Forum

Kommentarer til »Kan man dyrke te i Danmark?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man dyrke te i Danmark? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Tullin Nielsen, 8. februar 2003 kl. 21.36

I Botanisk Have i København har de en tebusk i det store palmehus, hus 2.

www.botanic-garden.ku.dk/dk/planter/vaekst.htm
Måske kan man købe en stikling der.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 13. oktober 2003 kl. 1.03

Indtil det ottomanske riges fald "ejede" tyrkerne store dele af Mellemøsten og Arabien. Derved var også de vigtige kaffedyrkningsområder i deres besiddelse og følgelig drak de masser af kaffe som var både rigelig og billig. Men efter afståelsen af næsten hele riget efter 1. verdenskrig skulle kaffen pludselig importeres, og så var prisen nu en ganske anden. Da klimaet i Tyrkiet ikke egner sig til kaffedyrkning, tog de derfor teen til sig som viste sig at trives meget fint på skråningerne ud mod den østlige del af Sortehavet. Jeg har selv i Rize vandret rundt mellem plantagerne, og mange familier har deres egen private "tehave" hvor de både har til eget forbrug og lidt til salg. Den tyrkiske te er efter min mening ikke nær så delikat som teerne fra fjernøsten, men det skyldes nok mere dyrkningsforholdene end sorten. Fx bliver den let bitter.

Kaffe drikker man stadig, i små bitte kopper og med et tykt lag grums i bunden, men det er kun ved særlige lejligheder eller når man har gæster osv, for kaffen er alt for dyr til at blive bællet. Te drikker de derimod dagen lang og ved enhver lejlighed eller mangel på samme!

Nå, det var et sidespring. Egentligt ville jeg bare skrive at tanken om at dyrke te selv aldrig har strejfet mig, men som teelsker kunne det da være skægt at forsøge sig med en potte i udestuen. Så jeg må hellere tage forbi botanisk have ved lejlighed :-)

Martin

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. oktober 2003 kl. 1.08

I tidsskriftet Praktisk Økologi 5/2001 kan man læse en artikel om teproduktionen i Rize området på den anatolske højslette i Tyrkiet. Artiklen er skrevet af Jens Thejsen. Der er nogle flotte billeder til artiklen.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 19. oktober 2003 kl. 13.54

Tillad mig at komme med en tilføjelse til mit første svar, nemlig dette, at te er en art med flere varianter, og det ser ud, som om varianten Camellia sinensis var assamiensis muligvis kunne være hårdfør under meget gunstige forhold (lukket gårdhave, i skygge under større træer, læ og konstant fugtighed). Husk dog, at tebusken er en surbundsplante, som kræver et reaktionstal på 4,5.

Se i øvrigt netsteder som f.eks.: www.hort.purdue.edu/newcrop/duke_energy/Camellia_sinensis.html eller www.teeverband.de/journalisten/download/warenkunde_1_01.pdf

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Meldgaard, 4. december 2007 kl. 15.21

Det passer ikke helt, at det nærmeste til Danmark hvor man kan dyrke the er i Tyrkiet. I Sydschweiz, nærmere sagt, den italienske del kaldet Tessin, dyrkes der the i en botanisk have på nogle øer kaldet Isole Brissago i Lago Maggiore-søen.

Venlig hilsen

Helle Meldgaard

Nyt svar til emnet »Kan man dyrke te i Danmark?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man dyrke te i Danmark?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider