Forum

Kommentarer til »Knibning af tomater«

På denne side finder du kommentarer til teksten Knibning af tomater. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 25. juni 2005 kl. 16.45

Jeg bruger en billig hobbykniv til at skære skud af mine tomater. Hvis man lægger kniven mellem stammen og skuddet og forsigtigt vipper æggen væk fra stammen, fjernes skuddet med minimal skade på planten.

En fordel ved denne metode er at man kan fjerne skuddene når de er bittesmå (helt ned til 2–3 millimeter lange). Endvidere har jeg så store pølsefingre, at jeg ofte skadede planten langt mere end nødvendigt...

mvh,

Christian Ernstsen

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 25. juni 2005 kl. 22.35

Kniven er også nødvendig hvis skudde er blevet for stort til at knibe af. Da gør kniven langt mindre skade. I øvrigt er tomater utroligt hårdføre og tåler næsten enhver skade.

Endda at knække og blive klistret sammen med tape! Det skete for mig sidste år, jeg knækkede den pga. et lille uheld, så jeg satte den fluks på igen med gaffatape. Den groede hurtigt sammen og fortsatte ufortrødent!

Man kan også skære toppen af en tomat (eller et sideskud) og sætte den i en spand med vand, så slår den rødder på et par uger og bliver til en fin ny plante.

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 27. juni 2005 kl. 21.22

Hej!

Jeg har et par spørgsmål ang.knibning af
blomsterklaser på tomatplanter,kan man knibe en del af de ikke udsprungne blomster i en klase og vil det gøre de resterende tomater støre i den efterladte
blomsterklase.

Kan man bortskære nogle af bladene på en
tomatplante,for mit drivhus ligner en djungel,lidt mere lys og luft blandt planterne savnes.

hilsen Hans

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Simonsen, 23. maj 2006 kl. 22.49

Jeg er usikker på, hvad der menes med at sideskuddene skal knibes af.

Er "sideskud" blot de skud, der kommer mellem hovedstammen og en sidegren, som vist på to af billederne i historien, eller er sideskud alle sideskud til stammen, som så reelt næsten står gren- og bladløs tilbage?

Allan

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 23. maj 2006 kl. 23.48

Hej Allan,

dit første bud er det rigtige! Formålet med knibning er at få en plante, der kun består af stamme + blade + blomster/frugt, og derfor kniber man alle sideskud af.

På den måde fokuseres plantens kræfter på tomaterne, og man får en vækst, der svarer bedre til de kår, vi kan give planterne heroppe mod nord, hvor der er stærk rationering på lys og varme...

– Christian

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Simonsen, 24. maj 2006 kl. 14.29

Hej Christian

Tak for afklaringen. Jeg mener blot at have set tomatplanter i andre drivhuse, hvor der nærmest ikke var andet end stammen tilbage. Ingen egentlige sidegrene.

Jeg er med på at disse "sideskud" mellem stammen og en sidegren skal knibes af, men de "vandrette" sidegrene kan også være ret voldsomme, synes jeg. Men de skal altså bevares, læser jeg dit svar som.

mvh.

Allan

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Ernstsen, 24. maj 2006 kl. 20.07

Hej Allan,

kan det tænkes at det har været sidst på sæsonen? Der er nogle, der fjerner det meste af bladmassen når vi når hen på sensommeren for at øge luftcirkulationen og dermed mindske risikoen for svampeangreb. Men der er mange måder at optimere sine planter på – agurker er også en af de afgrøder, der er mange holdninger til hvordan man skal gøre!

Jeg har en mistanke om at vi måske bruger ordene "grene" og "sideskud" med lidt forskellig betydningsnuance, så derfor har jeg fundet et billede på nettet, der måske kan afklare eventuel tvivl. Det er engelsk, så ordbrugen må fortsat stå for min egen regning! :-)

www.foodmuseum.com/tomato.htm

På det tredie billede fra oven (det med den de gule blomster og den overskårne tomat) er der et nydeligt billede af en tomatplante. De "sideskud", jeg taler om, bliver kaldt "lateral bud" på tegningen, og det er dem, der skal skæres/knibes af.

I øvrigt er det sjovt at se hvordan tomatplanten kæmper for at få lov til at skyde skud til højre og venstre – det er slet ikke et særsyn at der dukker "sideskud" op på blade eller i midten af en frugtstand... For dem gælder samme regel som for sideskud: Væk med dem! Når du når slutningen af sæsonen og og er blevet lidt sensommerdoven, vil du snart opdage hvorfor det er praktisk at begrænse plantens vækst i drivhuset... :-)

– Christian

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 4. juli 2006 kl. 11.22

Skal sherrytomatplanten også knibes på samme måde som de ''normale'' tomater?

Jeg mener at have hørt, at den godt må have sideskud, men oplever, at den fylder utrolig meget i drivhuset.

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. juli 2006 kl. 17.53

Kære Bodil

Pincipielt må alle tomatplanter have sideskud. Når vi kniber dem er det for at planten kan koncentrere væksten om at sætte blomster og modne tomaterne. Så man kan sagtens knibe cherrytomater for at opnå den samme virkning. Så hvis planten er ved at blive for stor, så bare igang med kniven.

Men man bør vel også nævne, at cherrytomater kan være mange slags. De mindste sorter kan klare sig uden knibning, men bliver heller ikke så store som planter. Men andre vokser ligesom alm. tomat og skal knibes på samme måde.

Jeg vil anbefale dig at gå ind på gartneri Toftegaards hjemmeside www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp hvor der er mange gode oplysninger om tomatdyrkning samt fine detaljer om de mange sorter, de dyrker og sælger af.

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Simonsen, 13. august 2006 kl. 21.30

Jeg har det problem med mine blomme tomater at de faktisk forbliver grøn/gule omkring stilken. Selve tomaten viker ikke som om den er rigtig moden.

Kan det være et gødnings eller vandingsproblem?

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Håkon Krogh, 20. juli 2007 kl. 11.43

Mine tomater i drivhuset i år bliver gule (bladene) og visner væk. De mangler ikke vand, Hvad sker der? Hvad gør jeg?

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 20. juli 2007 kl. 15.01

Til Lars. (indlæg 10).

Det kaldes grønnakke tomater og skyldes direkte sol (og nok den heraf følgende varmepåvirkning) på tomaten. Dette område vil aldrig modne mens resten af tomaten er OK.

Lidt skygning vil afhjælpe problemet i fremtiden.

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. juli 2007 kl. 16.18

Til Håkon!

Det tyder på overvanding.

Mvh. Svend Høst

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 24. juli 2007 kl. 23.27

Grøngule områder omkring stilken på tomatfrugter kaldes grønnakke og er en følge af en for høj temperatur i frugten, det gulgrønne område er ikke til at spise, men resten af tomaten fejler ikke noget. Angående blade på planten kan man roligt fjerne de nederste efterhånden som de bliver gullige, de laver alligevel ikke mere, men tager kun lyset fra frugterne.

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 14. april 2008 kl. 10.47

Hej!

– jeg syntes godt af i kunne skrive lidt
mere om selve tomaten, og om hvor den feks
stammer fra?

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 14. april 2008 kl. 19.13

Hej Anna

Prøv at google spørgsmålet. www.google.dk/ Du vil få flere forskellige muligheder for, at klikke dig ind på tomatens historie.

Venlig hilsen
Jeanet

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 12. juli 2008 kl. 11.31

Jeg har 8 tomatplanter på stribe,altså plantet i den samme jord i drivhuset, men nogle af planternes blade krøller sammen. Hvordan kan det være? Mangler de gødning, eller har jeg givet lige dem for meget gødning?

Venlig hilsen Birthe

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 12. juli 2008 kl. 11.37

Undskyld, men jeg lagde ikke mærke til, at emnet var knibning af sideskud på tomater, men er der nogen, der har et godt råd til mig alligevel om krøllede blade på tomaterne, vil jeg blive glad.

Venlig hilsen Birthe

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Simonsen, 12. juli 2008 kl. 13.27

Jeg har oplevet det samme. Jeg mener – men anse det ikke som en ekspertudtalelse – det er sket, når mine kapillærkasser er nået at løbe tør for vand. Altså en naturlig reaktion fra planten ved vandmangel for at reducere fordampningen.

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 12. juli 2008 kl. 19.18

Tak for rådet. Jeg vil skynde mig i drivhuset og give dem noget mere vand. Jeg har ellers selv lavet en slange med huller i, så vandet lige så stille kan sive ned i, men det har nok ikke været tilstrækkeligt. Nu må vandkanden i brug.

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2008 kl. 22.08

Krøllede blade på tomatplanter skyldes at man beskærer planten over jorden kraftigt dvs. nibber sideskudene af, men ikke under jorden, hvor roden stadig vokser og sender masser af energi op i planten. Det er den forklaring jeg fik på Landbohøjskolen for mange år siden. Det vil sige at det er ganske "naturligt" at planten reagere på den måde.

Mvh. Svend Høst

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2008 kl. 8.45

Ok! Der er åbenbart delte meninger om krøllede tomatblade, men det sker aldrig med mine busktomater som man jo ikke beskærer.

Mvh. Svend Høst

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Kjær Nielsen, 16. juli 2008 kl. 9.11

Kære alle.

Jeg har det luxus problem, at det der startede for sjov med at så 14 tomatplanter, nu er gået hen og blevet vel voldsomt ;-)... 12–18 blomsterstande pr. plante og de fortsætter lystigt med at sætte nye blomsterstande. Hvis ikke jeg foretager mig noget, ender jeg altså rask væk med over 20+ stilke på hver plante og de bliver til tomater!. Nu mit spørgsmål: Skal jeg bare lade planterne fortsætte med at sætte stilke? Bemærk at der er tale om frilandstomater.

På forhånd tak for evt. svar – Alex Kjær

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 16. juli 2008 kl. 11.52

Ja, det er godt nok mange. Får du brugt(spist) alle de tomater? Er det forøvrigt busktomater? Hvis ikke, må du da have et problem med at binde dem op. Jeg er ikke prof., men jeg tror nok, jeg ville knibe toppen af, men du får nok andre løsninger.

Venlig hilsen Birthe.

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 16. juli 2008 kl. 11.57

Må jeg komme med et spørgsmål om porrer?

Jeg har hyppet dem for at få et hvidt skaft, men toppen vokser helt enormt, skal jeg mon ikke klippe noget af toppen af for at få det helt rigtige hvide skaft?

Venlig hilsen Birthe

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 16. juli 2008 kl. 11.59

Birthe, start venligst en ny tråd. Folk læser denne tråd for at vide noget om tomater, ikke porrer!

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 9. august 2008 kl. 23.34

Ved frilandstomater kan opbinding da ikke være et problem for der er der da højt til loftet, llers er det en god ide at toppe tomater omkring denne tid da udviklingen bliver langsommere efterhånden som nætterne bliver koldere, hvilket også giver øget tilbøjelighed til at frugterne revner. Husk dog at syltede grønne tomater smager fint, dog er cherry- og de andre småfrugtede tomater ikke gode til syltning (efter min mening) saftmængden er for stor.

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 26. april 2009 kl. 13.43

Hvornår skal man begynde med at knibe sine tomatplanter? Skal de have nået en vis størrelse eller kan man gå i gang så snart de begynder at sætte små sideskud? Jeg er nybegynder på området og er lidt i tvivl. Mine planter er ca. 5 cm høje.

Venlig hilsen Anna.

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 26. april 2009 kl. 18.34

Hej Anna.

Du kan begynde så snart du kan få fat i det sideskud...Det tar meget at den næring som planten skal bruge og ingen grund til at det sidder der når det ikke skal bruges.

Du kan la et sidde og det skyder i vejret og ta toppen af skudet når du syntes det er højt nok...Det er hvad man har lyst til...

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla F., 12. september 2009 kl. 16.28

Hej
jeg plejer at planter tomater i plantesække, men i år prøvede jeg noget andet, at plante dem direkte i mit rimelig store drivhus, desuden så jeg et sted at man ikke skulle klippe sideskudene af, så det prøvede jeg også at lade være med i år. det har så resulteret i en tomat jungle i mit 30m2 store drivhus. Vi plukker ca 50 tomater om dagen og vi plantede kun 3. og det var 3 forskellige, ved ikke hvilken det var. de har faktisk slugt vores agurkplanter. Men kigger vi godt efter ja så stikker der et par gange om ugen et par agurker frem. Det er ikke så pænt som de andre år, men på dem anden side er det nu meget hyggeligt og ungerne elsker at gå på jagt i tomatjunglen.

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Kristiansen, 6. maj 2015 kl. 12.33

Jeg har plantet 6 sungold cherrytomater og de er ca. 40 cm høje nu, men ingen af dem har sideskud. Jeg har tænkt på om jeg kan have købt frø, der var mærket forkert, men det er vel kun busktomater der ikke får sideskud? De ser ikke "buskede" ud. Den ene jeg havde i drivhuset sidste år, fik sideskud ligesom alle andre.

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2015 kl. 12.53

Alle tomater får side skud , men hos busktomater nipper man ikke dem af de vokser vildt og de bliver buskagtige (indeterminable)
Bare rolig der skal nok komme side skud , men det lyder som om dine planter er meget ranglede , på grund af misvækst , for lidt lys for meget varme................

Nyt svar til emnet »Knibning af tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Knibning af tomater«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider