Forum

Kommentarer til »Før jeg fik Bi«

På denne side finder du kommentarer til teksten Før jeg fik Bi. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. april 2017 kl. 23.38

Det er venligt af dig, at du overlader noget af honningen til bierne - bare det ikke er lyng- eller lusehonning, for det kan bierne ikke overvintre på. Og hvis bierne får alt det sukkervand, de gider tage (20 kg sukker pr. familie), er det heldigvis som regel ikke nødvendigt at stødfodre om foråret.

Det er ikke altid nødvendigt også at behandle med myresyre. Hvis man indsætter dronetavler og bortskærer dronelarver, mindsker man varroatrykket. Men selvfølgelig skal der også behandles med myresyre, hvis det "naturlige" varroanedfald er alarmerende.

Jeg tror ikke, at vore honningbier udkonkurrerer de vilde bier. Problemet er snarere, at f.eks. en rapsmark er en ørken, når rapsen er færdig med at blomstre. Gamle dages grøftekanter er en mangelvare i dagens Danmark, og ukrudt = mad for bier er jo bandlyst.

De vilde bier mangler snarere boliger som bar jord og grus. Og så er sprøjtning fatal for insekterne (derfor sprøjtes der jo).

I haver med mange forskellige blomster hele sæsonen surrer og summer det, men honningbierne vil have mange af samme slags blomster (de er blomstertro), så de overlader selv deres yndlingsblomster til humler o.a., hvis antallet af samme slags blomster inden for en rimelig radius er begrænset.

Der er ikke for mange, men for få honningbier af hensyn til bestøvningen, som er langt mere værdifuld end honningen.

Held og lykke med en dejlig hobby.

Venlig hilsen

Alice

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken Sundahl, 9. april 2017 kl. 7.50

Hej Alice. Tak for kommentaren. Honningbier og vilde bier er en virkelig spændende og ny diskussion. Jeg har ikke kunnet finde information på at det er ønskværdigt med flere honningbier i naturen fra de forskere der netop nu arbejder på højtryk for at kortlægge fødekilder, levesteder og generelle begrænsninger for udbredelsen af de vilde bier. Tværtom er der med stor sikkerhed i den natur vi har i dag en udfordring for de vilde bier, særligt i det tidlige forår, hvor der ikke er meget føde, men de vilde bier flyver alligevel - og mangler føde og levesteder i den vilde natur - og i de danske haver. Det er nok ikke i vores haver og i landbruget at vi skal redde bestandene - og man har også fundet frem til at det primært er ude i den vilde natur med arter knyttet til naturtype - eksempelvis på heder, at man skal passe på med konkurrencen. Desuden er der forskning der viser at vild bestøvning ofte kompletterer eller kan være bedre end honningbierne. Vi skal virkelig være varsomme med at gøre tingene op i kr og øre - vi risikere at der ryger nogle arter på den bekostning. Det er ny forskning på området og lige nu er Aarhus universitet i gang med en kortlægning af de vilde bier og deres fødekilder - og det står ikke fantastisk godt til. Udover at undlade at bruge sprøjten kan man i høj grad hjælpe de vilde bier ved at have dirkningsfribog pløjefri arealer, ligesom de gamle randzoner, sørge for at lade bar jord være og lade være med at tro at honningbier altid er godt for naturen. Det er ellers en overbevisning mange har - men som sagt er der forskning på området der viser at de vilde bier kan blive udkonkurrerede når flere af de ovennævnte faktorer gør sig gældende.
Læs mere på for eksempel planbi.dk
Mvh Majken

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken Sundahl, 9. april 2017 kl. 7.59

Beklager tastefejl - sådan går det når man kommmenterer på telefonen :)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. april 2017 kl. 10.12

Kort sagt mere økologi, igen. Det er dokumenteret, biodiversiteten er højere her, sandsynligvis på grund af sprøjteforbuddet.
EU-støtten til landmænd skal omlægges, så den belønner hensyn til natur og miljø.
Der er ingen vej udenom, hvis vi vil gøre noget.

Iøvrigt mener jeg at have læst en forskningsartikel omkring byhavernes betydning for diversiteten og her var konklusionen, at villakvartererne er vigtige.

Det bekræftes også af DN og deres nyligt usendte naturkort, som gav højere score til København end den de fik i en vestjysk landbrugsintensiv kommune.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 9. april 2017 kl. 10.44

Hej.
Hvis der skal blandes landbrug og naturpolitik ind på dette sted, så læs denne kronik, som lige har været bragt i Information:
dansknatur.wordpress.com/2017/04/07/kritik-af-danmarks-naturfredningsforening/
Vh. T&HPP

6 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. april 2017 kl. 11.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. april 2017 kl. 11.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. april 2017 kl. 8.55

Majken er det ikke noget dobbeltmoralsk eller egoistisk, når du er så overbevist om honningbiernes skadevirkninger på de vilde bier, at du så selv holder honningbier ?
Der er nu nok flere sider af den sag du omtaler, og hvis man så selv vælger ret ensidigt i debatten, så er man godt på vej til at udvikle fanatisme, og fri os fra dem!

9 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2017 kl. 11.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 10. april 2017 kl. 23.08

Hej Majken
Tak for dit svar.
Jeg ved godt, at der ikke må reklameres fra disse sider, men jeg vover alligevel slå et slag for en ny svensk bog primært om vilde bier:" Blommer och bin" af Ingemar Fries. Bortset fra fantastiske fotos er der en masse informationer at hente.
Forfatteren har en lang karriere som forsker i honningbier bag sig, og han har dyb interesse og kærlighed til deres vildtlevende slægtninge.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken Sundahl, 10. april 2017 kl. 23.49

Tak for gode kommentarer!
Alice: Den bog kommer jeg til at købe! Tak!
Tilde: Jeg ved ikke om DN og interne udfordringer rigtig hører hjemme her, men fint at du linker. Mht DN forsøger jeg bare at give de vilde bier en stemme - men er fritaget for arbejde med politik og lobby, og artiklen her udtrykker i høj grad min egen personlige holdning. Til gengæld får jeg lov at arbejde med at få flere mere ud i naturen - det synes jeg giver mening!
Gert: Jeg håber ikke at jeg virker dobbeltmoralsk og egoistisk, allerhøjst lidt frelst, måske? Jeg har, efter at have lært mere om bier og biavl, følt at jeg måtte gøre mit for ikke at fylde min lokale natur med summende honningbier mere end hvad det kan bære. Derfor sætter jeg fx ikke staderne i sårbar natur, og derfor lader jeg noget af honningen (den type der ikke krystalliserer) sidde til bierne hen over vinter. Desuden arbejder jeg målrettet på at få biavlere og landmænd med på sagen i den lille nye NGO, Plan Bi. Jeg synes faktisk det er mere frelst at angribe alle biavlere for mord på vilde bier fremfor at nuancere debatten, men tak for indsparket.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. april 2017 kl. 1.14

@ Majken.
Jeg er ikke forsker, men prøver at følge med i hvilke forskningsresultater der kommer i disse år omkring honningbiernes indflydelse på de vilde biers tilbagegang.
Jeg var selv biavler i 15 år for 30 år siden.
Over en lang årrække synes jeg at kunne se en påvirkning af landbrugets afgrødevalg til ugunst for de vilde bier. For 30 år siden blev der ikke dyrket vinterraps men vårraps. Vårrapsen blomstrer omkring midsommer. Det er på det tidspunkt, hvor antallet af markbier i husene er på sit højeste, men da blomstermængden også var stor udgjorde honningbierne ikke den store konkurrence overfor de vilde bier. Der var mad til alle.
Nu dyrkes der udelukkende vinterraps som blomstrer allerede i maj md. Det betyder at der er kamp om hver en nektardråbe midt/ sidst på sommeren, og her taber de vilde bier ganske langsomt, så antallet formindskes over en årrække.
Jeg ved godt at dette er min egen teori, som der ikke ligger forskning bag, men jeg synes, der er en vis logik i tankerækken.

Vh T&HPP

Nyt svar til emnet »Før jeg fik Bi«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Før jeg fik Bi«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider