Forum

Kommentarer til »Hvilke planter kan gro på den nordvendte side af vores husmur?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilke planter kan gro på den nordvendte side af vores husmur? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Bølkov, 29. marts 2005 kl. 14.23

Vi har for 5 år siden anlagt et halvmåneformet bed ved den nordvendte gavl ved vores hus. Heri har vi plantet stauden skumblomst (Tiarella wherryi), som er en helt lille åbenbaring i foråret med sine hvide blomster, som står som en sky i modlyset om morgenen og om aftenen. Den blomstrer naturligvis bedst hvor den får mest morgen- og aftensol, men selv helt inde ved muren, hvor solen dårligt når ind, blomstrer den også. Oven i købet er den en fremragende bunddækkeplante sammen med Waldsteinia, som blomstrer samtidigt med sine guld blomster. Disse 2 bunddækkende stauder enes fint om pladsen,
selv om jorden har været helt dækket af dem de sidste 2 år.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Houg, Kalundborg., 29. marts 2005 kl. 18.16

Jeg har en bræmme på ca. ½ meter på nordsiden af en garagebygning. Jeg har plantet bregner og Sct. Hansurt og som bunddække er der efeu. Nogle stokroser har sået sig selv helt inde ved muren, og der får de så lov til at blive.

Jeg har intet gjort ved jorden og gør heller ikke noget, jeg vander heller ikke.

I et nærliggende bed har jeg røde og blå storkenæb, som står meget i skygge.

Jeg bor med sandet jord.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 1. april 2005 kl. 20.16

På nordsiden af vores hus kommer der næsten ingen sol. Her har jeg i mange år haft løjtnantshjerte (dicentra spectabilis), både de rosa og de hvide, og de gror fint og giver mange blomster – uden særlig pasning, de får en slat gødning (animix) hvert forår. Jeg har også storkenæb, geranium x cantabrigiense ''Biokovo'', som gror og breder sig vældig fint. Og en rose, rosa alba ''Maidens Blush'', som er velegnet til skygge.

mvh
Tine Andersen

Nyt svar til emnet »Hvilke planter kan gro på den nordvendte side af vores husmur?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilke planter kan gro på den nordvendte side af vores husmur?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider