Forum

Kommentarer til »Hvordan virker sneglenematoder?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan virker sneglenematoder? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 18. februar 2005 kl. 14.22

Vedr. Dräbersneglen (Arion lusitanicus)
Midlet Ferramol er tilladt til bekämpelse af Arion lusitanicus. Det indeholder ifölge pakningen 1% Jern-III-phophat. Men det indeholder ogsaa 1% EDTA (Komplexeringsmiddel), hvad der ikke er angivet paa pakningen – og det med "god" grund. Jernphosphatet virker nemlig ikke uden EDTA. EDTA er i virkeligheden milieumässig et meget betänkeligt produkt. Det er med til at göre tungmetaller (eksempelvis Cadmium og Bly) optagelige for planterne. Derfor hörer det altsaa ikke hjemme i en kökkenhave og for den sags skyld heller ikke andre steder.

Metaldehyd-Sneglekorn er ikke det samme som Mesurol som har virkstoffet Methiocarb (et carbamat). Hvis Pindsvinene spiser snegle der er forgiftet med Mesurol-sneglekorn bliver de syge, hvad der ikke sker hvis der er anvendt Metaldehyd-sneglekorn – ifölge forsög der er gennemfört ved BBA i Braunschweig.

Mvh
K. Christensen

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 18. februar 2005 kl. 14.39

Hvad er der med alle disse snegle, spiser de virkelig så meget af vores grønt?

Hvad med at få et par høns de spiser snegle og så får man egne friske æg.

Jeg har istedet et barnebarn, han spiser ikke sneglene, men... Han syntes de er flotte så han samler dem, der går nogle stykker tabt undervejs, når han ikke vil slippe de levende.

Hilsen Helle-Sofie :)

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 19. februar 2005 kl. 20.37

Til Helle-Sofie,
Jo, snegle er i virkeligheden, hvis vi betragter dem närmere,interessante og flotte dyr. Og de har ogsaa en nyttig funktion i ökosystemerne. Det er bare ikke saa rart naar der bliver for mange af dem. De kan virkelig spise meget.

Med venlig hilsen
Christensen

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Bjørnsbo, 2. marts 2005 kl. 17.07

Kære læsere.

Ferramol er af den Danske Miljøstyrelse godkendt til anvendelse på alle arealer uden begrænsning. Alle ingredienser er nøje afprøvet og vurderet af Miljøstyrelsen førend godkendelsen er givet. Endvidere er Ferramol tilladt til anvendelse i Økolgisk drift ved snegleproblemer – se plantedirektoratets hjemmeside. DERFOR kan danske forbrugere være trygge ved at anvende Ferramol i deres haver efter myndighedernes anvisning. Påstande om det modsatte må vi henvise til sagsbehandling hos relevante myndigheder – i dette tilfælde Miljøstyrelsen.

Med venlig hilsen og ønsket om en god sommer.

ECOstyle A/S
Lars Bjørnsbo

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 2. marts 2005 kl. 20.53

Til alle,
Det er bevilget af Miljöstyrelsen, det er rigtigt. Men at det kun indeholder jernphosphat som aktivt stof er helt enkelt ikke rigtigt. Jernphosphat er ikke giftigt for snegle ellers havde vi ingen af dem. Planterne de spiser er sikkert forurenet med jord og derfor ogsaa jernphosphat. Det eneste der skal interessere os i denne forbindelse er indholdet af et andet stof i FERRAMOL nemlig 1% EDTA som er meget tungt nedbrydelig. EDTA er et komplexeringsmiddel som bevirker at tungmetaller (f. eks. Bly, Cadmium og krom) lettere optages af planterne.

Enhver mikrobiolog ved hvad EDTA bevirker paa bakterier. Og saa er det ogsaa giftigt for regnorme. At ökologer og havebrugere vil bruge saadant noget? Helt sikkert der er nogen der er blevet fört bag lyset! Men sandheden kommer engang. Ordet tryghed kan slet ikke bruges ved anvendelsen af FERRAMOL. Og det kan jo läses i internettet. Og hvis nogen fortsat i tvivl saa skriv.

Med venlig hilsen
K. Christensen

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 9. december 2005 kl. 23.24

Hej:-) jeg fik en snegl med hjem i en bakke ruccoula salat, der stod på pakken den var fra Italien så det formoder jeg også at sneglen er (ligner en alm. snegl) men nu er det jo vinter og synes det er synd at sætte den ud i kulden, så vil vente til foråret hvor det ikke er så koldt...

Men her kommer mit spørgsmål så: Hvad pokker spiser sådan en? Og skal den vandes? ;0)
Hilsen Christina

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 9. december 2005 kl. 23.25

Hej:-) jeg fik en snegl med hjem i en bakke ruccoula salat, der stod på pakken den var fra Italien så det formoder jeg også at sneglen er (ligner en alm. snegl) men nu er det jo vinter og synes det er synd at sætte den ud i kulden, så vil vente til foråret hvor det ikke er så koldt...

Men her kommer mit spørgsmål så: Hvad pokker spiser sådan en? Og skal den vandes? ;0)
Hilsen Christina

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 11. december 2005 kl. 21.16

Hej Christina,
Det kunne väre rart at vide hvilken Farve og hvor stor den er. Interessant i denne forbindelse er importen af en snegl fra Italien. Det viser sig altsaa at snegle kan komme med importen af bl. a. gröntsager fra helt fremmede lande og dermed andre sneglearter hvad jo ikke er särligt snildt. At lade denne overleve og sätte den ud er saaledes ikke rigtig. Men den har sikkert ikke väret alene om rejsen.

Sneglen paa Ruccula spiser sikkert ogsaa ruccula men sikkert ogsaa f. eks. hovedsalat – men altsaa ikke ud i naturen med saadanne!

Med venlig hilsen
Kresten Christensen

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Valorinta, 16. august 2012 kl. 20.51

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der så er af konsekvenser ved brug af nematoder. Hvis jeg indfører dem i in have har jeg pludselig en overvægt af dem - hvordan påvirker det plante- og dyreliv?

Jeg har en stor have, men kan ikke dyrke noget som helst pga snegle. "Få dig nogle høns..." jo, men høns er jo også en slags dyr der kræver både hus og pasning.
Ferramol kunne jeg ikke drømme om at bruge!! jvf K. Christensen
Ølfælder tiltrækker også en masse andre små dyr...

Så hvad med nematoder - kender vi konsekvenserne af det?

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2012 kl. 22.48

Nematoder angriber ikke andet end dine snegle og kun de snegle som spiser dem eller får dem påført . Men det er ikke sådan at hvis en snegl har dem får alle snegle i haven dem og dør. De virker kun i et begrænset omfang og kun på snegle . Man skal udbringe dem flere gange. Fugle og andre dyr kan sagtens spise inficeret snegle uden at tage skade . Derfor er Nematoder også godkendt til økologisk brug .

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2012 kl. 23.05

Med hensyn til det som nævnes omkring EDTA og det skadevirkning i jorden så har man sidenhen fjernet EDTA fra ferramolet og det er ikke længere i de produkter som sælges . Du kan derfor godt bruge dette uden bekymring .

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kresten Christensen, 10. oktober 2012 kl. 17.19

EDTA erstattet med EDDS!
Det er rigtigt at EDTA ikke er med recepten for Ferramol. EDTA er dog blot erstattet med et andet Chelat nemlig EDDS (Disuccinid-Ravsyre). Dette chelat er ca. af samme chelateringsevne som EDTA. Koncentrationen af EDDS er imidlertid ca. 1.5% imod 1% med EDTA.
Som tidligere anfört her virker Jernphosphatet, dvs. jernet, ikke uden et komplexeringsmiddel = Chelat. Alle chelater binder f. eks. tunge metaller bl.a. jern hvilket her er vigtigt for virkningen af Ferramol.
Alle tungmetaller bliver bundet saadan at de er lettere optagelige af planter.
K. Christensen

Nyt svar til emnet »Hvordan virker sneglenematoder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan virker sneglenematoder?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider