Forum

Kommentarer til »Har I en bedre ide til at blive mælkebøtter kvit end plænerens?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Har I en bedre ide til at blive mælkebøtter kvit end plænerens? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 6. juni 2005 kl. 14.15

Latterlig lamt råd. Manden sagde jo at han ikke orkede at hive dem op, og han vil da helt sikkert heller ikke belemre sine venner og familie med det. Give os dog for pokker et ordentlig svar!

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ilse Grønbæk Jensen, 23. juni 2005 kl. 11.33

Hej mælkebøtteejer.

Jeg har også mælkebøtter i min have og jeg giver dem et lille drys salt ned i centrum – så går der ikke et døgn, så begynder de at visne. Problemet kan være, at dine mælkebøtter står så tæt, at du skal salte hele haven og det er ikke godt.

Jeg kan dog trøste dig. Mælkebøtten er en 2 årsplante, så kan du holde dig fri af blomstrende planter i 2 år, så bliver problemet mærkbart mindre, da du så kun får de mælkebøtter der kommer flyvende til fra naboen.

Jeg synes selv, det er en god løsning til bekæmpelse af de gule blomster, men er der nogle, der har en anden mening, så hører jeg gerne.

Med venlig hilsen Ilse Grønbæk

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 24. juni 2005 kl. 22.00

ADVARSEL: Det er ikke tilrådeligt at opfordre til forurening med salt her på havenyt.dk. for at dræbe pæanter. Salt er af gode grunde ikke tilladt som ukrudtsmiddel. Devisen: Hvad sker der, hvis alle gør som jeg? må kunne give et hint om årsagen: forurening af sårbare drikkevandsresservoirer. Modsat bekæmpelsesmidler, nebryders saltvandet nemlig ikke. Det kan kun fortyndes.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H.Baunsgaard, 10. juli 2005 kl. 14.47

JA! anskaf dig nogle får.De spiser de "fandens mælkebøtter" med største fornøjelse... De starter med at spise det smukke gule blomsterhovede og forsætter med at æde til der ikke er flere hoveder tilbage... Skulle der dukke er nyt hovede på, tager det ikke mange sekunder før, det første får har opdaget dette og Wupti...væk var det.

Sidegevinsten er, at man skåner miljøet og en selv for "overbelastningsskader"

Metoden er afprøvet på 1 tønde land og 10 får.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte From, 5. juli 2006 kl. 18.54

Vi har også haft en fandens masse mælkebøtter i græsset... ligger op til landbrugsjord, der lå brak for 5 år siden. Det er lykkedes os ved opgravning med et "koben" af fjerne en del, og så går vi daglig i blomstringstiden og nipper hoveder af. kommer der ikke frø, må det formindske risiko for flere planter... stort arbejde, ja... vi har 1400 km. græsplæne... hvor vores værste fjende er gulkløver, der snart har overtaget det hele. Det er en umulig opgave, syntes vi, at få has på... har nogen et godt råd bliver vi meget glade.

sommerhilsner fra
Møn

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte From, 5. juli 2006 kl. 21.57

PS. det ser ud som om vi har 1400 km (kilometer) det er altså kun 1400 kvadratmeter...

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. februar 2008 kl. 21.20

Hvis det ender med at mælkebøtterne skal hives op med håndkraft, så brug dem endelig til at fremstille mælkebøttevin af. Jeg siger dig... det smager godt. Det bliver en skøn kraftig hvidvin som er vanedannende. Eneste ulæmpe er at den smager bedre med tiden, hvis man kan vente.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. februar 2008 kl. 23.26

Før der var noget der hed sprøjtemidler, brugte vi et tidseljern til at stikke tidsler og mælkebøtter med, 5–10cm under jordoverfladen. Jeg ved ikke om det kan købes nu, ellers kan en fingernem let lave et.

Det består af et skaft, så langt, at man kan gå oprejst. På enden er sat en form for tynd mejsel, ca 3cm bred, 10cm lang og skarp i enden. Det er et ganske glimrende redskab til den slags ting.

Mvh. Hans

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Larsen, 18. februar 2008 kl. 0.28

Ja ja,, mine græsplæner er ikke så store, men lige så snart mælkebøtterne stikker deres små hovder op, så er jeg der med min tommel og pegefinger, sådan bliver jeg ved også hele sommeren og gerne nogle af bladene med også og til sidst er der ikke flere, for mælkebøtten skal jo have sol og varme lige som andre planert for at kunne gro, men tages de i tide, ja så forsvinder de, det er blevet afprøvet i min have og jeg har ik så mange tilbage mere,,,,,,

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 18. februar 2008 kl. 10.19

Ja – midlet hedder klør fem!

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. februar 2008 kl. 13.25

Jeg har næsten ikke nogen mælkebøtter i min græsplange. Jeg gør det at jeg i foråret bruger et mælkebøttejern og stikke dem op, derefter kommer jeg alm. groft køkkensalt (kun lige en lille smule) i hullet, så dør resten af roden som jo kan være meget lang. Det er et råd jeg har fået af en spansk gartner en gang for mange år siden og det virker.

Helle – www.helleshave.dk

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 18. februar 2008 kl. 21.44

Et af problemerne med at bruge køkkensalt, olie og lign. ikke godkendte bekæmpelsesmidler er jo at de forurener og at det vel strengt taget er ulovligt... jeg har en gang været udsat for at en traktor spildte olie i min brolagte indkørsel og det varede flere år inden noget kunne gro der igen... og det samme gælder vel også i græsplænen, at græsset heller vil gro oven i olie og salt... så hvis ikke man kan tolere lidt ukrudt/overkomme at holde plænen uden kemi skulle man overveje at plante buske og dække med bark eller plante bunddække i stedet. De fleste græsplæner bliver alligevel ikke brugt til andet end at slå græs på... :-)

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 19. februar 2008 kl. 7.13

Hejsa

Jeg bruger en Fiskars Mælkebøttefjerner – så slipper jeg for at bukke mig ned og få snavsede fingre ;o)
og der kan nærmest gå helt sport i, at få hele roden med op.

Jeg plejer at gå en runde og tage mælkebøtter der står i blomst – har læst et eller andet sted, at når de blomstre – slipper roden nemmere – er ikke sikker på, at det er rigtigt.

Selvom jeg har en temmelig stor græsplæne – så har indsatsen gennem årene gjort, at der bliver færre og færre mælkebøtter.

mvh
Ulla

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. februar 2008 kl. 10.14

Som jeg skrev er det kun en lille smule salt jeg kommer j hullet hvor mælkebøtten var og det skader altså ikke.

Helle – www.helleshave.dk

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 20. februar 2008 kl. 11.05

Og så er der en helt vanvittig metode, som jeg så praktiseret en gang for mange år siden: En kvinde var blevet træt af, at den ubebyggede nabogrund vrimlede med mælkebøtter. Da de var afblomstret og stod med hvide fnug-kugler, tog hun sin støvsuger og vandrede tålmodigt hele nabogrunden igennem, mens hun støvsugede alle mælkebøtteplanterne. Jeg ved ikke, om der er nogen, der har lyst til at prøve...

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte From, 20. februar 2008 kl. 11.24

Hej Merethe.

Jeg er vildt imponeret af damen med støvsugeren. Ikke at jeg ligefrem vil gøre hende kunsten efter, men...

Det er garenteret ikke så anstrengende som den evige jagt på bøtterne.

Hej Mogens
Ang. mælkebøttevin, så lyder det dejligt, har du ligefrem en opskrift?

Det må da emmervæk også være sjovere at plukke mælkebøtter, når man kan bruge dem. Vi spiser dem også blandet i satatskålen. Helst de ny spæde skud.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. februar 2008 kl. 19.36

Til Birthe From... vedr. mælkebøttevin kan du finde flere gode opskrifter på internetet under mælkebøttevin. Det bliver for lang en beretning her på siden. Prøv forøvrigt også at blande skvalderkål blade i salatskålen, det er ikke så ringe endda, og så tynder det lidt ud i ukrudtet samtidig.

Nyt svar til emnet »Har I en bedre ide til at blive mælkebøtter kvit end plænerens?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Har I en bedre ide til at blive mælkebøtter kvit end plænerens?«

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider