Forum

Kommentarer til »Dyrk solbær i haven«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrk solbær i haven. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik K.Larsen, 5. juni 2017 kl. 11.23

Savner en anbefalt pH verdi i jordbunnen for solbær.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Birkelund, 8. juni 2020 kl. 15.11

Ak og ve! Mine solbær er angrebet af solbærknopgalmider! Og mine stikkelsbær af stikkelsbærdræber for 3. år i træk. De får alle kun hestemøg og bliver beskåret.

Jeg bliver vel nødt til at udskifte bestanden? Kan jeg fjerne dem alle her i sommer og plante nye til efteråret samme sted? Eller skal de bo et nyt sted/have karantæne, før jeg planter nye?

Er Ben Hope fortsat det bedste bud for en resistent solbær - og Invicta for stikkelsbær?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2020 kl. 15.43

Generelt er alle tornfrie stikkelsbær meget resistente overfor stikkelsbærdræber. Jeg har oplevet at Captivator ikke rigtigt vil modne, så måske er en af de andre et bedre valg.
Hinnonmäki Rød (som har torne) er også meget resistent og all round robust. Den kan du få på de fleste planteskoler.

Jeg har stikkelsbærdræber på et par af mine gamle sorter, men jeg har ikke set den gå på Invicta endnu. Måske er du uheldig at have en særligt aggressiv udgave af dræberen, men jeg bliver alligevel nysgerrig efter om det kan være et andet problem. Har du evt. et foto?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2020 kl. 20.11

Husk at for meget gødning også kan fremme sygdomme. Jeg giver kun mine buske meget lidt gødning dvs ca 2 håndfulde tørrede hønsegødning.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Birkelund, 8. juni 2020 kl. 21.43

@Claus - jeg har gamle sorter. Den ene er Hohnings Früeste og den anden har vi fundet “vildt” på vores grund, som er en gammel frugtplantage. Så forhåbentlig vil det virke med nye sorter - vil prøve Hinnonmäki.

@Søren - yes, men mine har kun fået hestemøg.

Jeg indsætter billeder af både ‘dræberen‘ og ‘knopgalmiderne’.

Først stikkelsbærdræber:

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Birkelund, 8. juni 2020 kl. 21.43

Og her solbærknopgalmiderne:

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2020 kl. 21.48

Prøv til næste år at lade værd med at give dem noget som helst af gødning og se om sygdomsbilledet stadig er det samme. De sorter du har er kendte for netop af få sygdomme, som f. eks stikkelbærdræberen.

Men det skulle også være noget af de bedste til husholdningen.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. juni 2020 kl. 22.08

Ingen tvivl om at det er stikkelsbærdræber. Jeg havde også bare misforstået og troede det var Invicta du havde det på. Det må være hittebarnet? Den ligner ikke Honnings Fruheste. Måske grønt flaskebær. Du kan prøve at bekæmpe det ved at fjerne inficerede bær og skudspidser men den er svær. Den overvintrer på planten. På den anden side også ærgerligt at sløjfe sådan nogle spændende gamle sager. Hinnonæki rød er fin, men for at forventningsafstemme skal du vide at skindet er surt indtil de er helt modne

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juni 2020 kl. 22.15

Hos plantedoktor.dk står der også noget om stikkelbærdræberen og har anbefales det at give en del fosfor og holde igen med kvælstof og kali.

www.plante-doktor.dk/stikkelsbaerdraeber.htm

Nyt svar til emnet »Dyrk solbær i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrk solbær i haven«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider