Forum

Kommentarer til »Hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 25. juni 2005 kl. 22.18

Vi har også vinbjergsnegle i haven, de var her da vi flyttede ind for 2.5 år siden. Og som hos Else og Ole stabiliserer de sig på et lille men konstant antal. De spiser ikke grønne planter af betydning, derimod ser vi dem ofte på visnende plantedele. Vi har dem stort set kun i prydhaven, omme i køkkenhaven bagved er de ikke, og godt for det, for der har vi været nødt til at lægge ferramol ud mod en overflod af de små nøgne agersnegle.

Vi har også nogle få leopardsnegle. I lighed med vinbjergsneglene er de også i en lille temmelig konstant population. De ser ikke ud til at udgøre noget problem.

Ps. vi bog også på Amager, ikke langt fra fælleden.

2 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mh, 27. juni 2005 kl. 13.19

Hvor får man fat på vinbjergsnegle og hvilke forhold skal der være for at de kan sættes ud i haven?

3 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 27. juni 2005 kl. 14.19

Jer er dog lidt forundret, for vi har haft vinbjergsnegle, rigtig mange, i mange år og vi har også dræbersnegle, og der er rigtig mange, vi har nok samlet 1000 -1500 op her i foråret og først på sommeren. Det ser ud til, at dræbersneglene og vinbjergsneglene lever fredeligt side om side, dog æder dræbersneglene de døde vinbjergsnegle og især vores peberrodsplanter og efterladenskaber fra fugle og dyr er tilsyneladende guf.

Vi vil da gerne af med nogle af vores vinbjergsnegle!

4 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. juni 2005 kl. 14.38

Hej Vagn

Det kommer nok an på populationen af vinbjerg- og dræbersnegle til at begynde med. Dvs. hvis der er for mange dræbersnegle, kan vinbjergsneglene ikke holde dem nede.

Personligt ved jeg ikke om de har nogen betydning, idet vi heldigvis ikke har dræbersnegle.

Martin

5 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 27. juni 2005 kl. 16.07

Hej Martin!

Du har muligvis ret, men vi har haft vinbjergsnegle i 25–30 år nu og for ca. 5 år siden begyndte de første dræbersnegle at dukke op og vi har aldrig oplevet, at se en vinbjergsnegl gå i "krig" med en dæbersnegl, men vi har da set, at de har "hilst" på hinanden og derefter blot kravle videre, men det har muligvis nok noget at gøre med, at der er nok af anden føde.

Vi har for nylig indsamlet en kvart 10 L spand med vinbjergsnegle og vi antagelig lige så mange endnu, så vore vinbjergsnegle er i overtal.

Vagn

6 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. juni 2005 kl. 21.37

Vi oplevede sidste år, en efterårsaften, at der pludselig lå en kæmpe dræbersnegl på fliserne. Så stor at den umuligt kunne være vokset sig stor i vores have. Den fik en gang kogende vand, og vi har heldigvis hverken set dræbersnegle før eller siden. Hvordan den er havnet her kan jeg kun gætte på. Muligvis har en fugl tabt den.

Hvordan dukkede jeres dræbersnegle op?

7 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Frølich, 28. juni 2005 kl. 8.55

Jeg har haft god succes med at have en moskus and gående, han var tam og ryddede ejendommen totalt for sneglene, men han kunne også godt lide jordbær, så her måtte vil dele!

8 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 28. juni 2005 kl. 11.37

For ca. 5 år siden fik vi et læs træ leveret og da vi havde fået træet væk, opdagede vi, at der lå en dræbersnegl – en stor kleppert – den blev selvfølgelig studeret meget nøje, inden vi aflivede den. Det var den eneste vi så det år, men året efter fandt vi mange, som vi opsamlede. De følgende år blev vi på det nærmeste invaderet af dræbersnegle. Det skal der til siges, at vi bor i det åbne land og har marker omkring os og det 2. år, hvor vi fik dræbersnegle, da lå der en mark brak og den bærer nok en stor skyld for, at vi har og fik mange snegle.

Hilsen
Vagn

9 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 27. maj 2006 kl. 22.24

Kan nogen fortælle lidt mere om vinbjergsnegle?

Sidste år så jeg for første gang en vinbjergsnegl i min have. I år kravler der en 3–4 stykker på min kompost.

Iøvrigt så jeg idag en mindre brunplettet snegl med hus, som jeg aldrig har set i haven før. Måske en leopardsnegl, som Martin Larsen omtaler.

Jeg har haft haven i 10 år og har ikke dræbersnegle. Men undrer mig over pludselig at have de 2 nye slags snegle. Jeg køber kun planter, der er avlet fra frø og står i prikle- el. pottemuld. Kan særlige forhold i en have tiltrække dem?

I nævner, at vinbjergsnegle mest lever af døde plantedele. Vil det sige, at de er ret uskadelige? Det er nogle kollosale bæster. Opformerer de sig i komposten?

10 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 27. maj 2006 kl. 23.35

Leopardsnegle har ikke hus! Du skal nok vise et billede af dem, hvis vi skal identificere sneglene.

Vi har ret mange vinbjergsnegle i haven. Antallet er nogenlunde konstant, og de giver ingen problemer. De er faktisk hyggelige på en måde! Så vi lader dem være. Flytter højst lidt rundt på dem hvis de er i vejen når vi skal plante fx.

De spiser kun lidt af de friske planter. Det mindste af tiden æder de af de visne plantedele på jorden.

11 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Holm, 15. juni 2006 kl. 20.14

Asbfdsjbf dsbfjdsabfhbdsahgbsdjbf hbdfsjdhsgubfogkmafdkjgjkhfvgjbfajkbgjdfk

JEG ER DEN BEDSTE! :D

12 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Høstrup Klok, 7. juli 2006 kl. 23.29

Jeg har også haft mange dræbersnegle, men for et par år siden opdagede jeg flere vinbjergsnegle i min have. De er nu blevet til mange flere, og efterhånden bliver der færre og færre dræbersnegle.

Jeg tror at vinbjergsneglene æder dræbersneglenes æg

13 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva, 29. juli 2006 kl. 21.25

Glad blev jeg, da jeg læste at vinbjergsnegle holdt dræbersnegle væk.Her i aften efter lang tørke og nu megen regn kan jeg konstatere, at der i min kompost sidder 6 vinbjergsnegle og tildvarende 6 dræbernegle, så den holder vist ikke.

14 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hannah Hudecek, 19. september 2006 kl. 11.53

Hej! eg har anskaffet mig en flok vinbjergsnegle her i år for at prøve om de kan bekæmpe min MANGE dræbersnegle. Er der nogen som kan fortælle mig hvordan vinbjergsneglene overvintrer. jeg har lagt mærke til at de er begyndt at forsegle sig og blive længe på samme sted. Jeg er glad for dem og vil gerne vide mere.

hannah

15 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Skalborg, 28. maj 2007 kl. 18.45

Ja det lyder jo besnærende med ferramol,men jeg har brugt det i tre år, men der bliver bare flere og flere dræbersnegle, så midlet er ikke pengene værd

16 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Larsen, 29. maj 2007 kl. 20.50

Jeg har også haft vinbjergsnegle i mange år før vi fik dræbersnegle, og i år har vi rigtig mange dræbersnegle. Men jeg synes også at der er kommet endnu flere vinbjergsnegle, så måske kan de langsomt overtage, hvis det er sådan at de spiser sneglenes æg.

Jeg var en morgen vidne til at to vinbjergsnegle lavede en parringsdans, som var meget smuk og yndefuld. Jeg er glad for vores vinbjergsnegle og synes også at de er hyggelige.

Hilsen
Birgitte

17 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 30. maj 2007 kl. 0.00

Hej
kan nogen fortælle mig hvilke forhold vinbærsneglene vil have, vi fik ca. 10 for nogle år siden, nu hilser jeg et par gange om året på Søren snegl (han har fået en lille prik neglelak) så han er nok alene tilbage.

Vi bor ned til en bæk

18 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Larsen, 30. maj 2007 kl. 8.46

Kære Bente

Jeg er ikke ekspert, men jeg kan fortælle hvordan der er i min have.

Vi bor i et fugtigt område, og ikke langt herfra er der et grønt område som ligger brak. Haven er med megen vegetation, nogen ville nok kalde den overbegroet! Jeg går ind for bunddække, og mangfoldighed, og derfor lader jeg tingene passe sig selv, inden for rimelighedens grænser.

Det vil sige at jeg forsøger at holde det meget invasive ukrudt, som skvalderkål, nede ved at plante andre ting såsom kulsukker og storkenæb. Jeg lader også brændenælder stå, nogle steder. Dels er de nøvendige for tre forskellige slags sommerfugle, og dels er de gode at spise.

Jeg ved ikke om det er fordi der er nogle uforstyrrede områder, og/ eller mange forskellige slags planter, og det at der er fugtigt, men vi har ihverttilfælde rigtig mange snegle.

Og så bruger jeg overhovedet ingen former for gift i haven.

Mvh.

Birgitte

19 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 30. maj 2007 kl. 9.02

Hej og tak for svaret
Vores have har også mange af de områder du taler om Birgitte og vi bruger aldrig gift men jeg har hørt at de gerne vil have meget kalk i jorden, mon der er noget om det?

20 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Larsen, 30. maj 2007 kl. 10.05

Hej Bente

Jeg ved faktisk ikke noget om det med kalken, og vi har aldrig fået analyseret vores jord. Vi bor på et område som er gammel havbund – om det kunne betyde at der er kalk i jorden ved jeg ikke.

Det kunne da være interessant at vide – men det er vist noget med at sende en jordprøve afsted og det har jeg aldrig fået gjort, da stort set alt hvad jeg planter trives. Det vil sige, det gjorde det før vi fik de forbandede dræbersnegle!

Mvh.

Birgitte

21 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 31. maj 2007 kl. 9.22

Hej Birgitte
Vi er så heldige ikke at have dræbersnegle men masser af sorte skovsnegle, jeg har dog med ihærdig indsamling igennem maaange år fået dem ned på et akseptabelt antal, vi har også en god jord-ler- som vi har forbedret med en masse hestemøg/kompost/sand i det vi dyrker men vi har små 2 ha. så vi har en hel del som er "vild" og det er der vi kunne have nogle vinbærsnegle gående, hvis de ellers gider
mvh Bente

22 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Forbæk Svane, 4. juni 2007 kl. 11.09

Vi har haft vinbjergsnegle i næsten 10 år. børnene har meget glæde af dem og de bliver brugt til "racerløb" med hvor deres neglelak plet på. derfor bliver de også studeret nøje. Vinbjergsneglen ligger sine æg i jorden, de er små og hvide og visse fugle arter spiser dem. sneglen graver sig ned om vinteren, ca. 10 cm, og lukker sit hus med en kalk låg, som kan ses i sneglens åbning tidligt på foråret. Låget stødes ud når sneglen er klar. disse låg kan findes rundt omkring i beddene.

desuden har Hugo Mikkelsen lavet en framragende bog om Vinbjergsnegle.

23 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Chr Vendelbo Hansen, 27. juni 2007 kl. 12.11

Hejsa er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan købe vinbjergsnegle da jeg godt vil have nogle i vores have.

24 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Frølich, 27. juni 2007 kl. 14.01

Det hurtigste og letteste er selv at gå ud i naturen og tage nogle med hjem til haven. Så kan du vælge en "besætning" som du kan lide, jeg tænker her på farve, størrelse, hus form osv. God jagt

25 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 27. juni 2007 kl. 16.23

Hej havefolk
Jeg kan heller ikke tilslutte mig påstanden at vinbjergsnegle holder dræbersnegle væk. Her trives begge dele. Dog er der den forskel, at vinbjergsneglene er tålte hvorimod dræbersneglene jagtes uden skånsel.

Men jeg skal ikke beklage mig. Hvis jeg virkelig leder, kan jeg samle 20 dræbersnegle på min mere end 1100 m 2 store grund. Selv tror jeg på at en sund og lidt vild have med gode forhold for fuglene og gode gemmesteder for pindsvin, tudser mm er den bedste løsning. Men kombineret med jævnlig indsamling og tilintetgørelse af snegle.

Af en eller anden grund ligger de gerne under mine kinesernelliker, der har dannet kæmpestore puder. Men der er også læ og der dufter dejligt.

Kloge mennesker har udarbejdet lange lister over planter, som dræbersneglene ikke spiser. Måske skal vi have sådan spredt her i forum? Undskyld, nu er jeg vist meget langt væk fra emnet. Beklager
mange hilsner fra Dorthe

26 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Østergaard, 10. juli 2007 kl. 23.25

Jeg bor i en landsby v/ Skanderborg med kun EN nabo med have. Han har ikke dræbersnegle. Ellers har jeg kornmarker og asfalteret vej på den anden side. Jeg har i år købt en rododenron, som jeg siden hen har fået mistanke om har indeholdt dræbersnegle/æg i jordklumpen, da jeg siden hen har set dyrene i den planteskole og i det bed hvor jeg købte planten.

Nu er det at jeg netop har fundet EN meget stor orange-brund dræbersnegl, kun 2 meter væk fra den omtalte plante.

Men jeg har tilgengæld indsamlet 5 "skabninger" der ligner dræbersneglen til forveksling. Godt nok er de mere mørkebrune end orange-brun. Det er IKKE leopardsnegle, selv om de trods alt har mellem 1–4 sorte prikker bag ved hovedet. Jeg har den formodning at de to slags snegle måske har krydset sig. De har nøjagtig den samme fugede struktur, som dræbersneglen har. Og endvidere er de lige så "fede", når de trækker sig sammen. Bunden er lys.

Kan nogen som helst give en forklaring på dette fænomen.

Mine vinbjergsnegle som jeg har haft i 10 år trives godt på den ene side af huset, men der hvor fundet af de andre er gjort er netop på den side af huset hvor vinbjergsneglene ikke kommer.

Med venlig hilsen
Hans Østergaard

27 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 11. juli 2007 kl. 10.33

Undertetgnede er den store sneglefænger gennem 9 år, og jeg har set lidt af hvert.Bl.a. flere gange en sort skovsnegl i parring med en rød dræbersnegl. en af gangene blev parret indleveret i levende tilstand til Naturhistorisk Museum, og jeg ved ikke, om det er dette par, der har leveret beviset på, at parringen er lykkedes, men der ER beviser på, at det finder sted iflg. NM. Selv har jeg også samlet på Mols, og der var dræbersneglene meget mindre og mørkere røde end her hos mig, hvor jeg dog efterhånden har alle udgaver.

28 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bernt Drastrup. Vestergade 61 9510 Arden., 21. juli 2007 kl. 9.55

Jeg har haft dræbersnegle de sidste 5 år. der er to slags, en tynd mørk, og en stor gulbrun. I sommer har jeg fået 30 vinbjergsnegle, det har ikke gjort nogen forskel endnu. Men hvis de spiser dræbersneglens æg, vil det måske vise sig til næste år. hvem ved. Hvornår lægger dræbersneglen dens æg?.

29 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. juli 2007 kl. 10.18

Hej Karina.

Da vinbjergsneglen er fredet,må man da ikke bare 'hente'i naturen,min bekendt.

Til Hans.

Leopardsnegle(kældersnegle)har en tydelig kam hen ad halen,der slutter i en spids,(ikke afrundet som iberisk)
Til Alle
To dræbersnegle kan trække en vinbjergsnegl ud og æde forkroppen,selv om den kæmpede bravt imod.

Anne Marie

30 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Walter, 22. juli 2007 kl. 19.18

Hej til alle under dette forum,

Jeg vil gerne slå en pind i "Hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder" det passer simpelthen ikke.

Jeg har holdt vinbjergsnegle i min have i 10 år. Dog kun i et begrænset område, hvor der er et vildt hegn og grøft med vand i det meste af året. Disse vinbjergsnegle er nogle kære væsner, som ikke gør nogen som helst skade på vegetationen i haven. De kan indsamles til en forret, og er en lækkerbisken, hvis det gøres korrekt. Se opskriften på min hjemmeside www.walter-lystfisker.dk

Jeg har gennem de sidste to år fået flere og flere dræbersnegle. Det er gået helt galt i år 2007, hvor jeg kan samle over 100 dræbersnegle hver morgen/aften, hvor duggen/regnen har faldet. Vinbjergsneglene formerer sig også godt i dette forår/sommer.

Vedr. fredning: Vinbjergsneglen blev i 1991 fredet i Danmark – dog ikke helt – det betyder, at den må indsamles til eget forbrug. Du kan indsamle den og gøre den i stand til egen fortæring men ikke til videre salg, for så behøver du din egen "Sneglefarm".

Vinbjergsneglen har på ryggen et hus, som er dannet af kalk, derfor lever den på kalkholdige jorde. De andre snegle er ligeglade, for de har ikke hus på ryggen.

Min have støder op til en mark, som har været opdyrket med korn, og er derfor blevet pløjet hvert år, men de sidste to år har marken ligget brak, derfor tror jeg, at det er grunden til de mange dræbersnegle i min have i år. Naturligvis også i forbindelse med den milde vinter, og det våde forår/sommer.

Mit råd er: Indsaml dræbersneglene i en spand, hæld kogende vand over. Undgå gift det er ikke pengene værd. Indsaml vinbjergsneglene til en forret og nyd dem til en god hvidvin.

Knæk og bræk

walter-lystfisker

31 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Østergaard, 23. juli 2007 kl. 0.30

Hold godt øje med unger af dræbersnegle!

Vi "haveelskere" har så travlt med at dræbersnegle. I mit sidste indlæg af den 10. juli, glemte jeg en væsentlig detalje i forbindelse med snegle-jagten. Inden jeg overhovedet fandt den første store voksne dræbersnegl i begyndelsen af denne måned, har jeg hver aften taget en runde i min have og fundet mere end hundrede bitte små sneglebørn, som mærkeligt nok ikke befandt sig i mine tagetes, men i mine gammeldags maugeritter. Det vil med andre ord sige, at fordi jeg nu har indsamlet snegl nr.5 i dag den 23.juli på den mest regnfulde dage af alle i 2007, er det ikke ensbetydende med at jeg er dræbersneglene kvit. Jeg har på fornemmelsen, at næste år vil blive en sand plage i min have, da jeg på ingen måde har kunnet indsamle alle de ca.2000 unger disse 5 voksne snegle har nået at kunne yngle i år.

Jeg har nu forsøgt de sidste 14 dage at indsamle ca. 150 voksne vinbjergsnegle og sætte dem ind i min voliere, hvor jeg daglig fodrer dem. Dette gør jeg med henblik på at fremskaffe mig en af de lovlige midler til bekæmpelse af dræbersnegle.

Ved at gå ture en våd dag, vil selv de mennesker der er allermest påståelige med at man ikke finder dræbersnegle i deres haver, krybe til kors. For dræbersneglen har i 2007 indtaget stort set alle danske matrikelnumre.

Og tiden er vist snart inde til igen at fastslå, at dræbersneglen IKKE længere kendes på dens farve, da den findes fra hvide-glasklarer, lysegule, orange, røde, brune og helt ovre i de grå og sorte nuancer. Den findes endvidere også med såvel striber samt prikker.

Hver aften går jeg en tur i såvel haven, som i "området" og har lommelygte med hvis det har været en tør og varm dag. Med mig har jeg i min venstre hårnd en spand hvori jeg har 1 kg alm. køkkensalt og ca 1 liter vand. I min højre hånd har jeg en lang stok med gribetænger som består af 2 store sugerkopper. På den måde gør jeg det af med sneglene på en hurtig og let måde, og slipper samtidig for ondt i ryggen.

Med venlig hilsen
Hans Østergaard

32 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Larsen, 23. juli 2007 kl. 16.13

Kære Hans Østergaard

Det kan godt være at du slipper for at få ondt i ryggen, men ifølge skov- og naturstyrelsen svarer det at bruge salt til sneglene til at give dem forbrændinger over hele kroppen. Så selv om de er meget irriterende – jeg har dem selv – er de levende væsner og har krav på en human aflivning. Den bedste måde er, igen ifølge skov- og naturstyrelsen, at hugge eller klippe hovedet af dem lige bag ved lufthullet – så dør de med det samme.

33 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tue, 5. august 2007 kl. 11.52

Vinbjergsnegle spiser IKKE dræbersnegle...

Derimod spiser de dræbersneglenes æg og på den måde kan vinbjergsnegle i en have holde en dræbersneglebestand betydelig lav...

34 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laura Christensen, 6. august 2007 kl. 19.22

Hej jeg har igennem længere tid fundet de såkaldte leopardsnegle i min have. syntes de er ret flotte og ville høre om der er nogen der ved om de er farlige i forhold til min pyntehave. og evt hvad de spiser. Ska jeg fjerne dem eller hvad? på forhånd tak
Laura

35 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Tarhan, 11. august 2007 kl. 17.50

Hej alle, jeg har tidligere på sommeren haft rigtigt mange dræbersnegle i haven, som er stor og tilvokset. Men nu er de næsten alle væk, og til gengæld er mængden af vinbjergsnegle den samme eller øget. Det kunne jo tyde på, at det med at de æder æggene er rigtigt. Der har altid været mange vinbjergsnegle i haven, og det er også først i år at der har været dræbersnegle i et omfang der var et problem.

Mvh Stine

36 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else-Marie Lauridsen, 11. august 2007 kl. 21.05

Hej alle der har skrevet ind om dette emne.

Vi overtog for 1½ år siden en have, der indtil 8 år før havde været en sand prydhave. Af flere årsager fik den stakkels have lov til at passe sig selv. Og for at det ikke skal være løgn, overtog VI – de ultimative dummerter i havebrug/pleje – den. Haven rummer mange specielle buske og planter, så vi prøver på, at få den til at ligne noget igen.

Vi har rigtig mange vinbjergsnegle, som vi passer vældig godt på. Også før vi hørte om deres eventuelle fordel mod dræbersneglene, som vi også har MANGE af. Især lige nu, hvor det, der for for ti år siden var køkkenhave, men har ligget brak siden, er ved at blive ryddet og omdannet til plæne. Vi slutter i dagens sidste lys, med at gå en runde i haven. Jeg går forrest og ''opdager'' de grimme snegle, min mand bagerst med en spade – og hakker dem midt over. Det virker lidt som Davids kamp mog Goliath, men David vandt som bekendt til sidst. Jeg håber alle I, på hver jeres måde, får held til at udrydde de asner.

God sensommer fra Als.

Else-Marie

37 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Østergaard, 12. august 2007 kl. 10.58

Hej Birgitte!

Efter din anklage mod mig om dyremishandling, har jeg nu indfanget ca. 200 vinbjergsnegle og lagt dem i sneglegård, hvor jeg dagligt fodre dem.

Og SÅ til dræbersnegle, skovsnegle, alm. hussnegle, leopardsnegle og andre snegle: " 25 kg. sneglegift rækker til mange år".

Så kan de små "søde" snegle æde sig mæt i gift og lægge sig til at dø. Om det er en smertefri død, er jeg ikke klar over. Men efter dit indlæg har jeg standset med at lægge snegle i kogende saltvand.

God sensommer fra Blegind.

Hans Østergaard

38 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 4. september 2007 kl. 22.55

Har hørt at kaffegrums holder dræbersneglen væk, nogen der har erfaring med det? Svar Sandhus@get2net.dk

39 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Christensen, 8. september 2007 kl. 12.26

Hej.

Hjemme hos os formerer vinbjergsneglene sig uendelig langsomt. Hvis de, som der bliver sagt æder snegleæg, kan de slet ikke hamle op med den fart der er på nøgensneglenes formering. Jeg var iøvrigt sikker på at de kun spiste vegetabilske ting. Vidste I at de er et helt døgn om at parre sig? Børnene indførte 5 stk navngivne kælesnegle for 4–5 år siden, de er nu blevet til 15–20 stk. De har ikke fjernet sig ret langt væk fra, hvor de blev udsat, derfor er det nemt at følge med i deres liv. Fascinerende dyr.

40 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B.Bergmann, 25. september 2007 kl. 13.51

Til M.Hansen 26 sept. 2007
Hvor får man vinbjergsnegle fre?

Man kan besøge mindeparken på Stevns klint.Der er de til at samle op i store mængder.Husk–kun til eget brug.

41 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 25. september 2007 kl. 18.09

Hvad er det for en genial person, der har fundet ud af, at hvis man har vinbjergsnegle får man ingen dræbersnegle? På min sommerhusgrund på Langeland er det det rene vrøvl.

For er har jeg en del vinbjergsnegle, men sandelig også endnu flere dræbersnegle!

Så det er da vistnok en være gang bøvl / vrøvl, altså overskriften på emnet her : hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder, det gør de ikke på Langeland.

hilsen Peter (snegleholder af flere arter)

42 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 7. oktober 2007 kl. 15.59

Om vinbjergsnegle går efter dræbersnegle, skal jeg ikke kunne sige, for vi har ingen vinbjergsnegle her. Men der er noget, der tyder på, at plettet gråsnegl er territoriehævdende, og går til angreb på andre snegle.

Det betyder nu ikke, at dræbersneglene er helt væk her, men jeg er begyndt at skåne de plettede gråsnegle på mine sneglehakketure om aftenen. Og en aften fik jeg held til at se en plettet gråsnegl på ryggen af en dræbersnegl. Den efterlod et bidemærke: www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=204

Måske kan min egen indsats sammen med gråsneglene, tudserne, frøerne og pindsvinet holde bestanden af dræbersnegle i skak her i haven.

43 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. oktober 2007 kl. 20.17

Hej Brian
Tak for linket,hvor det forklares om territoriehævdende gråsnegle. Det forklarer jo,hvorfor jeg altid finder den samme gråsnegl under det stykke bark,hvor jeg jagter dræbersnegle. Jeg har ti-tolv stykker bark og træ, der vendes hver aften,og der er altid en gråsnegl under, plus en del dræbere, ofte med ar på ryggen som har de været angrebet. Jeg har virkelig undret mig.Hos os er de grå fredet. De spiser heller ikke Ferramol.

Anne Marie

44 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 9. oktober 2007 kl. 14.04

Hej Alle
Nu har jeg mega mange dræbersnegle, som bolter sig på ja nok ca 3 Ha. mit problem er, jeg ikke kan fordrage slimer bæste og andre smådyr, og ja jeg bor på landet og det jo stedet til alle disse dyr, men hvordan kan jeg udrydde de snegle, uden at skulle komme for tæt på, det godt være den er lille men jeg tror jeg lider lidt af snegleforbi, og jeg får ikke hjælp fra manden, da han arbejder ude og kommer kun hjem i week.

45 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. oktober 2007 kl. 16.40

Jeg har læst om nogle der indsamler dem med en pølsetang og kommer dem i en spand som de så hælder kogende vand over. Måske var de løsningen, så rører du da ikke ved dem og så lad dem stå i spanden til din mand kommer hjem, så må han tømme spanden og komme sneglene i en pose til skraldespanden.

Helle – www.helleshave.dk

46 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 9. oktober 2007 kl. 20.08

Hej Gitte
Jeg havde det lidt lige som dig, og da jeg gik i gng med at fange dem, var jeg sikker på at jeg ville drømme om dem om natten, men det skete heldigvis ikke for mig, og nu er jeg blevet vant til det (af nødvendighed)
Hilsen Bente

47 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 23. februar 2008 kl. 13.21

Hvordan laver man et bur til vinbjergsnegle :)

48 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Andersen, 17. maj 2008 kl. 22.31

Hej nu er jeg nysgerrig!

Hvor køber men vinbjergsnegle?

Er de forøvrigt ikke fredet?

Hilsen kirsten

49 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. maj 2008 kl. 21.18

Vinbjergsneglen er fredet i DK. og må ikke indsamles i kommercielt øjemed, men må gerne samles til egen fortæring.

Jeg har selv masser af dem i haven, og sjovt nok kraver de op på de højeste områder, et par timer før det bliver regnvejr. De er nu ikke spændende at have i køkkenhaven, når de efterlader brede slimspor henover grøntsagerne.

50 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 19. maj 2008 kl. 14.24

Jeg var på indkøb i nærmeste by den anden dag. Der kravlede en Vinbjergsnegl på fortorvet. Jeg tog den med hjem i haven. Den dukker op af og til. Mon den lægger æg? Kan jeg holde den "inde" på en eller anden måde – er bange for at jeg kommer til at træde på den.

51 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2008 kl. 21.52

Til Else. Jeg tog også et nogle stykker med hjem for år tilbage.

Det skulle jeg aldrig have gjort. Nu har vi alt for mange i området. Sneglen er tvekønnet og lægger omkring 70 æg. Den har kun to fjender, som er sangdrossel og ræv. For sjov skrev jeg med spritpen årstal på skjoldet af nogle af dem. Jeg har fundet en som er 6 år gammel.

52 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thers, 22. maj 2008 kl. 9.48

Hehe

53 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine A., 17. juni 2008 kl. 12.39

Jeg har heller ikke fundet bevis for at vinbjergsneglene holder dræbersneglene væk. Men jeg bor ved et gods, hvor der er massevis af vinbjergsnegle – osse i min have (nok til at dele ud af!). Til gengæld har jeg ALDRIG set en dræbersnegl her på matriklen, selv de findes i ulækre hobetal blot en km herfra i alle retninger. Men det føles som om jeg bor på en lille fredet ø, hvor dræbersneglene ikke vover sig ud. Og jeg er helt villig til at lade mine mange vinbjergsnegle få æren for det! I hvert fald synes jeg, de er enormt hyggelige at have i haven, og de spiser næsten kun af de visnende plantedele, så de er MEget velkomne hos mig!

54 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes Nielsen, 22. juni 2008 kl. 20.37

Vinbjergsneglene med brunt hus gætter jeg på er unger, men jeg ved det ikke.

Johannes

55 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine A., 23. juni 2008 kl. 9.25

Vinbjergsneglene har som som udgangspunkt huse, der er lyst brune med mørkere ''bånd''. Men i de fleste leveområder bliver de grå eller næsten hvide med alderen (ikke så anderledes fra os mennesker :-)) – det skyldes formentlig egnens kalkholdighed.

56 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 23. juni 2008 kl. 11.59

Det var da en herlig debat der har været, og vel stadig er, ang. snegle. Det var mig der skrev om vinbjergsneglene, og den er god nok, men det skal så tilføjes, at vi har fået besøg af to faste skrubtudser, og de forstår altså det der, med at spise dræbersnegle. Det er lige før de sidder på nakken af mig, når jeg, for en sikkerheds skyld, vender nogle sten, i det tidlige forår, for at konstatere at de par unger/æg der er, bliver spist hurtigere end jeg kan finde dem.

Der var en dame der både havde pindsvin og tudser, og helt klart, der kan næppe være nogle dræbersnegle af betydning.

Tak for debatten, det er rigtig hyggeligt at læse om andre menneskers interesse for at bevare vinbjergsneglen og give plads til tudser og pindsvin.

57 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flisser, 7. juli 2008 kl. 15.53

Vi har masser af vinbjergsnegle og vi giver dem navn. Når vi ser en "ny" skriver vi navn på huset og vores børnebørn synes det er så morsomt hvert år at finde de snegle fra sidste år. Jeg ved ikke om vi har dræbersnegle – jeg tror måske at det bare er røde skovsnegle (jeg kan ikke se forskel)

58 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisette, 9. juli 2008 kl. 12.46

Nogle af jer der har så mange vinbjergsnegle at I giver ud af dem, vil I ikke være søde at kontakte mig: lisettelangberg@gmail.com.

Til jer der har skrevet på jeres snegle, hva skriver i med som kan holde i vind og vejr som sneglen også kan holde til?

Mvh Lisette

59 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 9. juli 2008 kl. 14.54

Hej Lisette,
Jeg har brugt rød neglelak, det holder fint et par år.

60 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 10. juli 2008 kl. 10.13

Hej
Har 4000 kvadratmeter have omkranset af marker, hvorfra det vælter ind med dræbersnegle. Overvejer at udsætte tudser, vinbjergsnegle samt anskaffe ænder+høns som skal være fritgående i haven. Er der nogen der ved om disse metoder er forenelige. Her tænker jeg eksempelvis på om ænderne vil gøre kål på vinbjergsnegle og tudser. Og på om ænder og høns vil fungere sammen (NB-de lukkes inde i hver deres hus for sig om natten)
Vh Line

61 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else, 10. juli 2008 kl. 10.47

Hej Line.

For 2 år siden anskaffede vi ænder netop for at holde bestanden af dræbersnegle nede. Det kan godt være der havde været flere snegle hvis de ikke havde været der. Men de spiste ihvertifald ikke dem alle. Vi blev så træt af ænderne idet deres efterladenskaber lå over det hele og det er ikke småklatter. Jeg vil anbefale dig at bruge sneglegift.

vh Else

62 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Moesmand, 10. juli 2008 kl. 17.17

Hej Line
Jeg har ikke personlig erfaring med ænder men har hørt at de følger ernæringsrådets regler om at spise grønt til. Dvs de æder nok en masse snegle men sørger også for at få varieret kost.

I øvrigt har de også store fødder og tramper en masse planter ned,. Og som tidligere skribenter har nævnt: De skider! Meget og tit.

Jeg har flittigt strøet ferramol siden de første små snegle viste sig i februar. Og jeg har myrdet hver og en jeg har fundet. Og har i perioder haft ølfælder ude. De virker super. Modstandere siger at de trækker snegle fra naboerne og overalt. Men jeg mener at så længe de kommer til mig for at dø, så kan jeg godt leve med det.

hilsen Dorthe
PS: Ferramol koster 75 kr/kg syd for grænsen

63 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Møller Christensen, 9. august 2008 kl. 12.38

Hej

For 8 år siden satte jeg 8 vinbjergsnegle ud i vores have, som ligger ud til naturareal med højt græs. Vinbjergsneglene yngler flittigt og vi har nu over 100 vinbjergsnegle i alle størrelser i vores have. Vi synes de er hyggelige at have i haven og de gør ikke nogen skade. for 5 år siden kom der dræbersnegle til vores område og de er nu i naturarealet i tusindtal. Vi har indtryk af, at vinbjegsneglene ved deres tilstedeværelse er medvirkende til, at dræbersneglene ikke er et stort problem i vores have.

vh. Hans

64 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Munk, 14. august 2008 kl. 8.44

Hej Lisette.

Efter hyggelig læsning om vinbjergsnegle tog vi 5 stk. med hjem fra skoven. Vi gav dem korte navne (Bo, Ib, Ea, Le og Al) og det kunne let skives på huset med vandfast tuchpen og det holder da i regnvejr.

Vi er blevet glade for dem. De er ikke slimede som "dræbersneglene" og vi følger dem når de spiser vores visne plantedele, deres smukke parringsdans og især deres hurtige kryben opad når det trækker op til regn.

Vi har ikke mange dræbersnegle i år, men vi ved ikke om det skyldes tørken i foråret eller om det er fordi vi opgav vores kompostbeholder. Vi fik en ide om at vi inviterede hele områdets dræbersnegle med duftene fra vores beholder. Vores naboer havde nemlig ikke så store problemer som vi havde. Beholderen var nærmest orangebrun hver dag og i år har vi set ganske få.

Med vinbjergsneglene er vi nu på forkant med udviklingen – og hvis de kommer tilbage så har vi tudser 2 stk. og foreløbig 5 vinbjergsnegle til at tage deres æg.

65 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 14. august 2008 kl. 15.36

Ikke for at ødelægge håbet, men jeg har masser af vinbjergsnegle og de kan ikke udkonkurrere dræbersneglene. Vi har ellers også både pindsvin og en overgang også en tudse som vi desværre kom til at træde på ved et uheld.

Jeg prøver at have flest mulige skud i bøssen så ud over at sørge for at pindsvin og tudser har skjulesteder i haven og at have masser af vinbjergsnegle, så hakker jeg alle dræbersneglene når jeg ser dem – og går en runde når jeg husker det lige når duggen er faldet i haven. (de gemmer sig i mit staudebed og ligusterhækken om dagen – når duggen falder kan jeg se dem på vej ud i græsset). En gang imellem kan jeg finde ægklyngerne under krukker o.l. som jeg maser.

Jeg har også måttet afskaffe min kompostbeholder som var lidt rigeligt velbesøgt. Næste skridt er at nedlægge mit store rabarberbed som de også er ret glade for – øv.

Mit sidste "våben" er Sneglestop som jeg bruger på begrænsede steder hvor jeg ikke ser vinbjergsneglene komme, f.eks. hækken.

Det har ikke været så slemt i år pga. vejret, men nu er de kommet frem i forbindelse med regnen – så nu gælder det om at give dem en over nakken!

God jagt
venlig hilsen Rikke

66 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2008 kl. 22.08

Jeg har igennem nogle år haft en del dræbersnegle at slås med, men i år er jeg ikke stødt på en eneste. Under sidste uges tordenvejr så jeg 8 store velnærede skrubtudser på græsplænen, gad vidst om det er dem som holder sneglene væk.

67 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marco Jensen, 19. november 2008 kl. 4.15

Hey alle sammen.

håber jeg kan bidrave lidt til det her enme. jeg avler vinbjergsnegle for 4 år nu og ja de spiser mest døde planter men spiser også andet. dette enme har været oppe og vende flere gange i vores omkres og vi måtte jo se om det holdte vand. så vi satte nogen sammen "dræber snegle" og vores ejene. og efter 2dage uden noget at spise udover dem selv var der ikke sket noget. der var ingen af parterne da hade gjort hinannen noget ondt. men ugen efter fandt fruen nolle æg fra sneglene, også var det ud i en fart. vi isoleret 10 af vores vinbjergsnegle med ægne samt lidt foder for at se om der også var en "ønglings spise" men det var der ikke rigtigt eller måske hade vi bare ikke toldmodighed til at overvåge dem hele tiden. men på en dag var alle ægene væk og det meste af dødfoderet var også spist.

men de kan ikke gøre meget hved støre bestande af "dræbersnegle" og for guds skyld lad være med at bruge gift af nogen form. selvom der står på pakken at den ikke skader dyrene så gør den altså noget af ligevel.

jeg har fåde bugt på mine dræbere i 2007- 2008 hved hjælp af vores nye venner pindsvinen. vi byggede 4 pindsvine reder og hejnede det meste af vores jord inde ca 3000m2 af vores 4200m2 og snakkede med nogen vi kændte om at blive pleje familige til dem. for der er mange pindsvine og unger der mister deres hjem hver dag så vi plejere dem så godt som vi nu kan.

og vis nogen gør det af med dem så er det pindsvine mødere med unger.

og hejnet er ikke opsat på grund af vi ikke øndsker de skal slippe ud men vi har mange ræve osv. og dem er vi ikke indtraseret i at håndfodere.

til folkne der gærne ville vide hvordan man avler vinbjergsnegle. hjem, kasser, kalk, foder mm. er i velkomme til at skive og spøger til råds. og vis i bor i århus omejn kan i vel også få en snegl med på vejen.

undskyld for stave feglene med venlig hilsen marco

68 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marco Jensen, 19. november 2008 kl. 4.18

^

| |

| |

| |

hovsa. min mail.

marco_jensen@hotmail.com

mvh. marco

69 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 6. juni 2009 kl. 15.33

Hej vores vinbjergsnegle har lige parret sig med hianden, men hvor lang tid tager det før æggene udknækkes og hvor langt graver de sig ned i jorden?

hilsen mia

70 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. juni 2009 kl. 10.17

Hej Mia

Sneglene graver sig halvt ned i jorden og lægger æggene der – dvs 2–4 cm nede. Sneglene lægger æggene i fugtig jord og de dækker æggene med jord inden de forlader stedet.

Ungerne kommer frem om efteråret.

Iøvrigt er det sådan, at vinbjergsnegle er tvekønnende – så begge snegle læger æg efter parring.

Med venlig hilsen fra
Lone

71 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Ravnskjær Weber, 29. juni 2009 kl. 13.41

Vi har også vinbjergsnegle i haven og de vil også gerne være i drivhuset. Nu er der så en der er kravlet op under taget i drivhuset og " sat sig til rette " på en snor og lukket sit hus til. Er det normalt på denne årstid?

72 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 29. juni 2009 kl. 13.52

Ja, hvis det er tørt og varmt kravler vinbjergsneglene opad. Ofte kan man se dem højt oppe på træernes stamme. De kommer ned igen når det bliver regnvejr. Andre snegle med hus gør iøvrigt det samme.

73 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Ravnskjær Weber, 29. juni 2009 kl. 13.59

Hej Jytte!

Tak for dit svar, jeg mener da at det må være et meget varm sted at opholde sig, når de ellers gerne vil have fugtighed og skygge.

74 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2009 kl. 22.27

Hej Jytte.

Det var godt nok ejendommeligt. Her i vores udstykning kravler vinbjergsneglene op på højere liggende områder når det er optræk til regnvejr. Velsagtens for ikke at drukne, og de trækker ned igen når jorden er tør. Andre snegle med eget hus gør ligeså.

75 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 1. august 2009 kl. 15.23

Hej alle,
jeg søgte ind på dette her forum, for at opklare hvorfor snegle(vin) søger op af træer, samt til min store irritation også mit hus. To svar fandt jeg, der modsiger hinanden. Mine snegle sidder der om det så regner eller er tørt. Der sidder de så og skidder. Får jeg ikke lorten af, indtører den, afgiver et eller andet guf der gør at når huset skal males bliver jeg nødt til at stryge shellack på hvor lorten sad, ellers trænger guffet igennem den nye maling.

Mine forældre indsamlede på Lolland for godt 40 år siden en håndfuld vinbjergsnegle, og de trives. Jeg kan ikke tælle dem med der er rigtig mange, måske flere tusinde på ca. 2 ha. skov.

Mine naboer til begge sider slås dagligt med flere hundrede af dræbersnegle. Jeg har ikke set en eneste dræber på mit matrikkel nr.

76 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Walter, 2. august 2009 kl. 17.43

Hej Bent,
Du er en heldig "Snegl", hvis du har flere tusinde vinbjergsnegle i din private 2 ha. skov. Du kan lave en aftale med en gourmet restauration, hvor du kan afsætte dine vinbjergsnegle til gode danske kroner. Så kan du jo få huset malet for pengene du tjener.

Det er ikke noget jeg skriver for sjov, men det er mit ramme alvor, for mange vil misunde dig, at du har en sneglefarm, som dine forældre grundlagde for 40 år siden. Og ikke at forglemme du er forskånet for de ulækkerer dræbersnegle i din skov.

Snegle kryber eller skal vi sige glider op på tykke grene – eller som hos dig dit hus – når vejret bliver tørt. De går i en tørkedvale og lukker husets åbning med en tynd hinde af tørret slim og kan sidde der dagevis eller ugevis. Du ser dette tørrede slim på huset som en glinsende stribe – det er ikke lort, for lort er sort eller brunt. Når det så begynder at regne vågner de igen og kryber ned på jorden for at æde og optage vand til kroppen. Den samme dvalelignende tilstand – oppe på træerne – bruger vinbjergsneglen også, når den er mæt og skal fordøje og skille sig af med affaldsprodukterne. Snegle kryber omkring og æder, efterlader ikke sine ekskrementer undervejs. Det gør de i dvaletilstand, derfor kan du se vinbjergsnegle både i tørvejr og regnvejr oppe på træerne.

Jeg kan give dig et par råd: Køb bogen "Vinbjergsneglen" af Hugo Mikkelsen, ISBN 87–7722–038–2. Gå ind på min hjemmeside: www.walter-lystfisker.dk/ under Opskrifter og find en god forret med vinbjergsnegle.

Med venlig hilsen
Jørgen Walter

77 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2009 kl. 19.44

Hej.

Efter forespørgsel på kompetent sted er det tilladt at indsamle vinbjergsnegle til eget forbrug men ikke til videresalg.

Mvh. Hans

78 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 2. august 2009 kl. 20.17

Hej Jørgen,
Tak for dit svar, det var rart at høre om det med fordøjelsen.

Det er ikke det indtørede slim der er problemet, men netop lorten. Når lorten er våd, suger facaden fugten fra lorten, og når lorten så er tør, er den da rigtig nok let at vifte ned, men sekretet bliver tilbage og det skaber problemet.

Folk skriver det ene, og andet om vinbjergsnegle kan, eller ikke kan holde dræberen på afstand. Hvad gør den?

Til Hans,
Mine vinbjergsnegle kan hurtigt få en anden farve til f.eks. skal vi sige "sort"

hilsen bent

79 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2009 kl. 20.34

Hej Bent.

Du kan for min skyld farve dem som du vil, men så gider jeg heller ikke høre et kvæk om, at jeg gør vold på naturen, når jeg driver mit landbrug, går på jagt eller fiskeri og i det hele taget bruger naturen. Alt sammen efter lovens bogstav.

Mvh. Hans

80 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 2. august 2009 kl. 20.40

Hej Hans,
Godt ord igen,
Jeg mente det selvfølgelig i overført betydning, du ved...penge
Hilsen bent

81 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 2. august 2009 kl. 20.50

Hej Bent.

Tror du, jeg er langsom opfattende? Gør det sagen mere acceltabel?

Mvh. Hans.

82 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 2. august 2009 kl. 20.59

Hej Hans
Hvad ved jeg...!

Jeg sagde blot: godt ord igen.

I øvrigt – acceptabelt?, Vi bønder må klare os som kun vi kan. Som vi i øvrigt plejer van!

Hilsen bent

83 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Walter, 3. august 2009 kl. 13.07

Hej Hans,

Du har spurgt om råd/regler for erhvervsmæssig indsamling af vinbjergsnegle på et kompetent sted og fået et korrekt svar. Men det er ikke hele sandheden. For videresalg er tilladt, hvis man driver kommerciel avl under farmforhold, og at der vil kunne dispenseres fra indsamlingsforbudet ved oprettelse af farme. Bent har netop fået en farm oprettet for 40 år siden af sine forældre på privat ejendom. Derfor kan han sælge sine snegle uanset farven på dem. Om man skal være registreret "Sneglefarmer" eller blot "Bondemand", vil jeg ikke tage stilling til.

Hej Bent,

Ja! Jeg kan forstå, at vinbjergsneglene sidder på dit hus i den tilstand, som hedder "Fordøjelsesdvale" og de udskiller ekskrementer på dit træværk. Jeg antager, at du bor i et træhus – lige som jeg selv – men jeg ved ikke noget om det "Guf", du beskriver. Det er aldrig hent for mig, selvom jeg har haft vinbjergsnegle i min have i mere end 14 år.

Emnet for denne tråd var: "Hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder". Jeg skrev et indlæg i juli 2007 nr. 30, for jeg var selv plaget af de ulækkerer dræbersnegle selvom, jeg havde mange vinbjergsnegle. Jeg holder fast i mit standpunkt: Vinbjergsnegle æder ikke de voksne dræbersnegle, men kan måske gøre skade på deres æg? I 2007 indfangede jeg 100 dræbersnegle om dagen. I dag 2009 er det kun omkring 10 stykker på en regnvejrsdag. Så det gode resultat kommer af ihærdigt arbejde og måske også af vejrliget.

Med venlig hilsen til begge to
Jørgen Walter

84 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lakkana, 15. august 2009 kl. 8.43

Jeg har spredt snelgegift i kartofelbede i år tre gange, da jeg engang gravede katofler op, smagt det surt, ikke ligesom nye kartofler. er det gifttigt for os, at spise dem? hvem ved, være venlig at svare
mange tak for det

85 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Larsen, 20. august 2009 kl. 22.00

Hej
Jeg har nu læst alle indslag og mangler nogle gode tips til, hvor jeg kan tage hen og finde vinbjergsnegle. Jeg bor i Nordjylland, nær Frederikshavn. Jeg skal bruge sneglene til undervisning i folkeskolen i faget natur/teknik. Håber nogle kan hjælpe.

Mvh Annette
Annette.pedersen23@skolekom.dk

86 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. august 2009 kl. 23.17

Hej Lakkana

Der kan være et problem... ihvertfald hvis du har spredt det produkt, som hedder Ferramol.

Hvis du har anvendt sneglegiften Ferramol produceret før maj 2008 indeholder den EDTA, som optages i planter og er længe om at blive nedbrudt.

Anvendelsen anbefales begrænset til maksimalt to uger efter lægning / fremspiring.

EDTA's virkning er at understøtte giftvirkningen af jernforbindelserne i snegleorganismen – men sideeffekten er, at planter, der udsættes for EDTA øger optagelsen af tungmetaller fra den omgivende jord.

Det kan muligvis være dette, der får dine kartofler til at smage surt.

Hvis du har anvendt Ferramol produceret efter maj 2008 indeholder den et andet hjælpestof: EDDS, som har tilnærmelsesvis samme effekt som EDTA, men som nedbrydes langt hurtigere end EDTA. Virkningen i dyr og i planter aftager efter en – to uger.

Der burde ikke være problemer med tungmetalophobning ved anvendelse af Ferramol produceret med EDDS.

Men vær opmærksom på, at forhandlere med restlager produceret før maj 2008 kan sælge ud af dette. Hjælpestofferne EDTA og EDDS er ikke deklareret hverken før eller efter maj 2008.

Så hvis du er tilhænger af forsigtighedsprincippet og ikke ønsker at belaste din eller andres kroppe, bør du ikke spise kartoflerne, medmindre du er helt sikker på, at den gift, du har udlagt af flere omgange, er produceret senere end maj 2008.

Se mere i denne artikel:
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=244

Med venlig hilsen fra
Lone

87 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen H. Jensenius, 27. august 2009 kl. 21.15

Jeg har lest alle innlegg med interesse. Her utenfor Oslo har vi flere år vært plaget av de iberiske sneglene, men i år har det vært kraftig reduksjon. Hvorfor?

I 1920-årene satte en norsk "adelig" ut vinbergsnegler rundt gården Skaugum, kronprinsens bondegård i Asker. De har formert seg lite. For noen år siden satte en polsk biolog ut snegler og de finnes stadig og overlever vinteren selv om bakken fryser.

Med vennlig hilsen Jørgen

88 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 28. august 2009 kl. 7.31

Hej Anette Larsen
Man må vist egentlig ikke flytte vinbergsnegle, men alligevel vil jeg fortælle om to gode vinbergsteder, men der er sikkert også noget tættere på dig.

I området omkring CV Obels kollegium i Ålborg Øst og bag banegården i Hobro- der er en natursti som man kan komme over til ved at bruge tunellen under banen og helt til bunden
(stien er den gamle Løgstørbane)
God jagt
Bente Hornbech

89 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Mortensen, 6. september 2009 kl. 7.54

Hos os har vi desværre både vinbjergsnegle og dræbersnegle.

De forvolder lige stor skade, vinbjergsneglene tager hortensia og dahlia, dræbersneglene resten.

90 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabrina Kier Chodklay, 11. april 2011 kl. 11.28

nu har jeg tænkt og tænkt men jeg kan ikke finde ud af hvad vimberg snegle spiser.
er der nogen der kunne give mig et lille fif :)?

91 af 91 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Larsen, 28. juli 2013 kl. 16.58

Lille sjov detalje herfra mig... Jeg avler mine egne vinbjergsnegle, som løber fritgående i min have... Har ca. 15 til 20 stykker, som parrer sig, og der kommer nye unger til hvert år... Jeg sætter årstal på huset med en sprittusch, og et familienavn. Det er faktisk ret morsomt, så kan man følge med i hvem der klarer vinteren, og hvem som dør i vinterkulden. Den ældste nulevende vinbjergsnegl er helt tilbage fra 2009. Jeg kan også følge med i hvor i haven, de enkelte snegle helst vil være. Flytter jeg feks en snegl fra den ene ende af haven til den anden, så kan jeg være sikker på, at den vil søge tilbage til det sted, hvor den blev flyttet fra. Prøv det, det er faktisk ret hyggeligt.

Nyt svar til emnet »Hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hold vinbjergsnegle og dræbersneglene forsvinder«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider