Forum

Kommentarer til »Har i et forslag til en hæk til en parklignende have?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Har i et forslag til en hæk til en parklignende have? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Fra Den Grønne Cottage, 13. januar 2003 kl. 16.27

Hej Martin + og redaktionen!

Det er da et spændende spørgsmål, du rejser!

Jeg har selv, netop i det forgangne 2002, beplantet min store cottagegrund med indre hækker – mhp at få den opdelt i nogle rum, og fremhæve det parklignende og storladne.

Grunden er bevokset med store birketræer, forsk nåletræer (+lærk) og jer har selv smidt en del frugttræer samt valnød, & kastanje er på vej...

Men som indre fornem hæk valgte jeg primært thuja'er, brabrant & smaragd (der spidser lidt opad) købt i ca 70–80cm i højde og plantet med 2–3 pr meter – ret tæt. og hist og her en singe cypres og et par stilfulde buksbom (formet som alskens dyr på eet ben -foreløbigt er der dog kun det ene ben...!)

Derudover en ordentlig lang svada kæmpe historiske roser (een per meter, 7 ialt)

Alba-roser & Damascener (Maxima, Mdm Hardy, Blush x etc) de blir 2–3m høje – men osse brede. se www.roses.dk

Og sidst: nogle rækker (ca 4–5m lange) hindbær (espalieret, så at sige), med henblik på rumvirkning om jordbærlogen, og blåbær-rummet. Hindbær (algonquin & Autum) blir snildt 2m høje har jeg god erfaring for.

Som yderhæk har jeg hidtil fokuseret på Laurbærkirsebær – men taks lyder osse godt – men er de ikke giftige?

Hønsetnet med vedbend er snilde hvis hækken skal være ultrasmal!

Og husk: hække i "2 lag" gir en helt speciel effekt! – og illusion af dybde etc.

Og ALTID en sti langs den yderste hæk! det gir mulighed for en lang og (til sin tid!) virkelig spændende spadseretur!

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Rosenbæk, 20. november 2005 kl. 15.09

Vi har en spiræahæk, der er blevet bar forneden og har de sidste par år ikke rigtigt komme med særlig mange blomsterklaser. Kan den blive pæn igen, hvis jeg klipper den helt i bund?

På hvilken årstid er det bedst at klippe spiræa?

Med venlig hilsen
E. Rosenbæk

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 21. november 2005 kl. 16.32

Spiræa egner sig kun som fritvoksende hæk og skal som sådan forynges ved, at man hvert år skærer ca. 1/3 af de ældste grene væk ved basis. Gør man det, fra den er tre år gammel, bliver den i princippet aldrig ældre end de tre år. Men det får man (gælder i hvert fald undertegnede)bare ikke gjort, og efter en årrække bliver hækken bar forneden og står til sidst kun med gamle, stive, udgåede grene og lidt grønt i toppen.

– Hvad skal man gøre ved det? Jeg fjernede min og plantede en bøgehæk i stedet, og den har jeg glædet mig over mange gange siden. Du kan selvfølgelig klippe den ned til foråret, men jeg tror aldrig, den vil blive så flot igen, som den du havde engang.

Nyt svar til emnet »Har i et forslag til en hæk til en parklignende have?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Har i et forslag til en hæk til en parklignende have?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider