Forum

Kommentarer til »Hvordan bekæmpes nikkende fuglemælk?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan bekæmpes nikkende fuglemælk? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. maj 2017 kl. 22.25

Bortset fra, at det selvfølgelig kan være et princip, at man ikke vil have den smukke løgplante i haven, så er jeg lidt nysgerrig efter at få uddybet hvordan den ligefrem kan være "frygtelig"?

Som med Vorterod, der også spreder sig, men tilbyder blomster til de tidlige bier mm, så forsvinder den jo totalt kort tid efter blomstring.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 10. maj 2017 kl. 10.31

Det ER en meget smuk plante når den blomstrer lige som vorterod og faktisk også bluebells skilla... MEN de maser de andre vækster der er på vej, med mindre de er tidlige eller dominerende. f.eks klarer mine kugleprimulaer sig ikke mod vorterod, med mindre jeg fjerne rundt omkring dem.

Skilla kvæler - eller generer kraftigt det meste omkring sig og fuglemælk har samme tendens - dog ikke helt så slemt

og alle tre breder sig vildt og er svære at få udsultet ... jeg fjerne alt jeg ikke vil have, men det er så fristende at lade dem stå ... for iguder hvor er de smukke. Havde jeg dog blot en skov, så ville de få lov til at kæmpe om pladsen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. maj 2017 kl. 20.28

Min erfaring er, at vinbjergsnegle gerne æder frøkapslerne...

Men jeg sidder også lidt sådan??? Bekæmpe?

Mine er ret nydelige med hvid sølvgrønne blomster, og de stammer det ene sted fra en enlig plante under (den er nu borte) kastanjen. Efter rodfræsning og diverse maskineri i haven, var jeg glad og overrasket over den kom igen og bredte sig. Men den står i mit vilde forårsbed. Og jeg ville gerne frøså den, men sneglene æder dem! De står på vestsiden af en lille jordbunke.

Det andet sted er i skyggen af en ligusterhæk. Den breder sig nu også fint.

Men den enes fryd- er den andens havepest. ;-)

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. maj 2017 kl. 20.56

Ja, det er rigtigt, at det kan være nødvendigt at luge umiddelbart rundt om andre lidt svagere vækster til de er i gang, men at udrydde f.ex. Vorterod, Skilla eller Fuglemælk kan jeg ikke finde tid til i mit liv :) Som med Bellis og Mælkebøtte i plænen, der kun fjernes i områder, hvor de er ved at erobre græsset helt. Holder meget af dem, især i maj/ april.

Men min havesmag er også lidt til den vilde side.

Kan Vorterod overhovedet bekæmpes helt uden giftige kemikalier og uden fastansat havemand?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 11. maj 2017 kl. 11.40

Tom og Tine ... jeg er helt på linje med Tom, men når jeg ser de breder sig i et bed så selv påskeklokkerne har problemer (skilla breder sig) så tager jeg altså hele moletjavsen i et par år :) (når de har sat blomst, som jeg så plukker ind :)

Vorterod kan bekæmpes. Jeg har steder med svare løgplanter hvor jeg med hård hånd har rykket toppen af vorterod og de vorter der nu er fulgt med. De skal HELT væk - jeg smider dem i de områder hvor vorterødderne får lov at blive stående.

Der er kun få i det område nu - men det er selvfølgelig samme type arbejde som at hakke skvalder kål - men værre for jeg kan ikke forestille mig at man kan finde alle vorterne med gennem gravning.

Nyt svar til emnet »Hvordan bekæmpes nikkende fuglemælk?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan bekæmpes nikkende fuglemælk?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider