Forum

Kommentarer til »Hvor lang tid er der smælderlarver efter en græsplæne?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvor lang tid er der smælderlarver efter en græsplæne? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 5. juni 2005 kl. 21.50

Hej Jane Schultz
Vi har for år tilbage haft køkkenhaver i øst Jylland og på Fyn uden at ane hvad en smelderlarve var. Så flyttede vi til vestjylland, og jeg skal love for at vi har stiftet bekendtskab med dem nu! De første år gjorde vi -i biodiversitetens hellige navn- ikke så meget ved dem, men pludselig kunne vi bare ikke dyrke hverken rodfrugter eller salat mere. Så gik jagten ind! Jeg "friserede" jorden med en rive inden jeg såede, og den ene gang jeg gad at tælle, fandt jeg 156 stk. i et 8m2 stort bed. Jeg fik ikke lige sået samme dag, så bedet fik en tur med riven et par dage efter. Da fandt jeg 72! Vi fangede simpelthen så mange at vores høns ikke gad æde dem til sidst.(Vi havde 23 bede af den størrelse!) Siden har vi revet hovedet af den hver gang vi har fundet én! (Det er her jeg synes havehandsker er en dejlig ting...) Barbarisk, men ellers ingen køkkenhave. Vi har sløjfet græsstierne mellem bedene og bruger nu flis i stedet for. Vi har været nødt til at opgive grønt jorddække, da det giver et dejligt fugtigt klima som smelderlarver elsker. I de afgrøder som smelderlarverne går i, sørger vi for at "lufte" jorden med hakkejern eller kultivator, mindst en gang om ugen i sommerperioden. I disse bede kan rækkerne godt stå lidt tættere, så toppene kan beskytte jorden mod sol og regn.

jeg har forsøgt at lave nogle småforsøg med smelderlarver i kasser med jord, tilsat forskelligt... kanel, hvidløg, nældevand ol., men har ikke kunnet se at det har gjort en forskel. Hvis du har mange smelderlarver tror jeg der kun er én vej: Af med hovedet!

Med venlig hilsen
Ellen Ahrensback Roesgaard

Nyt svar til emnet »Hvor lang tid er der smælderlarver efter en græsplæne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvor lang tid er der smælderlarver efter en græsplæne?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider