintere, men vil skade figen i kolde vintere, især roden vil tage skade da den får barfrost.

Mvh. Svend Høst

20 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2008 kl. 17.14

Der skal et tæmmeligt stort drivhus til at huse en figen som bliver meget stor. Gad vidst hvor stort Ulla's drivhus er.

21 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2008 kl. 22.18

Ja hvis det er et frostfrist drivhus så kan figen blive stor, men det kan ferskentræer og vinstokke jo også blive. Figen har det med at fryse tilbage, det sætter jo en grænse på hvor store de bliver selv i et drivhus.Jeg har selv en figen i drivhus med masser af frugter på 50+ mindst, og hvis man beskærer når det er nødvendigt ligesom man gør med vin, kan jeg ikke se der er noget problem.

Mvh. Svend Høst

22 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2008 kl. 23.21

Svend, har du en nem metode til at beskære en fritstående frilands figen. Min den største er knap 4 m. og de gange jeg har beskåret er den blevet mere tæt, så det er nok ikke gjort rigtigt.

23 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2008 kl. 8.19

Mogens! Det må jeg nok sige en figen på 4 m, det er flot, du må bo et lunt sted, mine figen fryser ned, så jeg har ingen erfaring i at beskærer figen.

Mvh. Svend Høst

24 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens;, 15. august 2008 kl. 21.22

Til Svend...Røsnæs halvøen er blandt de solrigeste områder i D.K. Her er bla. større vinmarker, og vi er mange med palmer i haven, og der gror figenplanter i mange haver. Der stå en gammel frilands figen ca. 50 m. fra strandkanten hvor det suser godt med havgus. Det er skønt at være haveejer.

25 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2008 kl. 22.23

Mogens... det der begrænser dyrkningen af figen i DK er vintertemperaturen, jeg bor i et såkaldt kuldecenter hvor nattemperaturen om vinteren ligger væsenligt lavere end landsgennemsnittet. Det sted i DK hvor figen trives bedst er Bornholm, øen ligger midt i den lune Østersø som afgiver varme i den kolde vintertid.

Mvh. Svend Høst

26 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. august 2008 kl. 22.48

Helt enig.Svend. Men har du nogen anelse om, hvor jeg kan finde noget om beskæring af figen. Har læst Karna's beskrivelse, men den er lidt kompliceret.

27 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. august 2008 kl. 8.50

Mogens : prøv at skrive" figen beskæring" i søgefeltet øverst på siden her, du kan også søge på google med de samme ord.

Mvh. Svend Høst

28 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. august 2008 kl. 19.55

Tak for hjælpen, Svend. Fandt på nettet en god artikel om emnet i "Huset og Haven".

29 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 6. oktober 2008 kl. 20.49

Jeg fik i sommer et mindre Bornholmsk Figentræ. Det har stået ude hele sommeren, og står nu i et meget lyst værelse, køligt. Det har fået gule blade og er begyndt at smide bladene. hvordan skal det passes og hvor meget og hvor ofte skal det have vand?

30 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. oktober 2008 kl. 21.22

Det bornholmske figentræ trives fint i den danske natur, blot der er lidt læ for vinden de første år. Så det er bedst at finde en god placering i din have og så grave den ned nu, og dæk den godt til med visne blade på jorden. Da din plante er kommet indenfor i et tørt klima og uden direkte dagslys, tror den at det er vinter og kvitterer med at smide bladene. Andre frilands figner har stadig grønne blade. Når du har gravet planten ned i haven vander du en gang og så klarer naturen resten lige til foråret hvor den vil skyde igen. Pasning af et figentræet er nemt – spis frugterne og vand lidt i meget tørre perioder,

31 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 12. oktober 2008 kl. 13.49

Kan man plante et lille figentræ, (60–75 cm. højt)fundet på komposten hos nogen med et stort figentræ i oktober...nu altså?

Jeanet

32 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 12. oktober 2008 kl. 14.12

... fortsættelse fra foregående indlæg...

Og, hvis man beslutter at plante det i en potte med 50 cm. diameter,
og lade det overvintre i drivhuset,
skal det så stadig overdækkes?

og skal det vandes?...

og i så fald hvor meget?

Med venlig hilsen fra Jeanet

33 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. oktober 2008 kl. 21.00

Jeanet...hvis der er rødder på planten, har den bedst af at blive plantet ud i haven lige nu. Dæk jorden om planten med lidt blade og vand en gang, så klare naturen resten og til foråret vil den gro kraftigt. Der skal et stort drivhus til en bornholmerfigen som kan gro en meter årligt.

34 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 12. oktober 2008 kl. 22.20

Tak for dit svar, Mogens.

Jeg tænkte bare på, at den måske kunne have godt af at blive beskyttet i drivhuset, vinteren over.Det er nemlig sådan, at det sted på grunden hvor den vil kunne stå, bedst, er der problemer med en kæmpe rod, der skal graves op, først.

med venlig hilsen Jeanet

35 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. oktober 2008 kl. 19.28

Hej Jeanet

Hvis du har brug for at have figenplanten inde i drivhuset i vinter kan du gøre flere forskellige ting for at den skal klare opholdet bedst muligt:

Brug en muldblanding uden gødningstilsætning – f. eks 1 del havemuld, 1 del groft bakkesand, 1 del bladmuld til din 50 liters potte.

Vandes sparsomt ved plantning og MEGET sparsomt, når bladene er faldet af.

Der bør ikke overdækkes, hvis planten står inde.

Hvis der kan forekomme frost i dit drivhus kan du enten grave potten helt eller delvist ned i jorden eller frostsikre potten (og dermed rodklumpen) ved at pakke potten ind i et lag løst halm eller nogle lag bølgepap / aviser.

Og så kan det være en god idé at vente ihvertfald til efter midten af april med at plante figenbusken "ud i det fri" igen – og gerne give den en periode med afhærdning udei om dagen og ophold i drivhuset om natten (sækkevogn / pot-mover kan anbefales!)

Med venlig hilsen fra
Lone

36 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 8. maj 2009 kl. 9.40

Hej '

Har lige indkøbt en lille figenbusk fyldt med små frugter,
men nu begynder frugterne at blive gule, hvad gør
jeg forkert.

Vander jeg for meget, er det forkert jord o s v
står i potte i drivhus

Med venlig hilsen
Ellen

37 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. maj 2009 kl. 18.57

Hej Ellen.

På denne årstid plejer fignerne at være grønne, det er en tørketåler plante så du har vandet alt for meget. Den har det fint i ganske alm. havejord. Tag den op af potten og skift jorden og husk åbent hul i bunden af potten.

38 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. maj 2009 kl. 22.05

Mit lille figentræ er plantet direkte i jorden op af en sydvest vendt mur... fignerne er pt. på størrelse med en terning... flotte og grønne, bladene er på vej frem...

Jeg vander sparsomt... og da min figen står direkte i jorden er jeg ikke så bekymret for den tørrer ud. Det kunne lyde som om du har overvandet.

39 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 8. maj 2009 kl. 22.58

Min står i en krukke, rundt om stammen har jeg plantet rosenmynte som jeg håber vil suge overskudsvand / forhindre for meget regn. Mine figner er også størrelse terning / stor vindrue – håber sådan at de når at blive modne, fik den sidste år ;-)

40 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 9. maj 2009 kl. 9.40

Hej,
jeg fik en gren, af et figentræ, sidste år, af en nabo.

Satte den i en potte, stor, diameter 50 cm., og den har nu overvintret i drivhus, er blevet sat ud, og har kvitteret med de fineste små knopper.

Men den ser noget ensom ud i den store potte...

er der nogen der kan foreslå hvad jeg kan plante som "Bunddække" uden at det snupper for meget af næring og plads fra Figen stiklingen...?(hedder det stikling monstro?)
Nå, håber på hjælp fra dette gode selskab
Moster

41 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet Krogh, 9. maj 2009 kl. 9.40

Hej,
jeg fik en gren, af et figentræ, sidste år, af en nabo.

Satte den i en potte, stor, diameter 50 cm., og den har nu overvintret i drivhus, er blevet sat ud, og har kvitteret med de fineste små knopper.

Men den ser noget ensom ud i den store potte...

er der nogen der kan foreslå hvad jeg kan plante som "Bunddække" uden at det snupper for meget af næring og plads fra Figen stiklingen...?(hedder det stikling monstro?)
Nå, håber på hjælp fra dette gode selskab
Moster

42 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 9. maj 2009 kl. 14.11

Yes det hedder en stikling – figner er så dyre at indkøbe så kan man lokke sig til en stikling er det klart at foretrække.

Min figen er plantet i jorden idet den bliver lidt for bar at se på – de nederst grne bliver bare, mister blade som ikke kommer igen osv osv. Men den er nok lidt lettere at "styre" i en potte.

Hvad med at plante lidt krydderurter som bunddække – så har du også lidt lækkert til madlavningen :-)

43 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 7. juni 2009 kl. 9.04

Så er jeg også med på figen-vognen – har lige fået en fin opstammet bornholmer. Den står nu i en krukke, og jeg havde egentlig tænkt mig at den skulle være krukkedyrket og stå i vores gårdhave. Der er et tørt varmt hjørne hvor den kan stå under et udhæng om vinteren. Jeg tænkte så at jeg kunne pakke den ind i halm/gran/bobleplast om vinteren, og eventuelt tage den ind i værkstedet en overgang hvis det bliver streng kulde (hvis!).

Er det noget der kan virke, tror I?

Havehilsner
Eva

44 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. juni 2009 kl. 17.18

Hej Eva.

Du behøver slet ikke at foretage så mange foranstaltninger. Et par år kan den godt klare en stor krukke. Den vokser ca. ½ m. årlig og får et stort rodnet så den vil trives meget fint hvis du planter den i jorden på din gårdsplads, det gør ikke noget at der er murbrokker og lignende i jorden. I en streng vinter kan den godt fryse lidt tilbage, men den kommer altid igen. Til lykke med planten den bliver du glad for.

45 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. juni 2009 kl. 8.07

Min figen passer mere eller mindre sig selv – jeg har valgt at plante min direkte i jorden. I vinters log jeg den bare være, dækkede kun jorden omkring roden med lidt gran, ellers foretog jeg mig intet.

Så jeg tror heller ikke du behøver flytte den indendørs, dække men plast mv.Det eneste jeg eneten tager ind eller dækker ned er mit oliven og citrontræ.

46 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Sofie A. Christensen, 20. juni 2009 kl. 15.36

Jeg har en flot figen som står i en stor potte i drivhuset. Planten har flotte lysegrønne blade og har skudt meget – det er første år jeg har den siden købet, men nu kan jeg se at bladende er begyndt at få et lidt gulligt skær! Hvad kan der være i vejen og gør jeg noget forkert? Jeg vander jævnligt men den får bestem også lov til at tørre ud.

mvh

Sofie

47 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. juni 2009 kl. 21.33

Hvis det er den almindelige bornholmerfigen du har, trives den bedst i ganske alm. havejord og aller bedst udendørs da den får et meget stort rodnet. Normalt får figner ikke nogen form for sygdomme, så jeg vil mene at problemet er for meget vand. Tag planten op af potten og pil en del jord af rodsystemet. Anskaf noget alm. god havejord iblandet lidt grus, og plant den på ny i en større potte med legakugler i bunden og store drænhuller, så den ikke står og sopper i vand. Figentræet udendørs, er en tørketåler som lever fint af det vand som kommer fra oven og som hurtigt trækker ned i jorden. Mine figentræer udendørs har aldrig fået gødning. God fornøjelse med en dejlig plante som kan tåle alt, bare ikke at soppe.

48 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Sofie A. Christensen, 21. juni 2009 kl. 14.35

Det vil jeg prøve...min figen er en precose de dalmati – er det en ægte bornholmer eller? Men jeg vil dog gerne beholde den i krukken som er meget stor, kan jeg det hvis jeg ændrer jorden lidt og gør som du beskriver?

mvh sofie

49 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2009 kl. 19.24

Ja den er ægte. Et par år kan du nok have den i krukken, men så skal den også ud i den fri natur. Til den tid skal du krasse lidt jord af siderne af rodklumpen så rødderne bedre kan gro ud i haven.

50 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2009 kl. 20.10

Hej anne sofie a. christensen

Jeg tænker, at der ud over for meget vand kan være tale om næringsmangel, som udmærket kan afhjælpes med nogle håndfulde velomsat kompost på overfladen af krukkemulden.

Med venlig hilsen fra
Lone

51 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 21.23

Jeg er netop hjemvendt fra Kroatien og havde den herligst aflægger med hjem – desværre ser det ud til at den ikke klarede turen, men gud hvor den duftede de 3500 km. hjem!

Bladene er helt krøllede og tørre – så jeg vil tro den er gået til ;-/ Den står i vand og har gjort det hele vejen hjem, men temp. var omkring de 20–22 grader hele vejen...

Kan ikke huske sortens navn – men dens figner er helt blå og smagte fantastisk! Træerne stod frit på strandene dernede...!

52 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2009 kl. 22.00

Hej Lise.

Det lyder som om det er denne her:
''Petrovaca''. En favorit i Bosnien-Hercegovina. Almindelig i og omkring Banja-Luka. Den udmærker sig ved stor hårdførhed og frugtstørrelse. Bladene er smukt fligede og træet har derfor også stor prydværdi. Væksten er kraftig og træet kræver god plads. Jeg ville sætte den i en urtepotte med fugtig jord og en plasticpose over. Ingen blade under jordoverfladen, og kun et par blade over jorden. Lav et par små lufthuller i posen.

53 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 22.14

Mogens: Ja! Det kunne snilt være den! Utrolig frodigt træ men kraftig vækst!

Jeg vil omgående sætte den i en urtopotte med fugtig jord og så en pose over... håber så inderligt den overlever!

Billeder af den stakkels aflægger kan ses her:

1. efter tyveriet: www.havealf.dk/picture.aspx?id=29137142

2. Nogle timer senere: www.havealf.dk/picture.aspx?id=29137313

3. Et døgn senere: www.havealf.dk/picture.aspx?id=29137382

Jeg frygter for dens overlevelse!

54 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 22.15

Mogens – hvor bør jeg placere den? Inde, ude, drivhus?

55 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2009 kl. 22.49

Lise, skynd dig at pille frugterne af, de sluger al næringen, og så fjerner du alle bladene UNDTAGEN topbladet. Så er der et bedre forhold mellem ingen rod og eet blad...NU.

Den ser ikke godt ud.

56 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 22.57

Mogens – har netop pillet fignerne af og haster nu ud og fjerner de andre blade, undtagen topbladet!

Der var saft i figner + blad stængler, så lidt liv må der være deri.

Men hvor bør jeg placere den? Inde eller ude?

57 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2009 kl. 23.02

Lise.

Det vand i flasken. Kunne I drikke vandhane vand dernede, eller skulle I købe det. Der var måske temmelig meget klor i hanevandet, – ikke godt for figenen. Hvis den overlever (ingen garanti) ville jeg placere den indendørs uden direkte sol et par måneder, og så i et øst eller vest vindue indendørs til foråret.

58 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 23.07

Mogens:
Vandet kunne drikkes (af de lokale) men turosterne købte flaske vand eller kogte det... Det var ikke udpræget klor agtigt synes jeg...

Jeg håber den kommer sig – dette må blive en test ;-) Tak for tippene :-))

59 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. juni 2009 kl. 23.14

Og du ved at den taber bladene til efteråret, no problemos normalos, og du bruger alm.god havejord i potten. Held og lykke, det bliver spændende. Normalt laver man stiklinger ved at kroge en gren ned i jorden og så vente til den slår rødder, det skulle du have gjort den første dag dernede – ho ho. man kan også være heldig med at grave friske afklippede figengrene ned udendørs i skygge i foråret.

60 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. juli 2009 kl. 10.38

Mogens:
Den lever! Fignen er ved at komme til hægterne!

Jeg gjorde som du sagde, den kom i en potte med god muld, en pose over og har ladet den være... der var mug på stænglen og bladene var visnet af...

Igår da jeg igen kiggede til den var knoppen yderst HELT grøn og der sker noget... jeg er ret sikker på den klarer den ;-))

Men gad vide om det er en af sort der kun kan få figner hvis den bestøves af en figenhveps... eller hvad de nu hedder...

Men vigtigst af alt er at den klarer den... ;-D

61 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 10. juli 2009 kl. 17.21

Herligt at følge med denne lille ''historie'' :-D

62 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. juli 2009 kl. 23.19

Hejsa Lise.

Godt at høre at patienten er i bedring. Det var også en større operation. Hvis plasticposen slutter helt tæt til potten vil der være kondensvand på indersiden af posen, derfor kan der nemt opstå råd. Klip et lille hjørne af posen i hver side, så der bliver lidt gennemtræk. Drys lidt sand oven på jorden, det er råd ikke glad for. Og så skal den kun vandes meget lidt.

Hvad syntes du om smagen på Kirsebærtomaterne, og hvorden trives planterne.

63 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. juli 2009 kl. 18.21

Mogens:
Dine råd er nu fulgt, sand er kommet ovenpå jorden... Havde i forvejen klippet huller i posen.

Tror at knoppen inden længe brister og der titter blade frem.

Patienten kan ses her: www.havealf.dk/picture.aspx?id=29546279

Tomaterne er en himmelsk mundfuld! Jeg har 4 i drivhus og en enkelt på friland... den på friland lader rødmen vente lidt på dig...

Jeg havde et par enkelte frø fra den kirsebærtomat jeg købte sidste år i Bauhaus, men de er slet ikke magen til dem jeg fik af dig, hverken i form, farve eller smag...

Dine kan anbefales! Jeg skal bestemt have taget frø til efteråret.

Havde du forsøgt dig med Sungold? De er okey, men ikke helt så søde og lækre som kirsebærtomaten.

64 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. juli 2009 kl. 21.23

Der jo masser af liv planten. Angående bestøvningen vil det jo vise sig til næste sommer, for jeg aner ikke hvor man ellers kan undersøge det for Petrovaca.

Min udendørs kirsebærtomat høst er noget skuffende indtil nu, der er ikke mange frugter og de smager ikke af en dyt. Men jeg tror årsagen er, at de i år gror i plantesæk jord, hvor de ellers altid har stået i alm. havejord. Så går min høst helt galt, så gem lige et par frø til mig.

65 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. juli 2009 kl. 9.41

Mogens:
Har netop set at fignen kan købes hos Westergaards, så mon ikke jeg får held med fignerne... han ville nok ikke sælge en sort der ikke bar figner?!

Min på friland står i alm. god fed havemuld – drivhuset er det i plantesække. Jeg ved både for og imod for de plantesække og selvvandingskassser...!

66 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. juli 2009 kl. 21.46

Jeg har efterhånden ikke meget fidus til de billige plantesække. Min viv plantede en del spanske magoriter i krukker med alm. have jord og andre i plantesæk jord. De har fået samme pleje, men dem i alm. jord er dobbelt så store nu. Men hvilken kvalitet kan man forlange ved køb af 50 liter for 9,– kr. det er nok mere grus end muld.

67 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 28. juli 2009 kl. 14.23

Mit figentræ står op ad en muren ved mit ganske almindelige parcelhus. Går ud fra, at rødderne går ind under huset. Har nogen (dårlige) erfaringer med, om rødderne kan bryde igennem og ligefrem kommer "op igennem gulvet"?

68 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. juli 2009 kl. 14.55

Mogens:

Min figen er klart en overlever, prøv lige at se den: www.havealf.dk/picture.aspx?id=29919440

Mette: Mit figentræ står også op af husmuren og jeg tror næppe rødderne kan skade...

69 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. juli 2009 kl. 22.07

Hej Lise.

Det glæder mig at se at det lykkedes. Det ser ud som om at den snart rammer loftet. Jeg tror at den vil have godt af at komme udendørs resten af sommeren. Men langsomt, Lise, en time i skygge og læ den første dag, to timer næste dag og så videre, og så lidt sol ind i mellem og næsten ingen gødning. Det bliver spændende at følge.

Mine tomater giver rigtig godt nu, og smagen er perfekt, så det er skønt at være godsejer.

70 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. juli 2009 kl. 22.42

Til Mette Hansen.

Rødderne fra fignen vil ikke søge ind under et betondæk hvor der er knastørt. De vil søge væk fra huset hvor der er fugt i jorden.

71 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kai Prægel, 2. august 2009 kl. 16.37

Hjælp søges af Figen-kendere,
Vi har købt en ældre ejendom på Lolland. Op ad den ene gavl vokser et figentræ der er ca. 5 meter højt og ca. 4 meter bredt, fordelt på 3–4 stammer. Der kommer hvert år en masse figner som bliver store og grønne. Efterhånden bliver de gullige... og så falder de af – allesammen. Hvad skyldes det?

Hvem kan hjælpe?

72 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. august 2009 kl. 21.12

Hej Kai Prægel

Hvis det er frugterne ansat sent på sommeren 2008 er der
formentlig tale om en tørkeskade – jeg har haft præcist samme fænomen i min figenbusk i år, hvor der i det sene forår var en lang tørkeperiode.

Jeg opdagede skaden ret tidligt og havde held med at redde en del af frugten ved at sætte gang i sivevanding med adskillige spandefulde vand.

Hvis det er frugterne ansat i forsommeren 2009 kan der også være tale om en tørkeskade, men det er jo så næppe forårets tørkeperiode, der er årsagen. Det kan være, at jordbunden hvor din figen står ikke er så god til at "tage imod og holde på vandet".

Måske kan det så fald være værd at overveje muligheder for at forbedre med kompost / beplantning som skygger / regnvandsopsamling kombineret med siveslanger / ændrede spildevandsvaner – f. eks at sætte en spand under bruseren om morgenen, indtil vandet er behageligt varmt – og så gå en morgenrunde med det kolde lunkne vand ned forbi gavlen :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

73 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. august 2009 kl. 20.58

Min figen er en vaskeægte lille figther – hvis nogle har interesse i at følge dens hårde kamp tilbagew til livet kan dette ses her:
Havealf.fotoz.dk/billeder/album/i22396

74 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 29. august 2009 kl. 13.02

Hej

jeg har netop købt et bornholmsk figentræ til en potte i min vindueskarm- den skal ud på en altan når denne er opsat om godt en måned. er der nogen der kan fortælle hvordan jeg bedst plejer træet indendørs sålænge?

maja

75 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 29. august 2009 kl. 22.34

Hvad mener du mon med opsat?

Jeg ville bare skynde mig at sætte det ud, jo før jo bedre, om en måned begynder det at blive koldt og så får det lille træ et chok når du sætter det ud.

76 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 30. august 2009 kl. 18.21

Mange tak. det er hermed sat ud i gården og har fået ny jord. med opsat mente jeg altanen- den er først oppe om en måned. så håber jeg den overlever. det var som om at alle blade var begyndt at visne og få edderkoppespind lignende gevækst på bladene. er der noget man skal gøre mod det?

tak for svar;-)

maja

77 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 30. august 2009 kl. 22.19

Du lægger planten på en græsplæne i skyggen, et par dage. Meget ofte vil utøjet vandre over i græsset, du kan samtidig spule den med vandslangen. Ifølge naturens orden taber et figentræ alle bladene om efteråret.

78 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 31. august 2009 kl. 8.37

Det lyder som en god og naturlig ide. det vil jeg prøve. tusind tak for svar.

79 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 31. august 2009 kl. 16.33

Jeg har netop sat tænderne i den allerførst modne figen, uhmm! Jeg aner ikke hvilken sort det er (en arving fra min forældres have) men fignerne er først modne nu – og kun 5 er der derpå. Men det er jo bedre end ingenting.

Min lille kroatiske figther vokser og vokser, snart må den pottes om og så opbavares i drivhuset vinteren over. Den skal helt sikkert nok klare sig.

Bør man tage den ind til vinter? Den har jo haft en hård medfart?

80 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2009 kl. 16.56

Hejsa Lise.

Kroaten har det åbenbart fint, jeg ville sætte den ind i drivhuset når den har tabt bladene, og så meget lidt vand indendørs. Men selv i Kroatien kan vintrene være kolde, men sådan bare for en sikkerheds skyld. Den anden figen du har er nok ikke en bornholmer for jeg har høstet de skønneste figner fra mine bornholmske de sidste 3 uger, men jeg kæmper med myrerne om frugterne og en solsort har ogå opdaget lækkerierne. De andre år har jeg drysset myrepulver rundt om stammen det var efektivt, men nu er træerne blevet så brede forneden at jeg ikke kan komme til.

Hvordan er 2mat høsten.

81 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 31. august 2009 kl. 17.00

Mogens:
Fint navn til figtheren (Kroatin) det vil jeg kalde den ;-) Den står i drivhus pt. det har den nu gjort siden jeg flyttede den udendørs. Så der vil jeg lade den stå vinteren over – måske dække den lidt til med fiberdug?!

Tomathøsten er en bragende succesm jeg vælter mig i tomater 24–7. Jeg plukker til madpakken om morgenen og eftermiddag til aftensmaden. Har allerede adskillige liter tomatsuppe i fryseren – af ren og skær kirsebær tomater!

Jeg købte to Sungold i butikken i år, jeg må altså indrømme at de også er ganske fantastiske, men stadig ikke lige så søde som kirsebær tomaten! Jeg skal helt sikkert tage frø, mange frø!

Hvordan står det til med din høst?

82 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2009 kl. 19.29

Lise, kunne jeg bare vise et foto af mine Kirsebærtomater her i Havenyt. Vi svælger i 2mater, jeg tror aldrig høsten har været så stor, ingen sygdomme og ingen revnede frugter, og det er 3. år de står i den samme alm.havejord. Ikke noget med billig plantesækjord til mine tomater, tak. Væksler lidt med regn og hanevand og så lidt af Nettos gødning hver 14 dg. højst. Der bliver rigtig mange til syltede grønne. Jeg måtte kappe toppen af planterne da de var 2,5m. Det er skjønt at være godsejer.

Hvad er det nu din hjemmeside hedder, man er vel nysgerrig.

83 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 31. august 2009 kl. 23.54

Ang. myrer i figner:
Måske det var en idé at kalke et stykke af stammen, ligesom man gør sydpå for at forhindre dette problem?

84 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. september 2009 kl. 8.53

Mogens: Jeg har nedlagt siden, synes lige pludselig ikke det var så sjovt længere ;-D
Jeg har et fotoalbum – hvor fignen også er i – der ligger lidt billeder.

Havealf.fotoz.dk/billeder/album/i22396

Har lige været ude kl. 07.30 imorges og høste dejlige tomater til madpakken ;-) Og hvem kan lade være med at stå derude og små guffe ;-)

85 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 8.56

Det er da sjovt med figentræer i haven. Hvem ved, måske skulle man selv anskaffe sig et sådant træ. Hvis jeg var en yngre mand ville jeg gøre det.

Mvh Eivin (^_^)

86 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. september 2009 kl. 10.21

Eivin: Om man er ung, gammel eller blot delvis gammel kan man sagtens anskaffe sig et ;-9 Mit har jeg på 2. år og det giver allerede de skønneste figner man kan forestille sig ;-)

87 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 1. september 2009 kl. 10.46

Lise D, det er dejligt og rart at læse dit indlæg, da du jo har ret i, at alle kan være med, når det gjælder om at lære nyt om haven!

Mvh Eivin (^_^)

88 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2009 kl. 19.58

Hej Eivin.

I oldtidens Grækenland mente man at figner forlængede livet, og af egen erfaring ved jeg at figner holder maven i orden. Så anskaf et figentræ Eivin, allerede til næste år kan du nyde frugter fra Edens have.

89 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2009 kl. 20.13

Hej Martin P.

Jeg har tit undret mig over hvorfor mange træer i Grækenland er hvide forneden. Her er måske svaret. Det skal afprøves, med tak.

90 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 2. september 2009 kl. 0.04

Ja, det er netop derfor. Spurgte nemlig guiden, som kom med det svar.

Mange steder i syden er man jo meget mere afhængig af avokado, citrus, figner, ferskner osv fra træer end vi er her i Danmark.

91 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Egart Andersson, 10. september 2009 kl. 1.54

Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med en god planteskole på Sjælland, helst omkring København, hvor jeg kan købe et figentræ, som kan plantes gerne som espalier op ad en sydmur og som giver lækre spisefrugter.

Egart A.

92 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Due, 13. oktober 2009 kl. 13.45

Hej.

Jeg har et ca. 70 cm højt figentræ i en krukke i drivhuset.

Nogle af de øverste blade har fået nogle "rustpletter"?

Eller hvad er det?

Har ellers høstet ca. 6 fine frugter og der sidder stadig 10 stykker.

Med venlig hilsen
Susan Due

93 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. oktober 2009 kl. 14.57

Måske bladene er ved at være efterårs træffe som langt de fleste planter og træer er nu... en figen smider jo alle dens blade nu her...

Jeg har fået 4 figner, ikke noget specielt... jeg er ikke helt klar over hvilken sort det er... den burde nok ha stået i drivhuset.

94 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 15.11

Hej Egart

Hvorfor ikke vente til foråret og så få nogle stiklinger. Figentræer er meget nemme og formere. jeg skal aligevel klippe af mine.

Du kan som regel købe dem på de fleste planteskoler. Jeg ville undre mig, hvis ikke det er tilfældet. Ellers vil de nok også tage dem hjem til dig.

Hej Susan

De rustpletter du har på din figen tror jeg ikke betyder noget og nu hvor den smider bladene kan du bare fjerne bladene og brænde dem eller smide dem ud. Vent og se om ikke de er væk til foråret. Hvis de stadig er det må du vende tilbage.

95 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 6. april 2010 kl. 21.49

Mit lille figen eventyr fortsætter hvilket er glædeligt, troed ejeg havde taget livet af min kroatiske 'Petrovaca' figen jeg tyv stjal sidste sommer.

Jeg fik dne taget ind for sent, alt for sent - topskuddet var frosset ;-(
Jeg har ladet den stå inde i vindueskarmen, lyst, men koldt hele vinteren og sørme om der for et par uger siden ikke dukkede en lille grøn knop frem helt nede ved rodhalsen.

Den har nu fart på - der e rnu tre små blade og et skud der strækker sig lystigt efter lyset...

Den har haft en hård medfart men det lader til den overlever, trods alt ;-)

96 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 27. april 2011 kl. 9.45

Kan er figne stå et sted hvor der om vinteren er højt grundvand eller vil den drukne?
Jeg har et kirsbærtræ og et stort piletræ stående samme sted men er i tvivl om en figne.

97 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2011 kl. 16.42

Figentræet er en tørketåler. Den kan stå lang tid uden vand, men kort tid i vand.

98 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 29. april 2011 kl. 7.27

Kan jeg have den i en stor balje, holde den nede på 1 1/2 meter ved klipning/beskæring, flytte den i drivhuset om vinteren og ud om foråret når den begynder at skyde, eller vil der så ikke komme frugter?

99 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. april 2011 kl. 9.53

Det skulle kunne lade sig gøre ( hvis du kan løfte den) men klip helst ikke under 1,5 m. i højden. Det er da et forsøg værd.
Når planten har fået godt fat gror den snildt ½ m. om året. Fignen får et meget stort rodnet så det skal være en velvoksen balje og så trives den godt i alm. havejord. Jeg beskærer mine figentræer lige efter høst af frugter, bliver det senere fjerner du de nye frugtanlæg. Når du beskærer så pas lidt på den hvide saft i grenene, det kan give udslæt på huden.

100 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 29. april 2011 kl. 10.04

Hvis den står i drivhuset i en balje, hvornår begynder den så at skyde efter vinteren?
-og hvis jeg har flyttet den ud af drivhuset og der så kommer lidt frost skal jeg så dække den eller er det lige meget?

Tænker at jeg vil lade den få en enkelt stamme som jeg så klipper den indtil hvert efterår inden jeg flytter den i drivhuset altså nærmest lave den opstammet, og jeg har en sækkevogn til at flytte den med :o)

101 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. april 2011 kl. 21.45

Hejsa Jean.
Jeg skal lige vide om din plante er en bornholmerfigen eller en udenlandsk. Bornholmerfignen kan tåle mange frostgrader, det kan de udenlandske ikke. Mine bornholmere har klaret -17 grader uden en eneste gren var skadet.
Du kan godt stamme den op med en stor krone. Jo større krone jo flere frugter.

102 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 29. april 2011 kl. 22.23

Mit problem er såment ikke frostgraderne, men der hvor den skal stå. Vi har højt grundvand om vinteren så den vil komme til at stå med fusserne i vand, hvis altså ikke jeg sætter den i en balje. Og mit drivhus er ikke så stort så jeg kan have den plantet fast inde i huset.

103 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. august 2011 kl. 15.00

Lige en update på mit "tyveri" fra Kroatien i 2009. Det så skidt ud under hjemtransporten og jeg havde spået den død..

Men her 2 år efter jeg tog den med hjem skal jeg da love for der sker noget. Bare i år, hvor den først rigtig har fået fat sker der ting og sager. Vil kunne tage aflæggere allerede næste forår ;-) Træet er nu ca. 1.20 cm.

104 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 20. august 2013 kl. 16.26

Har nu længe forsøgt at finde et lille figentræ som kunne anskaffes på en SU. Det har dog ikke været muligt så vil spørge om der eventuel kunne være en der har en stikling man kunne få omkring Aalborg eller Aarhus?

105 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 20. august 2013 kl. 17.26

Hej Michael,

Jeg har en bornholmsk figen i drivhuset, som alligevel skal klippes, så den må du gerne få et par stiklinger af, hvis du selv vil hente dem. Jeg bor i Egå v/Aarhus.

Elsebeth

106 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Christensen, 20. august 2013 kl. 18.09

Det vil jeg rigtig gerne Elisabeth.
Du må gerne sende mig en mail når du klipper den.
Så vil jeg med glæde komme forbi og bytte med en flaske rødvin som tak.

Mail. Michael_h_c@hotmail.com

107 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walther Kjær, 17. september 2015 kl. 11.04

Hej. Mine bornholmske figner er nu modne og ligner dem man kan se på fotos, men de er meget smattede både indvendig og udvendig, så der er ikke rigtig nogen der kan lide dem.
Træet står i drivhus, hvad er der galt?
Hilsen Walther Kjær. September 2015.

108 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. september 2015 kl. 20.58

Planten har sikkert fået alt for meget vand, så bliver frugterne smattede.
Figentræet er en tørketåler. Hellere for lidt, end for meget vand især når frugterne modner.
Hvis der er mange kan de måske bruges til marmelade.

109 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Walther Kjær, 17. september 2015 kl. 22.11

Hej og tak for svaret, det er helt sikkert for meget vand i forbindelse med tomatplante vanding.
Med hilsen Walther Aalborg

110 af 110 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2015 kl. 9.18

du skal nok plante fignen udenfor til foråret

Nyt svar til emnet »Figentræ i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Figentræ i haven«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider