Forum

Kommentarer til »Kan frugter med gul monilia komme i komposten?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan frugter med gul monilia komme i komposten? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. oktober 2019 kl. 22.29

Har du dokumentation i form af forskning for påstanden om at kompostbunken ikke skal bruges til angrebet frugt?

Enig i at en effekt kan ses ved omhyggeligt at fjerne mumier på træerne om foråret og korrekt pleje af frugttræerne.

Jeg har meget svært ved at se logikken i at sporerne skulle udvikles/ overleve en tur igennem komposten. Svampesporer er jo overalt i naturen - også gul Monilla - så plejen af træerne med luftig beskæring er - i mine øjne - vejen til mindre angreb.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. oktober 2019 kl. 17.05

Teoretisk viden slår alt, når det gælder rådgivning på havenyt. I praksis gælder ofte andre forhold. På Blomstergården ved Viborg står over 400 forskellige slags æbler. Her har vi gennem flere år praktiseret dyrkning i pagt med naturen. Det vil sige alt sygt plantemateriale herunder frugt med monilia bliver neddelt under træerne og omsat på stedet. Vores erfaring er, at der efterhånden opbygges en mikroflora, som hurtigt omsætter de angrebne dele fra træerne. I år har der ingen æbler været på grund af frosten i maj, men træerne er sunde. Angrebene af de forskellige skadelige svampesygdomme er faldet i takt med at vi har fået opbygget en varieret mikroflora.
Redaktørens ekspertsvar kan jeg ikke finde dokumenteret afprøvet kontra metoden som er beskrevet ovenfor. I naturen kan man finde enkeltstående sunde træer, som når de bliver podet og udplantet i en stor samling, får mange forskellige sygdomme.

Nyt svar til emnet »Kan frugter med gul monilia komme i komposten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan frugter med gul monilia komme i komposten?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider