Forum

Unavngivent emne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. november 2002 kl. 1.37

Det er almindeligt anderkendt, at skummetmælk har en virkning ikke kun mod bladlus, men også mod svampesygdomme. Hvordan det virker, har man ikke kunnet påvise.

Normal anbefaling for sprøjtning med diverse midler er, at man ikke bør udføre det i fuld solskin, da det kan svide bladene. Så man skal måske være forsigtig – der kan være blade, som ikke tåler at blive besprøjtet i fuld sol.

I bogen "Økologisk Plantebeskyttelse af Schmid og Henggeler opgives der et blandingsforhold på 1:1 med vand og skummetmælk.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. november 2002 kl. 15.19

Calcium styrker bladene mod en række forkellige svampesygdomme. I frugtavlen anvendes calciumsprøjtning af blade for at forebygge bladinfektioner f.eks i æbletræer. Ca++ indgår i transport af kulhydrater og aktivieringen af visse enzymreaktioner herrunder proteindannelse. Tilstedeværelse af mælkesyrebakterier virker sandsynligvis stabiliserende på bladoverfladens mikroklima. Der forekommer naturligt en lang række forskellige mælkesyrebakterier på blade, disse spiller en stor rolle for plantens ''ydre'' immunforsvar.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gunnar Lynge, 22. juni 2005 kl. 8.40

Interessant med skummetmælk, som jeg iøvrigt har brugt med opvaskemiddel på tomaterne i drivhuset og roserne udvendig med en "håndsprøjte", men bladene visnede.

Jeg efterlyser derfor doseringen med skummetmælk? 50% vand og 50% skummetmælk?

Jeg har nu anskaffet tryksprøjte nr. 2 til "biologisk" bekæmpelse.

Tomaterne har iøvrigt fået Nematoder, men det er en dyr bekæmpelse.

Venlig hilsen
Gunnar Lynge
email: glynge@esenet.dk

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 23. juni 2005 kl. 10.39

I bogen Økologisk Plantebeskyttelse (udsolgt fra forlaget) står der denne dosering:

1 l skummetmælk til 1 l vand. Det skal blades godt. Mælken skal være frisk og upasteuriseret.

Hvilken betydning det har, at den er upastueriseret, står der ikke noget om. Jeg tror ikke det er en god ide at blande sulfo i, da det jo indvirker på fedtet i skummetmælken. tænk på hvor hurtigt fedtet i en skål med piskefløde opløses.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 5. marts 2007 kl. 12.14

Vil i hjælpe os med at finde forfædre til bladlus?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 9. juni 2008 kl. 15.38

Ved nogen om ikke også det hjælper med kaffegrums?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Wrist Jakobsen, 11. juni 2015 kl. 18.13

Havde selv problemet med bladlus i mine ribs, havde kun minimælk (og 10 km. til nærmeste købmand) så jeg prøvede med blandingen 50:50 og det virkede, jeg sprøjtede det på da solen var forsvundet, og vips ( et par dage) bladlus væk... Eller flyttet til solbærrene, de har nu fået en sprøjtetur, denne gang med skummetmælk i blandingen,.
Så tak for et godt og virksomt råd
mvh. Susanne

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. juni 2015 kl. 13.10

I vinavl er der til bekæmpelse af svampesygdomme gjort forsøg med mælk - ikke kun skummetmælk. Det virker alt sammen lige godt, bortset fra valle.
Blandingsforhold 1 l mælk til 5-20 l. Jeg plejer at bruge den ældste mælk - den friske skal jeg jo drikke.

Nyt svar til emnet »Unavngivent emne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Unavngivent emne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider