Forum

Kommentarer til »Kartoffelsorter – udseende og udbytte«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kartoffelsorter – udseende og udbytte. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Christina Larsen, 18. april 2005 kl. 10.56

Jeg prøver å finne gul asparges men neida. når jeg kommer inn til denne siden så er det bilde av poteter? øh. skjønte ikke helt det greiene der. og det står jo INGENTING om det jeg skal finne! dårlig. hilsen to aggressive jenter som har prøve.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. april 2005 kl. 9.19

Kære Marie Christina Larsen

Vi beklager, vi kan desværre ikke have al information. I øvrigt tror jeg ikke at aspargeskartofler i Danmark og Sverige er helt det samme. Det svenskerne kalder Sparrispoteter er i hvert fald noget helt andet – se her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/509.html.

Her kan du også finde en mailadresse til Nordiska Genbank, som har styr på de gamle sorter.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Søndergård, 6. juni 2007 kl. 8.47

Som helt ny kartoffel-dyrker må jeg stille et sikkert tåbeligt spørgsmål: skal kartoffelplanten ikke blomstre? Mine planter er ca. ½ meter over jorden, men viser ikke tegn på blomster overhovedet. (og nej, sedlen med kartoflens navn har jeg desværre forlagt). Er der kartofler i normal dansk lægge-kartoffel-handel, der ikke skal blomstre, før man kan høste?

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 6. juni 2007 kl. 8.56

Ikke alle kartofler blomstrer – start med optagning ca. 2 måneder efter du har lagt dem i jorden, så burde de have den rigtige størrelse.

du kan også bare stikke hånden ned i jorden til kartoflerne og mærke efter hvor store de er.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjersti, 25. februar 2008 kl. 12.56

Hei jenter! Som nordmann i Danmark har jeg en kommentar til dere: Aspargeskartofler i Danmark er det samme som mandelpoteter i Norge.

Hilsen Kjersti

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine, 29. februar 2008 kl. 15.43

- er der nogen der ved, hvor man kan købe læggekartofler af de sorter som er enten blå eller lyserøde? (den blå hedder vist "blå congo" – jeg ved ikke hvad den lyserøde hedder). Jeg dyrkede sava sidste år men har lyst til lidt mere spræl og farver i år :-)

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 1. marts 2008 kl. 11.11

Blå Congo har nogle gange været på tilbud i supermarkeder som spisekartoffel – du kan jo tage chancen og lægge dem, selvom det ikke er certificerede læggekartofler. Smagen er nu ikke noget særligt, men den er smadderflot: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=223 og www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=109

Foreningen Frøsamlerne har en rødskindet kartoffel med lyserødt kød på byttelisten i år, så måske skulle du overveje at snuse til foreningen: www.froesamlerne.dk/

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Børresen Kramer, 5. marts 2008 kl. 19.44

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men LH foder i Lading ved Århus sælger læggekartoflen Blå Congo, og har i øvrigt mange forskellige sorter – også økologiske.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 6. marts 2008 kl. 17.01

Hvor stor betydning har det, og hvor langt rækker det med at økologiske kartofler giver "generne" videre?

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Bregendahl, 18. juni 2008 kl. 20.22

Vi har et problem!

hvorfor bliver vores kartofler mørke(sorte)
efter kogning og afkøling

hilsen signe og jens

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 19. juni 2008 kl. 7.54

Mørkfarvning af knolde (gråtoning) efter kogning kan skyldes for meget kvælstofgødning (N). der er desuden sortsvariationer i denne tendens. Prolemet kan også af og til iagtages i afgrøder, der er tilført store mængder organisk gødning. Så overvej, om gødningsmængden til kartoffelbeddet kan reduceres.

En anden type mørkfarvning (brune chips), der nu i vidt omfang er udryddet hos & af chipsproducenter, er den tidligere meget almindelige forekomst af brunfarvede kartoffelchips. Her skyldes mørkfarvningen enzymreaktioner knyttet til enzymet alfa-amylase).

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Wiemert, 29. december 2008 kl. 21.39

Kan nogen oplyse mig om asparges kartofler har et latinsk navn?

Kan man købe aspargeskartofler i England og under hviket navn?

Vi har familie der men de kender ikke aspargeskartofler

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 16.41

Hej Kurt

Jeg sad og kiggede i bogen "kartofler i Norden", fra nordisk genbank og her stod der intet latinsk ord for denne kartoffel. Jeg er lidt bange for at du skal lede lidt længe efter aparges kartoflen, da den ikke er så let at dyrke, som de andre sorter. Desuden kan det være at man har fremavlet en anden sort, der minder om den. Det har man gjort i Danmark.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 30. december 2008 kl. 17.04

Hej Kurt

Det videnskabelige navn for aspargeskartoffel er vel Solanum tuberosum som for alle andre almindelige kartofler. Aspargeskartoflen er vidse et dansk fænomen. Den får desværre let skimmel, og giver generelt et lavt udbytte. Men det er også den lækreste kartoffel, jeg kender.

Sorten Exquisa minder noget om aspargeskartoffel. Den er lidt større, knap så aflang i facon og knap så lækker. Den er meget nemmere at dyrke og er et rimeligt alternativ. Jeg ved ikke, om den kan fås i England.

I det kuriøse hjørne kan jeg nævne, at svenskerne mener, at "sparris potatis" er noget helt andet: www.gourmethaven.dk/billedserier/show/enkeltindex.php?vs=14&vb=4340 – den kunne det altså være sjovt at prøve

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 22.10

Det var netop Sorten Exquisa, jeg havde i tankerne, men kunne ikke lige stave til den.

I følge den førnævnte bog så er det rigtigt at "sparris potatis" ikke er den samme som vores asparges kartoffel. Sparrisen skulle også være giftigere end asparges kartoflen. Det er de såkaldte glyko-alkaloider, som for denne sorts vedkommende er 5 gange større. I Sverige kalder man asparges – kartoflen for asparges, men har en anden sort, der kaldes mandel og som ligner den meget. I Sverige kan man også finde den gamle sort King Edward. Jeg har i år fundet et sort ved navn Asterix og som skulle være en meget kogefast sort. Kartoflen her er rød

I bogen nævnes desuden 3 andre sorter, der giver blå kartofler, ligesom mange af sorternes blomster er utrolig smukke. Kartoffel-blomster findes lige fra hvide, røde, lyserøde og over til de lilla. For mange af sorternes vedkommende kan det betale sig at dyrke den alene p.g.a. blomstens farve og mønstre.

Tidligere har man kunne få knolde af de gamle sorter udleveret af Nordisk genbank, men jeg ved ikke om de stadig gør det.

Jeg har selv afprøvet nogle af den og jeg mener at smagen er for nogle af sorterne, noget tilbage at ønske, ligesom hårdførheden hellere ikke er den bedste.

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 22.23

Jeg skal lige komme med en rettelse. Asparges kartoflen bliver også solgt/kaldt for sparris-potatisen, i Sverige og nævnes at denne stammer fra Danmrk, men i bogen fra den nordiske genbank har denne afbillede kartoffel farm1.static.flickr.com/85/232920626_be070e80a2.jpg?v=0 også fået det samme navn, men der er tale om 2 forskellige kartofler. Det er den på billede, som er giftigt (hvis man spiser for mange af den).

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 22.31

På denne hjemmeside : www.swegro.se/sortiment/potatis/Mandelpotatis.asp kan man se både "vores asparges kartoffel som "sparris potatis og mandel kartoflen. Om det så er os, der har taget navnet fra svenskerne vides ikke.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2008 kl. 22.40

Asparges kartoflen sælges i Frankrig som Ratte. Men skulle være genetisk set den samme som vore egen asparges...

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Halsted, 8. marts 2009 kl. 12.12

Hved ikke hvor du kan købe dem men jer har nogle blå med gode spirer

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder Mogensen, 12. juni 2009 kl. 18.14

Tilige Sorter

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 10. juni 2010 kl. 12.20

Exquisa burde stå som en sen sort.
Jeg har lige gravet en top fra Ditta op og kunne høste nye kartofler ( 4-5 cm diameter) mens Exquisa kun havde kartofler med en diameter på ½-1 cm.
De to sorter er sat samtidig med samme størrelse spirer.

Nyt svar til emnet »Kartoffelsorter – udseende og udbytte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kartoffelsorter – udseende og udbytte«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider