Forum

Kommentarer til »Sporebaldrian«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sporebaldrian. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bregnhøj, 26. februar 2003 kl. 1.04

Sidste år købte jeg frø af 3 forskellige sorter af ''Sporebaldrian'' troede jeg da. Det var Centranthus ruber ''Albus'',''Coccineus'' & ''Pretty Betsy'' De skulle blive henholdsvis hvid, mørk rød & rosa. Den hvide blev ganske rigtig hvid, men de to sorter af rød kunne ingen se nogen forskel på. I år har jeg så skaffet mig en helt tredje rød sort ''Rosenrot'' som helt sikkert skulle blive rosa! Til min skærk ser jeg nu i ''Jelitto's'' nye katalog at de mener at ''Rosenrot'' & ''Pretty Betsy'' er en og samme sort! Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om der simpelhen kun er en rød & en hvid sporebaldrian uanset hvad de så kaldes. Er der nogen som ved det?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 26. februar 2003 kl. 7.32

Ang. sorter af sporebaldrian, så er der forskellige sorter, men problemet er at mange formerer dem ved frø. Når man formerer ved frø forsvinder nogle af sorts- egenskaberne.Sorter bør formeres vegetativt.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laila Ingrid Rasmussen, 18. maj 2004 kl. 21.25

Kan man have sporebaldrian i en krukke? Jeg spørger, fordi jeg er på jagt efter tørketolerante planter til mit sommerhus, hvor jeg kun kan vande i week-enden

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. maj 2004 kl. 7.19

Jeg har sået økologisk sporebaldrian i en stor krukke som et forsøg. Frøene har jeg fra www.urtegartneriet.dk

På nuværende tidspunkt har jeg ikke vandet efter at have sået, det har moder natur klaret og den ser ud til at trives med kimblade og nu nyt bladsæt... Men jeg er også spændt på hvordan den udvikler sig i krukken.

MVH Jeanet

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Klitmøller, 11. januar 2009 kl. 12.31

Jeg ved ikke, om det er fordi, mit lille stykke med rød sporebaldrian er særlig næringsrigt og ligger et perfekt sted (ca. 2 kvadratmeter i en krog – skærmet af mur og hæk og med morgen- og middags-sol) eller om det skyldes de underlige klimaforandringer, vi ser i disse år – i hvert fald er blomstrinstiden for min baldrian ikke kun fra maj til september, men helt til midten af november! – Ydermere er de afblomstrede stængler ikke blevet sorte og visne! – Først for ca. en uge siden – omkring 5 januar – er stænglerne begyndt at miste deres friske, grønne farve! – Det synes jeg er imponerende – og det er flot at se på!

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Due, 27. juni 2009 kl. 21.10

Jeg har set nogle blomstrende planter i Frilandshaven, som ligner de fotos, der er her på Hjemmesiden af "Sporebaldrian". De planter, jeg har set, mindede i blomsten om syren, og dufter også som sådan. Dufter en "sporebaldrian"?

MVH Annette

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 12. juli 2009 kl. 20.43

Sporebaldian dufter kun lidt, og kommen man for tæt på, kan de have en snert af sure tæer. De dufter altså ikke af syren.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Due, 13. juli 2009 kl. 0.25

Ja, jeg ved at lægebaldrian (Valeriana officinalis) dufter sådan, som du skriver, men sporebaldrian er en anden plante, og jeg har faktisk siden fundet ud af, at de dufter, og at det var sådan nogle planter, der stod i Frilandshaven :-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 13. juli 2009 kl. 10.05

Ja, de dufter, men prøv at gå helt tæt på, og prøv at røre ved blomsterne, jeg synes smørsyren trænger igennem. Og har man dem i stuen, kan det blive slemt. Men det er bestemt en dejlig staude som ikke kræver meget.

Nyt svar til emnet »Sporebaldrian«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sporebaldrian«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider