Forum

Kommentarer til »Såpotter af mælkekartoner«

På denne side finder du kommentarer til teksten Såpotter af mælkekartoner. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 5. februar 2003 kl. 19.21

Sidste år var der lidt problemer med at få jorden i "potterne" vandet igennem. I år prøver jeg med en model, hvor mælkekartonpotterne ikke har nogen bund, men står i en flamingokasse foret med plastik. Så vil jeg supplere vandingen med at vande "nedefra" altså i kassen. Så regner jeg med at vandet trækker op. Måske kan det også gøre det muligt at få dem til at klare sig selv et par dage uden udtørring?

Gitte Tjørnehøj

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 14. april 2004 kl. 10.10

Føljeton fortsat:

Det virker fint med de bundløse "potter" og "undervandingen" – Nu er det aftestet i 2 år – og de (planterne) klarer fint en uge uden yderligere vanding.

mvh Gitte Tj.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eskild Kjær-Madsen, 15. juni 2004 kl. 11.45

Ja, genbrugsideen med mælkekartoner er jo indlysende. Tak for den! Vandingsproblemet kan klares ved også at afskære bunden af de lidt større juicekartoner. Så kan mælkekartonerne sættes ned deri til individuel vanding.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tony Bülow, 28. juli 2004 kl. 15.59

Jeg har gennem flere år brugt mælkekartonner uden top og bund

jeg har fyldt dem på forskellige måder, men det jeg er landet på, er at fylde ½ op med plante medie og så stampe med en firkantet stolpe der lige passer og så fylde efter med løs plantemedie som så er luftig til den lille ny.

Som containere bruger jeg de blå plast champgnonkasser som enhver grønthandler gerne vil levere til sine gode kunder.

Der er udskåret plast til at dække bund og sider (bundmål + side mål) og oven på det et stykke tæppefilt for at holde det hele på plads.Denne indretning giver plads til 12 mælkekartonner med undervanding. Ved udendørs brug, reguleres sidehøjden til den max. ønskede vandstand.

Størrelsen på kartonerne er hele eller halve, alt efter hvor langt tid de udpriklede planter skal være i kartonen. Asparges frø kræver en hel karton og salat en halv osv.

Ved udplantning i haven, bruger jeg en huldims til løg tror jeg det er, graver ned og udvider ved at cirkle rundt, så hullet passer.

Nogle planter som f.eks. agurker lader jeg stå hævet i de hele mælkekartonner for at holde dem fri for fugt og vand ved rodhalsen.

Jeg kan ikke lade være med at nævne at en engangsplastflaske uden bund og låg over planten, virker som et drivhus de første mange dage og holder på fugtigheden, hvis man har kasserne på friland.

Nyt svar til emnet »Såpotter af mælkekartoner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Såpotter af mælkekartoner«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider