Forum

Kommentarer til »Hvordan formerer jeg rhododendron?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan formerer jeg rhododendron? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Pedersen, 26. januar 2003 kl. 20.11

Jeg har med stor fonøjelse formeret adskillige rhododendron v.h.a stiklinger. metoden jeg bruger er følgende : tag en stor plastpotte og fyld med gennemvædet spaghnum. tag derefter og skær et skud af en plante på ca. 10 cm. (sen sommer). bræk derefter forsiktigt den centrale vækstknop af. tag derefter en skarp kniv og skær på de nederste par cm. af stiklingen det alleryderste af barken. stik stiklingen helt ned i potten. tag en klar plastpose (evt. frysepose) og spænd ud over potten med en elastik. stil den lyst, men for alt i verdenen ikke i direkte sollys. i løbet af et par måneder vil der,hvis man er heldig være begyndende rodudvikling. stiklingen vil i så fald begynde at skyde. fjern først posen om efteråret, så kan stiklingen nå at hærde i løbet af vinteren. (mine stiklinger klarer nemt -20 grader) hvis planten i forvejen er ligeså hårdfør. det efterfølgende forår/sommer kan man så plante stiklingen ud.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne Nielsen, 27. februar 2003 kl. 13.54

Du kan også bare nøjes med at knække en gren let og så bøje den ned i jorden og dække den til, evt. med en sten over. Det virker for det meste

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 8. juni 2004 kl. 21.02

Jeg satte i august md 2003 3 Rhododendronstiklinger til rodslåning i en kompostbeholder med ren muldjord. Kompostbeholderen var ikke taget i brug på dette tidspunkt.

Da jeg i slutningen af maj 2004 ville tage de 3 stiklinger ind,til potning, var der ikke tydelige tegn på, at de havde sat rødder.

Jeg pottede dem alligevel i Rhododendron-spagnum, satte en plastpose over og stillede dem oven på mit akvarium.

NU! Spirer de sørme! Men! er det et tegn på at de har sat rødder eller er det de sidste krampetrækninger.

Hvis alt er som det skal være, hvornår må jeg så tage plastposerne af for bestandigt?

Ps. Jeg åbner posen ca. hver 3. dag for at give dem ilt.

Mvh. John

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 9. juni 2004 kl. 7.38

Posen er til for at holde luften fugtmættet og dermed stiklingen saftspændt. Prøv at fjerne posten en dag du er hjemme. Hold øje med den jævnligt. Hvis den begynder at tabe pusten, skynder du dig at sætte posten på igen. Hvis ikke, er den klar. Det har jeg gjort med en stikling af klematis.

Nyt svar til emnet »Hvordan formerer jeg rhododendron?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan formerer jeg rhododendron?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider