Forum

Unavngivent emne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse Jørgesnen, 27. marts 2005 kl. 18.18

Jeg ser at hjortetaksolie skulle holde kattene væk fra haven, men hvad vil min forældres hund sige til hjortetaksolien.?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 27. marts 2005 kl. 20.27

Jeg tror den vil tænke ARGH..., og den vil helt sikkert ikke komme i nærheden af lugten. Men den vil hurtigt finde et andet sted at lægge sig.

Hvis haven er for lille kan det i et par dage være en lidelse for alle, også for os mennesker, at opholde sig i nærheden af det sted hvor man har smurt olien på. Ellers kan det være redningen for de planter man lægger en masse energi og glæde i.

Hilsen Helle-Sofie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Jørgesnen, 27. marts 2005 kl. 20.29

Ok så hunden vænner sig til lugten efterhånden? Er der andre ting man kan bruge for at holde kattene væk?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 18. september 2009 kl. 11.48

Matas fører ikke hjortsolie mere, er der nogle der ved hvor man så kan købe det?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2009 kl. 14.23

Prøv at lav en søgning på Google.dk. brug evt. sprogværktøjet til korte sætninger. Emnerne kan man så få oversat sådan nogenlunde. Som regel dukker der mange og sjove ting op. Eksempelvis er der næsten ingen grænser for, hvad hvidløg kan bruges til. Sikkert også som en erstaning for hjortetaks olien.

Ellers er jeg sikker på at de store dyrehandler – kæder ligger inde med enten hjortetaks olie eller andet middel til en masse penge.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 19. september 2009 kl. 20.17

Lad være med at bearbejde jorden så kattene næsten ikke behøver at skrabe jorden til side for at skide. Er der nogle som kenderkatteejere der gider lave sandkasser til deres kæledyr for at skåne haveejere eller småbørnsd-familer for problemerne? Nej vel? Eller lad os hør. håp

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. september 2009 kl. 20.41

Jeg prøvede lige mit tidligere forslag om finde et afskræknings middel i mod katte og søgte bl.a. på sætninger som go away cats og go away cats recipe, uden at få noget brugbar frem.

Herefter søgte jeg på gå væk kat og fandt disse tips via hjemmesiden "Lav det selv". Her kan man læse følgende :

Det kommer vel an på om du vil være "miljørigtig", eller hvad?

Forskellen på katte og hunde er at katte jo normalt er smarte nok til IKKE at komme tilbage steder hvor de ikke er ønskede. Så det du KUNNE gøre var at sætte en sensor og en kraftig lampe op, som der tændte når katten kom på besøg. De fleste katte kan ikke lide at blive belyst midt om natten. Efter et par uger gider den slet ikke gå den vej igen.

Hvis det virker for drastisk, så kan du evt. istedet sætte en kattebakke frem. Katten vil TIL ENHVER TID foretrække at gøre sit forehavende i sand eller grus frem for dine småsten. Men bakken skal altså tømmes, for ellers vil katten bare finde et andet sted at klare forehavende, som eks. din indkørsel.

Hvis du har noget åbent jord, eks, hvis du lige luger ud under din hæk, og grubber jorden lidt, så den er blød og let at grave i, så vil katten også meget gerne forette sit erinde derunder.

Hvis vi taler om kemikalier, så kan du eks. bruge naftalin eller salmiak til at holde dyrene væk, men det er ikke ligefrem miljørigtigt, faktisk mener jeg det er blevet helt forbudt at sprede naftalin. Matas har dog noget... Mener det hedder gul svovlsalte eller noget i den stil. Det er et forstadie til myresyre, det kan katte og hunde heller ikke lide, og det er vistnok IKKE ulovligt at sprede, men man skal dog lige huske at "friske op" efter regnvejr.

Du skal for guds skyld undlade at skyde katten, der kan jo være tale om en racekat, hvorfor du kan risikere at være erstatningsansvarlig, nogle gange for 6 eller 7 cifrede beløb (!) og så er det altså billigere at grubbe jorden under ligusteren istedet.

Nyt svar til emnet »Unavngivent emne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Unavngivent emne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider