Forum

Kommentarer til »Hvordan spreder skjoldlus sig fra plante til plante?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan spreder skjoldlus sig fra plante til plante? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. juni 2005 kl. 11.07

Hvis spredning kun sker når planterne rører hinanden, hvordan kommer skjoldlusene så i først omgang?

I nogle tilfælde kommer de nok sammen med den indkøbte plante, men i andre tilfælde dukker de pludselig op efter flere år.

Det synes jeg er svært at forklare ud fra ovenstående!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Norman Einshøj, 2. februar 2011 kl. 15.24

Findes der insekter eller fugle som kan bekæmpe skjoldlus?

Norman Einshøj 2 Februar 2011 kl. 15.20

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. februar 2011 kl. 19.59

Guldøjelarver spiser skjoldlus. Larverne kan købes hos dette firma.

bio@bioproduction.dk

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 4. februar 2011 kl. 11.25

Det er nu en spændende problematik som Martin der rejser, da det alle tider er et mysterium. Men saa kan man jo ogsaa spørge, hvad kom først hønen eller ægget. Det er spændende. Ja det er saa.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. februar 2011 kl. 18.50

Skjoldlus er "næsten " ikke til at komme af med.

Jeg har haft dem på mange af mine citrusplanter gennem årene og selv planter der står flere m væk kan pludselig have skjoldlus. Formentlig spredes de meget unge udgaver med ventilationen.
Der er dog et par simple metoder der kan gøre det af med dem.
1. I det tidlige forår er myrene meget sultne og jeg har flere gange oplevet, at de totalt har ryddet et citrustræ for skjoldlus.Der har ikke siden været skjoldlus på disse træer.
Myrer kommer ind overalt-og i min udestue kommer de ind i et hjørne i februar-marts. Det udnytter jeg ved at sætte de inficerede træer tæt på der hvor de kommer ind.

Sidenhen tror jeg nok at myrene holder hof med skjoldlusene og myrere lever i symbiose med dem og bør derfor udryddes.

2.Den bedste bekæmpelse finder sted samtidig hvor de unge skjoldlus er på det stadie hvor de vandrer. Det sker også normalt i det tidlige forår, men kan ske nårsomhelst hvis palnterne vokser indendørs.Det viser sig som meget små prikker der samler sig på de øverste grene-blade.
En "puster" med koldt vand tager livet af dem. Jeg bruger en blomsterforstøver -den er rigtig god til formålet og planten tages udenfor og får et par omgange med nogle timers mellemrum. Hvis man tør tilsætte sæbe er det formentlig endnu mere effektivt-det har jeg nu aldrig gjort.

Enkelte planter får aldrig skjoldlus-f.eks. Kardemomme som også vokser i udestuen..
Gift har stort set INGEN virkning på skjoldlus-så det kan man efter min mening godt opgive-også de systemiske.
Der eksisterer en mariehønetype der lever af skjoldlus, men den er MEGET dyr og jeg har aldrig prøvet.

Nyt svar til emnet »Hvordan spreder skjoldlus sig fra plante til plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan spreder skjoldlus sig fra plante til plante?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider